Naar de maan en terug tijdens JOTA-JOTI 2020

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1rxj
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2005, 12:52

Naar de maan en terug tijdens JOTA-JOTI 2020

#1 Bericht door pe1rxj »

Hallo allemaal,

Alweer een jaar verder en alweer staat JOTA-JOTI voor de deur voor organiserende lieden.
Gaan we dit jaar weer pogen om met een bescheiden signaal toch de maan te bereiken?
Als het aan mij ligt wel hoor. De uitdaging is groot, het aantal deelnemers matig, maar diegene die het is gelukt hebben een prestatie van formaat, waarmee de zendamateur en natuurlijk de scoutinggroep ook mag pronken.

Het oefenen dit jaar zal op verzoek gaan. Het eerste weekend van september in elk geval niet (maan alleen middernacht tot smorgens).
Stuur een mailtje als je daar vragen of een verzoekje hebt.

Tijdens de JOTA-JOTI zelf staat de maan gunstig (de hele dag, tussen 10hr en 18hr). Zie ook de tabel.
De Dwingeloo radiotelescoop zal op de zaterdag weer de uiterst zwakke signalen streamen via internet,
Kijk hier ook eens https://www.camras.nl/gebruik/jota-joti/.

Tijdens de JOTA-JOTI is het covid-19 protocol natuurlijk te respecteren en dat is in dit geval niet zo moeilijk. De eigen echo of wellicht een verbinding is te volgen op elke computer die is afgestemd op de Dwingeloo stream op internet. Dus de echte operator kan op afstand blijven.
De uitdaging is nu meer om de betrokkenheid van de scouts zo groot mogelijk te maken/te houden.

Succes allemaal,
graag tot horens
Frans
pe1rxj
Bijlagen
okt18_2020.pdf
(218.24 KiB) 240 keer gedownload

PD1PYF
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 mei 2008, 08:42
Locatie: Roosendaal

Re: Naar de maan en terug tijdens JOTA-JOTI 2020

#2 Bericht door PD1PYF »

Leuk idee om meet te experimeteren maar staat de zon niet in de weg?

als ik zo kijk legt de zon hetzelfde pad af, is het dan niet moeilijker richten? Of interpreteer ik het verkeerd?

Afbeelding

pe1rxj
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2005, 12:52

Re: Naar de maan en terug tijdens JOTA-JOTI 2020

#3 Bericht door pe1rxj »

Hallo PD1PYF,

Heel goed opgemerkt, de maan staat heel dicht bij de zon. Echter, het verschil in doorgang is meer dan een half uur, ofwel, meer dan 8 graden.
Voor het zenden naar de maan met een Yagi maakt dat niet uit, de bundel is breed dus richten op de zon is al bijna voldoende :-)
Voor de ontvanger in Dwingeloo hebben we een schotel van 25 meter, die een extreem nauwe bundel heeft (op 70 cm ongeveer 1,5 graden) en dus precies de maan eruit licht zonder last te hebben van de zon.

groeten
Frans
pe1rxj

pe1rxj
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2005, 12:52

Re: Naar de maan en terug tijdens JOTA-JOTI 2020

#4 Bericht door pe1rxj »

Hallo Allemaal,

Dwingeloo is tijdelijk weer helemaal dicht...

Tijdens deze verdraaid lastige virus tijd zien we allemaal dat er veranderingen optreden in de aantallen besmettingen en de maatregelen om dat zoveel mogelijk te voorkomen.
De laatste opleving heeft ervoor gezorgd dat er weer strengere maatregelen gelden voor -voorlopig- drie weken.
ASTRON, de eigenaar van de Dwingeloo radiotelescoop heeft aldaar een groot astronomisch laboratorium en wil weinig risco lopen. Het verzoek aan CAMRAS is dan ook om deze drie weken geen activiteiten uit te voeren.
Het gevolg is dat we tijdens de JOTA-JOTI2020 de maan niet kunnen volgen.

--is dit einde verhaal voor eme??? --

Een beetje wel natuurlijk, erg jammer!

Maar we kunnen nog wel wat doen. Iedereen die het al eens heeft geprobeerd weet hoe moeilijk het is om de extreem zwakke signalen die terug komen van de maan te decoderen. MAARR.. oefening baart kunst!
En als je al niet kan decoderen, hoef je al helemaal niet te denken aan zenden...(in het algemeen).
Ik ga op zaterdag overdag (wanneer de maan aan de hemel staat) toch een signaal in de lucht zetten met wsjt (mode 65b) op 432,050 MHz.
ik zal in de lucht zijn van 10h00 tot 17h00 op de even minuten. Verwacht daar een CQ op mijn eigen call sign.
Dwingeloo staat stil, maar de ontvanger werkt wel en streamt het signaal op onze websdr (www.camras.nl:8901).
Daar kan je dus op deze frequentie TOCH mijn zwakke signaal terug vinden en het proberen te decoderen. Het chat kanaal van de websdr staat ook aan en daar zal ik regelmatig kijken en eventuele opmerkingen en vragen beantwoorden.
Het decoderen is een computeractiviteit die voor de meesten toch wel veilig gedaan kan worden(wsjt installeren; afstemmen op websdr, geluid op de juiste manier doorschakelen van de browser naar wsjt, klok goed zetten, en decoderen maar).
Verwacht een zwak signaal van ongeveer -20 dB tot -18 dB.
Alle details staan nog altijd op de camras website: https://www.camras.nl/gebruik/jota-joti/downloads/

Een kleine disclaimer: als nu de ontvanger er mee ophoudt kunnen we er even niet bij helaas.

met groeten en veel decodeer succes
Frans
PE1RXJ

Plaats reactie