kitbuilding.org heeft dit jaar een leuk kitje, de squeezer https://www.kitbuilding.org/index.php/n ... r25-detail
Dit ding haalt de laatste energie uit een bijna-lege battarij en is onderdeel van het "groene" thema dit jaar. Wij doen dit kitje dit jaar en de voorbereidingen zijn in volle gang.
"De voorbereidingen" betekent in ons geval dat de leiding inmiddels een kitje gebouwd heeft en dat we de moeilijkere punten gevonden hebben, en er rekening mee houden.
Zonder kritiek op het kitje te willen geven - het is gewoon een ontzettend leuk ding! - hebben we ervaringen opgedaan die ik graag wil delen.
Een mogelijk punt van moeilijkheden is de achterkant van de squeezer. Hier moeten twee printplaten met volledige kopervlakken haaks op elkaar worden gesoldeeerd. Geen probleem, maar het gaat beter met een soldeerbout van voldoende vermogen en een dikke punt. En hou er rekening mee dat deze printstukjes heet worden tijdens solderen en dat je iets moet bedenken om ze vast te houden.
Ook andere stukken - de twee printplaten met grote gaten - solderen wellicht beter met de juiste soldeerbout.
De veren van de battarijcontacten solderen een stuk beter als je ze eerst vertint. Dat kan eenvoudig - de veer kun je even vastzetten in het grote gat in de printplaat, dan vertinnen, en dan soldeert het veel gemakkelijker. Ook de veer wordt HEET en je zult iets moeten bedenken dat het ding vast kan tijdens het solderen.
We kiezen bij onze groep ook voor een iets andere volgorde van montage - "de laagste onderdelen eerst".
Ik wil ab-so-luut geen kritiek leveren op dit kitje - het is een hartstikke leuk ding - maar "knutselen met electronica is leuk als het werkt, als het niet werkt is knutselen stom" en ik wil mensen de suggestie doen dat ze tijdig een proefkitje maken, ervaring opdoen om de kans van slagen zo goed mogelijk te maken.
Zo leer je dat het beschikbaar hebben van een soldeerbout met groter vermogen voor bepaalde verbindingen wellicht een goed idee is.
Maak vooral niet de fout om pas de zaterdagochtend van de JOTA zelf te gaan kijken "wat is het voor ding wat we maken" want dan is de kans van slagen veel minder en een Scout die een kitje soldeert wat niet werkt, krijg je nooit meer aan het knutselen.
Ik ben benieuwd of anderen nog tips hebben?
73, Geert Jan PE1HZG