Verbetering sfeer op PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#316 Bericht door Randy »

pd0adl schreef:Is het geen idee om de NOS repeater via Echolink benaderbaar te maken op de tijden dat ie gesloten is?
Wat zou de meerwaarde zijn? Als je onderling lekker wil bellen, gebruik Skype of de telefoon...

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#317 Bericht door PD0JDG »

Randy schreef:
pd0adl schreef:Is het geen idee om de NOS repeater via Echolink benaderbaar te maken op de tijden dat ie gesloten is?
Wat zou de meerwaarde zijn? Als je onderling lekker wil bellen, gebruik Skype of de telefoon...
Geen contacten database die gehackt kan worden?
Een keer roepen en degenen die luisteren kunnen antwoorden?
Gewoon omdat het Echolink is?

73, Jaap

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#318 Bericht door on4avt »

Het ganse systeem is toch via internet verbonden?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#319 Bericht door PA0ETE »

PE1KEL schreef:
PA0ETE schreef:I rest my case :lol:

Ik vond het overigens niet vervelend. Ik word graag door iedereen met 'je' aangesproken, maar dit gaat mij ook wel ietsje te ver :D
Dan heb je nog nooit een arbeidsovereenkomst gelezen van Coolblue.
Mijn zoon kreeg er een binnen, wat een popie-jopie gedoe.
Als ik er zo een kreeg dan nam ik het bedrijf totaal niet meer serieus.
Maar ja, het zal wel aan mijn leeftijd liggen...
Ik reageer wat laat, maar ik kwam weer een leuke tegen. Ik kreeg net een e-mail-marketing van een bedrijf waar ik klant ben met de volgende titel:

"Beste meneer Piek, jouw mening is belangrijk!"

Wat klopt hier niet aan :lol:

Ik moet zeggen dat ik Coolblue vaak wel spot-on vind. Ik volg dat bedrijf een beetje, sinds ik een boek heb gelezen over bedrijven die net begonnen waren. Daar werden een stuk of 8 bedrijven in behandeld, en Coolblue werd daarin nogal de hemel in geprezen vanwege hun bijzondere aanpak. Sindsdien ben ik gaan kijken hoe het met ze ging. Ze zijn heel snel gegroeid, en volgens mij begrijpen ze in ieder geval een paar dingen heel goed, met als belangrijkste hoe je het de klant naar de zin moet maken. Ze doen niet moeilijk, versturen alles gratis. Een jaar of 8 geleden verstuurden bedrijven als Kijkshop, Viking Direct, Staples ineens alle kleine bestellingen gratis. Dat kon kennelijk niet uit, want bijna allemaal hebben ze weer een grens van 30 of soms zelfs 100 euro ingevoerd. Coolblue niet. Als ik een setje tandenborstels voor mijn Oral-B nodig heb van 12,95, of iets als een pak printerpapier van een vergelijkbaar bedrag, dan komt dat gratis met de post.

Wat een beetje een trend aan het worden is, dat is dat bedrijven klanten een door een medewerker handgeschreven ansichtkaart sturen. Ik weet niet of Coolblue daar de uitvinder van is, zij waren wel de eersten die dat deden. Geen slijmerige verhalen dat het zo fijn is dat ik klant bij ze ben en dat ik dat nog lang moet blijven, maar gewoon een opmerking dat het een prettig gesprek was en dat men hoopte dat alles naar mijn zin was. Ik heb recent nog zo'n zelfde kaartje gehad van een van de verzekeraars waar ik klant ben. Geen geprint handschrift, maar echt onmiskenbaar met een balpen.

Ik heb trouwens geen idee of Coolblue met hun oh zo veel plezier in hun werk hebbende medewerkers in de reclame wel een goede werkgever is. Ik zou zeggen dat tevreden werknemers ook op de service afstralen, maar dat wil in de bedrijfswereld ook wel eens anders zijn :-)

Afijn, ik begin een klein beetje off-topic te drijven. Hoewel, ook niet helemaal, het gaat over omgangsvormen. Ik weet echter niet of een repeater zo ver moet gaan dat mensen ansichtkaartjes krijgen als ze zich goed of zelfs voorbeeldig gedragen :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#320 Bericht door PA0ETE »

on4avt schreef:Het ganse systeem is toch via internet verbonden?
Jaap bedoelt volgens mij of, in de uren dat de repeaterzender in de ether uit staat, of EchoLink dan wel mag blijven werken. Ik denk niet dat de beheerders dat een goed idee zullen vinden.

Je kunt ter vervanging wel zelf iets op internet inschakelen. Als daar geen zender aan hangt hoef je daar geen vergunning voor te hebben. Heel in het begin dat ik de wekelijkse uitzendingen deed, die later via PI3UTR werden uitgezonden heb ik dat een tijdje gebruikt. In meerdere regio's hingen mensen dan hun repeater aan mijn echolink-installatie, zodat die repeater het geluid van mijn uitzending uitzond. Aan mijn echolinkcomputer (gewoon onder de call PA0ETE) hing verder geen zend- of ontvangstapparatuur. Met een simpele Raspberry Pi van de eerste serie konden daar toen 30 of 35 stations aan koppelen. Tegenwoordig met de krachtiger raspberry's kunnen dat er veel meer zijn. De hele mikmak kost een paar tientjes, en gebruik 3 of 4 watt aan stroom dus geen bezwaar om het gewoon aan te laten staan. (Als je wilt weten hoe, stuur dan een mailtje, x@xdv.me )

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#321 Bericht door Remco »

Is het geen idee om de NOS repeater via Echolink benaderbaar te maken op de tijden dat ie gesloten is?
Dat is een idee, maar vind ik de wereld op zijn kop en illustreert hoe ver sommige 'zendamateurs' (zonder zender ?!!)
zijn afgedreven.

Als je als 'zendamateur' (zonder zender ?!!) wilt kleppen met andere 'zendamateurs' (zonder zender ?!!)
zijn er -precies zoals PH4X zegt- via 'het internet' talloze manieren om dat te doen.

Overigens, als dat (nog) de enige manier is om met andere 'zendamateurs' (zonder zenders ?!!) in contact te komen,
adviseer ik met klem een andere hobby te kiezen ; -)

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#322 Bericht door pe1cmo »

'zendamateurs' (zonder zenders ?!!)
Dat zijn toch papieren zendamateurs :mrgreen:

En als ze dan met een collega zendamateur verbindingen willen maken kopen (bouwen) ze toch iets.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#323 Bericht door PA0ETE »

Remco schreef:
Is het geen idee om de NOS repeater via Echolink benaderbaar te maken op de tijden dat ie gesloten is?
Dat is een idee, maar vind ik de wereld op zijn kop en illustreert hoe ver sommige 'zendamateurs' (zonder zender ?!!)
zijn afgedreven.

Als je als 'zendamateur' (zonder zender ?!!) wilt kleppen met andere 'zendamateurs' (zonder zender ?!!)
zijn er -precies zoals PH4X zegt- via 'het internet' talloze manieren om dat te doen.

Overigens, als dat (nog) de enige manier is om met andere 'zendamateurs' (zonder zenders ?!!) in contact te komen,
adviseer ik met klem een andere hobby te kiezen ; -)
Ik vind het een beetje raar om daar zo dwangmatig over te doen. In een tijd dat ik op allerlei frequenties actief was, meerdere repeaters en een baken in de lucht hield, werd ik geregeld aangesproken over het gebruik van PI2NOS dat ik via EchoLink deed.

Dat gebeurde in enkele gevallen ook door mensen die zelf via RemoteRig of iets vergelijkbaars een zender op een gunstige plek hadden staan die ze ook op afstand gebruikten. Is er, anders dan het juridische verschil, soms een verschil tussen iemand die op afstand de zender van PI2NOS aanspreekt en iemand die een eigen zender op afstand aanspreekt?

Ik vraag me hardop af waarom EchoLink überhaupt nog in deze repeater zit bij alle kritiek die daar, ook vanuit de beheergroep op is. Ben je op zo'n manier niet zelf de facilitator van deze zo gevreesde non-amateurcategorie van de amateurs zonder een zender?

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#324 Bericht door on4avt »

Eigenlijk moet je de rpt's ook afschaffen dan en terug naar vroeger; met enorme yagi's en de ronde op 80 m terug invoeren.waarom moet uberhaut dit systeem bestaan, het is een samenraapsel van computers ,internet, zenders en software.Als nu iemand een rptr aanspreekt via echolink is het niet goed;maar als je de rptr aanspreekt met een zender, en de rptr stuurt het door via internet naar een andere rptr??Omdat ze gelinkt zijn? Voor en tegenstanders heb je altijd. Als je ziet wat het systeem teweegbrengt dan weet je toch genoeg?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#325 Bericht door PA0ETE »

on4avt schreef:Eigenlijk moet je de rpt's ook afschaffen dan en terug naar vroeger; met enorme yagi's en de ronde op 80 m terug invoeren.waarom moet uberhaut dit systeem bestaan, het is een samenraapsel van computers ,internet, zenders en software.Als nu iemand een rptr aanspreekt via echolink is het niet goed;maar als je de rptr aanspreekt met een zender, en de rptr stuurt het door via internet naar een andere rptr??Omdat ze gelinkt zijn? Voor en tegenstanders heb je altijd. Als je ziet wat het systeem teweegbrengt dan weet je toch genoeg?
Inderdaad, daar heb je helemaal gelijk in. Maar dan ook alle satellieten afschaffen, want dat zijn ook repeaters. En alleen nog digitale mode's die mechanisch worden opgewekt of die op het gehoor kunnen worden opgenomen. En morse seinen mag dan ook alleen nog met een hakblok, weg met toetsenborden en keyers. En phone dan ook alleen in AM...., nee laten we dat ook maar afschaffen. Alleen morse nog. Misschien is een vonkenzender ook wel wat. Nee, laten we dan maar meteen die hele zendhobby opdoeken... :lol:

Het lijkt soms dat het altijd op alle repeaters en gekoppelde systemen misgaat, maar dat is niet het geval. Het zijn alleen de "ongevallen" die opvallen. Ik heb veel ervaring op PI2NOS, en het is er inderdaad soms niet prettig vertoeven (eufemisme), maar ook op die repeater zijn er nog geregeld gesprekken die wel de moeite waard zijn. Het is heel makkelijk om te roepen om dan zo'n hele categorie waar problemen zijn binnen het zendamateurisme maar op te heffen. Maar dat kun je ook vooral gemakkelijk roepen als je er zelf niet zoveel in ziet.

En voordat je nu gaat roepen "geef eens voorbeelden", een goed voorbeeld is PI2NON, waarmee een groot deel van noordoost Nederland gekoppeld is met tientallen repeaters. D-STAR is een ander voorbeeld. Nou is het daar ook niet zo druk, en dat is tegelijk misschien wel een verklaring waarom het er niet misgaat. Op Belgische repeaters zijn volgens mij ook relatief weinig problemen (dat weet ik omdat ik er wel eens via EchoLink naar luister :D )

In de VS heb je veel problemen in de 75 meterband (dat is het hoge deel van de 80 meterband) en in mindere mate op 40 meter. De reden is vermoedelijk dat het daar erg druk is met mensen met een Technician's license (de laagste klasse, die maar een klein stukje mogen gebruiken) en dat het er daarom vaak dringen is.

Ik heb wel eens kritiek, maar ik ben een groot voorstander van wat de mannen met PI2NOS, PI3UTR, PI6ATV en dat is nog maar een greep, uit de grond hebben gestampt, en ook wat ze ondernomen hebben om de problemen daar aan te pakken. Ik vind daarnaast ook dat je niet moet buigen voor een groep(je) die het voor anderen proberen te verkloten.

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#326 Bericht door DK1NL »

Als het systeem je niet aanstaat gebruik je het toch niet?
Er zijn genoeg andere frequenties om je hobby op uit te oefenen.

Ik vind het een prachtig systeem en luister er graag naar, natuurlijk zijn er ook mindere momenten maar dan ga ik naar een andere repeater.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#327 Bericht door on4avt »

Het was mijn bedoeling om aan te brengen dat bijna alle systemen tegenwoordig gebruik maken van internet. Zie hierboven. het heeft inderdaad geen zin om pi1 nos te veroordelen, alleen de slechte gebruikers ervan.de vraag is ,wat doe je eraan, is er dan in al deze techniek niet een systeem om bv geregistreerde gebruikers toe te laten? Dubieuze worden direct uit de lijst verwijderd ofzo?Ik maak ook gebruik van rptr's.Alleen is het hier in Belgie heel stil. Op alles ,alleen DMR ,(welke ik niet heb ).Dus waarom zou je echolink uitsluiten?

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#328 Bericht door Remco »

PA0ETE schreef:Ik vind het een beetje raar om daar zo dwangmatig over te doen. In een tijd dat ik op allerlei frequenties actief was, meerdere repeaters en een baken in de lucht hield, werd ik geregeld aangesproken over het gebruik van PI2NOS dat ik via EchoLink deed.

Dat gebeurde in enkele gevallen ook door mensen die zelf via RemoteRig of iets vergelijkbaars een zender op een gunstige plek hadden staan die ze ook op afstand gebruikten. Is er, anders dan het juridische verschil, soms een verschil tussen iemand die op afstand de zender van PI2NOS aanspreekt en iemand die een eigen zender op afstand aanspreekt?

Ik vraag me hardop af waarom EchoLink überhaupt nog in deze repeater zit bij alle kritiek die daar, ook vanuit de beheergroep op is. Ben je op zo'n manier niet zelf de facilitator van deze zo gevreesde non-amateurcategorie van de amateurs zonder een zender?
@John: Ik wil straks niet de beschuldiging krijgen dat ik het onderwerp van dit draadje b0rk
en wil later wellicht nog iets te posten omtrent het daadwerkelijke onderwerp van dit draadje.

