Zomerkampronde 2020 gaat door!

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Zomerkampronde 2020 gaat door!

#1 Bericht door Thom PA9T »

Hallo allemaal! Na de successen van afgelopen jaren, wordt er ook dit jaar weer een reeks Zomerkamprondes georganiseerd. De Zomerkampronde is een initiatief uit de JOTA-JOTI organisatie en heeft als doel om Scouts (maar ook jeugdleden van allerlei andere verenigingen) via de zender verbinding met elkaar te laten maken vanaf hun kampterrein. Groepen die op kamp zijn, hangen een antenne in een boom of gebruiken bijvoorbeeld een portofoon om mee te doen. Op die manier wisselen ze hun kampverhalen uit en maken ze er een gezellige boel van!

De editie van dit jaar is natuurlijk anders dan anders wegens de corona-crisis. Aanbieders van jeugdkampen (waaronder Scouting) hebben samen met de overheid een protocol opgesteld om zodoende tóch op zomerkamp te mogen, maar de voorwaarden zijn streng. Groepen houden hun kamp in zogenaamde 'kampbubbels' en de mensen van buitenaf mogen deze bubbel zeer beperkt binnentreden.

Er zijn binnen het protocol wél mogelijkheden om als externe begeleider van een activiteit de bubbel in te gaan, om zodoende als zendamateur een groep te helpen om mee te doen. Maar wegens de beperkingen is besloten niet de normale 8 rondes te houden in juli en augustus, maar de Zomerkampronde dit jaar alleen te houden tijdens de 3 drukte weken: 8 juli, 15 juli en 22 juli, om 19:30 lokale tijd op onze vertrouwde repeater PI3UTR. De 80m ronde gaat dit jaar dus niet door.

Maar in principe dus goed nieuws! De zomerkampen gaan (deels) door en de Zomerkampronde dus ook!

Dus zendamateurs, jullie worden vast al enthousiast! :D Neem contact op met jullie Scoutinggroep (of andere jeugdvereniging) en bekijk samen de mogelijkheden eens. Omdat kampgangers dit jaar sterk beperkt zijn in hun mogelijkheden, is de Zomerkampronde een leuke activiteit om eens te proberen!

https://jota-joti.scouting.nl/zomerkampronde

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Zomerkampronde 2020 gaat door!

#2 Bericht door PA3DJS »

@Thom, PA9T, en natuurlijk andere lezers:

Super dat er een mogelijkheid is!

Buiten met wat wind waaien die virussen wel weg, en de UV component in zonlicht doet de rest.

Zojuist gestest:

Een rubber wergwerphandschoen (in mijn geval Klinion Soft Nitril Indigo handschoen) gaat prima over de microfoon (MH 48). Geen gekraak, en mijn tegenstation kon geen verschil horen. Mijn microfoon hoeft dus niet met alcohol ontsmet te worden.

Zojuist ook even mail gestuurd naar mijn eigen groep (Sc Jan Campertgroep) dat de ZoKa ronde weer doorgaat.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Zomerkampronde 2020 gaat door!

#3 Bericht door Ton_O_E »

Er is een heel protocol om op kamp te mogen, we leven tijdens kamp in bubbles, aan zo'n bubble mag niemand toegevoegd worden, weggaan mag wel.
Je zult als zendamateur dan dus vanaf het begin van het kamp al mee moeten.
er zijn wel een paar uitzonderingen, ik weet niet of de zendamateur daar ook onder valt?
het protocol is 25 pagina's
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Zomerkampronde 2020 gaat door!

#4 Bericht door PA3DJS »

In de presentatie van SN staat dat externen beperkt mogelijk zijn (als voorbeeld wordt een kliminstructeur genoemd). Wij als zendamateurs moeten natuurlijk wel 1.5 m afstand houden.
https://www.scouting.nl/downloads/onder ... zomer-2020.

Ik heb al het nodige zitten denken, en ik denk dat het kan lukken met minimale kans op besmetting van de "bubbel"leden naar mij. De yel gaat het niet worden, vanwege dat er niet gezongen mag worden, en dat vind ik wel erg jammer.

Als we bij ons op de "kleine" locatie het doen, kan ik alles buiten het "bubbel"terrein opstellen. Alleen de microfoon in rubber handschoen gaat dan door het hek + externe speaker. Ik blijf de volledige controle over de spullen houden, omdat transceiver en voeding dan aan mijn kant staan.

Ik ben wel een beetje paranoide vanwege een mantelzorgsituatie, maar ik realiseer mij wel dat ik met boodschappen doen een groter risico loop dan het draaien van een zomerkampronde.

Nog even een toevoeging:
Ik ga volgende week nog even proberen of ik met een RJ12 verlengkabel tussen een FT7800 en een MH 48 microfoon acceptabele resultaten krijg. Dan kan ik de afstand nog verder vergroten.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Zomerkampronde 2020 gaat door!

#5 Bericht door Thom PA9T »

Hoi Wim!

Fijn dat je over een manier denkt om het toch mogelijk te maken! Inderdaad met je rug naar de wind toe komt het goed hi :-)

Overigens ook een interessant proefje om te testen hoe de MH-31 handmicrofoon zich gedraagd met wat UTP er tussen in plaats van het standaard krulsnoer! Zal vast wel werken. Makkelijke manier om zo een microfoonsnoer van 2 a 3 meter te maken! Dat is voor tijdens de jota-joti in oktober ook handig als de microfoon rondgaat in de kring!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Zomerkampronde 2020 gaat door!

#6 Bericht door PA3DJS »

@Thom PA9T:
Met de zomerkampronde "moet" het kunnen lukken met lang microfoon- en speakersnoer. Tijdens de ZoKa-ronde is er toch niet veel te bedienen aan de apparatuur omdat de frequenties (eh nu frequentie) bekend is/zijn. Ik zie de ZoKa-ronde ook als een soort test ter voorbereiding op een eventuele JOTA.

Voor JOTA ligt het normaliter anders (v.w.b. apparatuurbediening). Degenen die dat kunnen, bedienen zelf de apparatuur. Dat geeft voor diegenen toch een speciale beleving. Ik kijk daarbij niet naar leeftijd, dus daar zitten bijvoorbeeld ook explo's bij.

Als dat bubbelconcept ook tijdens JOTA gaat gelden, zie ik wel wat mogelijkheden om binnen een bubbel een goede operator te hebben, zodat de zendamateurs op voldoende afstand kunnen bewaken. De noodrem is dan voeding uit op afstand. Na de JOTA de apparatuur 3 weken laten staan in een verwarmde ruimte, en dan zijn de virussen wel dood.

Als dit niet te organiseren blijkt, dan zal ook hier de verlengsnoeroptie uitkomst gaan bieden voor HF waarbij de apparatuur en operators zich buiten de bubbel bevinden. Een dubbele bediening (dus tweede microfoon met splitterkastje) is dan wel handig voor de operator buiten de bubbel.

Voorlopig eerst ZoKa-ronde, en dan zien we verder.

Beetje OT:
Jouw hoofd staat weer op de poster (rechts met pet en duim omhoog), je weet wat voor gevolgen dan kan hebben gezien de ervaring met een groep uit het oosten van het land vorig jaar.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Zomerkampronde 2020 gaat door!

#7 Bericht door PA3DJS »

Voor degenen die ook een FT 7800 hebben, en hun microfoonsnoer willen verlengen voor ZoKa-ronde gebruik:

verlengen met een platte 6 aderige kabel (niet afgeschermd), 3m lang met RJ12 connectoren, gaat prima. Het werkt, zonder brom of andere rare effecten.

Oh ja, RJ12 is mechanisch gelijk aan RJ11, alleen zijn alle 6 posities bedraad.

Gebruikersavatar
PD0W
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mar 2019, 09:25
Roepletters: PD0W

Re: Zomerkampronde 2020 gaat door!

#8 Bericht door PD0W »

Ik ben er Bij! :D

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Zomerkampronde 2020 gaat door!

#9 Bericht door Thom PA9T »

Whoop whoop Sjoerd! :-)

Plaats reactie