/J achter de callsign voor Scoutingstation

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

/J achter de callsign voor Scoutingstation

#1 Bericht door Thom PA9T »

t.b.v. de JOTA-JOTI weet ik niet beter dat ik de /J toevoeging aanvraag tijdens de inschrijving. Op https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2017-04-01 is te lezen dat het zelfs wetgeving is om tijdens de jota-joti de /j toe te voegen aan de callsign:

Artikel 10, lid 2c:
"bij gebruik van een radiostation door leden van Scouting Nederland tijdens evenementen die georganiseerd worden door de werkgroep Radio Scouting Nederland wordt aan de in artikel 6, tweede lid, bedoelde combinatie van letters of cijfers toegevoegd: J."

Alleen lees ik nergens dat dit via een aanvraag moet gebeuren. Zoals het er staat, lees ik dat je gewoon /j achter je callsign kunt zetten als je meedoet met de Jota, zónder dat je je hebt ingeschreven bij de Landelijke Jota-Joti Organisatie. Klopt dit, weet iemand dat?

(ik ben even niet geïnteresseerd in reacties als "waarom zou je dat willen..." etc, maar het gaat me even puur om de wetgeving)

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: /J achter de callsign voor Scoutingstation

#2 Bericht door Gert_PA2LO »

Voor je vraag maar het niet veel uit, maar voor de puristen onder ons: de actuele regeling is hier te vinden: https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2021-06-18 met als wijziging daar nog op https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 31799.html.

Je vraag is:
Zoals het er staat, lees ik dat je gewoon /j achter je callsign kunt zetten als je meedoet met de Jota, zónder dat je je hebt ingeschreven bij de Landelijke Jota-Joti Organisatie. Klopt dit, weet iemand dat?
In de regels erboven staat de zin:
"Voor gezamenlijk gebruik van frequentieruimte ten dienste van radiozendamateurs tijdens groepsevenementen gelden de volgende voorschriften:"
Het is evident dat als je geen deel uitmaakt van het groepsevenement, de bepaling niet op jou van toepassing is. Wanneer doe je mee aan een groepsevenement? Als je je daarvoor hebt aangemeld. Heb je je niet hebt aangemeld bij de werkgroep Radio Scouting Nederland, dan doe je ook niet mee aan het groepsevenement JOTA.

In het handboek van de JOTA staat bij de antwoorden op veelgestelde vragen aangegeven:
Mogen wij op een andere locatie uitzenden dan opgegeven aan Scouting Nederland?
Nee, dat mag niet. U moet uitzenden vanaf de locatie die u opgegeven heeft aan Scouting Nederland. Zij overhandigen deze gegevens aan Agentschap Telecom i.v.m. de /J toevoeging.
Dat betekent dus dat de werkgroep van de aangemelde stations melding doet bij het AT. Heb je je niet aangemeld? Dan sta je dus niet op de /J-lijst en zou je je moeten onthouden van deze toevoeging.

Misschien ook nog even iets over de historie: voor zover ik me kan herinneren is ooit in de regelgeving het artikel over /J opgenomen, omdat de gebruikersbepalingen in het verleden niet voorzagen in het "onder toezicht" doen van een uitzending. Om in Nederland de JOTA mogelijk te maken is toen de /J in het leven geroepen. In 2007 is voor het "onder toezicht" werken iets in de regelgeving veranderd, waardoor het huidige artikel 4 lid 3 is ontstaan:
In afwijking van het eerste en het tweede lid kan een persoon die niet voldoet aan de desbetreffende voorwaarde een radioapparaat bedienen indien de bediening plaatsvindt in directe aanwezigheid en onder verantwoordelijkheid van een persoon die wel aan deze voorwaarde voldoet.
De /J die in artikel 10 staat opgenomen is met voorgaande eigenlijk overbodig geworden en zou ook gewoon kunnen vervallen. Deelnemers kunnen voor de herkenbaarheid van deelname aan het evenement immers net zo goed volstaan met bijvoorbeeld "CQ JOTA PE1ABC QRZ?"

Wel meedoen in het JOTA weekend maar heb je je niet aangemeld? Dan kan je nog steeds bij een scoutinggroep actief zijn. Je kan dan onder artikel 4, lid 3 actief zijn (dus met je eigen roepletters zonder de /J). Als je op basis van dit artikel actief wil zijn dan betekent dit dat de zendamateur zelf de volgende handelingen verricht:

a) de radioverbinding tot stand brengt en de uitzending opent.
b) alle overige handelingen uitvoert welke nodig zijn om te voldoen aan de voorwaarden die van toepassing zijn tijdens de uitzending.
c) na het beëindigen van de uitzending de radioverbinding sluit.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: /J achter de callsign voor Scoutingstation

#3 Bericht door PA3CQN »

Gert_PA2LO schreef: 02 okt 2022, 20:05 Voor je vraag maar het niet veel uit, maar voor de puristen onder ons: de actuele regeling is hier te vinden: https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2021-06-18 met als wijziging daar nog op https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 31799.html.
De letterlijke tekst:

c. bij gebruik van een radiostation door leden van Scouting Nederland tijdens evenementen die georganiseerd worden door de werkgroep Radio Scouting Nederland wordt aan de in artikel 6, derde lid, bedoelde combinatie van letters of cijfers toegevoegd: J.

vereist geen inschrijving noch doorgave van locatie.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: /J achter de callsign voor Scoutingstation

#4 Bericht door PA3HMP »

je kan natuurlijk niet zo maar /J achter je call gebruiken zonder je aangemeld te hebben bij de landelijke jota organisatie, je zal dan ook niet op de lijst voorkomen.

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: /J achter de callsign voor Scoutingstation

#5 Bericht door Gert_PA2LO »

Twee dingen:
1. je hebt de letter van de wet en de geest van de wet, en
2. wetteksten moet je wel altijd in zijn geheel zien.

Voor het tweede: als je er een los deel eruit haalt krijg je een rare uitkomst. Bijvoorbeeld het als ik het volgende lid 3 alleen b zou vermelden:
b. het houden van en deelnemen aan radiowedstrijden niet is toegestaan.
Als je die te nauwe blik zou pakken, zou contesten immers niet mogelijk zijn, terwijl de wetgever juist heeft beoogd om dat alleen voor onderwijsinstellingen (of beter: een radiostation dat is aangemerkt als onderwijsinstelling) te verbieden, zoals in de inleiding staat. Net zoals in dat lid 3 in de inleiding wordt aangegeven wanneer iets van toepassing is, geldt dat bij lid 2 ook. Dus kijk je naar het totaal van het lid:
2. Voor gezamenlijk gebruik van frequentieruimte ten dienste van radiozendamateurs tijdens groepsevenementen gelden de volgende voorschriften:
a. ..
b. ..
c. bij gebruik van een radiostation door leden van Scouting Nederland tijdens evenementen die georganiseerd worden door de werkgroep Radio Scouting Nederland wordt aan de in artikel 6, derde lid, bedoelde combinatie van letters of cijfers toegevoegd: J.
Hoe doe je mee aan het groepsevenement dat wordt georganiseeerd door de werkgroep Radio Schouting Nederland? Door je daarvoor aan te melden. Zoals in mijn eerdere antwoord is aangegeven, geeft de werkgroep het overzicht van aangemelde amateurs met de te gebruiken locatie door aan het AT.

Meld je je niet aan voor het evenement? Dan ben je geen deelnemer aan het evenement en gebruik je ook de /J niet.

(Even vertaald naar een andere situatie: Je kan de elfstedentocht misschien wel meeschaatsen, maar als je je niet hebt geregistreerd als deelnemer bij de organisatie geld je niet als deelnemer aan de tocht. Niet registreren heeft consequenties: geen deelnemernummer, geen stempeltjes bij de stempelpost en geen elfstedenkruisje als je over de finish komt.)