We hebben het er samen verschillende malen over gehad. Ik ken de smoes van 'allerlei zenders
en een bakentje van een paar honderd mW op 28 MHz' en wij zullen het niet eens worden.

Maar was ik pas écht raar vind, is dat jij een andere mening (zeer duidelijk niet de jouwe) die
teruggrijpt naar de essentie van het zendamateurisme, zijnde het doen van experimenten met
radiozendinrichtingen binnen de daarvoor aan de amateursdienst beschikbare
frequentieruimte (of woorden daaromtrent), 'dwangmatig' noemt.

De Engelsen hebben hier een speciaal woord voor: 'queer' (<-- dat is 'raar' raar ; -)

Het is voor mij heel simpel: Als een 'zendamateur' niet in staat is om zèlf spectrale impact binnen
de voor de amateurdienst gealloceerde frequentieruimte te genereren, ben je geen zendamateur.
Alle redenaties/excuses die de 'dwangmatige' definitie van de amateurdienst (ik heb 'm niet bedacht!)
proberen te verwateren, vergelijk ik met de volgende (niet limitatieve) voorbeelden:

- Je bent van adel, of je bent niet van adel. Niet half (en al helemaal niet via 'Echolink' ; -)
- Een vrouw is zwanger, of ze is niet zwanger. Niet half.
- Als zendamateur gebruik je een zender (zijnde een apparaat dat binnen de amateurbanden spectrale
impact genereert), of je hebt geen zender. Niet half.

Dan kunnen we natuurlijk nog discussie hebben omtrent de connotatie van het woord 'zelf'.

Ik ben het er mee eens dat dit, als gevolg van de stand der techniek en andere telecomnetwerken,
aan erosie onderhevig is. Dit laat in mijn ogen echter onverlet dat het woord 'zelf' gerelateerd is
aan het woord 'eigendom'.

Dus ... als een Nederlandse zendamateur ergens in Nederland zijn eigen (in de connotatie van eigendom)
zender (en dus door zijn eigen handelen zijn eigendom spectrale impact binnen de amateurbanden laat
genereren) remote bedient, valt het wat mij betreft onder de 'dwangmatige' definitie van zendamateur.

Overigens, een zendamateur (mét zender!) die over repeaters met een in- en uitgang binnen de
aan de amateurdienst toegewezen frequentieruimte werkt, is dus een zendamateur (mét zender!) ; -)

(Immers, hij/zij kan er niets aan doen dat iemand anders een experiment doet (mét zender!) die
zijn/haar spectrale impact binnen de amateurbanden op een andere frequentie uitzendt ; -)

Samengevat: als zendamateur is er geen excuus om, voor beoogd gebruik
van de aan de amateurdienst toegewezen frequentieruimte, géén zender te gebruiken (!)

@on4avt: Die discussies zijn er decennialang en ook daar blijven de standpunten verschillen.

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#329 Bericht door PA1EJO »

Zoals jullie gemerkt hebben kom ik niet tot nauwelijks meer op de PI2NOS en daar heb ik een aantal redenen voor. Moet ik ze opsommen? Nee dat pleziertje gun ik de kwelgeesten niet, want zo ziek is het sfeertje blijkbaar. Ik heb andere momenten in de zendhobby waar ik plezier aan beleef, 73 Ernst
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#330 Bericht door Remco »

Ernst, bedankt voor de voorzet, daar wilde ik op eigen doft op epibreren.

De titel van dit draadje is (nog steeds) 'Verbetering sfeer op PI2NOS'.

Ik probeer (in mijn eigen 'samenvattende' woorden) 'couleur local' te geven.

Ik vergelijk PI2NOS met een 'kroeg' of een 'club', zijnde een plaats/plek waar
je naartoe wilt en/of gaat om andere mensen (in mijn geval zendamateurs mét zender! ;- )
tegen te komen, bij te praten resp. kennis te maken.

De afgelopen anderhalf jaar komen in de PI2NOS-kroeg lieden waar ik me niet mee wil associëren.
Ik loop er regelmatig langs, kijk door het raam naar binnen en zie aan de stamtafel lieden zitten
waardoor ik besluit om door te lopen (hetgeen mijn goed recht is).

Als op (voor mij) schaarse momenten er wél leuke mensen binnen zijn, is het tricky om toch
naar binnen te gaan, want je loopt het levensgrote risico dat uit de krochten van de kroeg, of
gewoon door de normale ingang, zich lieden 'inmelden' ... waarmee ... ik me niet wil associëren.

In dat zeldzame geval rest mij zo snel mogelijk mijn biertje op te drinken (of te laten staan)
en een 'tunnel' in te rijden:

"Run, Forrest!, run!"

Plaats reactie