JOTA-JOTI 2021

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: JOTA-JOTI 2021

#106 Bericht door PD2EW »

Vooruit dan maar, hierbij een klein verslagje van onze JOTA/JOTI 2021..

In Lochem hebben de scouts van de Witte Wieven groep weer een bijzonder leuk weekend gehad, met veel nieuwsgierige jongelui en veel radiogebruik.

Om zomaar wat kenwoorden van onze JOTA/JOTI 2021 te noemen:
• soldeerwerk (draadfiguren) met kleurige smeltkralen,
• gekleurde cupcakes bakken (en later gezamenlijk opeten),
• nachtspel rond de kampvuurkuil (een race spel met gekleurde LED strips),
• chatten in de JOTI chatbox met de nieuwe laptops,
• kleurplaat of tekening maken met aanwijzingen via de portofoon,
• herkennen van muziekfragmenten met kleuren in de tekst (en in het Nederlands en Engels gezongen),
• koperdraadornament laten draaien op de pluspool van een penlitebatterij, met een magneet onder de minpool,
• het leren opzoeken van een radiosignaal op een afstemschaal van een analoge FM tuner,
• luisteren naar de radiosignalen met de RTL-USB stick op een laptop icm. een grote TV als scherm
• en natuurlijk… het leggen van radioverbindingen met andere scouts!

Dat laatste gebeurde bij ons hoofdzakelijk regionaal en lokaal, ivm onze locatie (in het bos, met veel hoge bomen). Ook was er veel aanbod van spellen en dus relatief weinig tijd voor de opdracht ‘zenden’, in het aftekenboekje. De op het laatst toch nog opgebouwde mast deed zijn werk prima, maar kon helaas niet zorgen voor de grote afstanden. Op de Kortegolf kwamen Frankrijk en de Balearen nog ‘in beeld’ en daar hield het dit jaar zo’n beetje bij op.

Het was ook leuk dat tijdens de vrije inloop aan het einde, waarbij de ouders in een laatste halfuurtje hun kind ophaalden, er gelukkig weer wat vragen over Radio werden gesteld. De RTL-SDR (SDR-Sharp en HDSDR en SDR++) is bij uitstek een leuke manier om wat meer over Radio in het algemeen op te steken, zeker in combinatie met een voorkeuzelijst. Zo kan de uitleg direct met beeld en geluid ondersteund worden. Bijvoorbeeld bij de gestelde vragen, zoals: waar ontvang je het ISS (met stip op 1!), de zendamateurs, de boordradio van de vliegtuigen? Evenzo: waar vind ik de gewone radiozenders, de vliegtuigen van Teuge en de deuropener van een auto? Of: waar vind je Digitenne of de mobiele netwerken voor 3G? Maar ook: waar hoor je de lokale supermarkten of de boten op het kanaal? Het is superhandig als je dit al van tevoren in je voorkeuzelijst hebt gezet, dat bevestigt de uitleg meteen.

Helaas stonden er dit jaar minder JOTA stations op de kaart en ook waren er (bij ons) wat minder opgaven van de jongelui, die inmiddels ook weer 2 jaar min 1 week ouder waren sinds hun vorige JOTA/JOTI. Maar gelukkig merk ik in ieder geval bij ons nog wel, dat het Radiovirus er gelukkig nog niet onder is gekregen!

Het belooft weer wat voor 2022…!

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: JOTA-JOTI 2021

#107 Bericht door PD7HB »

Ik heb ook flink wat stations een rapportje kunnen geven en het was weer een leuk weekend. Alleen weer zo gruwelijk jammer dat er tijdens het JOTA weekend, wat echt iets voor de wereld kids, weer door een contest een groot deel werd verpest. Ik begrijp er niets van dat er tijdens het JOTA weekend zo nodig een contest moet worden georganiseerd. Ze brulde gewoon over de JOTA stations heen.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#108 Bericht door PE2AAB »

Onze JOTA is prima verlopen. Leuke verbindingen kunnen maken en zeker ook veel kids geënthousiasmeerd voor onze mooie hobby. Twee van onze rover scouts (vroeger heette dat Rowans) volgen de cursus bij Klaas, PA0KLS dus ik verwacht volgend jaar extra hulp te krijgen van kersverse amateurs ;-)

Dit jaar hebben we sinds een langere periode van het gebruik van een hoogwerker, weer zelf een mast gepionierd. We hebben met een Drone de hoogte gemeten en we kwamen met onze VHF 'hark' uit op een hoogte van zo'n 27m.
Ook was Frans, PE1RXJ bij ons te gast en werd er flink op de maan gebounced ;-) Veel scouts van onze groep namen een kijkje en mochten hun eigen naam op de maan ''plaatsen''. Ook groepen uit de buurt kwamen kijken wat dat Moonbouncen nu precies inhield. Al met al een geslaagd evenement en we hebben gisteren ook weer alles op kunnen ruimen.

