JOTA-JOTI 2024

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

JOTA-JOTI 2024

#1 Bericht door Hylke_PA9HK »

De JOTA-JOTI is nog maar net voorbij en wij kijken alweer naar 2024!
De JOTA-JOTI van 2024 is van vrijdag 18 oktober t/m zondag 20 oktober.

We hebben het thema vastgesteld: Frequently Green.
Meer informatie over het thema is vanaf nu te vinden op https://jota-joti.scouting.nl/.

Inschrijven als groep kan vanaf 1 januari 2024 via Scouts Online.

We zijn nog hard bezig met het programma voor volgend jaar, maar we gaan zeker voor een tien! Mocht je vragen hebben, dan kan je die hier onder, in een PB of via info@jota-joti.scouting.nl stellen.

Wij hebben er zin in!

Groet, namens het hele organisatieteam,
Hylke Kingma
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2024

#2 Bericht door elsinga »

Jullie dachten, eerder werd het thema wel eens wat laat bekend gemaakt, dus nu gelijk na afloop maar even? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Goed bezig!
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2024

#3 Bericht door PE5PVB »

Vriendelijk verzoek richting de maker van de deelnemerslijst online. Ik zag alleen een kaart van Nederland met bolletjes die je kunt aanklikken. Misschien zou een zoekvenster wel extra handig zijn. Zodat, indien iemand CQ roept je in een oogopslag kunt zien welke groep het is.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2024

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Wij hadden de lijst geprint. Geen computers in de shack nodig gehad. Scouting locatie heeft geen internet.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2024

#5 Bericht door Hylke_PA9HK »

Om vooruit te lopen op de uitkomsten van de evaluatie van dit jaar:

We zien al dat er veel zendamateurs positief tegenover een JOTA-JOTI nieuwsbrief staan. Dat gaan we dus meteen doen.
Als je maandelijks de JOTA-JOTI nieuwsbrief wilt ontvangen, kun je je hier opgeven: https://forms.gle/8J9DUXeoWYFZTh9EA

Groetekes,
Hylke
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2024

#6 Bericht door pa3dsc »

"Frequently Green "

Gebruik leger dump apparatuur.

Alleen met een groene blouse mag je mee doen.

Link naar het milieu . JOTA op zonne-energie

Alles op de fiets (Ook de "Black Jack" in Eindhoven)

Fijn dat het thema bekend is.
Hoeft er niets meer op het laatste moment te worden geregeld.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Thom PA9T
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA-JOTI 2024

#7 Bericht door Thom PA9T »

Top Hylke! Jullie verdienen ene groot compliment!

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2024

#8 Bericht door elsinga »

Gelijk maar even ingeschreven op de nieuwbrief, zal die ook nog even in wat appgroepen delen.

En dat werken op zonnestroom... dat is best een leuk idee! Heb een Bluetti AC200 Max met zonnepanelen staan, daar kun je wel een dagje JOTA op draaien.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Roy pd8rw
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: JOTA-JOTI 2024

#9 Bericht door Roy pd8rw »

Idd al die serieuze powerbanks maar eens voor de dag toveren

Eco flow river max2 normaal voor flora/fauna
Dan word het flora/fauna/jota 😊

Gebruikersavatar
PE1ORG
Berichten: 117
Lid geworden op: 17 nov 2007, 08:19
Roepletters: PE1ORG
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2024

#10 Bericht door PE1ORG »

Vooruitlopend op het thema van 2024 hadden wij dit jaar alvast een 'groene' mast :mrgreen:
Bijlagen
27.JPG
'73 Dion de PE1ORG

JOTA, VPK, SAILING, 70&23cm_ATV, 70&23cm_DATV, QO-100_DATV
pe1org.nl

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2024

#11 Bericht door Hylke_PA9HK »

We zijn alweer hard bezig met de voorbereidingen voor de JOTA-JOTI van 2024.

Tot nu toe hebben we:
- Een besluit genomen over de deelnemerskaart https://jota-joti.scouting.nl/update-deelnemerskaart/
- Inhoudelijke plannen gemaakt voor de komende editie, specifiek op de combinatie JOTA én JOTI
- Twee nieuwsbrieven verstuurd
- Veel achtergrondzaken, zoals financiën en de deelnemersvoorwaarden geregeld
- Vacatures uitgezet, zie: https://jota-joti.scouting.nl/vacatures/

Heb je je nog niet ingeschreven voor de nieuwsbrief? Dan is dit het moment!
Inschrijven kan via onze website: https://jota-joti.scouting.nl/jota-joti-nieuwsbrief/

Groetjes van ons!
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA-JOTI 2024

#12 Bericht door pe1hzg »

Het is mooi dat de kaart weer terug is, en het is prima om daarvoor te betalen.

Maar daarmee is het betaalverhaal niet ten einde. De bijdrage voor een JOTA, of voor een JOTA+JOTI station is hetzelfde. De JOTI is dus "gratis".

En dat geeft op z'n minst een vertekend beeld omdat vele stations JOTA+JOTI registreren "omdat het niks extra kost", niet omdat ze iets met JOTI doen. Dat was bij ons zo tot ik dit expliciet heb laten veranderen.

Mijn vraag is dan ook: is JOTI echt gratis, of zou het zo moeten zijn dat een station wat alleen JOTA doet, bijvoorbeeld EUR 7.50 minder betaalt omdat deze niet aan JOTI doen?

