JOTA-JOTI Zomerkampronde 2021

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

JOTA-JOTI Zomerkampronde 2021

#1 Bericht door Thom PA9T »

Het was (en is) een heel klein beetje spannend, maar gelukkig mogen alle zomerkampen voor jeugdverenigingen tot nu toe gewoon door gaan. Daarom organiseren we ook dit jaar weer de Zomerkampronde, zodat alle kids weer gezellig verbindingen met elkaar kunnen maken vanaf hun kampterrein! :D

De Zomerkampronde is een soort JOTA-JOTI in het klein! De ronde vindt plaats op repeater PI3UTR en op de 80m band. Tijdens de zomervakantie gaan bijna alle Scoutinggroepen, en verschillende andere jeugdverenigingen op zomerkamp. Tijdens dit zomerkamp kan een zendamateur helpen om de vereniging mee te laten doen met de Zomerkampronde. Ook met corona kan dit gelukkig doorgaan, want externe begeleiders van een evenement mogen onder wat kleine voorwaarden de kampbubbel in.

Zin om om mee te doen met de Zomerkampronde? Vraag eens bij je Scoutinggroep of jeugdvereniging of ze mee willen doen!

Check voor alle info https://jota-joti.scouting.nl/zomerkampronde

Flyer zomerkampronde_2021_zendamateurs.jpg

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI Zomerkampronde 2021

#2 Bericht door PA3DJS »

Je zou een antenne in een vishengel kunnen bouwen. Het is licht, neemt makkelijk mee, en je bindt het makkelijk in een paal (of iets anders) om wat beter signaal op UTR neer te zetten tijdens de ZomerKampRonde.

Voor als je een zelfbouwzetje wilt hebben:
http://tetech.nl/divers/Slim_2m_EndFed.pdf

Gebruikersavatar
PA1DMG
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 nov 2020, 16:01
Roepletters: PA1DMG
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI Zomerkampronde 2021

#3 Bericht door PA1DMG »

Leuk idee en ik draag hier graag mijn steentje aan bij als ik kan. Ik vraag mij wel af waarom alleen de 80m band gebruikt wordt. Die is niet toegestaan voor N licenties, dus sluit je daarmee niet een heleboel contacten uit?

73,
Marc.
Only dead fish go with the flow!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI Zomerkampronde 2021

#4 Bericht door PE2AAB »

Vaak omdat de karakteristieken van de 80m band zich goed lenen voor 'lokaal' radioverkeer.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI Zomerkampronde 2021

#5 Bericht door PA3DJS »

Om de 40 m band te kunnen gebruiken over afstanden van grofweg 10 km tot een paar honderd km, moet de critical frequency (foF2) boven 7 MHz uit komen. Ja, ik weet dat het via fxF2 ook kan, maar dan heb je meer demping.

Als je kijkt naar:
http://ionosphere.meteo.be/ionosphere/ionosonde/
zie je dat dit niet gebeurt. De rode "lijn" blijft ver beneden 7 MHz waardoor NVIS op 40m hier niet lukt. De enige mazzel die je dan kunt hebben is dat het groen (Sporadische E-laag) boven 7 MHz uitkomt. Maar dat doet het ook niet zo vaak.

Om toch N-amateurs mee te kunnen laten doen, is een jaar of 4 terug overleg geweest met de mensen van PI3UTR om deze repeater te mogen gebruiken.

Gebruikersavatar
PA1DMG
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 nov 2020, 16:01
Roepletters: PA1DMG
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI Zomerkampronde 2021

#6 Bericht door PA1DMG »

Da's duidelijk ja. Bedankt voor de uitleg!

73,
Marc.
Only dead fish go with the flow!

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI Zomerkampronde 2021

#7 Bericht door Hylke_PA9HK »

Hoi allemaal,

Ik wil dit jaar eens kijken of ik op de woensdagavond contact kan krijgen met PI3UTR voor de zomerkampronde.
Zelf ga ik volgende week op kamp naar het Naaldenveld bij Bentveld, hemelsbreed 51 kilometer van IJsselstein.

Ik neem - in het kader van gewicht, moeite en risico op kapot gaan - geen complete set mee maar alleen een portofoon voor de 2m/70cm met een spreeksleutel en aparte 1/4 antenne voor de 2 meter. Ik kan nog een losse autoantenne meenemen indien ik de antenne hoger wil plaatsen.

De portofoon die ik meeneem kan 5 watt maximaal geven. Nu is mijn belangrijke vraag, is het met 5 watt überhaupt mogelijk om 51 kilometer te overbruggen? Of kan ik het beter bij fikkie stoken houden dit kamp?

Ik hoor 't graag.

73,
PA9HK
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: JOTA-JOTI Zomerkampronde 2021

#8 Bericht door PD2EW »

Hoi Hylke
Zicht is, denk ik, belangrijker dan vermogen.
Met porto's kwamen wij tijdens de JOTA (2017) vanuit Lochem wel tot aan Haaksbergen (15km) op de 2m band, maar dan wel staande in een open landschap. In Haaksbergen had men de antenne in een mast opgesteld (mij onbekend op welke hoogte) en wij gebruikten Baofeng porto's met originele antennes.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA-JOTI Zomerkampronde 2021

#9 Bericht door Thom PA9T »

Hoi Hylke, de dichtstbijzijnde zender en ontvanger van PI3UTR staat voor jou in Hilversum, 40 km vanaf het Naaldenveld. De zender in Utrecht is helaas uitgeschakeld op dit moment (vernieuwen van een coax kabel)

De antenne in Hilversum staat op 150 meter hoogte, en stel dat jij je antenne 8 meter hoog krijgt, dan ligt de radiohorizon op een kleine 60 km afstand. De repeater ligt dus binnen bereik, maar je zal wel een beetje je best moeten doen om zo hoog mogelijk de bomen in te gaan met je antenne. Ik vermoed dat je op de grond de repeater niet zal kunnen horen, maar hoog in de boom wel.

Het zal een beetje experimenteren worden. Maar goed, je hebt vast wel een momentje over op kamp en dat kun je lekker pielen :D

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI Zomerkampronde 2021

#10 Bericht door Hylke_PA9HK »

Thom PA9T schreef: 12 jul 2021, 07:07 De antenne in Hilversum staat op 150 meter hoogte, en stel dat jij je antenne 8 meter hoog krijgt, dan ligt de radiohorizon op een kleine 60 km afstand.
Hoi Thom, dank voor je hulp. Uiteindelijk is het mij de eerste woensdag gelukt om in te melden dankzij PD2EGE. Hij stond bij Scouting Dirk Duyvel uit Alkmaar eveneens op het Naaldenveld. Hij gaf mij even de gelegenheid om in te melden, waarvoor veel dank.

Groetjes,
Hylke
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Plaats reactie