JOTA Knopers

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
7kasper
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:05
Roepletters: PC7K
Contacteer:

JOTA Knopers

#1 Bericht door 7kasper »

Vraagje aan mede-torenbouwers!

Hoe organiseren jullie het knopen van een JOTA toren?
Met hoeveel knopers zijn jullie gemiddeld?
Doen jullie een paar avonden of wordt er echt bijvoorbeeld een dag geknoopt?
Hoe doen jullie het hijsen?
Wat is jullie favoriete ontwerp?

Misschien kunnen we wat van elkaar leren :D
PC7K

Gebruikersavatar
7kasper
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:05
Roepletters: PC7K
Contacteer:

Re: JOTA Knopers

#2 Bericht door 7kasper »

Ik zal zelf beginnen:

Wij knopen elk jaar een mast voor de zendapparatuur. Soms is dat een lullig driepootje geweest, soms een mega-toren.
We houden het meeste van torens waar je ook leuke dingen in kan doen zoals genieten van het uitzicht, abseilen, klimmen of met de kabelbaan.
Consequentie is wel dat onze torens dus super stevig en veilig gemaakt moeten worden en daar offer je altijd materiaal en vaak ofwel tijd ofwel hoogte voor op.
Een ander ding is dat we elk jaar iets nieuws proberen. Soms omdat we minder moeite erin willen stoppen, soms gewoon als experiment of juist extra uitdaging.

Vroeger waren we met een middelgroot clubje van goede knopers (ik was toen nog scout later explorer). Toen deden we meestal een vierkante toren, twee frames ophijsen en doorverbinden. Bij het hijsen werden de explorers en stam opgetrommeld. Dan goed aftuien en naar boven werken. Wel veel tijd en moeite, vooral bij het omhoog werken duurt het lang en is het heel vermoeiend knopen terwijl je ongemakkelijk op een (schuine) balk zit.

Vorig jaar hadden we een van de hoogste torens uit onze geschiedenis en toen waren we met best wel weinig. Toen hadden we wel het voordeel dat onze goede knopers overdag konden komen wegens Corona. Onze voormalige architect JW had er echt zijn hard en ziel ingestopt en met een compleet nieuw concept gekomen. Daarom kwam er een prachtige toren uit. We waren toen met een stuk of 6 vaste knopers (meerdere dagen) en af en toe wat invallers. We begonnen al eind september. Bij het hijsen de hele stam opgetrommeld en kennissen. Toen stonden we daar met wel een stuk of 30 man om omhoog te trekken en alles te regelen. Tijd en materiaal werd bespaard door een grote driehoek te maken en deze voor het grootste deel op de grond klaar te maken. Dan in een keer de hele toren rechtopzetten met een afgetuide boom.

Dit jaar organiseer ik de bouw. We hadden minder tijd en minder ervaren mensen, maar we zijn nu explorers goed aan het opleiden en dan hebben we weer meer knopers! :D Dit jaar dus 10m lager en ook een nieuw hijsplan en knoop idee die ik spoedig zal delen.

Wat werkt voor jullie het beste?
PC7K

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA Knopers

#3 Bericht door Ton_O_E »

Ik heb ooit een workshop torenbouwen gevolgd.
Daar maakten ze 3 torendelen (vierkant) op de kant.
die werden in elkaar geschoven en met een A-frame en touw rechtop getrokken
toen werden de delen in elkaar gehesen.
(je moet dan wel met de pionierhout aan het zagen, dat is wel jammer)
Je moet zo ontzettend veel knopen maken, dat je eigenlijk iedereen die goed kan knopen wel kunt gebruiken.
Hijsen doe je met een timmermanssteek :wink:
veiligheid staat op 1.
Niet onder de mast als er gehesen wordt. Tuigjes. Degelijk hout en touw
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: JOTA Knopers

#4 Bericht door PA3DJS »

Bij ons wordt ieder jaar wat anders gebouwd. Nu (omdat we heel laat besloten hebben om JOTA te doen) de meest eenvoudige toren. Twee frames op basis van twee 8 m palen per frame. De frames worden liggend op de grond geknoopt. Vervolgens de twee frames afzonderlijk overheind hijsen en tuien zodat ze blijven staan. Daarna de dwarsliggers en schoren ertussen knopen van de een naar de andere kant, en verder afwerken.

We gebruiken 8 mm polytex en werken met tuigjes, toprope zekeren , werkpositionering, etc.

De toren wordt voornamelijk gebruikt als object voor andere activiteiten dan antennes omhooghouden. Dit jaar helaas wat minder vanwege het later beginnen. Ik denk dat het kratjesstapelen wordt.

Oh ja, we zijn actief onder PG6JC.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JOTA Knopers

#5 Bericht door PA3DAT »

Lang geleden dat wij een mast geknoopt hebben. Die was toen wel ruim 20m hoog, ik zie Goos PA0SIR op die hoogte nog achteruit stappen, de ladder op. Doodeng vond ik dat, met mijn hoogtevrees hield ik mij verre van de toren!

Ergens in de late jaren '80 kreeg de groep een stalen kantelmast cadeau van de toenmalige elektriciteitsmaatschappij: 24 meter! Dat ding is m.b.v. lassende ouders en een dieplader naar het groepslokaal gebracht en daar weer in elkaar gezet. Een stalen bok van 2 stuks 8m hoge stalen H-profielen in beton houden 'm al zo'n 30 jaar netjes op zijn plaats. Dus kantelen en de antennes erin, zo simpel is het.

De grootste antenne die we er tot nu toe in gehad hebben was een 5 elements monobander voor 20m. Op een korte pijp, totaal ruim 25m hoog, gaf dat wel goede resultaten op 20. :D

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA Knopers

#6 Bericht door Thom PA9T »

Leuk topic!

Wij doen nu met mijn eigen groep 6 jaar mee met de JOTA-JOTI, en maken bijna ieder jaar wat anders. We hebben een platform gehad van 6x6 meter, ondersteund door driepoten. Daarop stonden bankstellen, een kampvuurbak om te barbecuen. Zaterdagnacht stond er 20 man op, en toen zakte de hele toren langzaam scheef in de blubber :lol:

Het eerste jaar hebben we een hoogwerker gehad, toen deden we last-minute mee.

Afgelopen jaar hebben we een boomtoren gemaakt, met halverwege een platform voor de Scouts, Explorers en Stam om vanaf te abseilen. We hebben goede klimspullen, gordels en touw én mensen die weten hoe ze er mee om moeten gaan. Die boomtoren gaan we dit jaar nog een keer maken, want we weten nu hoe het moet. :)

We komen ieder jaar tussen de 20-25 meter antennehoogte uit. Voor de toren en het bouwen van als ons themamateriaal trekken we 2 zaterdagen en een zondag uit, en bouwen dan met groepjes van zo'n 5 man tegelijk. Hier zitten ervaren knopers tussen, maar ook mensen die er minder goed in zijn. We zijn blij met de handjes en de gezelligheid. :) Er is ook veel aanloop van leiding, en die helpen dan ook een handje. In die twee weekenden voor het jota-weekend maken we ook themamateriaal en verlichting. Op de zondagen beginnen we meestal wat later, er is meestal wel een feestje in de buurt waar leiding heen gaat, en die zondagochtend dan nog even moeten bijkomen... :D

Wat de torens altijd gemeenschappelijk hebben is dat ze multi-functie zijn: ze doen deels mee met het thema, je kan er van abseilen, er zit een BBQ in etc. En ze zijn altijd tof uitgelicht! En de laatste 10-meter antennehoogte moeten ze hebben van 6-meters en surfmasten die verticaal staan hi.
IMG_4832.JPG
IMG_4824.JPG
IMG_3634.JPG

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA Knopers

#7 Bericht door pe1hzg »

De plannen zijn nog een beetje onduidelijk (behalve corona hebben wij in het zuiden een laat einde van de zomervakantie, de JOTA valt vroeg, en de herfstvakantie valt een week na de JOTA - fijn toch, die vakantiespreiding?) maar het zou iets worden als een driehoek van twee achtemeterpalen met steigersjorring aan elkaar (overlap 2m, dus hoogte 14m), daarop/daarin een tweede driehoek, en op/in die tweede toren een enkele antennepaal.

Wat het extra uitdaging maakt is dat we in de stad zitten en we last hebben van vandalisme.

Lager als wat "ze normaal doen" maar gezien de uitdagingen dit jaar ben ik hier best tevreden mee en zal met plezier vragen om onze antennes hierin geplaatst te krijgen.

Ik hoop op veel signalen!

Gebruikersavatar
7kasper
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:05
Roepletters: PC7K
Contacteer:

Re: JOTA Knopers

#8 Bericht door 7kasper »

De toren voor dit jaar is nu voor ongeveer 3/4e af.
Hier ligt ie op z'n zij met wat nieuwsgierige welpjes erin.
Afbeelding

Bedankt voor jullie leuke reacties!
PC7K

Plaats reactie