JOTA in coronatijd..

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

JOTA in coronatijd..

#1 Bericht door pe1hzg »

De JOTA is niet zo heel ver weg meer, en de huidige coronaproblematiek maakt het een beetje ingewikkeld allemaal.
Kijkend naar andere activiteiten denk ik dat er mogelijkheden zijn maar dat we vooral goed (en tijdig) na moeten denken hoe we dit kunnen regelen.

Mensen die op dit moment te maken hebben met de zomerkampen weten dat de regels vooral heel erg veranderlijk zijn, en dat maakt plannen lastig, maar mensen zijn inventief.

Een aantal zaken lijken niet zo moeilijk. Solderen kan, afstand met solderen is gemakkelijk, de soldeerbouthouder ontsmetten is niet moeilijk en de soldeerboutpunt ontsmet zichzelf. Andere zaken ("met z'n allen achter de microfoon") zijn wellicht lastiger.

Ik hoop dat de discussie niet verzandt in een klaagzang over de maatregelen, of plannen om op het Malieveld in Den Haag een JOTA-station op te zetten, maar inspiratie, antwoorden en ideeen over de simpele vraag: Hoe zouden we dit jaar JOTA door kunnen laten gaan?

73, Geert Jan

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA in coronatijd..

#2 Bericht door PE2AAB »

Betreft een microfoon had ik inderdaad al wat zitten denken; wellicht een microfoon op een statief waar kinderen beurtlings langs kunnen lopen en daarmee de afstand kunnen bewaren. De zendamateur bediend de PTT.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: JOTA in coronatijd..

#3 Bericht door PD1JAP »

Mensen verbinden door ze apart te houden......
Ik zie een jota dus niet zitten als ik me aan al die achterlijke regels moet houden. Bovengenoemde microfoon kun je dus na elke gebruiker gaan ontsmetten omdat erop gespetterd zou kunnen zijn. Een wachtrij voor de remotemike op 1 1/2 meter.. zendamateur in een coronaproof kabine...

Eenvoudigste oplossing, stoppen met al die onzin, doen we bij de griep ook niet.

73, John
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA in coronatijd..

#4 Bericht door Ton_O_E »

zolang niemand de microfoon aanraakt, maakt het niet uit dat er op gespetterd wordt.
Als je volgens de huidige regels gaat organiseren, denk ik niet dat er veel aangepast hoeft te worden tegen die tijd.
Wij hebben altijd al het grootste gedeelte van de activiteiten buiten.
Kinderen onderling hoeven geen afstand te bewaren.
Ik zie geen problemen
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: JOTA in coronatijd..

#5 Bericht door PA3DJS »

JOTA gaat ook aardig wat keren door mijn hoofd. Het wordt een andere JOTA dan gebruikelijk. Normaal zitten we behoorlijk dicht bij/op elkaar met veel mensen in het gebouw.

7800 (en wellicht ook 7900, 8800, 8900, etc)
Voor mijn ft7800 heb ik twee microfoons (6 pin modulair, MH48 en MH42C), beiden elektret. Voorst heb ik de nodige lengtes RJ12 verlengkabel (dat is RJ11, maar dan 6 polig bedraad). Het is gewoon van dat platte spul.

Op de FT7800 sluit ik via een kabeltje een RJ12 splitter aan. Op de ene uitgang een micrfoon met 3 m platte kabel, en op de andere direct de andere microfoon. Het werkt gewoon! Geen brom, beide microfoons kun je tegelijkertijd indrukken en praten.

De microfoon aan de 3m verlengkabel gaat de kindergroep in (voorzien van een rubber handschoen), de TRX met andere microfoon blijft bij mij. Door de kabellengte kan ik buiten de groep zitten. Het geluid breng ik bij de groep via een externe speaker.

Voor de kinderen verandert er voor VHF/UHF niet veel. Het enige is dat ik er niet tussenzit, en dat is wel jammer vanwege dat het nu afstandelijk wordt. Als de groep dat een acceptabele oplossing vindt, kunnen we JOTA doen.

