JOTA-JOTI 2021

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#61 Bericht door PD9FVH »

PA3RIS schreef: 15 sep 2021, 07:12 Aantal is nu 127 JOTA en 16 JOTI.

Aantallen zijn laag in vergelijking met afgelopen jaren, maar dat is vast corona-effect. Overigens, inschrijven kan vandaag nog.
Doen die lui uit Gouda mee? I.i.r.c. zijn er hier 2 scoutinggroepen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#62 Bericht door PA3DJS »

Voor wie het nog niet wist, de Jan Campertgroep uit Maarssen/Tienhoven (Utr) doet mee onder een kleurrijk:
ColorYourCW.jpg
Ik maak er ook nog een voor om mijn nek met verplaatsbare morsetouwtjes. Er zijn heel veel variaties mogelijk!

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA-JOTI 2021

#63 Bericht door Thom PA9T »

PD9FVH schreef: 18 sep 2021, 12:09 Doen die lui uit Gouda mee? I.i.r.c. zijn er hier 2 scoutinggroepen.
In Gouda staan geen stations ingeschreven zie ik in SOL, in de buurt heb je wel PA3F in Nieuwerkerk a/d IJssel, PA3ALF in Waddinxveen en natuurlijk de onvolprezen PA9T (ik zei de gek) in Oudewater.

Dus wordt het tijd om de boel in Gouda dan zelf te activeren, dan heb je het zelf in de hand hi :wink:

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#64 Bericht door PA3RIS »

PA3DJS schreef: 18 sep 2021, 14:59 Voor wie het nog niet wist, de Jan Campertgroep uit Maarssen/Tienhoven (Utr) doet mee onder een kleurrijk:
ColorYourCW.jpg

Ik maak er ook nog een voor om mijn nek met verplaatsbare morsetouwtjes. Er zijn heel veel variaties mogelijk!
Wat een leuk idee! Misschien maak ik ook wel zoiets.... En leuk dat jullie weer meedoen. We (PA6JAM/J) werken jullie vast wel.. :-)
Thom PA9T schreef: 18 sep 2021, 15:34 In Gouda staan geen stations ingeschreven zie ik in SOL, in de buurt heb je wel PA3F in Nieuwerkerk a/d IJssel, PA3ALF in Waddinxveen en natuurlijk de onvolprezen PA9T (ik zei de gek) in Oudewater.

Dus wordt het tijd om de boel in Gouda dan zelf te activeren, dan heb je het zelf in de hand hi :wink:
En onze antenne staat ook in de buurt van Gouda.. :)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#65 Bericht door PA3DJS »

De variant voor om je nek is deze:
ColorRopePA3DJS.jpg
Nu wel even van rechts naar links lezen vanwege de spiegel.

De morse code touwtjes kun je nu naar wens verschuiven.

De punten zijn een dubbele overhandse knoop / stopknoop. De strepen zijn "barrel knots" met 5 slagen, en dat is wel even oefenen voor het lekker loopt. Een buisje waar de lijn doorheen kan is dan wel een aanrader.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#66 Bericht door Ton_O_E »

SJD3AP :D
Leuk idee. Je kunt er geen touw aan vast knopen
Hier geprobeerd met 3x vingerhaak voor lang, en een 'oud wijf' voor kort, dat werkt ook goed
dan zou je 1 woord per touwtje kunnen doen, met iets meer ruimte tussen de letters
als je het voor een opdracht wilt gebruiken of zo
Laatst gewijzigd door Ton_O_E op 19 sep 2021, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#67 Bericht door PA3DJS »

@PA3TON (maar HILSGBT mag ook meelezen):

Na het lezen van jouw bijdrage lig ik nu toch echt met mijzelf in de knoop! Hoe ga ik dat nu weer ontwarren.

Oh ja, achter in mijn nek zit wel een zwakke plek voor als mensen er aan gaan hangen.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#68 Bericht door Ton_O_E »

Jammer dat het thema color your world is, anders zou je het ook nog in het donker kunnen doen voor de oudsten (op gevoel)
of alle touwtjes door elkaar gooien, en dan eerst sorteren op kleur-frequentie (regenboog) om zo de goeie zin te krijgen
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#69 Bericht door PA3DJS »

Mee eens Ton, er zijn veel leuke variaties te maken met morse in touw. Er hangt bij mij een touwtje met mijn callsign erin. Een doos met twee gaten voor de handen, en je hebt dezelfde situatie als in het donker. Het is wel erg tijdrovend om ze op deze manier te maken. Als het alleen op gevoel gaat, kun je ook knopen gebruiken die minder tijdrovend zijn (platte knopen los, of tegen elkaar).

