JOTA-JOTI 2023

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2023

#76 Bericht door PD9FVH »

Hylke_PA9HK schreef: 16 okt 2023, 19:13 Ik heb zojuist de pagia met deelnemersinformatie https://jota-joti.scouting.nl/deelnemersinformatie/ geupdate.

Tijdens het weekend willen we graag ook zoveel mogelijk digitale interactie met alle groepen. Tag ons dus vooral op Twitter, Instagram en Facebook.

Groetekes!
Hylke
Twitter kan niet meer he, dat moet nu Mastodon zijn.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: JOTA-JOTI 2023

#77 Bericht door PD2EW »

.

Voor PE1JZQ (en anderen)

Last minute kitjes bestellen..., zomaar wat adresjes die in mij opkomen.
Je moet wel even nadenken en het even voorbereiden voor wat betreft aansluitingen (batterijclip of -houder) en batterijen...


Kitbuilding.org is beslist een optie, maar het zijn (naar mijn idee) voor beginners en qua bouw wat complexere projectjes om te solderen (veel onderdelen). Of zij op tijd kunnen leveren, dat weet ik niet maar ze even bellen kan beslist geen kwaad. Zij hebben mij destijds ook prima geholpen met de vleermuisontvangers, Top Service! en na een belletje nog mooi op tijd geleverd.

Hackerstore heeft ook nog wel eens wat en ik heb daar ook wel eens het een en ander vandaan gehaald. Het zijn dezelfde pakketjes als je via de bewuste sites kan bestellen, maar wel heb je ze morgen (of overmorgen) in huis. Bel ze even als je het zeker wilt weten. Snelle levering en beslist niet te duur.

https://www.hackerstore.nl/Artikel/1549
https://www.hackerstore.nl/Artikel/1377
https://www.hackerstore.nl/Artikel/1515
https://www.hackerstore.nl/Artikel/1552

Even Googlen geeft je nog veel meer adressen, om er zomaar wat te noemen:
www.soldeerbout-shop.nl https://elektronicavoorjou.nl/product/d ... -kitronik/
www.eleshop.nl https://www.eleshop.nl/elektronische-do ... n-kit.html
www.budgetronics.eu/nl https://www.budgetronics.eu/nl/bouwpakk ... /a-4504-20

Reken mij dus niet af op projectkwaliteit of levertijd.
Ikzelf houd altijd wat (goedkope) projectjes achter de hand, die ik in het vooruit bestel.
FM radio's, dobbelstenen, metaalzoekers, LED knipperlicht (multivib), zakje met UV LEDs.
Zo ook wat 15 W soldeerboutjes van 2,50 per stuk, die doen het fijn voor incidenteel gebruik!

.

PD1PYF
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 mei 2008, 08:42
Locatie: Roosendaal

Re: JOTA-JOTI 2023

#78 Bericht door PD1PYF »

Uit de categorie je kan nooit teveel antennes hebben.

Afbeelding
Afbeelding

Met dank aan Heeren Roosendaal in de kraan op 55 meter hoogte: FB-53, daarboven een yagi voor 2 meter SSB en in de top een X510 rondstralel met de top net over de 60 meter.

In het Hijsblok een Endfed en op het veld een dipool antenne en een NVIS voor 80/40.

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2023

#79 Bericht door Hylke_PA9HK »

De JOTA-JOTI is volop bezig, we hebben vanuit Assendelft al heel veel groepen gesproken! Benieuwd welke? Kijk dan op de website.

Ondertussen zijn we als organisatieteam druk bezig met het thema van 2024, stay tuned....

Groetekes,
Hylke
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: JOTA-JOTI 2023

#80 Bericht door Paula Bean »

Het is triest om te zien dat een activiteit die de zo broodnodige belangstelling voor de hobby kan maken, weer moet verzanden in een "dat mag jij niet" en een "dat mag F wel, en N niet" discussie.
Maar dat hoeft niet. In mijn voorbeeld noem ik toevallig een F-amateur, maar dat had netzogoed een N-amateur kunnen zijn. Het verschil is te verwaarlozen, in dit geval.
Met grote, hete, rokende soldeerbouten
Gaan je componenten daar niet aan stuk? :mrgreen:

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2023

#81 Bericht door PE2AAB »

Niks actueler als storing op het C2000 netwerk. De lokale autoriteiten kwamen ons JOTA station stil leggen vanwege verstoring.

Aan de scouts werd assistentie gevraagd bij het zoeken naar de stoorzender toen het amateurstation niet de boosdoener bleek. Zo begon ons avondspel :mrgreen:
66442CCF-CB3C-4366-8648-1582883B64D8.jpeg
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3FBO
Berichten: 289
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: JOTA-JOTI 2023

#82 Bericht door PA3FBO »

Leuk begin, maakt het spannend(er)

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2023

#83 Bericht door Hylke_PA9HK »

Ziet er goed uit Rick! Leuk dat jullie het weekend zo aankleden :)

We hebben met PA6JAM/J gebivakkeerd in Assendelft. We hebben zelf heel wat verbindingen gemaakt en ook de coördinatie van de JOTI Challenge Hacking Dots lag in onze handen.

We hebben gistermiddag het nieuwe thema vastgesteld, dat wordt vandaag om 18:00 op de website gepubliceerd.

Verder komt er vanavond een evaluatieformulier in de richting van alle groepsorganisatoren. Daar willen we graag van leren.
Wij gaan hard aan de slag om van de volgende editie een nog beter succes te maken!

Groetjes en slaaplekker allemaal,
Hylke PA9HK (dit weekend PA6JAM/J)
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: JOTA-JOTI 2023

#84 Bericht door PD2EW »

.

Hoi Hylke en andere meelezertjes.

Dank voor de JOTA/JOTI organisatie van dit jaar, alle jongelui en ook al onze medewerkers (stafleden, papa’s en mama’s, zendamateurs en vrijwilligers) hebben het hier in ieder geval helemaal naar 't zin gehad. Onze organisatie is klein maar erg gezellig en ze hebben het ook dit jaar weer prima gedaan. Ik kreeg daarnet wéér een appje, dit maal over een opa die bij kleinkind op bezoek was en opnieuw weer het hele JOTA/JOTI avontuur aan moest horen.

Microfoonvrees en praten met 'een onbekende' blijkt, net als in eerdere jaren voor velen nog net een stapje te ver, maar het begint wel een beetje te wennen. 'Zenden' en 'Meeluisteren' was bij ons dan ook een onderdeel van het dagprogramma, maar verder geen doel op zich. Zij die interesse hadden konden daarnaast altijd weer de radioruimte vrij in en uit lopen, wanneer ze dat maar wilden.

De meer ervaren 'jongelui' hielden zich bij ons dan weer bezig met de 'hunt', want dat is ook weer even een dingetje en heeft ook zijn aantrekkingskracht. Helaas missen we diezelfde jongelui dan weer bij het clubhuis, bij de activiteiten daaromheen en in de shack.

Ons clubhuis ligt in de bossen bij/in de motocrossbaan, en rondom zie je niets dan elk jaar weer hoger groeiende bomen. De 9 meter schuifmast was dan ook, net als elk jaar weer een uitkomst, maar dat alles beperkte ons nog steeds wel in de bereikbaarheid. De dipool in de bossen deed zijn werk op de HF banden (voornamelijk SSTV op 14.230 MHz, max. 50 Watt) wel erg goed, er werden verrassende SSTV contacten gelegd.

Bij ons werd het dus voor wat betreft de jongelui en het radiogedeelte veelal 'VHF met 5 á 10 Watt' wat de klok sloeg, met veel regionale contacten. Het is immers ook handiger en toegankelijker om te praten in je eigen taal. Handig is het ook om wat porto's bij de hand te hebben, want praten met een vertrouwd contact is veel toegankelijker. Meekijken in/met de SSTV-hoek was dit jaar een fijn 'extraatje', een soort JOTA+ en weer écht even iets héél anders.

Opvallend en jammer is het dat er dit jaar zowel op de kaart als in de ether nogal een gapend gat in de Achterhoek is verschenen, dus misten we wat stations in de omgeving. Soms (en best wel vaak) bleek dat vanwege een omgeknikte mast te zijn en soms ook vanwege wat anders, zo hoorden wij van de 'Mobiele Brigade'.

Kortom, het was bij ons weer leuk druk op vrijdag en zaterdag, en op de 'soldeeravond' die al eerder werd gehouden. Op het spijkerbord met raster stonden uiteindelijk de cijfers die met gekleurde wol in coordinaten moesten worden gevormd. Alle 'dots' werden daarop 'geconnect' en met het resultaat hebben onze astronauten aan het eind van deze JOTA/JOTI dag toch nog de waterraket gelanceerd. Hij landde uiteindelijk vlak voor de vlag.

De ouders hebben het lanceren ook meegemaakt, want ze hebben net voor het ophalen van de jongelui nog eventjes 'om de hoek gekeken'. Ze bleven opvallend lang in het 'radiohok' hangen, en da's dan ook weer leuk. Na het terugbrengen van de schuifmast heb ik op de weg terug het weekend op een passende manier afgesloten, mobiel en met mijn persoonlijke call, in een afsluitend QSO met een scoutinggroep in Vorden.

Bijgaand plaatje is een bijgewerkte versie van de eerder verschenen JOTA/JOTI deelnemerskaart, maar nu staan er de deelnemers waar wij contacten mee hebben gehad op (en voor zover ik die heb kunnen inventariseren). Even spelen met de broncode en dat geeft dan ook weer een leuk resultaat.

.
Bijlagen
WhatsApp Image 2023-10-22 at 10.57.07.jpeg

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2023

#85 Bericht door PE2AAB »

Onze VHF, UHF en SHF antennes.
4E9F00AD-4184-4B8D-BB04-7F93255A4652.jpeg
4EE22BF7-CA90-48DF-AF30-E4F2BD050009.jpeg
C080E9D5-5B02-4B91-BF04-4134AF66C643.jpeg
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2023

#86 Bericht door elsinga »

Wij hadden materiaalpech... Zowel op VHF/UHF als HF nauwelijks te werken, na nameten bleek de coax naar de X50 prima, dus zal de X50 aan vervanging toe zijn. En weliswaar een ruisvloer van S0 op HF en op alles boven 80m een prima te tunen off-center dipool, maar nul ontvangst en dus ook geen verbindingen. Bij het afbouwen van de HF antenne bleek de coax direct bij de connector aan de dipool 90 graden geknikt te zijn... Tja, dat verklaart een hoop... En dit konden we tijdens de JOTA helaas niet controleren vanwege de manier waarop we de boel hadden opgebouwd (pio-toren en schuifmast) en tijdgebrek.

Gelukkig wel andere leuke activiteiten gedaan (o.a. tekeningetjes via beschrijving met een porto verbinding natekenen, echt connecting the dots).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: JOTA-JOTI 2023

#87 Bericht door pe1rea »

Ook wij hadden wat pech, de antenne voor 2&70 leek niet te werken, wegens tijdgebrek (ik zat tot de jota een 150 km van het gebouw) niet vooraf kunnen controleren, en ik vermoed dat de coax zich heeft getransformeerd tot tuinslang.
Volgend jaar beter..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2023

#88 Bericht door Hylke_PA9HK »

Voor alle zendamateurs: we hebben zojuist een mail gestuurd met een verzoek om feedback.

Deze mail is alleen gestuurd naar de ingeschreven zendamateurs. Waren jullie met meer zendamateurs? Stuur de mail dan vooral door.

Groet,
Hylke
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

PA2WN
Berichten: 136
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: JOTA-JOTI 2023

#89 Bericht door PA2WN »

Ook bij Beyloo Ter Horst (PA67BTH/J) hadden we het nog niet helemaal voor elkaar.
De 145 MHz LNA bovenin de 20m mast bleek niet tegen sterke out-of-band (3m FM) signalen te kunnen, wat de ruisvloer naar grote hoogte bleek te brengen ipv naar beneden.. Volgend jaar eerst een smal BPF voor de ingang dus. Vrijdag met opbouwen werden we getest op doorzettingsvermogen door het vele regenwater. Uiteindelijk hebben we wel gewonnen van de weergoden maar de hele avond natte sokken is niet alles..

Het was de eerste keer voor mij bij deze groep, en gelukkig klikte het van beide kanten dus volgend jaar weer.
Heel gezellig weekend met enthousiaste scouts van jong tot oud(ers) en goede leiding dus wat mij betreft helemaal geslaagd.
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
PE1ORG
Berichten: 117
Lid geworden op: 17 nov 2007, 08:19
Roepletters: PE1ORG
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2023

#90 Bericht door PE1ORG »

Een paar plaatjes van de masten bij PA25SDV/J te Lemelerveld. Een gepionierde mast van 18 en een mobiele mast van 30mtr
Onze horizontale 15el hark voor 2mtr op 30mtr hoogte, we hadden hele hoge verwachtingen.
Maar ondanks alle mooie plaatjes hier en op facebook van stations met ook een horizontale antenne hoorden wij ze niet.

Werkte het dan niet? Jawel, een Belgische amateur in de buurt van Brussel roept op 144.300 bij toeval in onze richting en de verbinding was met 5/7 over ruim 200km snel gemaakt. Nu weet ik wel dat het bij de verbindingen tijdens de Jota meer om kwaliteit dan om kwantiteit gaat, maar desondanks was het uiteindelijke resultaat, zeker qua afstanden zeer teleurstellend.

Dan rijst de vraag, hoe doen de andere stations dat, loopt iedereen tegen hetzelfde aan? Ik heb het ook op het evaluatie formulier geschreven, zou er niet iets van een chat in te richten zijn, bijvoorbeeld zoiets als die van ON4KST waar iig de stations met richtantennes elkaar kunnen vinden? Of een tweede oproep frequentie voor deze groep.. Ik roep maar wat... Maar ben wel heel benieuwd naar de reacties hier. :D

'73 Dion
Bijlagen
09.jpg
27.JPG
'73 Dion de PE1ORG

JOTA, VPK, SAILING, 70&23cm_ATV, 70&23cm_DATV, QO-100_DATV
pe1org.nl

Plaats reactie