Voor HF ga ik hetzelfde doen. Daar is het verschil wel groter, omdat een aantal kinderen toch graag zelf aan de knop draait (vanwege de leuke geluidseffecten op SSB).

Voor de ouderen die zelf de apparatuur bedienen (met mij ernaast), zou het anders kunnen worden. Het hangt er vanaf hoe lang ik mijn apparatuur in quarantenne kan houden, en of ik wil dat mijn HF apparatuur wordt bedient als ik er twee meter bij vandaan sta. Met de VHF apparatuur ben ik minder kritisch.

Het plan is dan dat zij na afloop de spullen in een krat doen, en het krat buiten zetten. Ik neem het dan weer over en laat mijn apparatuur een aantal weken op een warme plek staan.

Hoe het met de JOTA toren gaat is nog onbekend, maar ik vermoed dat dit veiligheidstechnisch niet gaat met 1.5 m afstand. De figuren die de veiligheid in de gaten houden zijn 18+. We zijn er nog niet uit of dit op afstand kan (we denken van niet). Normaal wordt onze toren ook als klimobject gebruikt voor jeugdleden, en dan moet het echt veilig zijn.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA in coronatijd..

#6 Bericht door elsinga »

De jeugd mag (tot nu toe tenminste) gewoon naast elkaar zitten. De zendamateur is vrijwel altijd 18+ (en soms in de risico categorie), dus die moet wel 1.5m afstand houden (tot nu toe tenminste). Dan kom je automagisch bij het bedienen van microfoon en/of VFO door of de kinderen of de zendamateur. Tenzij je handige Y-stukjes kunt gebruiken. En ontsmetten. Maar alcoholspray geeft aardige vlekken op plastic en metaal... is dus niet ideaal.

Ik denk zelf dat als je als zendamateur met mondkapje en handschoenen aan werkt er niet veel kans op besmetting is. Dan kun je de microfoon doorgeven enzovoort. Al even nagevraagd: iets doen met een zoom verbinding of zo is formeel niet toegestaan... iets met zendapparatuur met een ander telecommedium verbinden. Maar wellicht mag dat komende JOTA wel, er zijn nu wel meer dingen die tijdelijk anders zijn.

Maar het blijft afwachten of de maatregelen in september veranderen of niet.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: JOTA in coronatijd..

#7 Bericht door PA3DJS »

elsinga schreef:De jeugd mag (tot nu toe tenminste) gewoon naast elkaar zitten. De zendamateur is vrijwel altijd 18+ (en soms in de risico categorie), dus die moet wel 1.5m afstand houden (tot nu toe tenminste). Dan kom je automagisch bij het bedienen van microfoon en/of VFO door of de kinderen of de zendamateur. Tenzij je handige Y-stukjes kunt gebruiken. En ontsmetten. Maar alcoholspray geeft aardige vlekken op plastic en metaal... is dus niet ideaal.
Bovenstaande is dus waarom ik voor de jonge speltakken met twee microfoons wil werken, waarvan er één een lange draad heeft zodat deze samen met een externe speaker in de bubbel kan.

De VHF/UHF TRX blijft bij mij, op > 1.5 m afstand van de groep met kinderen. Eventueel kan er een nitrile rubber wegwerphanschoen over de microfoon.

Ik ga er voorlopig vanuit dat de regels in oktober niet worden versoepeld, dan valt het in ieder geval mee.

Als eventueel explorer+ leeftijd de apparatuur zelf wil bedienen (wat normaal gebeurt bij ons), dan blijf ik er verder vanaf en zorg ik dat ik wel toegang hou tot de voeding. Mocht er dan echt is misgaan (iemand met teveel op wat ik niet in de gaten had), gaat de voeding uit. Dan voldoe ik nog steeds aan de regels.