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: /J achter de callsign voor Scoutingstation

#6 Bericht door PA3CQN »

Je moet niet alleen de geest van de wet, maar ook de geest van de JOTA, een wereldwijd evenement, bekijken.
De geest van de JOTA is om jongeren te interesseren voor onze hobby. De wetgever heeft dan ook in zijn tekst
de omschrijving 'tijdens' gekozen. Een ruim begrip dus.
Waar die regeldrang ' je mag alleen meedoen als je je bij ons aangemeld hebt' vandaan komt is me een raadsel.
Maar misschien komt dat omdat ik nooit scout ben geweest, maar alleen padvinder.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: /J achter de callsign voor Scoutingstation

#7 Bericht door pe1rea »

Of zoals een stukje familie van mij ooit deed, /A achter z'n callsign en daarna P**JOTA roepen.... :mrgreen:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: /J achter de callsign voor Scoutingstation

#8 Bericht door Gert_PA2LO »

Je draait nu een aantal dingen door elkaar:

1. In basis kende de wet- en regelgeving geen mogelijkheid om iemand onder toezicht van een radiozendamateur een verbinding te laten maken.
2. Om dat voor de JOTA mogelijk te maken, heeft de wetgever ooit (op verzoek) een uitzondering bedacht en daarover afspraken gemaakt met de organisatie, namelijk: "als jullie aanleveren welke stations meedoen aan het evenement én zij zich identificeren met /J dan is het toegestaan om leden van de scouting een verbinding te laten maken."


Wil je nog eens lezen hoe het allemaal zo is gekomen? Lees dan hoofdstuk 4 maar eens terug in het oude JOTA handboek waar op dit forum al eens eerder naar werd verwezen. Je vindt dat werkje hier: https://eng.pe1hzg.net/jota/Radio-Scouting.pdf.
Waar die regeldrang ' je mag alleen meedoen als je je bij ons aangemeld hebt' vandaan komt is me een raadsel.
Je mag gewoon meedoen met de JOTA (graag zelfs en bij voorkeur met aanmelding bij de organisatie, zodat zij je station in de lijst van deelnemers die rondgestuurd worden naar de andere groepen kunnen opnemen). Maar meld je je niet aan dan doe je dus mee zonder de /J toevoeging.

Zoals eerder al aangegeven is de /J toevoeging inmiddels achterhaald en zou deze gewoon uit de regels gehaald kunnen worden. Wie dat belangrijk vindt kan dat ongetwijfeld via zijn vertegenwoordiger in het AmateurOverleg aan het AT laten voorstellen.

Overigens was het doel van Baden Powel met de JOTA niet om jongeren te interesseren voor de radiohobby. Hij had toch echt een diepere gedachte, zoals ook te lezen valt in de radioschouting spelmap: "Hij had daarbij vooral op het oog, dat de wereldvrede bevorderd kan worden wanneer jongens en meisjes , waar ook ter wereld en in welke omstandigheden ook opgroeiend , met elkaar in contact worden gebracht, van elkaar kunnen leren en samen kunnen spelen." Via radiozendapparatuur deze verbinding leggen is slecht een invulling hiervan.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: /J achter de callsign voor Scoutingstation

#9 Bericht door PA3CQN »

Zoals je zelf ook aangeeft is /J eigenlijk niet meer nodig omdat onder toezicht ook niet licentiehouders gebruik van de apparatuur mogen maken.
Het roepen van een toevoeging achter je callsign ( de oude /p,a,m ) is niet meer verplicht, maar ook niet strafbaar. Zo mag iemand rustig achter zijn callsign /SOTA zeggen. Of /JOTA. Of gewoon /J.
Niet dat ik dat zou doen, maar de stelligheid waarmee je zegt dat het niet mag als je niet geregistreerd bent bij de organisatie trek ik toch echt in twijfel.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: /J achter de callsign voor Scoutingstation

#10 Bericht door Gert_PA2LO »

Het roepen van een toevoeging achter je callsign ( de oude /p,a,m ) is niet meer verplicht, maar ook niet strafbaar.
...de stelligheid waarmee je zegt dat het niet mag als je niet geregistreerd bent bij de organisatie trek ik toch echt in twijfel.
Ik heb nergens geschreven dat iemand strafbaar is als het wel gedaan wordt. Ik heb ook niet geschreven dat het niet mag.
Ik heb aangegeven waarom op basis van de ontstaansgeschiedenis van /J je je zou moeten onthouden van deze toevoeging als je niet bent aangemeld. Voor de rest maakt het mij geen ene jota (1) uit wat iemand achter zijn call zet :lol:.

