FM-repeaters op 29 MHz werken, wie ook?
- PA0ETE
- Berichten: 7677
- Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
- Roepletters: PA0ETE
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: FM-repeaters op 29 MHz werken, wie ook?
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
- PA0ETE
- Berichten: 7677
- Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
- Roepletters: PA0ETE
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: FM-repeaters op 29 MHz werken, wie ook?
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
- PA0ETE
- Berichten: 7677
- Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
- Roepletters: PA0ETE
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: FM-repeaters op 29 MHz werken, wie ook?
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
Re: FM-repeaters op 29 MHz werken, wie ook?
Ik heb ooit in 2010 of 2011 een Tsjech gewerkt via die Amerikaanse repeater van de brandweer. Kraakhelder in FM totdat ie ineens helemaal weg was. Heel gek…
.... But will it blend?
- PA0ETE
- Berichten: 7677
- Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
- Roepletters: PA0ETE
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: FM-repeaters op 29 MHz werken, wie ook?
Deze:
https://www.qsl.net/n2row/10M/10m.html
De repeater is er volgens mij niet meer, de site is zo te zien uit 1998 en is er nog om historische redenen.
Ik ben vaak QRV geweest op deze repeater, in de periode 79/80/81 in de zomerperiode meestal dagelijks. Met 9/11 realiseerde ik me ineens dat het ook mensen van deze repeater waren die daar bij het blussen aan het werk waren.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
- PA0ETE
- Berichten: 7677
- Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
- Roepletters: PA0ETE
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: FM-repeaters op 29 MHz werken, wie ook?
De band is voorzichtig aan het open gaan. Vanochtend voor het eerst wat langere spraakfragmenten gehoord op meerdere repeaterfrequenties. Dit zal voornamelijk Europees verkeer zijn.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
- PA0ETE
- Berichten: 7677
- Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
- Roepletters: PA0ETE
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: FM-repeaters op 29 MHz werken, wie ook?
Het is nogal laat in het jaar dit keer, maar de band lijkt nu open te gaan. Ik denk dat ik gisteren de repeater op de Azoren gehoord heb, niet echt bruikbaar. Dat was net na half 1 's middags. Vanochtend iets van half tien een QSO tussen een Duitse amateur en een amateur in Zwitserland, de eerste heel sterk, maar de tweede reed mobiel rond. Rechtstreeks QSO's geen repeater.
Beste tijden om te luisteren tussen de middag vanaf ongeveer kwart over twaalf. Deze opening is doorgaans kort, drie kwartier tot een uur. Vanaf vier uur of daarna is er een langere opening die soms tot een eind in de avond doorgaat. Openingen kunnen er echter het hele etmaal zijn. Regelmatig ook 's nachts. Dit alles (hopelijk) tot ergens in juli. Hopelijk want sporadische E lijkt dit jaar wat traag op gang te komen dus. Eind mei in in juni/juli zijn de signalen vaak heel sterk. Het heeft zeker zin om op een eenvoudige scanner of een portofoon in de tuin te luisteren.
N.b. (ook voor Charles) ik heb van de Duitse amateur zopas een stukje opgenomen. Vandaag extreem druk met werk, maar als ik tijd heb zet ik hier iets van online.
Beste tijden om te luisteren tussen de middag vanaf ongeveer kwart over twaalf. Deze opening is doorgaans kort, drie kwartier tot een uur. Vanaf vier uur of daarna is er een langere opening die soms tot een eind in de avond doorgaat. Openingen kunnen er echter het hele etmaal zijn. Regelmatig ook 's nachts. Dit alles (hopelijk) tot ergens in juli. Hopelijk want sporadische E lijkt dit jaar wat traag op gang te komen dus. Eind mei in in juni/juli zijn de signalen vaak heel sterk. Het heeft zeker zin om op een eenvoudige scanner of een portofoon in de tuin te luisteren.