Ik hoop dat ik van te voren een paar scouts op kan leiden zodat zij tussen de kinderen kunnen zitten om toch het knusse JOTA gevoel te hebben. Ik kijk van een paar meter dan toe, en geef af en toe wat hints als men vastloopt (en zit bij de voeding als noodrem).

-Verwijderd account

Re: JOTA in coronatijd..

#8 Bericht door -Verwijderd account »

pe1hzg schreef:De JOTA is niet zo heel ver weg meer, en de huidige coronaproblematiek maakt het een beetje ingewikkeld allemaal.
Kijkend naar andere activiteiten denk ik dat er mogelijkheden zijn maar dat we vooral goed (en tijdig) na moeten denken hoe we dit kunnen regelen.

73, Geert Jan
Dat noemt men een uitdaging aangaan. Probleem is echter dat de regels van overheidswege zonder vooraankondiging gewijzigd kunnen worden en om het nog lastiger te maken zijn er ook nog eens verschillende regels per regio. Een heldere planning maken (zelfs met een plan B) wordt zo wel heel erg moeilijk gemaakt. Er zijn geen zekerheden nu waarop je kan bouwen.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: JOTA in coronatijd..

#9 Bericht door PA2RU »

PD1JAP schreef:Mensen verbinden door ze apart te houden......
Ik zie een jota dus niet zitten als ik me aan al die achterlijke regels moet houden. Bovengenoemde microfoon kun je dus na elke gebruiker gaan ontsmetten omdat erop gespetterd zou kunnen zijn. Een wachtrij voor de remotemike op 1 1/2 meter.. zendamateur in een coronaproof kabine...

Eenvoudigste oplossing, stoppen met al die onzin, doen we bij de griep ook niet.

73, John
Nogal gedurfde uitspraken....
Ik dacht daar ook zo over in den beginne , maar met al die verhalen en dat wat je veel zag op TV ben ik er anders tegenaan gaan kijken...
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: JOTA in coronatijd..

#10 Bericht door pe1rdp »

Wat iedereen vindt en denkt van de regels rondom COVID19 is in dit forum totaal niet relevant. Het feit is dat er regels zijn die worden opgelegd en ik ben van mening dat wij als zendamateurs maar ook als burgers ons hieraan moeten houden.

Zeker tijdens een JOTA waar wij te gast zijn bij een scoutinggroep, die de richtlijnen van Scouting Nederland overneemt. In Nederland zijn de corona regels al heel soepel en wordt er al veel rekening gehouden met de mening en emotie van de inwoners.
Ook worden zendamateurs tijdens een JOTA door leden van scouting gezien als de "alles wetende goeroes". zeker door jonge leden. En als wij ons dan boven de wet stellen, geven we een heel verkeerd signaal af. Ook al zijn we het niet met deze regels eens, JOTA is niet de plek om hier tegen in protest te gaan. Doe dat maar op het Malieveld of tijdens volgende verkiezingen.

Ook naar ouders geef je een signaal af. Zij geven namelijk hun kostbaarste bezit af dit weekend aan derden. Als wij laten zien dat wij alle maatregels in acht nemen, dan geeft dit vertrouwen naar de lokale scoutinggroep maar ook een positief beeld t.o.v. zendamateurs. En wil het RIVM, de regering, Scouting Nederland of het bestuur dat we dat weekend met handschoenen en een mondkapje zitten, dan is dat zo.
Zo heb ik tijdens JOTA2019 de QO100 DATV dish voorzien van afzetlint om vragen van ouders en leden te voorkomen t.a.v. veldsterkte en "straling". Dit geeft een positief beeld en voorkomt discussies.

Laten we er vooral weer een hele leuke JOTA van maken die zeker wat anders is dan gebruikelijk maar juist wij zendamateurs zijn ervoor om vlug te kunnen schakelen en "problemen" ad hoc op te kunnen lossen. Ik ben in elk geval weer QRV en heb er zin in!
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: JOTA in coronatijd..