Gelukkig zijn er ook foto's

Logboek (lokale 'ragchew' QSO's staan niet in dit log)
QSO Jota 2021.png
Moounbounce setup van Frans, PE1RXJ
IMG_3338.jpg
IMG_3268.jpg
VHF Station
IMG_3304.jpg
Solderen van kitjes
IMG_3313.jpg
Mast
IMG_3267.jpg
IMG_3253.jpg
IMG_3252.jpg
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: JOTA-JOTI 2021

#109 Bericht door pe1mix »

PD7HB schreef: 18 okt 2021, 07:44 Ik heb ook flink wat stations een rapportje kunnen geven en het was weer een leuk weekend. Alleen weer zo gruwelijk jammer dat er tijdens het JOTA weekend, wat echt iets voor de wereld kids, weer door een contest een groot deel werd verpest. Ik begrijp er niets van dat er tijdens het JOTA weekend zo nodig een contest moet worden georganiseerd. Ze brulde gewoon over de JOTA stations heen.
Ieder heeft zijn eigen deel van de hobby, ook de WAG heeft een lange geschiedenis en veel deelnemers, deze zeggen waarschijnlijk hetzelfde over de JOTA.
Door inspanningen in het verleden van zowel de Nederlandse landelijke organisatie en de WAG organisatie is de overlast ontzettend afgenomen.
Alleen worden die inspanningen door dit soort reacties weer voor een deel teniet gedaan.
Overal kun je vinden wat je moet doen om overlast te melden, maar kennelijk is het nuttiger om hier je frustratie te uiten?

Nagenoeg zonder uitzondering gaan de WAG deelnemers QSY als ze netjes gewezen wordt op de contestvrije segmenten.
Verbindingen gemaakt in de contestvrije segmenten tellen namelijk niet mee voor de uitslag.
Hardleerse contesters zijn te melden bij de WAG en worden dan alsnog aangepakt, heb ik goede ervaringen mee.
Dus laten we gewoon naast elkaar de hobby bedrijven en af en toe wat accepteren van elkaar.

Groeten Eric.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA-JOTI 2021

#110 Bericht door pe1hzg »

PD7HB schreef: 18 okt 2021, 07:44 Alleen weer zo gruwelijk jammer dat er tijdens het JOTA weekend, wat echt iets voor de wereld kids, weer door een contest een groot deel werd verpest.
Er zijn ieder weekend contesten. En de WAG-ers zijn behoorlijk gedisciplineerd. Ik heb weinig klachten dit jaar. Zie
https://zendamateur.com/viewtopic.php?p=262893#p262893 voor de info die je blijkbaar gemist hebt.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA-JOTI 2021

#111 Bericht door pe1hzg »

Dan nog maar een verslag. Ik ben de JOTA ingegaan met "gewoon doen, na twee jaar" want de JOTA viel slecht: kort na de zomervakantie dus weinig voorbereiding, de herfstvakantie begint pas volgende week en dat helpt ook niet. De overheid heeft het niet goed geregeld, maar het is dit keer de vakantiespreiding en niet Corona die dit veroorzaakt.

Zelf niet zoveel verbinding gemaakt als ik gehoopt had want er moesten allerlei andere dingen ook gebeuren, maar we hadden andere operators die meer met radio konden doen en ik hoor dat het goedgegaan is. Beetje jammer af en toe dat als je een leuke verbinding hebt, de kinderen er niet altijd bij waren want het was een druk programma maar toch zijn er zeer geslaagde verbindingen (met kinderen) gemaakt en de vraag "hoe word ik zendamateur" is een paar keer gesteld.
De 80m en 40m loops deden prima werk (hielden de Russen ook aardig weg), op 20m was er het nodige te doen maar op 15m heb ik niet veel gehoord.
Via QO100 een aantal verbindingen gemaakt, ook een aantal JOTA verbindingen gemaakt, maar niet zoveel met Scouting stations als ik gehoopt heb. Hopelijk wordt dat volgend jaar beter.

Dit jaar hadden we een bruikbaar thema. In het verleden was het landelijk thema vaak slecht maar dit jaar "konden we er wel wat mee" en zijn kleuren in allerlei activiteiten verwerkt, tot en met gekleurde pannekoeken toe.

We hadden ook een eigen bouwpakketje en dat lijkt goed gelukt te zijn. Het Colorboard heeft een RGB 3-kleuren LED waarmee ieder kind zijn eigen kleur in kon stellen. Er zat ook een kleurenspelletje in.
colorboard-small.jpg
Ik had er nog een spel in verstopt voor het avondspel: het board gaf de kleur van een post aan die de kinderen moesten zoeken, als ze bij de post waren kregen ze via infrarood een signaal en kregen ze een andere kleur waar ze naar op zoek moesten tot ze alle kleuren gevangen hadden in het pakketje wat ze 's middags gemaakt hadden.
Ondanks dat er ~75 soldeerverbindingen gemaakt moesten worden zijn ze allemaal gelukt, ook bijvoorbeeld door onze Welpen.

Ik was wat laat begonnen met het pakketje en heb wat tegenslag gehad waardoor meer functionaliteit (dobbelsteen, twister dobbelsteen en spontane communicatie als de kinderen bij elkaar stonden, dan gaven de badges de kleuren van andere badges aan doorgegeven met infrarood) pas op zondag beschikbaar kwam, maar toch hoor ik dat het een succes geweest is. Nog dank aan Jeroen van Scouting Aalst Waalre voor het layouten.

"Laat" was helaas ook vanuit het land. Ik heb het bulletin pas zaterdagavond gezien, toen was het grootste stuk van de JOTA al voorbij. Waarom kunnen deze dingen niet eerder gestuurd worden, een berichtje op dit forum is voldoende?

Gezien de groeiende Corona-cijfers ben ik blij dat we het voor dit jaar klaar is want ik vrees dat er weer maatregelen gaan komen, maar die zullen dat niet, zoals vorig jaar, de JOTA verknallen want die is geweest.

Maar eens na gaan denken wat we voor volgend jaar kunnen bedenken..

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#112 Bericht door elsinga »

Ik zet even mijn landelijke Scouting pet op, waar ik als lid van het Speladviesteam Landelijke Evenementen o.a. de JOTA/JOTI adviseer op het gebied van spelkwaliteit. De JOTA/JOTI commissie is helaas wat onderbemand, dus te veel werk voor de medewerker(s). Ik nodig iedereen die graag eerder info vanuit de JJ commissie wil uit om ze te gaan helpen. ;) Vele handen maken licht werk en dan is het werk ook eerder klaar.

Wil je gaan meehelpen? Neem dan even contact met me op (voornaam punt achternaam at scouting.nl) en ik stuur je aanmelding door.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#113 Bericht door Ton_O_E »

Misschien als ik later oud ben :) Ben nu redelijk druk met onze eigen JOTA.
Ik zou het wel een goed idee vinden als er wat meer geregeld wordt op landelijk nivo.
Denk aan gezamelijke spelletjes die met het thema te maken hebben.
Er wordt nu een thema gedropt, en dat is het eigenlijk. (er zat één plaatje bij).
Ik snap dat dat dit jaar een beetje lastig was, maar voorgaande jaren was er ook nooit zo heel veel spel-idee.
Je kunt natuurlijk alles zelf bedenken (dat doen wij ook al jaren)
maar het zou wel leuk zijn, als je een andere groep spreekt, dat je dan een stuk of drie spelletjes hebt die je via de zender kunt doen en in het thema passen.
(En dat de spelregels dan al van te voren bekent zijn)
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#114 Bericht door PA3HMP »

Ben nog steeds aan het opruimen na de jota :mrgreen: zoals altijd weer ouderwets gezellig, veel verbindingen gemaakt, toch nog wel verbaasd dat we met ft8 in Australie gehoord werden terwijl de antenne eigenlijk alleen voor Europa bedoeld was, en ook een aantal japaners gezien die direct weer weg waren, vreemde verbindingen dus.

Wel gemerkt dat er minder jota stations in de lucht waren, bij ons moesten ze ook weer even wennen aan hoe gezellig het bij de jota is, tevens een aantal aspirant scouts gezien waarvan de ouders het heel gezellig vonden dus waarschijnlijk heeft dit weekeinde ook voor de scouting voor nieuwe leden gezorgd.

