Ik heb het sterke vermoeden, dat er weer problemen aan het ontstaan zijn, met de antenne – coax van de 2 meter repeater PI3EHV, in Eindhoven.
Na de vervanging t.p.v. de Philips toren van PI3EHV/PI2EHV van twee maal de antenne en de installatie van de nieuwe coax kabel, water in de kabel, die in november 2024 klaar was, had ik op mijn IC-705 een Signaalsterkte van 5. Sinds mei 2025 is deze signaalsterkte langzaam afgezakt naar een Signaalsterkte van 3, nu in november.
De QTH bij Tilburg, is op het randje van ontvangst mogelijkheid van de PI3EHV/PI2EHV repeater. Ook in de eerdere probleem periodes bleef de repeater hoorbaar in de lokale regio. Een verlaging van de signaalsterkte zal daar minder opvallen.
Mijn antenne-installatie is in de tussentijd niet veranderd, evenals de instellingen aan de transceiver voor deze meting. Meeluisterende naar de wekelijkse zondagochtend ronde, noteer ik meestal de S waarde. Dit sinds de eerdere volledige “uitval” – de repeater voor mij onhoorbaar werd. Een Icom transceiver heeft een afwijkende S meter “kalibratie”. Dus S meting is niet zomaar om te zetten naar dB verlies.
Graag dus het verzoek voor een antenne – coax inspectie op locatie PI3EHV – PI2EHV.
Nico PH7TPW.
PI3EHV signaalsterkte – 2m repeater Eindhoven
Re: PI3EHV signaalsterkte – 2m repeater Eindhoven
Afgelopen zondag 30 november, was de zondagochtend ronde, PI4ZA over PI3EHV min of meer, voor mij, in de ruis verdwenen. Vanmiddag kreeg ik het briljante idee, om mijn eigen coax eens te vervangen. Een echte reden daarvoor was er m.i. niet, omdat de antenne en coax binnen, onder dak, zit. Tot mijn verbazing was de S waarde, met de "nieuwe" coax, maar ook met de oude coax kabel
, een S punt hoger = 4.
Ik neem aan, dat er verder aan de repeater niets gebeurd is. Wat de reden van de signaalsterkte verbetering geweest is?? Mijn coax kabel wordt regelmatig aan beide kanten losgekoppeld om andere antennes te gebruiken aan de set. Sporadic-E?????
Ik neem aan, dat er verder aan de repeater niets gebeurd is. Wat de reden van de signaalsterkte verbetering geweest is?? Mijn coax kabel wordt regelmatig aan beide kanten losgekoppeld om andere antennes te gebruiken aan de set. Sporadic-E?????
- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
Over deze afstand lijkt mij niet aannemelijk. Ik denk meer iets aan je eigen kant.
Ik zou de montage van de pluggen maar eens na kijken, zeker omdat je aangeeft dat deze regelmatig los en weer vast gemaakt worden kan dat zo maar de oorzaak zijn.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!
Net even de set aangslingerd naar aanleiding van.....vanuit Breda Noord-west druk ik de repeater EHV met gemak open en ontvang ook voldoende signaal.
Dus misschien toch even de bekabeling nazien zoals al eerder werd geopperd.
I.p.v alles loskoppelen is misschien een kwalitatief goede antenneschakelaar een idee??
Dus misschien toch even de bekabeling nazien zoals al eerder werd geopperd.
I.p.v alles loskoppelen is misschien een kwalitatief goede antenneschakelaar een idee??
Ik heb nog steeds geen idee, wat de oorzaak geweest is van het langzame signaal verlies. Ook in Eindhoven, bij de kerst borrel, hoorde ik, dat er recent geen veranderingen of onderhoud aan de repeater geweest was. Corrosie op een van de pluggen, die ik vrijwel nooit loskoppelde? (De aansluiting bij de antenne aan de andere kant van de kabel? Verdwenen na opnieuw aansluiten?)
Ooit een coax schakelaar overwogen. Maar nu is in elk geval duidelijk zichtbaar welke antenne aan de set hangt. Een keuze. Ik laat nooit een antenne aan de set hangen trouwens. Al zal bij een binnen antenne waarschijnlijk nooit statische elektriciteit een rol spelen.
Nico.
Ooit een coax schakelaar overwogen. Maar nu is in elk geval duidelijk zichtbaar welke antenne aan de set hangt. Een keuze. Ik laat nooit een antenne aan de set hangen trouwens. Al zal bij een binnen antenne waarschijnlijk nooit statische elektriciteit een rol spelen.
Nico.