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA-JOTI 2021

#70 Bericht door Thom PA9T »

PA3RIS schreef: 18 sep 2021, 18:35 En onze antenne staat ook in de buurt van Gouda.. :)
Nice! Volgens de kaart op https://jota-joti.scouting.nl/ zitten jullie bij Scoutcentrum Rotterdam in Capelle a/d IJssel. Op datzelfde terrein zit ook Scoutinggroep Hendrik van Halewijn zie ik. Of zitten jullie toevallig bij die groep Frank?

Indien niet, dan zou het wellicht een mooie kans zijn om die groep te activeren! Wat extra 2m en 70cm activiteit kan geen kwaad, en per 25 september hoeft 1,5m afstand houden niet meer, en kampprotocollen zijn niet meer van toepassing. JOTA-JOTI kan volgens de Scouting Nederland corona factsheet zonder beperkingen plaatsvinden schrijven ze. :)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#71 Bericht door PA3DJS »

PA3TON schreef: 19 sep 2021, 11:35 SJD3AP :D
Leuk idee. Je kunt er geen touw aan vast knopen
Hier geprobeerd met 3x vingerhaak voor lang, en een 'oud wijf' voor kort, dat werkt ook goed
dan zou je 1 woord per touwtje kunnen doen, met iets meer ruimte tussen de letters
als je het voor een opdracht wilt gebruiken of zo
Om even snel een woord te maken wat er esthetisch niet goed uit hoeft te zien, gebruik ik voor de punten één halve steek en drie halve steken strak tegen elkaar als een streep. Ik gebruik maar even de gangbare benaming, vanwege dat er meerdere beschrijvingen van een "oud wijf" zijn (even beperkt tot knopen).

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#72 Bericht door PA3RIS »

Thom PA9T schreef: 19 sep 2021, 14:13 Nice! Volgens de kaart op https://jota-joti.scouting.nl/ zitten jullie bij Scoutcentrum Rotterdam in Capelle a/d IJssel. Op datzelfde terrein zit ook Scoutinggroep Hendrik van Halewijn zie ik. Of zitten jullie toevallig bij die groep Frank?
Nee, wij hebben gekozen voor maximale zekerheid. Tot op dit moment is de afspraak dat we absolute afzondering aanhouden van iedereen. Dus niet bij een groep en geen bezoekers. We willen geen herhaling van vorig jaar. Was wel uniek, een JOTA-JOTI thuis, maar niet wat we willen.

We zitten dus inderdaad afgezonderd in het scoutcentrum.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA-JOTI 2021

#73 Bericht door Thom PA9T »

Gaan jullie dat nog heroverwegen? Na 25 september gelden er nauwelijks nog beperkingen, complete afzondering hoeft dus absoluut niet meer. Het zou (in mijn optiek) een gemiste kans zijn om totale afzondering na te streven. :)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#74 Bericht door PA3HMP »

Op dit moment is de jeugd tot 12 jaar een grote besmettingsbron dus het blijft altijd een risico, het is altijd iets wat je in de gaten moet houden, ons jota team is gevaccineerd maar dat wil niet zeggen dat de groep 12+ gevaccineerd is incl leiding en onder de 12 al helemaal niet.

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2021

#75 Bericht door PA3RIS »

Thom PA9T schreef: 20 sep 2021, 19:08 Gaan jullie dat nog heroverwegen? Na 25 september gelden er nauwelijks nog beperkingen, complete afzondering hoeft dus absoluut niet meer. Het zou (in mijn optiek) een gemiste kans zijn om totale afzondering na te streven. :)
Zijn geen plannen voor. Zoals ik al schreef, we willen geen herhaling van vorig jaar. En wat wordt ingesteld kan zomaar weer veranderen. We zitten daar dus met alleen de noodzakelijke mensen. Maar dat is altijd nog beter dan met 3 man in mijn washok thuis.. :-)

Plaats reactie