#11 Bericht door pe1mix »

PD1JAP schreef:Mensen verbinden door ze apart te houden......
Ik zie een jota dus niet zitten als ik me aan al die achterlijke regels moet houden. Bovengenoemde microfoon kun je dus na elke gebruiker gaan ontsmetten omdat erop gespetterd zou kunnen zijn. Een wachtrij voor de remotemike op 1 1/2 meter.. zendamateur in een coronaproof kabine...

Eenvoudigste oplossing, stoppen met al die onzin, doen we bij de griep ook niet.

73, John
Ik heb lang gewacht met reageren maar bovenstaande en andere uitlatingen op b.v. social media maken me echt kwaad.
Toegegeven, de overheid worstelt er ook mee, net zoals vele anderen, maar ik ga er van uit dat ze hun best doen.
Daarbij is er ook sprake van voortschrijdend inzicht, men komt steeds meer te weten over het virus.

Maar als ik om me heen kijk lijkt iedereen overal schijt aan te hebben, egoïsme ten top.
Als werker in de zorg zie ik het helaas elke dag en haast continu, als ik pogingen doe om afstand te houden lappen bezoekers het aan hun laars.
Het is door gedrag van anderen moeilijk geworden om mezelf te beschermen.
Nog een voorbeeld, als ik netjes in de supermarkt op afstand wacht schiet er ineens iemand voor nergens rekening mee houdend.
We geven gewoon "schijt aan Corona feestjes" en staan dicht op elkaar in de rij voor een Efteling attractie.
Oh ja, en we mochten weer lekker anoniem met z'n allen naar de kroeg, we kennen de resultaten.
En maar denken "mij treft het niet" of "het is maar een mild griepje".
Maar als ze ziek worden dan willen ze uiteraard wel snel behandeld worden.

En de zorg dan? Die hebben we toch al genoeg beloond door af en toe een minuutje te klappen?
Lees het volgende artikel maar eens over wat er gebeurde terwijl half Nederland thuis "werkte".
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/08/07/tu ... d-a4008184

Ik zal me voor de JOTA in ieder geval netjes aan alle dan geldende regels houden en er op toezien dat iedereen dat doet.
Ik hoop dat iedereen dat gaat doen en dat er bovendien wat ogen geopend worden na het lezen van het NRC artikel.

Het hier van heel dicht bij gezien hebbende hoop ik dat iedereen van Corona verschoond mag blijven.
Groeten,
Eric PE1MIX.

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: JOTA in coronatijd..

#12 Bericht door ex-F0NVA »

PD1JAP schreef: Ik zie een jota dus niet zitten als ik me aan al die achterlijke regels moet houden.
Achterlijke figuren kan men alleen maar in toom houden met 'achterlijke' regels.

#GeenDorHout
À bois noueux, hache affilée.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: JOTA in coronatijd..

#13 Bericht door PA3BAS »

Kan je voor HF niet een losse ‘knoppenkast’ in elkaar fabrieken die met een Arduino cat-commando’s geeft aan de radio? Kom je volgens mij heel ver mee. Kan je iig lekker over de band fietsen...
.... But will it blend?

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: JOTA in coronatijd..

#14 Bericht door pe1nil-cor »

ja Eric

Je slaat de spijker op zijn kop iedere scouting groep en individu die wil deelnemen aan de JOTA 2020
heeft een eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van de corona prikkelen.
Je kunt hier vele voorzorg maatregelen treffen dit heeft tot consequentie dat er de discipline moet zijn
om dit het gehele JOTA te waarborgen.

Immers is geconstateerd dat er vele jongeren die zijn getest positief zijn bevonden toch een risico !!!!.
Persoonlijk heb ik besloten door omstandigheden hoe jammer ik het ook vind niet deel te nemen aan
de JOTA.

73
Cor PE1NIL

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JOTA in coronatijd..

#15 Bericht door PA3DAT »

Ik twijfel nog, mijn "rechterhand" slaat dit jaar over, zelf ben ik in maart 65 geworden... :?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie