Yaesu FT-991A – lukt niet om PI3UTR te activeren

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ThomasW
Roepletters: PC0T

Yaesu FT-991A – lukt niet om PI3UTR te activeren

#1 Bericht door ThomasW »

Beste forummers, het lukt me niet om met mijn Yaesu FT-991A de repeater PI3UTR te activeren. Suggesties welkom!

Ik gebruik de volgende instellingen:

- Zendfrequentie: 144.975
- Mode: FM
- Tone/DCS: ENC of DTCSS (beide geprobeerd)
- Tone: 77,0Hz

Verdere info:

- Ik werk met 50W via een groundplane op mijn balkon in een appartementengebouw. Het is een "inpandig" balkon, dus links en rechts, boven en onder beton - alleen naar voren vrij zicht. Mijn bereik zal dus niet geweldig zijn, vandaar dat ik de repeater probeer.
- Wel vrij zicht op het Westen, richting Utrecht – hemelsbreed zo'n 60km hiervandaan.
- Met dezelfde rig en antenne is het eerder wel gelukt.
- Op websdr.pi1utr.hamnet.nl zie ik een sginaal verschijnen als ik me meld.
- Ter info: het viel me op dat de button "DCS" een waarde heeft (023). Hoewel me dat gezien de instelling van de button Tone/DCS niet van belang lijkt, meld ik het voor de zekerheid.

Alvast mijn dank!

73, Thomas – PC0T

PA3GNZ, Tjeerd
Roepletters: PA3GNZ
Contacteer:

Re: Yaesu FT-991A – lukt niet om PI3UTR te activeren

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Thomas,

Welkom. Kan ik zijn dat ik 2 verschillende calls zie? Je ondertekening zegt wat anders dan de foruminstellingen.

CTCSS moet op 77Hz staan. Blz 96 bovenaan. Geen DCS maar TONE

Wat is je QTH ?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

BQC: 461
NTC: 004

https://www.pa3gnz.nl

ThomasW

#3 Bericht door ThomasW »

Hi Tjeerd, dank voor je reactie.

Ter info: mijn callsign heb ik een tijdje terug gewijzigd van PD0CTW in het kortere PC0T. Dank voor het signaleren en excuus voor de verwarring – heb het nu aangepast in mijn profiel.

Ik heb zowel CTCSS als ENC vergeefs geprobeerd, maar met geen van beide lukt het. TONE inderdaad op 77,0Hz. Waarom de button DCS op 23 staat, weet ik niet. Zie de bijgevoegde foto's van de instellingen.

QTH is Nijmegen
Bijlagen
TONE.jpg
ENC.jpg

ThomasW

#4 Bericht door ThomasW »

... nog even verder gekeken en op pagina 96 vond ik over DCS het volgende:
“The ‘DCS’ may be activated to keep the receiver silent until an incoming signal modulated with a matching DCS code is received. The receiver squelch will then open in response to the reception of the required code.”
Dit verwijst naar de ontvangstzijde, en aangezien ik de repeater gewoon kan ontvangen, lijkt het me niet dat deze instelling het probleem veroorzaakt. Overigens wordt de repeater ook niet actief op het beeld van de websdr als ik me aanmeld, terwijl ik wel signaal zie als anderen zich aanmelden.

Rene - pg3r
Roepletters: pg3r

#5 Bericht door Rene - pg3r »

Even in het manual gekeken (pagina 92):
- TONE/DCS moet op CTCSS staan, niet op ENC
- RPT moet op shift - staan, niet op SIMP

ThomasW

#6 Bericht door ThomasW »

RPT had ik op shift gezet omdat ik het in split mode had geprobeerd. Nu heb ik 'm weer uit split gehaald, RPT op "-" gezet, en zie ik op websdr de repeater wel aanspringen. Als ik RPT op ENC zet, hoor ik bij het loslaten van de ptt ook de draaggolf van de repeater nog even – met deze instelling lijkt het dus goed te gaan.

Als RPT op CTCSS staat blijft het stil – mijn veronderstelling is dat de repeater geen toon meezendt die de squelch opent. Wat denk jij? Voorlopig probeer ik het zoals op de nieuwe foto's (dus met ENC in plaats van CTCSS).

Gebruik jij wel CTCSS, trouwens?

Het resultaat met deze instellingen laat ik nog horen.

Mijn hartelijke dank voor het meedenken, Rene!
Bijlagen
TONE-2.jpg
ENC-2.jpeg

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#7 Bericht door PA0ETE »

Ondanks dat je de repeater goed ontvangt is het wel mogelijk dat je op geen van de ontvangers binnenkomt.

Datzelfde kan zelfs gebeuren met repeaters waarbij de zender en de ontvangers gebruik maken van dezelfde antenne.

PI3UTR is in eerste instantie begonnen op 145,625 uit. Toen de status van de repeater in het eerste jaar veranderde van regionale repeater naar bovenregionale repeater, toen veranderde ook de frequenties voor in en uitgang naar de huidige frequenties. De (toen enige) repeater stond toen al op de Gerbrandytoren en dat veranderde niet. Ook aan de elektronica veranderde niets, alleen de frequentie.

Het was ronduit verbazend hoeveel mensen aan de randen van het bereik ineens juist wel of juist niet meer over de repeater konden werken doordat ze ineens geen ontvangst meer hadden of de reepeater niet meer konden bereiken. Zend- en ontvangstantenne was toen dezelfde antenne.

Nu zijn er een flink aantal ontvangers in gebruik en meerdere zenders.

Wanneer je op het linkje hieronder in het overzicht kijkt, zie je dat er in de buurt van Nijmegen geen ontvangers zijn. Ik sluit niet uit dat er een andere oorzaak is, maar het kan dus heel goed dat dat de reden is dat het niet wil werken. (Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar in het verleden was het wel eens zo dat de ontvanger in IJsselstein op 100 meter hoogte stond en de zender een heel stuk hoger).

https://hobbyscoop.nl/status/pi3utr/
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Rene - pg3r
Roepletters: pg3r

#8 Bericht door Rene - pg3r »

Mooi dat het nu werkt! Ik zie op pagina 92 dat CTCSS inderdaad als subtoon-squelch werkt. Bij ENC zendt jouw set wel een toon uit, zonder er een terug te verwachten.

Ik heb geen FT-991A en PI3UTR gebruik ik ook niet ;)

PA3GNZ, Tjeerd
Roepletters: PA3GNZ
Contacteer:

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ook ik heb deze set niet.
Gisteravond via Google gezocht en mijn gezonde verstand gebruik. De meeste Yaesu setjes hebben dezelfde termen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

BQC: 461
NTC: 004

https://www.pa3gnz.nl

ThomasW

#10 Bericht door ThomasW »

PA0ETE, dank voor je reactie. Volgens de link die je gaf staat de antenne in IJsselstein op 349m hoogte. In vergelijking daarmee zijn zowel het grondniveau als de plaatsingshoogte van mijn eigen antenne verwaarloosbaar. Op die hoogte ligt de horizon voor de repeaterantenne bij IJsselstein op ongeveer 75km afstand (berekend als 4 × √349). De afstand tussen Nijmegen en IJsselstein is hemelsbreed 60,5 kilometer, dus dat valt daar ruim binnen.

Er zijn geen belemmerende gebouwen vlakbij in die richting, en met 50W moet ik die ontvanger dus zonder problemen kunnen bereiken lijkt me. En inderdaad: met de juiste instellingen op mijn radio is het me zojuist gelukt de repeater te activeren en een paar geslaagde QSO's.

Allen bedankt voor het meedenken!

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#11 Bericht door PA0ETE »

Daar heb je wel een heel punt, waar ik een heel eind in kan meegaan.

Je kunt niettemin voor de betreffende antenne wel in een dip staan. Als de antenne op balkon staat is het misschien mogelijk om hem een halve meter of minder nog te verplaatsen en te kijken wat er dan gebeurt. Of plaats er een tijdelijke antenne bij. Zo'n dip is heel smal, dus waarschijnlijk is 10 of 20 cm opschuiven in welke richting ook al voldoende om dit als oorzaak uit te sluiten.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

ThomasW

#12 Bericht door ThomasW »

Dank, PA0ETE. Goed punt om in gedachten te houden. Een dip, bijvoorbeeld door reflecties, kan ik me heel goed voorstellen zeker bij vhf of hoger en op een betonnen balkon. In mijn geval lag het daar niet aan: de repeater kwam bij mij goed binnen, en op de WebSDR IJsselstein was mijn signaal duidelijk zichtbaar. Na wat bijstellingen in de settings werkte de verbinding vlekkeloos. Hoe dan ook, bedankt voor je suggestie – zeker iets om in gedachten te houden bij verbindingsproblemen.

Plaats reactie