N.b. (ook voor Charles) ik heb van de Duitse amateur zopas een stukje opgenomen. Vandaag extreem druk met werk, maar als ik tijd heb zet ik hier iets van online.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
- PA0ETE
- Berichten: 7677
- Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
- Roepletters: PA0ETE
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: FM-repeaters op 29 MHz werken, wie ook?
Geluidsfragment. De geluidskwaliteit is niet supergoed, het was een beetje ongepland. Je hoort ook de D-STAR-repeater met de callgever nog op de achtergrond
Het eerste station is de Zwitserse amateur mobiel. De tweede is de Duitse amateur. Beide dus rechtstreeks ontvangen op 29,640.
https://pa0ete.com/t/20260522_ongv_10uu ... _29640.mp3
Het eerste station is de Zwitserse amateur mobiel. De tweede is de Duitse amateur. Beide dus rechtstreeks ontvangen op 29,640.
https://pa0ete.com/t/20260522_ongv_10uu ... _29640.mp3
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
Re: FM-repeaters op 29 MHz werken, wie ook?
10 meter Repeaters die ik vaak hoor zijn:
RR3AAC Moscow 29.670 MHz - 151.4 Hz (sochtends)
KQ2H New York 29.620 MHz - 146.2 Hz (einde middag) was vroeger harder heb ik het idee. deze repeater heeft 1.3 KiloWatt carrier en een sleeve dipole antenne
Zowieso ook leuk om even langs 27.025 MHz AM te draaien.. Super Bowl channel USA is dat. (CB kanaal 6)
die stations zijn soms harder dan de KQ2H repeater uit New York
Ook zijn er regelmatig FM simplex verbindingen gaande ergens in de 29 MHz net onder de repeater frequenties. ben de exacte frequentie vergeten
RR3AAC Moscow 29.670 MHz - 151.4 Hz (sochtends)
KQ2H New York 29.620 MHz - 146.2 Hz (einde middag) was vroeger harder heb ik het idee. deze repeater heeft 1.3 KiloWatt carrier en een sleeve dipole antenne
Zowieso ook leuk om even langs 27.025 MHz AM te draaien.. Super Bowl channel USA is dat. (CB kanaal 6)
die stations zijn soms harder dan de KQ2H repeater uit New York
Ook zijn er regelmatig FM simplex verbindingen gaande ergens in de 29 MHz net onder de repeater frequenties. ben de exacte frequentie vergeten
- PA0ETE
- Berichten: 7677
- Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
- Roepletters: PA0ETE
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: FM-repeaters op 29 MHz werken, wie ook?
De condities waren de afgelopen weken niet best. Misschien verandert dat nog. Voor sporadische E is het optimum de derde week van juni meestal, hoewel dat ook wel eens later is. Maar het was de afgelopen weken zodanig onder normaal dat het voor mij geen bruikbare resultaten opgeleverd heeft tot nu toe. Ik ga de komende week ook nog met een tweede antenne bezig. Ik heb daarbij altijd wel te maken met een "kwestie¨. Hier thuis staat het baken PI7ETE op 28,302, en dat drukt ondanks het beperkte zendvermogen de ontvanger soms dicht. Daar is op de nu gebruikte antenne geen sprake van, hoewel ik op sommige frequenties wel wat extra storing door heb.
Ik luister behalve op de grote antenne een deel van de tijd ook op een portofoon voor 10 meter hier in mijn kantoor als vergelijking. Als signalen boven de S5 à S6 op de grote antenne binnenkomen moeten ze in de stand SSB eigenlijk ook op de portofoon hoorbaar zijn. Althans in een deel van de gevallen.
Ik luister behalve op de grote antenne een deel van de tijd ook op een portofoon voor 10 meter hier in mijn kantoor als vergelijking. Als signalen boven de S5 à S6 op de grote antenne binnenkomen moeten ze in de stand SSB eigenlijk ook op de portofoon hoorbaar zijn. Althans in een deel van de gevallen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me