APRS digi PI1GEO binnenkort actief.
APRS digi PI1GEO binnenkort actief.
APRS digipeater PI1GEO in Eindhoven binnenkort weer actief.
[mod] *verwijderd* [/mod] De machtiging is verleend door de RDI, nu de laatste finetuning om de digi weer in de lucht te zetten.
APRS Digi/IGATE PI1GEO actief in Eindhoven vanuit JO21SK met 20 watt op 12 meter hoog Setup: FT8800, Microsat WX3in1+, Antenne X50N
[mod] *verwijderd* [/mod] De machtiging is verleend door de RDI, nu de laatste finetuning om de digi weer in de lucht te zetten.
APRS Digi/IGATE PI1GEO actief in Eindhoven vanuit JO21SK met 20 watt op 12 meter hoog Setup: FT8800, Microsat WX3in1+, Antenne X50N
Re: APRS digi PI1GEO binnenkort actief.
PI1GEO is nu actief en een welkome toevoeging aan de vele I-Gates die actief in de regio Eindhoven.
- elsinga
- Moderator
- Roepletters: PC5E
- Contacteer:
[mod] Alle onenigheid achter de schermen verwijderd, dat mogen betrokkenen elders uitvechten. Hier dus off-topic. [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken
Ik ben blij met herstel van digipeater, sinds de uitspraak van RDI dat je voor elke digipeater een vergunning moest hebben was ik even bang dat packet radio en aprs vakkundig de nek omgedraaid was.
Internet is geen vervanging voor digipeaters, dan kun je net zo goed tranceivers en ‘radiostations’ opdoeken want we hebben ook gsm en spotify.
Internet is geen vervanging voor digipeaters, dan kun je net zo goed tranceivers en ‘radiostations’ opdoeken want we hebben ook gsm en spotify.
- elsinga
- Moderator
- Roepletters: PC5E
- Contacteer:
Ik begreep dat je meerdere en ook verschillende soorten repeaters onder 1 vergunning en dus ook 1 roepnaam kunt combineren, ook tegen de kosten van 1 repeater. Dan zouden de kosten minder relevant worden. Is wel wat lastig programmeren als straks door samenwerking alle repeaters in Nederland onder 1 vergunning draaien. 
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
- pe2aab
- Moderator
- Roepletters: PE2AAB
- Contacteer:
Dat geldt bij alles op één band inderdaad. Een ATV relais met meerdere uitgangen op verschillende uitgangsfrequenties (op b.v. 23cm, 13cm en 3cm) betaald drie keer ATOF kosten
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl
Bij mijn weten voor 3 uitgangsfreq 3x toezichtkosten maar 1x ATOF kosten.
Ik kan het voor PI6ANH wel navragen
Ik kan het voor PI6ANH wel navragen
Moet je wel al die repeaters op 1 locatie plaatsen. Wat technisch interessant wordt, intermodulatie enzo.elsinga schreef: ↑31 jan 2026, 10:03 Ik begreep dat je meerdere en ook verschillende soorten repeaters onder 1 vergunning en dus ook 1 roepnaam kunt combineren, ook tegen de kosten van 1 repeater. Dan zouden de kosten minder relevant worden. Is wel wat lastig programmeren als straks door samenwerking alle repeaters in Nederland onder 1 vergunning draaien.![]()
PI1GEO is de enige Digipeater in de Regio Eindhoven, I-gates zijn er voldoende. Bij een Digipeater kun je zowel TX en RX van jouw set gebruiken en ben je niet direct afhankelijk van het Internet van een I-gate en zijn koppeling naar APRS.fi.
Dat maakt het meer toegankelijk voor iedereen met een set met APRS erop.
Heb geen set met APRS dan zijn er meerdere mogelijkheden om het bij analoge sets alsnog in werking te zetten.
BV met een externe tnc, een soundcardmodem, APRSdroid, Direwolf, SV2AGW, Digirig, AIOC audiointerface.
APRS is ook uitstekend geschikt om berichten mee te versturen, op zo'n porto is dat echter wel een uitdaging. Er zijn echter oplossingen zoals APRSdroid op je smartphone via Digirig aan je set te knopen.
De mogelijkheden van APRS zijn divers:
Positiebepaling en Tracking: Het volgen van voertuigen, (weer)ballonnen of personen in real-time op een kaart.
Berichtenverkeer: Het versturen van korte tekstberichten, vergelijkbaar met sms, naar andere APRS-gebruikers.
Weerinformatie: Het aansluiten van weerstations om real-time weersomstandigheden te delen via het APRS-netwerk.
Object Tracking: Het in kaart brengen van niet-mobiele objecten, zoals evenementenlocaties, orkaanposities of 'Mile Markers'.
Netwerkkoppeling: APRS-iGates koppelen radioverkeer aan het internet (APRS-IS), waardoor informatie wereldwijd via sites zoals aprs.fi inzichtelijk is.
Noodcommunicatie: Gebruik in rampgebieden voor het in kaart brengen van support units (Objects).
Dat maakt het meer toegankelijk voor iedereen met een set met APRS erop.
Heb geen set met APRS dan zijn er meerdere mogelijkheden om het bij analoge sets alsnog in werking te zetten.
BV met een externe tnc, een soundcardmodem, APRSdroid, Direwolf, SV2AGW, Digirig, AIOC audiointerface.
APRS is ook uitstekend geschikt om berichten mee te versturen, op zo'n porto is dat echter wel een uitdaging. Er zijn echter oplossingen zoals APRSdroid op je smartphone via Digirig aan je set te knopen.
De mogelijkheden van APRS zijn divers:
Positiebepaling en Tracking: Het volgen van voertuigen, (weer)ballonnen of personen in real-time op een kaart.
Berichtenverkeer: Het versturen van korte tekstberichten, vergelijkbaar met sms, naar andere APRS-gebruikers.
Weerinformatie: Het aansluiten van weerstations om real-time weersomstandigheden te delen via het APRS-netwerk.
Object Tracking: Het in kaart brengen van niet-mobiele objecten, zoals evenementenlocaties, orkaanposities of 'Mile Markers'.
Netwerkkoppeling: APRS-iGates koppelen radioverkeer aan het internet (APRS-IS), waardoor informatie wereldwijd via sites zoals aprs.fi inzichtelijk is.
Noodcommunicatie: Gebruik in rampgebieden voor het in kaart brengen van support units (Objects).
Ik heb bericht gekregen van de ATOF houder, idd toezichttarief per uitgangsfrequentie. Meerdere freq op 1 ATOF in het geval van PI6ANH