(1) die uitdrukking met 'jota' erin heeft een bijbelse achtergrond, zie Matteüs 5:17-18

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: /J achter de callsign voor Scoutingstation

#11 Bericht door Thom PA9T »

Duidelijk verhaal wat je allemaal schrijft Gert. Ook over de ontstaansgeschiedenis. Ook over dat /J in principe niet meer hoeft.

Maar je schrijft ook "Maar meld je je niet aan dan doe je dus mee zonder de /J toevoeging". En hier ging eigenlijk precies mijn vraag over. Want de wet geeft best veel bandbreedte in het begrip "...gebruik van een radiostation door leden van Scouting Nederland tijdens evenementen....".

Jij interpreteert dat als inschrijven en meedoen, misschien op basis van de geschiedenis achter /J, maar de wet schrijft over "gebruik tijdens een evenement". Dat kun je ook interpreteren als dat de LJJO de Jota organiseert en dat je gewoon op de bonnefooi mee kunt doen. En dat je bij jouw Scoutingvereniging gewoon je zender neerzet en de kids PE1ABC/J laat roepen. Zonder inschrijving :D

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: /J achter de callsign voor Scoutingstation

#12 Bericht door pa3dsc »

Ik zie een aantal Mobiel Equipe.
Mag je ook mobile werken?
Een /J call is toch aan een adres gebonden.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: /J achter de callsign voor Scoutingstation

#13 Bericht door Gert_PA2LO »

Thom, graag gedaan.

Toen in 1974 door de toenmalige staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat werd bepaald, dat er een uitzonderingsgeval gesteld moest worden speciaal voor de leden van Scouting Nederland (alleen geldend gedurende het jaarlijks JOTA-weekend) zijn de voorwaarden voor deze uitzondering door Scouting Nederland als volgt gecommuniceerd in het handboek:
4. De wettelijke bepalingen.
In een flink aantal regels wordt bepaald, wat een zendamateur wel en wat hij niet mag doen met zijn zendapparatuur. Het eerste doel is natuurlijk het verrichten van experimenten en daarover van gedachten te wisselen met mede-amateurs. Voorts mogen er berichten die, ''uit hoofde van hun onbelangrijkheid'‘ toch niet in aanmerking komen om verzonden te worden via de officiële diensten (post, telefoon of telegraaf ) worden uitgewisseld. In de wet staat duidelijk, dat deze ''onbelangrijke berichten" altijd een persoonlijk karakter moeten hebben. Het is dus bijvoorbeeld verboden om een belangrijke zakelijke bespreking te houden met een collega'-zendamateur door middel van een zendinstallatie. Ook wordt er vermeld, dat de zendamateur de zender alleen voor eigen amateurdoeleinden mag gebruiken. Dit betekent, dat het overbrengen van berichten van derden verboden is. Als we deze bepalingen zo bezien , valt het wel op, dat leden van Scouting Nederland – voor zover zij niet beschikken over een eigen zendmachtiging niet persoonlijk aan de JOTA zouden kunnen deelnemen. Tot voor enkele jaren was dat ook zo:

Maar…naar aanleiding van een verzoekschrift werd in 1974 door de toenmalige staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat bepaald, dat er een uitzonderingsgeval gesteld moest worden speciaal voor de leden van Scouting Nederland en alleen geldend gedurende het jaarlijks JOTA-weekend . In overleg met de werkgroep "Radio-Scouting" heeft de RCD een regeling ontworpen , die het mogelijk maakt, dat leden van Scouting Nederland persoonlijk kunnen deelnemen aan het berichtenverkeer, mits wordt voldaan aan een aanta1 voorwaarden. Aan de totstandkoming van deze regeling werd meegewerkt door de zendamateurverenigingen, want het zijn immers hun leden die ten opzichte van de wet, de verantwoordelijkheid voor het deelnemen aan de JOTA zullen dragen.