Wat ik wel miste dit jaar is een soldeer project, de kids hadden dus niks om te solderen en dat was wel jammer, misschien volgend jaar weer.
En weer een paar ideeen opgedaan om volgend jaar mee te experimenteren want we waren nog niet actief op 30M, 17M en 12M

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#115 Bericht door PA3DAT »

We hadden voor 40m een draaibare dipool in de mast op 25m hoogte voor SSB. Zelf heb ik op zaterdagochtend, voor de jongsten kwamen, een 10m lange vertical (hengel) voor 40m gebruikt met FT8. Deze was op 4m hoogte aan de schoorsteen van het gebouw bevestigd, radialen lagen op het dak tussen de tientallen zonnepanelen.
Goede condx volgens mij: ik werkte Nieuw Zeeland ZL2BX en werd daarna aangeroepen vanuit Argentinië.
Een twintigtal ontvangstrapporten uit oost Australië en Tasmanië, een stuk of 10 uit Nieuw Zeeland. Tegelijkertijd ook uit verschillende Zuid-Amerikaanse landen. En veel Noord-Amerikanen. Geen Afrika, die kwamen pas later.
Ik was nog niet helemaal wakker na 2 dagen met amper 5 uur slaap, maar misschien was het wel uitzonderlijk. :D
Helaas geen screendump van pskreporter.info...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#116 Bericht door PA3RIS »

elsinga schreef: 18 okt 2021, 16:08 Ik zet even mijn landelijke Scouting pet op, waar ik als lid van het Speladviesteam Landelijke Evenementen o.a. de JOTA/JOTI adviseer op het gebied van spelkwaliteit. De JOTA/JOTI commissie is helaas wat onderbemand, dus te veel werk voor de medewerker(s). Ik nodig iedereen die graag eerder info vanuit de JJ commissie wil uit om ze te gaan helpen. ;) Vele handen maken licht werk en dan is het werk ook eerder klaar.

Wil je gaan meehelpen? Neem dan even contact met me op (voornaam punt achternaam at scouting.nl) en ik stuur je aanmelding door.
Dit inderdaad...

Het hele spelteam bestaat uit 1 persoon, die 1 jong kind heeft en de 2e op komst. Hij heeft aangegeven te stoppen vanwege de drukte met 2 kinderen en dan zitten we dus helemaal zonder. Geen idee of we volgend jaar voor spelletjes kunnen zorgen. Ik hoop van wel, maar op deze manier gaat dat niet lukken.

Dit is overigens de praktijk bij alle functies die we hebben. Alle onderdelen die we hebben worden gerund door 1 persoon, en sommige medewerkers hebben zelfs meerdere petten (zoals ik).

Ondanks de chronische onderbemanning krijgen we het naar mijn mening voor elkaar om nog steeds een mooie activiteit neer te zetten. Maar we hebben echt meer mensen nodig. Dus mocht iemand echt gemotiveerd zijn om iets te gaan betekenen voor de JOTA-JOTI op landelijk niveau, dan hoor ik dat graag via info@jota-joti.nl

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#117 Bericht door Ton_O_E »

Ik denk dat dat niet eens een zendamateur hoeft te zijn?
of is dat wel een vereiste?
Jullie hebben alle e-mailadressen maak een mooi reclame-a4-tje dat op elk scoutinggebouw in Nederland op de kast kan worden geplakt
en bij alle clubs (VRZA Veron) advertentie in de Electon/scouting magazin
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#118 Bericht door elsinga »

Even voor PA3RIS praten: mag inderdaad een niet-zendamateur zijn (gezien dat de laatste jaren de functie ook door een niet-zendamateur is vervuld). En idem met Scouting ervaring, daar is begeleiding uit mijn team voor aanwezig. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#119 Bericht door PA3RIS »

elsinga schreef: 19 okt 2021, 16:16 Even voor PA3RIS praten: mag inderdaad een niet-zendamateur zijn (gezien dat de laatste jaren de functie ook door een niet-zendamateur is vervuld). En idem met Scouting ervaring, daar is begeleiding uit mijn team voor aanwezig. ;)
Klopt!

Enige voorwaarde is dat de persoon lid is (of wil worden) van Scouting.

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#120 Bericht door PA1BVH »

Zo te horen/lezen is er door een paar man/vrouw ontzettend veel werk verzet!
Onze dank daarvoor!

Hoe vaak komt het jota-joti team bij elkaar en is dat steeds in Leusden?
Dat zijn dingen die voor mij en vele andere handig zijn om te weten.
Ik heb al vaker met de gedachte gelopen om het landelijke team te versterken, maar ik vind de jj bij onze eiegen groep nog veel te leuk...
Mocht er een keer hulp nodig zijn wat ik thuis kan doen dan weet me te vinden!

Binnen onze groep zijn we bezig met een spel voor de jj, als dat klaar is en functioneerd willen we dat waarschijnlijk aanbieden om het landelijk te kunnen spelen tijdens de jj..

Nogmaals dank voor de inzet!

Bart PA1BVH
member of:PI4SBR

Plaats reactie