de jeugd in Belgie oproep!

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: de jeugd in Belgie oproep!

#16 Bericht door Yannick PE2YSB »

on4avt schreef:...
Het blijft bij een qso met rapport en qth en dan is het gedaan.
Ik dacht om en groepje belangstellenden op de band te krijgen die contact houden en later uitbreiden of helemaal ermee ophouden als ze de boel onder de knie hebben;
Jongeren praten makkelijker met elkaar.
Als hij een station hoort zoekt hij de ham op in qrz .com en dan ja, wat moet ik daar tegen vertellen? ...
Ik ben dan wel niet meer jong, maar ik heb het zelfde hoor, wat heb ik die andere amateurs nou te vertellen?

Een goede vraag die je kunt stellen aan hem of aan jezelf is, met welk doel heeft hij zijn licentie gehaald? Was zijn doel wel om te kletsen in een ronde? Volgens mij zijn er wel meer mensen die dat juist niet als doel voor ogen hadden.

Zelf ben ik als twintiger begonnen, dus toen was ik ook nog jong, en heb onder mijn vrienden meerdere zendamateurs, maar met hen heb ik nooit QSO's gemaakt. We spraken elkaar in het echt met een biertje er bij, deden samen mee aan contesten, bouwde schakelingen en antennes. Onze QSO's waren nooit meer dan een RST rapport en een QTH. Overigens schrijf ik bewust in verleden tijd, inmiddels zijn we afgestudeerd en wonen wat verder uit elkaar, niet iedereen is meer actief met de hobby. We hebben nog contact, maar dat gaat gewoon via whatsapp.

Wellicht zou hij het juist leuker vinden om wat radioamateurs van zijn leeftijd te leren kennen die dicht bij huis wonen en waarmee hij andere onderdelen van de hobby kan ontdekken, buiten het alleen maar kletsen in een microfoon. Met een paar man samen mee doen aan een contest is erg leuk, zelf dingen bouwen, antennes proberen, vossenjachten doen etc.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: de jeugd in Belgie oproep!

#17 Bericht door on4avt »

Het gaat niet zozeer over het kletsen in de microfoon.
Het gaat er om dat er buiten de gsm iets bestaat waardoor je kan praten, zonder aan een internet te hangen, en ja dan mensen hoort via een draad die daar hangt en je nog kan antwoorden en je wordt gehoord.
Twee meter is al bijna afgeschaft wegens de rondes die niet veel meer zijn dan het weer uit wisselen, kortom Techniek en daar kan je over praten natuurlijk. Maar is nog zo onwetend over wat er allemaal bestaat en kan,. Kan dus niet meepraten met oudere ham's en begrijpt niet waar ze het over hebben. Vandaar de rem op op de band te komen.
Maar het zal wel wennen, beetje bij beetje.Ieder woensdag namiddag hebben we een Opa -kleinzoon ham moment,hi
Er is zoveel om over te praten.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: de jeugd in Belgie oproep!

#18 Bericht door Yannick PE2YSB »

Maar mijn vraag was nu juist: Is op de band komen dan zijn doel van de radiohobby? Moet je als zendamateur op een band met iemand praten om plezier te beleven aan de hobby, of zijn er ook andere facetten aan de hobby?

Ik denk namelijk dat tweede. Ik wordt ook niet gelukkig van praten op een band, doe daarom ook nooit mee met een ronde. Op de kortegolf luisteren naar stations van over de hele wereld vind ik dan wel weer leuk, maar niet vanwege wat ze te zeggen hebben, gewoon de wetenschap dat de techniek dat kan. Of via WSPR met laagvermogen en zelfgemaakte antennes gewoon een hele middag kijken naar de verschillen tussen de banden en tussen mijn antennes in de rapporten die ik uit WSPR terug krijg. Dat vind ik persoonlijk leuke dingen aan de hobby, een ander vindt daar misschien weer niets aan. Wat dus voor je kleinzoon belangrijk is om te weten is, wat vindt hij nu precies wel en niet leuk aan de hobby, en zo te horen is 'op de band komen' niet perse zijn ding, nou dat lijkt me opzich prima, er is zo veel meer leuks.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Plaats reactie