Bouw-ervaringen E-badge 2019

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Bouw-ervaringen E-badge 2019

#1 Bericht door pe1hzg »

Zoals ieder jaar, maken de mensen van http://kitbuilding.org ook dit jaar voor de JOTA bouwpakketjes beschikbaar.
Dit jaar zijn dat er twee: de E-badge (bedoeld voor minder ervaren bouwers) en de Wild-BITs (meer componenten).
Dit topic is voor het eenvoudige pakketje, de E-badge.

De badge is een leuk ding, en het is verbazend dat de mensen van kitbuilding.org ieder jaar opnieuw iets leuks bedenken.
De schakeling is een eenvoudig knipperlicht.
Instructies zijn prima, aan montage is veel aandacht besteed en ik weet dat onze welpen veel plezier aan het solderen gaan hebben.

Het viel me wel op dat er niet heel veel licht uit de LEDs kwam. Dat heb ik onderzocht en ik kwam op het volgende:
  • De LED is een "gewone" gele LED met 2V drempelspanning die toch wel 10mA nodig heeft om goed licht te geven. De schakeling draait op een 3V CR2032 battarij.
  • In serie met de LED is een weerstand van 270E. Zonder transistor loopt er dus "slechts" 3mA
  • De basisstroom van de transistoren is laag (22k per transistor, en dan 100k gezamelijk). De transistoren worden niet in verzadiging gestuurd, er blijft zo'n 0.6V over de transistor staan.
  • Door dit alles is de stroom door de LED laag en dat verklaart "weinig licht"
  • Ik heb geexperimenteerd met het verlagen van de weerstand levert op dat de LED meer licht oplevert, maar de knipperfrequentie wordt dan veel hoger. Een optimum zal wellicht rond de 47-82 ohm liggen (proberen!)
  • Toevallig had ik nog een zak hi-bright LEDs liggen. Deze LEDs geven bij een lage stroom veel meer licht, en dat scheelt een stuk. Daarbij is de kleur belangrijk: ik had rode en groene LEDs liggen en ik verwachtte dat de rode meer licht zouden geven maar het zijn de groene LEDs die meer licht geven. De groene kleur zullen onze Welpen overigens niet erg vinden
Een ander aandachtpuntje: Het monteren van de gebruikte battarijhouder vereist een bout met voldoende capaciteit die voldoende warmte af kan geven. Wellicht is het een goed idee om een soldeerbout met voldoende dikke punt beschikbaar te hebben, en een manier om het ding tijdens het solderen vast te houden (wellicht niet met de vingers)

Waarom dit verhaal? Het gaat me er niet om om te klagen over het gewaardeerde kitbuilding initiatief, maar als je dit moet ontdekken als het JOTA is, is het wat vervelend en wellicht dat mensen zelf, voor de JOTA, willen overwegen in de rommelbak te duiken om dingen voor te bereiden. In een tijd waarin het "modden" populair is, is dat nog niet zo gek.

Plaats reactie