Geert Jan

Thom PA9T
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA-JOTI 2024

#13 Bericht door Thom PA9T »

Dan stel je denk ik inherent de vraag "waar betaal je dan eigenlijk voor?" Waar zitten de kosten in? Hoe wordt de 30 euro besteed? Ik kan me voorstellen dat er serverkosten zijn voor bijvoorbeeld JOTI, en dat de LJJO brandstofvergoeding kan declareren. Voorts drukkosten voor het certificaat. Maar voor de rest begrijp ik niet zo goed wat de kosten dan zijn.

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA-JOTI 2024

#14 Bericht door pe1hzg »

Thom PA9T schreef: 24 dec 2023, 15:55 Dan stel je denk ik inherent de vraag "waar betaal je dan eigenlijk voor?" Waar zitten de kosten in?
Voor de duidelijkheid: het gaat me niet om die EUR 7.50. Ik vermoed dat velen dat bedrag kwijt zijn aan een portie schaafschaap tijdens het event. Waar het me om gaat is: "wat doen we met de JOTA". En door een activiteit "gratis" te maken en een ander ding "extra betaald" is het gemakkelijk om een scheef beeld te krijgen. Wat dan weer gevolgen heeft voor wellicht een focus op verkeerde zaken: wat zou kunnen helpen om het event tot een groter succes te maken?

De diepere gedachte is dat ik groepen in een paar jaar af zie zakken van "communicatie" naar "JOTA cafe". Ik vind dat jammer, want qua communicatie ben je die groepen kwijt en eerlijk gezegd hoeven we niet te rommelen met "dingen regelen voor een weekend" als mensen ervoor kiezen om naar een cafe te gaan. Daarmee is de gedachte achter JOTA ("op bezoek bij een ander, zonder de blokhut te verlaten") weg. Een tweede thema, althans voor ons, is "techniek en communicatie" en ook dat ben je kwijt als het alleen gaat om het genieten van gefermenteerd goed bij een andere groep.

De afgelopen tijd heb ik vanwege allerlei toevalligheden gesproken met een aantal mensen waarbij in de groep de JOTA gestopt is. Het enthousiasme is er wel maar "niemand die het wilde trekken" is een vaak gehoorde klacht, alsmede "Geen zendamateurs".

Aan beide dingen kun je best wat doen. In een enthousiaste groep zit veel momentum en als dat weg is, is het (opnieuw) starten van de JOTA een hele klus. Je zou kunnen helpen door dingen eenvoudiger te maken. Te leren bijvoorbeeld: "maar we hebben geen antennes", dat een "dipool voor 80 meter" gewoon te koop is in de bouwmarkt in de vorm van een rolletje tweelingsnoer van 20m (Uit elkaar trekken, stuk coax eraan of desnoods een ander stuk tweelingsnoer, dat gaat best op 80).
Te propageren: "Bij Scouting heb je ruimte om antennes te plaatsen en valt de storing vaak best wel mee" wat het interessant maakt voor mensen om de radio, thuis beperkt, eens de benen te laten strekken (ik kijk uit naar de verbindingsmogelijkheden tijdens JOTA!).
Het bouwen van een antenne is bij Scouting erg simpel: er zullen weinig explo groepen zijn die niet in staat zijn een dipool gespannen te krijgen, wellicht met instructies (hint!). En het is toch bekend dat een zelf-gebouwde antenne de beste signalen geeft?
En om eens te kijken of je op een andere manier zendamateurs kunt trekken: "Ga naar de VERON/VRZA" blijkt geen succesvol advies, althans niet op die manier. Bij een gemiddelde groep van zo'n 75 jeugdleden zit wellicht een vader / oom / neef / opa die iets met radio doet, of iets met radio gedaan heeft, en zo'n persoon direct vragen heeft meer resultaat. (dit in vergelijking met het inschrijf-formulier van een watergroep in de buurt, waar in het formulier staat: "ouders hebben auto J/N" en "auto heeft trekhaak J/N". En omdat de gemiddelde leeftijd niet lager wordt, kan zo'n activiteit helpen om binnen de groep mensen te krijgen die de juiste papieren hebben? Bij ons zijn het allang niet alleen maar externe zendamateurs, het zijn mensen binnen de groep en buiten de groep die het samen trekken en dat trekt ook weer mensen aan.

Hoe dan ook, het selectief prijzen van iets is een heel fout signaal, en als we dat gaan doen, doe het dan op meer plekken. Toen JOTI begon was chatten iets aparts en ook onze groep heeft heel veel werk gehad met het in elkaar klussen van oude PC's, het maken van een netwerk, het maken van een netwerk-aansluiting op een blokhut die niets heeft. Dat was toen. Anno 2023 is chatten iets wat kinderen de hele dag doen, en waar je moeite moet doen om ze dat niet te laten doen ("bij scouting lever je je mobiel bij het begin tijdelijk in!"), en is dat nu echt waar we ons op focussen vanwege de activiteit?

En vanwege dat, en niet vanwege de bijwerkingen van knoflooksaus, ben ik niet zo gelukkig met het prijzen van de kaart alleen.

Geert Jan

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2024

#15 Bericht door Hylke_PA9HK »

Beste allemaal, vooraf willen we jullie graag een geweldig 2024 toewensen.

Zoals jullie weten openen we op 1 januari 2024 de inschrijvingen, en dat is dus nu!
Op onze website kun je de deelnemersvoorwaarden en de inschrijfformulieren vinden: https://jota-joti.scouting.nl/inschrijven/

De eerste inschrijving is inmiddels binnen!

Als reactie op de berichten over de deelnemersprijs: deze zijn doorgeleid in ons team, ik ben niet de financiele man.

Groet en tot snel,
Hylke PA9HK
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Plaats reactie