Het roer gaat om bij PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
PA1JER
Roepletters: PA1JER

Re: Het roer gaat om bij PI2NOS

#46 Bericht door PA1JER »

China 4 Final Modding?

PE9ZZ
Roepletters: PE9ZZ
Contacteer:

#47 Bericht door PE9ZZ »

Mijn grootste grief is dat die AMBE closed source is. Je kan een koopdoos kopen van vier meier of een of ander gebakje wat op een RPI geprikt kan worden en geprogrammeerd moet worden met een Duino (waarom niet vanuit die RPI?!?!?). Doc ho maar. Ik zeg: laat maar dan. Misschien dat er ooit een Joepie China handprater komt die C4FM ondersteunt maar ik heb geen hoge verwachtingen daaromtrent.

Tjerk, 9ZZ

andreph5c

#48 Bericht door andreph5c »

TheoP schreef: 31 jul 2024, 07:13 En daar zit je dan met je D Star apparatuur :D
Omdat er een paar hooligan amateurs zijn mag ik geld gaan uitgeven om Yaesu spul te kopen.
Jammer.

Theo

FF openspot pro bestellen bij shark rf...
Maar denk eerder dat jij de uitvinder van de bekende wiel weer in je schommelstoel zit na te denken hoe pak ik dit weer aan :-)
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

coolepascal
Contacteer:

#49 Bericht door coolepascal »

PE9ZZ schreef: 01 aug 2024, 19:16 Mijn grootste grief is dat die AMBE closed source is. Je kan een koopdoos kopen van vier meier of een of ander gebakje wat op een RPI geprikt kan worden en geprogrammeerd moet worden met een Duino (waarom niet vanuit die RPI?!?!?). Doc ho maar. Ik zeg: laat maar dan. Misschien dat er ooit een Joepie China handprater komt die C4FM ondersteunt maar ik heb geen hoge verwachtingen daaromtrent.

Tjerk, 9ZZ
Wellicht een open saus coded idd.
Met een ARM procesortje dat je gewoon op je porto aansluit. voor iedereen te behappen.
Ik weet nog wel een andere nog simpelere oplossing, Waarbij je de oude set gebruik kan blijven gebruiken,
maar de creatieve geest van de amateur moet eerst maar weer eens uit de fles komen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#50 Bericht door TheoP »

coolepascal schreef: 01 aug 2024, 22:28
maar de creatieve geest van de amateur moet eerst maar weer eens uit de fles komen.
Een verbinding maken op 20 meter gaat veel sneller, en dan ben toch ook onderzoekend bezig?
Techniek zelf doen is niet meer te doen met al die digitale technieken, daar ben ik niet goed in.
Ik wil niet solderen maar verbindingen maken.
Of als uitsmijter, ik heb een papiertje gehaald om mijn piraterij legaal te kunnen doen.
Want zendamateurs krijgen wel een toestemming voor een mast bij de gemeente.

En zo zullen er van wel meer reden zijn warom de fles zo langzaam leeg komt :D

Theo

Thijzer

#51 Bericht door Thijzer »

Het kwalijke vind ik dat RDI en verenigingen niet thuis geven in de handhaving en misbruik gewoon toestaan en de bal leggen bij Hobbyscoop die met de beste wil van de wereld een toegangssysteem implementeren dat hoe dan ook mensen uitsluit en voor gedoe gaat zorgen.

Dat is dus wat VERON en VRZA liever hebben dan voor de kar gaan liggen en de RDI dwingen tot handhaving (wat met een handhavingsverzoek gewoon kan). Jaren betaal ik contributie maar als het een keer aankomt op performen, geven de verenigingen niet thuis. Ook de RDI laat hier zien waar die club eigenlijk voor staat, namelijk het tevreden houden van de grote klanten die fors betalen, de radiozendamateur delft het onderspit en wordt hooguit van achter het bureau een keer geholpen.

Deze knieval van Hobbyscoop is een hele kwalijke zaak op juridisch vlak. Technisch interessant, goed voor de hobby en een prima initiatief dat ik van harte toejuich maar de misbruikers hebben gewonnen en komen ermee weg. En vinden straks wel weer een nieuwe manier met een raspberry-pi met Pi-Star of zo terwijl de RDI denkt dat ze het probleem hebben opgelost.

Jammer, verenigingen. Jullie kunnen vragen verwachten tijdens de komende ALV.

coolepascal
Contacteer:

#52 Bericht door coolepascal »

Ik heb inmiddels geleerd dat de werkelijkheid heel anders ligt.
Maar dat zal ik een ieder besparen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA0LMD
Roepletters: PA0LMD
Contacteer:

#53 Bericht door PA0LMD »

Thijzer schreef: 02 aug 2024, 09:32 Het kwalijke vind ik dat RDI en verenigingen niet thuis geven in de handhaving en misbruik gewoon toestaan en de bal leggen bij Hobbyscoop die met de beste wil van de wereld een toegangssysteem implementeren dat hoe dan ook mensen uitsluit en voor gedoe gaat zorgen.

Dat is dus wat VERON en VRZA liever hebben dan voor de kar gaan liggen en de RDI dwingen tot handhaving (wat met een handhavingsverzoek gewoon kan). Jaren betaal ik contributie maar als het een keer aankomt op performen, geven de verenigingen niet thuis. Ook de RDI laat hier zien waar die club eigenlijk voor staat, namelijk het tevreden houden van de grote klanten die fors betalen, de radiozendamateur delft het onderspit en wordt hooguit van achter het bureau een keer geholpen.

Deze knieval van Hobbyscoop is een hele kwalijke zaak op juridisch vlak. Technisch interessant, goed voor de hobby en een prima initiatief dat ik van harte toejuich maar de misbruikers hebben gewonnen en komen ermee weg. En vinden straks wel weer een nieuwe manier met een raspberry-pi met Pi-Star of zo terwijl de RDI denkt dat ze het probleem hebben opgelost.

Jammer, verenigingen. Jullie kunnen vragen verwachten tijdens de komende ALV.
Natuurlijk, de verenigingen en de RDI hebben het weer gedaan.
Wordt eens wakker : dit is een probleem wat binnen de amateurwereld opgelost moet worden en dat is ondanks alle moeite helaas niet gelukt.
De nu gekozen weg lijkt me prima, werken via C4FM transceivers die elk een uniek en niet te herprogrammeren ID hebben.
Meten is (z)weten

PD9FVH
Roepletters: PD9FVH
Contacteer:

#54 Bericht door PD9FVH »

coolepascal schreef: 02 aug 2024, 09:41 Ik heb inmiddels geleerd dat de werkelijkheid heel anders ligt.
Maar dat zal ik een ieder besparen.
Wat bedoel je?

Paula Bean

#55 Bericht door Paula Bean »

Thijzer schreef: Het kwalijke vind ik dat RDI en verenigingen niet thuis geven in de handhaving (...)
Daar ben ik het mee eens. Het RDI beschikt immers over geavanceerde peilwagens en peilstations waarmee ze heel effectief de locatie van een illegale uitzending kunnen bepalen. En volgens mij zijn ze ook bevoegd om aldaar op te treden (m.a.w., zich toegang geven tot de zender teneinde die in beslag te nemen, en de overtreder een boete opleggen).
PA0MLD schreef: Dit is een probleem wat binnen de amateurwereld opgelost moet worden (...)
Daar ben ik het dan niet mee eens. Zendamateurs zijn niet verantwoordelijk voor het opsporen van plegers van illegale uitzendingen, of het oplossen van het feit dat er vandalen zijn die de Telecommunicatiewet overtreden. Daar is het RDI voor. Ze heetten niet voor niets Radio Controle Dienst.

TomNL

#56 Bericht door TomNL »

PE9ZZ schreef: 01 aug 2024, 19:16 Mijn grootste grief is dat die AMBE closed source is. Je kan een koopdoos kopen van vier meier of een of ander gebakje wat op een RPI geprikt kan worden en geprogrammeerd moet worden met een Duino (waarom niet vanuit die RPI?!?!?). Doc ho maar. Ik zeg: laat maar dan. Misschien dat er ooit een Joepie China handprater komt die C4FM ondersteunt maar ik heb geen hoge verwachtingen daaromtrent.

Tjerk, 9ZZ
Misschien levert het wat meer gebruikers op op het landelijke DMR netwerk. Die apparatuur is voor een habbekrats te koop en op 204 is het vaak lang stil.

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#57 Bericht door PA0ETE »

Tjerk, 9ZZ
Speciaal voor jou is er de mode M17, die steeds populairder wordt. Die werkt door codec2, die door zendamateurs ontwikkeld is, en open source.

Het is zelfs mogelijk om de AMBE-vocoder voor D-STAR te vervangen door codec2. Door in de uitzending een verder niet gebruikte bit op 1 te zetten schakel je dan om. Het is niet compatibele met de rest (van de spraak) bij D-STAR. Dit concept is uitgewerkt door een aantal amateurs uit Griekenland, die dit 3 jaar geleden bij een lezing op de Tappr-conferentie bekend hebben gemaakt.

Overigens kun je ook voor C4FM wel wet knutselen. Er waren in het verleden enkele fabrikanten die dit aanboden, ik weet niet of dit nog zo is. Hiervoor gebruik je een aparte print met eigen microfoon en luidspreker, en dat koppel je vervolgens op de 9600 bd-aansluiting voor packet die een aantal FM-transceivers hebben (of gewoon rechtstreeks op de modulator/discriminator). Dus dat kan ook.

De bekende hotspot-printjes hebben geen AMBE-chip aan boord. Dat zijn domme datarepeaters, die alleen hun roepnaaminformatie aan de uitzending toevoegen. Dat kan in spraak door voorgecodeerde bestandjes te gebruiken.

Verzachtende omstandigheid voor het gebruik vind ik dat amateurs rond 2004 zo'n 20 jaar achter liepen met de digitalisering van spraak bij de professionals, en dat er op dat moment geen open source-alternatieven bestonden. Op het moment dat D-STAR ontwikkeld werd was die keuze er dus gewoon niet, en volgens mij was dat ten tijde van C4FM ook nog niet het geval, codec2 was er toen al, maar was nog niet zo ver uitontwikkeld dat het behalve voor HF ook al goed voor VHF goed gebruikt kon worden. De andere modes zijn commercieel, meest net als D-STAR open source, maar wel met patenten op de techniek (meest van Motorola) zodat je de techniek strikt genomen ook niet zomaar kunt gebruiken. Bij de commerciële modes speelt het gebruik van een gesloten codec in elk geval geen echte rol bij de keuze.

Info over M17:

https://m17project.org/

https://en.wikipedia.org/wiki/M17_(amateur_radio)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#58 Bericht door PA0ETE »

Ik vind het een goed besluit. Zelfs als het niet min of meer met het mes op tafel (implementeren of stopzetten) was gebeurd.

Aan de ene kant zijn het maar een paar repeaters die problemen geven, maar tegelijk gebeurt het op de meest populaire en meest beluisterde repeaters. De repeaters bovendien waar nieuwkomers in onze hobby heel snel mee in aanraking komen. Het visitekaartje voor wat betreft onze hobby dus, waarmee we nieuwe mensen hopen aan te trekken. Nou dat gaat in elk geval niet op de manier zoals het ging.

Omdat er sprake is van een unieke code in de apparaten die niet te veranderen valt verwacht ik veel van deze methode. En het goede ervan is dat de repeater heel gewoon voor iedereen te beluisteren blijft!
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PE4WJ
Roepletters: PE4WJ

#59 Bericht door PE4WJ »

Een terechte vraag aan Hobbyscoop is denk ik wel wat precies de reden is om specifiek voor C4FM (System Fusion) te gaan, en niet bijv. een volledig open source alternatief zoals M17. Aan de andere kant, nu de ontvangers op SDR gebaseerd worden, is een ander soort ingang (of extra ingang in een andere mode, op een aparte frequentie), "slechts" een kwestie van software!

73,

Wouter Jan PE4WJ

PE9ZZ
Roepletters: PE9ZZ
Contacteer:

#60 Bericht door PE9ZZ »

PA0ETE schreef: 02 aug 2024, 14:14Speciaal voor jou is er de mode M17, die steeds populairder wordt. Die werkt door codec2, die door zendamateurs ontwikkeld is, en open source.
Grote vervolgvraag is dan natuurlijk of ik PI2NOS daarmee openkrijg. Vooralsnog ben ik niet zo'n fan van digitale modi (DAB+? Hahahahaha) maar wie weet. Overigens heeft meneer Ma ook allerlei digitale gebakjes. Waaronder deze BonkFeng. Of PI2NOS daarmee genegen is te openen? Geen idee. Benevens Yaesu handpraters. Daar lukt het dan vast wel mee.

Maar goed, mijn opmerking over die hutspot geeft al aan hoe diep ik mij in de materie heb verdiept. Helemaal niet dus...Of liever gezegd, ik heb geprobeerd me erin te verdiepen maar snappen doe ik er vooralsnog weinig van.

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie