Jeugd opleiden

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Jeugd opleiden

#1 Bericht door PE1RIK »

Ik heb 2 jongeren die graag hun N machtiging willen gaan halen. Ze zijn 14 en 16 jaar en doen de havo.
Uiteraard kunnen ze onder mijn begeleiding al praktische ervaring op gaan doen maar voor de opleiding vraag ik me af welke methode ik het beste kan kiezen om ze mee te begeleiden: Het cursusboek van de Veron of bijvoorbeeld de DLZA? Of zijn er nog andere methoden om jeugd naar het N examen toe te laten werken?
En heeft er iemand ervaring hiermee?

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Jeugd opleiden

#2 Bericht door PH7R »

Persoonlijk ervaring met DLZA + boek. Boek voor naslag en soms staat het er nog iets beter in. Via DLZA kun je ook goed voortgang bewaken, zowel hoofdstukken als oefenvragen. Je kunt pas naar het volgende hoofdstuk na afronding oefenopegaven. DLZA is euro 10 en als je dat wil krijg je dit weer terug na je examen. Als je DLZA doet en elke week theorie / opgaven maakt is slagings percentage 100%.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: Jeugd opleiden

#3 Bericht door PE1RIK »

Dank je wel. En voor de volledigheid, met boek bedoel je dan het N cursus boek van de veron?

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Jeugd opleiden

#4 Bericht door PH7R »

Ja, met een beetje geluk voor weinig via MP. Of anders wellicht via dit forum.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: Jeugd opleiden

#5 Bericht door PE1RIK »

Dat is inderdaad een goed idee, ik zal eens op zoek gaan.
De opleiding kosten sponsor ik, voor het goede doel :wink:

on4ged
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Jeugd opleiden

#6 Bericht door on4ged »

Ik ben in ± 1983 begonnen met de cursus radioamateur en legde (na de tweede poging) met positief resultaat mijn examen in 1985. Ik had in die tijd zo links en rechts enkele cursusboeken verzameld. Maar diegene die bij ons gebruikt werd in de cursus was deze van de VERON. Tot nu toe vind ik het het beste cursusboek uit de reeks die ik heb. Misschien wel mede door onze lesgever die natuurlijk ook dit boek gebruikte.
Na lange tijd geen activiteit als radioamateur meer gehad te hebben Neem ik nu regelmatig weer het VERON cursusboek ter hand.
Misschien is met het verloop der tijden dit boek niet erg Up-to-date meer, maar ik verwacht dat de VERON zijn cursusboeken wel regelmatig aangepast zal hebben.
In mijn tijd zou ik zeker het VERON boek aanbevolen hebben.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: Jeugd opleiden

#7 Bericht door PE1RIK »

Dank je! Ja, zo gebruik ik mijn oude boeken ook. Dus dat was mijn eerste reactie toen de jongeren aan het slag wilden. Maar omdat er misschien inmiddels wel andere mogelijkheden zijn, stel ik de vraag maar hier.

Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: Jeugd opleiden

#8 Bericht door Pelk »

Ik heb 2 jongeren die graag hun N machtiging willen gaan halen. Ze zijn 14 en 16 jaar en doen de havo.

Binnenkort start in Groningen en begin volgend jaar in Eindhoven weer een cursus voor zendamateurs. Waarschijnlijk worden er op meer plaatsen wekelijks klassikaal cursussen gegeven. Informeer eens bij een vereniging in de buurt. Ik ben niet zo van de on-line opleiding. Voor mij werkte dat niet. Daarnaast is de groepsdynamiek voor mij ook heel stimulerend geweest. Dit naast een opleider, die ver boven de stof staat en problemen op vele andere manieren uitstekend kan uitleggen. Daar ben ik jaren geleden op stuk gelopen. Met mijn dyslexie moet ik iets snappen - begrijpen. Ik kan slecht uit het hoofd leren.

Succes, Nico - PH7TPW.

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: Jeugd opleiden

#9 Bericht door PE1RIK »

Ik ben ook niet van het online en "zoek het zelf maar uit" hoor. Ik ga ze zelf begeleiden maar zoek een methode die ik kan volgen.
En het onderwijs maak ik zo veel als mogelijk aanschouwelijk. Lekker wat doen en zien wat je doet, dan is de formule daarna wel logisch.
Gisteren hebben ze een QSO via PI2NON gemaakt. Als begin, zeg maar.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Jeugd opleiden

#10 Bericht door Paula Bean »

...of bijvoorbeeld de DLZA?
DLZA bevat alleen de stof die ooit op examens is gevraagd; in het VERON boek staan ook zaken die wat dieper gaan. Ik heb beiden, zowel N als F; het VERON F boek houd ik als naslag, en mijn VERON examenbundel F is te geef. Mijn VERON N boek + examenbundel N zijn over te nemen.

Wat ik een groot voordeel van DLZA vind, is dat de toetsen én de officiële examens voorzien zijn van uitwerkingen. Dus je ziet niet alleen dat je een vraag fout beantwoordde, maar ook waarom. Toen ik eenmaal de examens unlocked had, heb ik wekenlang niets anders gedaan dan dagelijks een paar examens maken. Qua F zag ik mijn gemiddelde foutscore van 20 naar 5 droppen. Op de examendag in Leeuwarden had ik 9 fout in het F-examen en 0 fout in het N-examen. :mrgreen:

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Jeugd opleiden

#11 Bericht door PH7R »

VRZA heeft gratis F cursus op website beschikbaar https://cursus.vrza.nl/wp/2017/12/04/vr ... 2017-2019/ . Gebruik ik zelf als naslagwerk. Deze is nog uitgebreider dan Veron F boek en recentelijk helemaal geupdate.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Jeugd opleiden

#12 Bericht door pa3a »

Ik geef zelf cursus, al jaren lang met de leerstof van DLZA.
Goed resultaat.
Wat komen die jongens vandaan?
Ik geef cursus in Dordrecht en in geval van covid problemen doe ik dat online, ook al paar keer gedaan nu.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Jeugd opleiden

#13 Bericht door PD2EW »

Top! Goed bezig, Bart!
Ik gok maar een beetje... maar mogelijk zag ik al één van die jongelui bij de afgelopen JOTA...? :)
Ik kan je helaas geen tips geven voor een handige leerweg en mijn dikke, meer dan 35 jaar oude blauwe boek (met getypte inhoud nog) had ik ooit uitgeleend en is niet meer te vinden. :-(

Hier komt de laatste tijd regelmatig op de maandag een 8 jarige (zoon van vrienden) over de vloer die het maken van soldeerprojectjes en luisteren naar Radio allemaal erg interessant vindt. Hij had op het verlanglijstje voor zijn verjaadag maar twee wensen: een boormachine of een soldeerbout! Dat eerste leek ons niet erg verstandig en dat laatste leek ons onder leiding wel motiverend, dus zoiets kreeg hij dus. Van mij kreeg hij een tegoedbon voor één soldeerles, maar dat werden er uiteindelijk al véél meer.. :D Af en toe wat luisteren, af en toe wat bouwen, dan weer wat uitleg of weer een beetje natuurkunde... het komt neer op spelenderwijs leren en hij vindt het erg leuk.

Er zijn veel projectjes op eBay te koop, die weinig kosten en veel duidelijk kunnen maken.
Hij heeft inmiddels al gebouwd: een zaklampje, een elektronische dobbelsteen, het zelfgewikkelde motortje, een klokje dat werkt op 2 appels als batterij en de zwevende pen. Elk gemaakt projectje gaat ook weer mee naar school en het idee wordt daar dan ook opgepikt door de leerkracht en de klasgenootjes.
Zo ook het autootje, werkend met op een zonnecel en de trillende tor (dat zijn kant-en-klare kleine projectjes).

Volgende week beginnen we dan ook met de bouw van de eerste radio. Hij kreeg al eens een door mij gebouwde versie mee, als voorbeeld en als lekkermakertje, en ook met de RTL-USB stick heeft hij inmiddels al kennisgemaakt... Mijn antennes maken elke keer dat hij erlangs loopt ook weer indruk op hem en hij kent het gebruik (welke gebruiken we waarvoor) ook al. Misschien komt hij ook wel mee bij de aankomende JOTA, maar er wordt aan alle kanten wel veel aandacht van hem gevraagd.


Zelf draai ik op de basis van de elektronicahobby en als 8 jarige kwam de eerste Philips EE bouwdoos in mijn bezit.
Elke verjaadag kreeg ik er één, dus uiteindelijk had ik als 10 jarige de serie compleet (1050, 1051, 1052) en ging ik ook naar de elektronicaclub in het plaatselijke jeugd-en-jongerencentrum. We bouwden daar de eerste mengpaneeltjes zelf en dat werd dan ook de basis voor mijn volgende hobby, als 16 jarige geluidsman bij plaatselijke evenementen (en nu nog voor enkele bands). De theorie pakte ik daarna op als MTS-ET scholier, eind jaren 70 (Deventer), aangevuld met ruim 25 jaar reparatie van consumentenelektronica voor de werkgever.

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: Jeugd opleiden

#14 Bericht door PE1RIK »

Wat een fijne reacties allemaal hier!

De jongens komen allebei uit Deventer en ja, eentje was de afgelopen jaren al bij je jota.
Dank ook voor de tip over de DLZA. Ik denk inderdaad dat ik die ga gebruiken, met een goed naslagwerk erbij.
Bij de VRZA heb ik ook een cursus gevonden, maar alleen F. Al zal ik dan wel verkeerd gekeken hebben, want N zal er vast ook wel zijn.
Nu nog een goede routine vinden met dit aanstormend talent. En een balans tussen theorie en praktijk.
Maar ze kijken al uit naar de jota!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Jeugd opleiden

#15 Bericht door PA3DAT »

Als die jongens écht geïnteresseerd zijn, en daar lijkt het wel op, dan is dat N-examen een fluitje van een cent voor ze.

Ik heb hetzelfde eens meegemaakt met 2 VWO-scholieren, broers. Ze slaagden destijds beiden in één keer voor C en deden de CW-cursus er meteen achteraan (door zelfstudie!) De jongste van de 2 moest toen nog een jaar wachten voor hij uit mocht komen, hij slaagde als ik mij goed herinner op zijn 13e en je moest toen 14 zijn.

Toen ik bezig was voor C begin jaren '80, zei mijn xyl heel stoer: "dat heb ik bijna allemaal gehad bij natuurkunde op school". N-examen heeft ze nooit gedaan, een jaar later had ze wel haar C-machtiging (zonder technische achtergrond, ze deed HBO Maatschappelijk Werk :mrgreen: )

Ik kende ook 3 knapen van rond de 20, niveau Mavo. Die wilden N halen, vanwege hun vrijwilligerswerk bij de lokale omroep. Boeken aangeschaft maar ze deden er niets mee, "geen tijd". Op de avond vóór het examen belden ze me op, of ze mochten langskomen. Ik heb van 20.00 tot 00.30 uur met ze zitten stampen, echt hard gewerkt, en ze zakten alledrie met slechts enkele fouten teveel... Terecht, uiteraard! :D
(Met 2 avonden had ik ze erdoor gesleept, zeker weten.)
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie