Wie doet mee aan de Zomerkampronde?

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Wie doet mee aan de Zomerkampronde?

#1 Bericht door PA3DJS »

De zomervakantieperiode staat weer voor de deur, en daarmee ook de zomerkampronde via PI3UTR en 40 m (met terugval naar 80 m indien nodig).

Zie ook dit topic
viewtopic.php?p=279156#p279156

De ronde is iedere woensdagavond vanaf 19:30h tot 20:30h (VHF) en van 20:30h tot 21:30h op 7.190 MHz, of als het niet anders kan 3.690 MHz. De eerste is op 12 juli, de laatste op 30 augustus (even onder voorbehoud). Definitieve data komen op:
https://jota-joti.scouting.nl/zomerkampronde/


Zoals het er nu naar uit ziet, draai ik 26 juli vanaf Sc Jan Campertgroep (Maarssen/Tienhoven) en 23 en 30 Augustus vanaf PBC Austerlitz.

Wie-o-wie gaat er vanaf een kamplocatie meedraaien met de Zomerkampronde?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wie doet mee aan de Zomerkampronde?

#2 Bericht door elsinga »

Ik zou graag vanaf de World Scout Jamboree in Zuid Korea mee doen, maar het lijkt er op alsof de Radio Scouting activiteit alleen ARDF is.... :(
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Wie doet mee aan de Zomerkampronde?

#3 Bericht door Thom PA9T »

De data zijn een poosje geleden op de website gezet. De Zomerkampronde wordt 8 weken achter elkaar gehouden. Primair op PI3UTR en 7.190 MHz (40 meter). Indien er geen propagatie is op 40 meter, dan vallen we terug naar 3.690MHz (80 meter).

Data: https://jota-joti.scouting.nl/zomerkampronde/

Er is diverse informatie beschikbaar voor zendamateurs die met hun Scoutinggroep of andere jeugdgroepen mee willen doen:
https://jota-joti.scouting.nl/zomerkamp ... ndamateur/

PD1PYF
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 mei 2008, 08:42
Locatie: Roosendaal

Re: Wie doet mee aan de Zomerkampronde?

#4 Bericht door PD1PYF »

Ik probeer de groep van mijn kinderen te overtuigen. Toevallig zitten ze beide op dezelfde locatie. Ze zitten dit jaar in Aalst (BE) dus ik kan ook nog terugvallen op 80 meter indien nodig :wink:

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wie doet mee aan de Zomerkampronde?

#5 Bericht door PA3DJS »

@Elsinga:
Je kunt natuurlijk wel proberen op de VHF ronde met Echolink. Het tijdverschil is best gunstig voor jou.


Onze 80 m dipool is uitgebreid met een setje snorharen voor 40 m. Vandaag opgehangen (PBC Austerlitz) samen met Frans (PA7FVR). Het concept is in onderstaande figuur weergegeven.
40_80_CatWhisker1.png
40_80_CatWhisker1.png (5.13 KiB) 2371 keer bekeken
Het dik zwart is de dipool voor 80 m. De V is 3 m hoog en 3 m breed. Die V zorgt er voor dat over niet al te beste grond je SWR meer naar de één dipt.

Dik rood is de halve golf dipool voor 40 m. De 80 m dipool hangt zo'n 10...11 m hoog, dus de snorharen voor de 40 m hoeven niet al te ver naar beneden te hangen.

De touwtjes die dicht bij de einden van de dipolen zitten, zijn leker dik ingesmeerd met vaseline. Even met de föhn er overheen en het trekt er lekker in (met deze warmte is de föhn niet echt nodig). Ik heb geen isolatoren gebruikt, en dan heb je wel wat bescherming tegen vocht nodig.

We kunnen nu zowel op 80 als 40 m uitkomen met een heel redelijk NVIS signaal. Zo, nu lekker aan de erwtensoep.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wie doet mee aan de Zomerkampronde?

#6 Bericht door elsinga »

19:30 CET is 02:30 KST. Midden in de nacht is niet heel gunstig. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1022
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Wie doet mee aan de Zomerkampronde?

#7 Bericht door PD5DJ »

Heb gisteren en eergisteren geexperimenteerd met een DeltaLoop voor 40m, ondergevoed dus hoge opstraling +/- 80 graden.
Mooi NVIS dus :-)

Later heb ik er haaks nog een 20m Loop in geplaatst, alleen was er nauwelijks propagatie om wat te kunnen testen.

Super gemakkelijk op te zetten, en de rapporten waren ook niet misselijk..
2023-06-25 20.31.33.jpg
2023-06-25 20.34.18.jpg
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wie doet mee aan de Zomerkampronde?

#8 Bericht door PA3DJS »

elsinga schreef: 26 jun 2023, 06:26 19:30 CET is 02:30 KST. Midden in de nacht is niet heel gunstig. ;)
Ja, foutje van mij. Je zou bijna denken dat ik wat verkeerd heb genuttigd. Toen ik nog regelmatig contact had met japanners via een werkgever, begon ik om 06:00h, dan had ik aardig wat overlap met hun werktijden.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wie doet mee aan de Zomerkampronde?

#9 Bericht door PA3DJS »

@PD5DJ:
Ga jij met die delta loop opstelling ook bij een scoutinggroep zitten? Jij lijkt een serieuze test site te hebben, of staan er direct achter jou hele hoge gebouwen?

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1022
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Wie doet mee aan de Zomerkampronde?

#10 Bericht door PD5DJ »

PA3DJS schreef: 26 jun 2023, 09:39 @PD5DJ:
Ga jij met die delta loop opstelling ook bij een scoutinggroep zitten? Jij lijkt een serieuze test site te hebben, of staan er direct achter jou hele hoge gebouwen?
Hoi, nee. Maar dit soort opstellingen zouden wel perfect zijn voor scouting groepen, simpel maar heel effectief.

Waar ik zit is het volledig afgelegen, eerste bebouwing pas na een km of 2
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Wie doet mee aan de Zomerkampronde?

#11 Bericht door Thom PA9T »

Hier een idee voor mensen die met een portofoon willen meedoen aan de Zomerkampronde:

Het valt niet altijd mee om lekker het bos uit te komen op 2 meter. De ontvangers van PI3UTR (http://pe1chl.nl/repeaters/?2m) liggen buiten de randstad al snel buiten bereik liggen van een portofoon met een 'rubber duck' antenne.

Ik heb de rubber duck van de portofoon afgedraaid, en er een verloopje van SMA naar BNC op gezet (https://www.hamshop.nl/radio-amateur/co ... 8-155.html. Hieraan zit 10 meter RG-58C/U (met de flexibele, stranded kern) en de eigenlijke antenne is een slappe-arnold voor 145 MHz. Met het lusje, gemaakt van een ty-wrap en krimpkous, kun je de antenne aan een tak hangen, of er een hijstrouwtje aan maken om hem in een boom te hijsen.

Op deze manier zit je al snel een meter of 5-8 van de grond, en dan gaat er letterlijk een wereld voor je open!
zomerkampronde portofoon.png

Plaats reactie