5. De aanmeldingsprocedure
Het is begrijpelijk , dat de Radiocontroledienst wil weten welke zendamateurs zullen gaan deelnemen aan de JOTA. Eveneens is het logisch , dat de werkgroep "Radio-Scouting" hiervan op de hoogte moet zijn, want de JOTA-regeling geldt immers alleen voor de leden van Scouting Nederland . Het is dan ook noodzakelijk dat de Scoutinggroep en de meewerkende zendamateur(s) hun voorgenomen deelname opgeven . Dit gebeurt dan door middel van een aanmeldingsformulier. Deze formulieren zijn steeds vanaf de maand juni verkrijgbaar bij het landelijk bureau van Scouting Nederland en moeten geheel ingevuld en ondertekend begin september weer in het bezit van het bureau zijn. Alleen de groepen die in het voorafgaande jaar aan de JOTA hebben deelgenomen ontvangen de aanmeldingsformulieren automatisch; alle andere belangstellende groepen moeten de formulieren eerst aanvragen . De aanmeldingsformulieren worden vervolgens door de werkgroep nagekeken. Nagegaan wordt of de groep werkelijk als lid staat ingeschreven bij de vereniging. Als alles in orde is bevonden wordt een pakket formulieren doorgestuurd naar de RCD. Ook daar worden de papieren gecontroleerd. Er wordt bijvoorbeeld op gelet, dat de zendamateur ook werkelijk is gemachtigd voor de amateurbanden waarvoor hij zich aanmeldt. Daarna ontvangen de betreffende zendamateurs rechtstreeks van de RCD een "JOTA-machtiging "
6. De JOTA machtiging.
Dit belangrijke stuk papier moet tijdens de JOTA in de shack aanwezig zijn. Het kan voorkomen dat er door de politie of de RCD wordt gecontroleerd. Men moet dan deze machtiging kunnen tonen. In de machtiging staan de voorwaarden vermeld waaraan voldaan moet worden tijdens de deelname aan de JOTA. Er staat onder andere in, dat de uitzendingen moeten geschieden onder de persoonlijke roepnaam van de verantwoordelijke zendamateur. Achter deze roepnaam dient "/J" (spreek uit: stroke jamboree of stroke Juliett) gevoegd te worden.
.
Uit de tekst hierboven blijkt al dat het e.e.a. achterhaald is. Er worden immers geen "JOTA-machtigingen" meer uitgegeven en de noodzaak om het station met /J aan te duiden is er niet meer, omdat de regels verder zijn aangepast waardoor de uitzondering voor scouting niet meer nodig is. Voor de organisatie (en andere deelnemers) is het fijn als groepen zich wél vooraf aanmelden: je ontvangt dan alle communicatie over het evenement en je wordt meegenomen in het overzicht dat aan de (aangemelde) deelnemers wordt verzonden.

Wat een ieder ook doet en wel of niet gebruikt als suffix tijdens de JOTA én of je nu wel of niet bent aangemeld: heel veel plezier allemaal.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: /J achter de callsign voor Scoutingstation

#14 Bericht door PE5PVB »

Volgens mij is er nog een groot verschil. Je mag als amateur individueel wel een niet amateur onder begeleiding achter de microfoon zetten, echter de JOTA is een groepsactiviteit. Dat wil zeggen dat deelnemende amateur B iemand mag begeleiden en de call van amateur A gebruikt (de /J callsign van het station).

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: /J achter de callsign voor Scoutingstation

#15 Bericht door Thom PA9T »

Dank allemaal voor de reacties en de inhoudelijk discussie. Ik heb wel een redelijk beeld van de /J inmiddels :-)

Iedereen een hele fijne JOTA-JOTI toegewenst! :D

Plaats reactie