zenden via de maan in 2023

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1rxj
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2005, 12:52

zenden via de maan in 2023

#1 Bericht door pe1rxj »

Hallo Allemaal,

Ook in 2023 tijdens de JOTA-JOTI kunnen we weer proberen om de maan te bereiken met een relatief klein signaal.
Daar is wel wat voor nodig, wat je kan vinden op: https://www.camras.nl/gebruik/jota-joti/downloads/

Verder gebruiken we de grote schotelantenne in Dwingeloo als ontvanger, te beluisteren via: http://websdr.camras.nl:8901/

Om te oefenen met decoderen op deze WebSDR of om zelfs je eigen installatie uit te proberen is er komende zaterdag weer een gelegenheid:
Zaterdag 2 september
Savonds van 21:00 tot ruim 24:00 (of wat later)
Met behulp van WSJT, mode JT65b op 432,050 MHz

een 21 el Yagi en ruim 20W moet al voldoende zijn (de maan komt redelijk hoog in dit oefen weekend).

Tijdens de JOTA-JOTI 2023 staat de maan, tegen het einde van de middag, zeer laag in het zuiden. Dit wordt een echte uitdaging: door de bomen lukt niet dus vrij zicht op het zuiden is nodig. De maan komt niet hoger dan een graad of 10.

ik voeg de nodige tabellen weer to.
succes allemaal en bij vragen gewoon even mailen of zo...
groetjes
Frans
pe1rxj
Bijlagen
oktober 2023.pdf
(394.13 KiB) 53 keer gedownload
sept02-2023.pdf
(381.37 KiB) 42 keer gedownload

raovinge
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2011, 19:04
Roepletters: PG4R
Locatie: Rolde

Re: zenden via de maan in 2023

#2 Bericht door raovinge »

Hallo Frans
Klopt de frequentie wel? Dat is namelijk de uitgang vd repeater in assen geeft dat geen storing?
[mod]Je hebt helemaal gelijk. Eerdere sessies waren op 432.050. Ik heb het bericht van Frans even aangepast[/mod]
'73 PG4R

pe1rxj
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2005, 12:52

Re: zenden via de maan in 2023

#3 Bericht door pe1rxj »

Hallo allemaal,

Dit jaar de maan bereiken tijdens JOTA-JOTI is een extra uitdaging: de maan staat zeer laag:
vrijdag van 1600 tot 2100 maximale hoogte 8 graden.
zaterdag van 1700 tot 2200, maximale hoogte 10 graden.

Ik verwacht dat stations die het willen proberen al snel last hebben van bomen of andere obstakels.
Mijn uitzicht is vrij boven 4 graden (gelukkig).
Het is natuurlijk een uitdaging om -als je niet naar de maan gaat zenden- toch te proberen iets te ontvangen.
Dat is op zichzelf al een mooie oefening. Installeer wsjt en stem af op de websdr van camras op 432.050.
probeer mijn signaal te decoderen en laat het weten als het gelukt is. Daar ligt een speciale QSL-kaart te wachten.
Ik zal in de lucht zijn onder de call PE2AAB/J
Ontvangstbericht via pe1rxj@veron.nl met een screenshot of een ander bewijs van de juiste ontvangst. Dan komt het goed!

succes en veel plezier allemaal
Frans
PE1RXJ

Plaats reactie