Pinout "mobieltje" 3.5mm oortelefoon?

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Pinout "mobieltje" 3.5mm oortelefoon?

#1 Bericht door pe1hzg »

Hallo,

Pinout kun je opzoeken op diverse pinout websites, maar er staan verschillende pinouts en ik ben benieuwd welke nu echt "veel voorkomt":
Met de JOTA zijn we gewoon om met hoofdtelefoons te werken: de kinderen kunnen het gesprek beter volgen, ze zijn "er beter bij". Maar dit jaar heeft dat corona-beperkingen.

Als mogelijk alternatief wil ik onderzoeken om de kinderen de eigen mobiele "oortjes" te laten gebruiken, je weet wel, die dingen met 3.5mm plug. Voor de discussie nummer ik de aansluitingen even: de punt is 1, de ring is 2, en de basis is dan 3.
"oortjes" die alleen horen hebben een standaard-aansluiting. 1 en 2 zijn audio, 3 is grond.

Voor oortjes met een microfoontje is het ingewikkelder. De basis heeft een extra ring, vanuit de punt is het dan dus 1,2,3,4.

Mijn vraag is: hoeveel oortjes werken niet als ik 1,2 als audio blijf gebruiken en 3,4 als aarde? Gebruik als microfoon interesseert me niet, het gaat me om te kunnen luisteren. Gaat dit werken of ga ik groepen kinderen tegenkomen waar 3 of 4 gebruikt wordt voor audio en 1 of 2 als microfoon?

En, varieert de gevoeligheid van die dingen nog veel?

Op pinout websites vind ik allerlei variaties, ik kan niet afleiden welke pinout ik "mag verwachten" en welke obscuur / niet gebruikt zijn?

73,

Geert Jan PE1HZG

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Pinout "mobieltje" 3.5mm oortelefoon?

#2 Bericht door PA2EFR »

Past een langere plug wel in het apparaat in alle gevallen?

PH1X
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jun 2018, 21:14
Roepletters: PH1X
Locatie: L’voorde

Re: Pinout "mobieltje" 3.5mm oortelefoon?

#3 Bericht door PH1X »

Ik denk dat de verwarring ontstaat als gevolg van de nummering, je hoort namelijk vanuit de kabel-zijde te tellen. Bij een 4 polige is 1 dan de microfoon, 2 ground, 3 links en 4 rechts. Dit is de standaard voor alle gangbare Apple en Android toestellen.

Sommige toestellen hebben er problemen mee als je de microfoon aan gnd legt, die connectie wordt ook wel eens in combinatie met een weerstandsnetwerkje gebruikt voor de volume op en neer toetsen en de knop om oproepen te beantwoorden die soms in de kabel zit. Maar daar heb je geen last van als je hun headsets aan de transceiver aansluit.

Ik heb al eens een eenvoudige hoofdtelefoon distributie versterker gemaakt met een tweetal LM386’s, dat werkt prima. Ik heb volgens mij nog wel wat 4 polige 3.5 male en female jacks liggen, mocht je ze via eBay of AliExpress bestellen en het te lang duren dan kan ik er wel wat in een enveloppe stoppen.
PA2EFR schreef:Past een langere plug wel in het apparaat in alle gevallen?
De pluggen hebben dezelfde lengte als een twee of driepolige 3.5 Jack, de eerste ring is bij 2 en 3 polige varianten breder.
79A0D617-034D-47FB-BFC3-A9E8584574B8.png

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Pinout "mobieltje" 3.5mm oortelefoon?

#4 Bericht door PA3CQN »

pe1hzg schreef:Gaat dit werken of ga ik groepen kinderen tegenkomen waar 3 of 4 gebruikt wordt voor audio en 1 of 2 als microfoon?
Die kans is tegenwoordig erg klein, er zullen weniig kinderen zijn met een oude Nokia o.i.d.

Je kunt dus van alle moderne oordopjes aannemen dat het mic-gnd-l-r is.

Wel moet je per set een verloop maken. Bij oudere chassisdelen wordt de gnd ( sleeve ) verbinding gemaakt door het contact met de 'buis'
van het chassisdeel. Dat is alleen het deel dat het dichts bij het huis van de steker zit. Bij de oordopjes is dat de microfoon. De gnd ring steekt
dan net voorbij de buis en maakt geen contact. E.e.a natuurlijk afhankelijk van het chassisdeel wat in de set zit.

set oordopje
2 3&4
1 1&2

De gevoeligheid verschilt op papier heel veel, grofweg tussen 90 en 110 dB. Maar dat zal niet veel uit maken lijkt me.
Iedere fabrikant heeft toch al zijn eigen meetmethode. De impedantie is 32 Ohm, dus 16 als je ze parallel zet. Ook geen probleem
als je het volume niet op maximaal zet.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Pinout "mobieltje" 3.5mm oortelefoon?

#5 Bericht door pc1mb »

Gemiddeld kun je die dingen gewoon in een standaard stereo gat (3pins) steken en dan werkt alleen de audio.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Pinout "mobieltje" 3.5mm oortelefoon?

#6 Bericht door PA3BAS »

Of je koopt een stel van die dingen bij de Action. Mogen ze ze na afloop meenemen...
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Pinout "mobieltje" 3.5mm oortelefoon?

#7 Bericht door PE2AAB »

Wellicht doe je tegenwoordig meer met een BT interface. Multicasten?
Mijn telefoon heeft geen officiële headphone poort meer. In deze versie is het nog mogelijk om via de laadconnector, Lightning, nog een hardwarematige headset aan te sluiten. In de opvolger van dit model telefoon is dat ook al niet meer mogelijk.

Zelf gebruik ik tegenwoordig ook BT dopjes.

Maar inderdaad, wat PC1MB hierboven ook meldt; als je de veelgebruikte dopjes inprikt gaat het luistertechnisch vaak goed.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Pinout "mobieltje" 3.5mm oortelefoon?

#8 Bericht door Ton_O_E »

Ik dwaal een beetje af, maar je zou ook een livestream kunnen maken, zodat iedereen op z'n eigen telefoon kan luisteren en zelf het volume kan bepalen.
Is wel lastig om de latency goed te krijgen denk ik.

Ik heb verschillende oordopjes, allemaal van samsung, maar daar zit veel verschil in qua volume.
Voorheen PA3TON

PH1X
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jun 2018, 21:14
Roepletters: PH1X
Locatie: L’voorde

Re: Pinout "mobieltje" 3.5mm oortelefoon?

#9 Bericht door PH1X »

PA3TON schreef:Ik dwaal een beetje af, maar je zou ook een livestream kunnen maken, zodat iedereen op z'n eigen telefoon kan luisteren en zelf het volume kan bepalen.
Is wel lastig om de latency goed te krijgen denk ik.

Ik heb verschillende oordopjes, allemaal van samsung, maar daar zit veel verschil in qua volume.

Een laptop of pc met een stukje software om te streamen, probleem is inderdaad de latency, aan de kant van je laptop of pc kun je die minimaliseren met snelle hardware. Je interne netwerk zal ook snel genoeg zijn (64kbit per cliënt is meer dan voldoende voor goede kwaliteit) misschien kun je in de software de optie om te bufferen uitschakelen.

Is het geen optie om het signaal door te sturen naar een paar PMR porto’s? Die kunnen na gebruik makkelijker ontsmet worden. De vraag is of het in strijd is met de voorwaarden in de machtiging.

Plaats reactie