JOTA-JOTI 2019

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2019

#61 Bericht door Ton_O_E »

Alleen als je ze ook opstuurd natuurlijk
Als je het contest logboek opend zie je alle verbindingen
Daar onder kun je op verstuur klikken
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: JOTA-JOTI 2019

#62 Bericht door PD2EW »

@PA3TON
(en anderen natuurlijk ook..)

Ik heb op https://www.ve2dbe.com/rmonline_s.asp gekeken, me aangemeld en er even on-line mee gespeeld.
Dit is leuk speelgoed om het traject zichtbaar te maken.

Wat was jullie masthoogte in Denekamp en wat werd er gebruikt? (antenne, vermogen enz)
Als je het nog weet of geregistreerd hebt is het leuk om mee te spelen.
Het blijft natuurlijk wel theorie op basis van gegevens, de praktijk kan altijd afwijken..

Onze gegevens: 9 mtr masthoogte, x300 antenne, 20 mtr Aircell-7, 20 Watt (gebruikten we meestal)
Bijlagen
2019 - Lochem-Denekamp (Small).png
2019 - Lochem-Denekamp.gif

Gebruikersavatar
PE1ORG
Berichten: 112
Lid geworden op: 17 nov 2007, 08:19
Roepletters: PE1ORG
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2019

#63 Bericht door PE1ORG »

PD2EW schreef:Ik heb op https://www.ve2dbe.com/rmonline_s.asp gekeken, me aangemeld en er even on-line mee gespeeld.
Dit is leuk speelgoed om het traject zichtbaar te maken.
Wow idd leuk speelgoed! Thanks!
'73 Dion de PE1ORG

JOTA, VPK, SAILING, Yaesu FT-736r, 70&23cm_ATV, 70&23cm_DATV, QO-100_DATV
pe1org.nl

pa3ai
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 sep 2007, 20:32
Roepletters: PA3AI

Re: JOTA-JOTI 2019

#64 Bericht door pa3ai »

Dit jaar hebben wij (PA3AI/J eerder altijd onder de call van PA3ALJ/J) in onze houten toren de 2m yagi ook verticaal gehangen. Dit samen met de afwezig zijn van onze stoorbron (verhaal opzich :-() en de mooie condities hebben we dit jaar veel mooie QSO gemaakt op de 2m
Wij loggen met punaises :D :shock:

Dankzij Pim (PD1PIM), Andre (PE1AH) en Arjen (PE1SCX) hadden we dit jaar voor het eerst ATV, wat een heel leuke toevoeging was.
Bijlagen
IMG_20191020_120148.jpg

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA-JOTI 2019

#65 Bericht door Thom PA9T »

Toch een leuk idee, met die punaises. Wij pakken een stift, maar dat wordt toch een beetje slordig na verloop van tijd :-)

Hoe hoog was jullie toren eigenlijk waar de yagi op stond?

Leuk om te zien dat wij elkaar ook hebben gewerkt :-)
PA9T/J

pa3ai
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 sep 2007, 20:32
Roepletters: PA3AI

Re: JOTA-JOTI 2019

#66 Bericht door pa3ai »

Thom PA9T schreef:Toch een leuk idee, met die punaises. Wij pakken een stift, maar dat wordt toch een beetje slordig na verloop van tijd :-)

Hoe hoog was jullie toren eigenlijk waar de yagi op stond?

Leuk om te zien dat wij elkaar ook hebben gewerkt :-)
PA9T/J
Onze houten toren was dit jaar 31 meter.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2019

#67 Bericht door Ton_O_E »

PD2EW schreef:@PA3TON
(en anderen natuurlijk ook..)

Wat was jullie masthoogte in Denekamp en wat werd er gebruikt? (antenne, vermogen enz)

Onze gegevens: 9 mtr masthoogte, x300 antenne, 20 mtr Aircell-7, 20 Watt (gebruikten we meestal)
Wij hebben een vaste mast van 18m voor de 2m daarop een rotor met een 17el horizontaal en een Diamond X200
Ik denk dat 2m 40W is of zo.
Ik weet niet of we horizontaal of verticaal gewerkt hebben. Dat staat niet in de log :)
Het idee voor volgend jaar is een Hoogwerker die veel hoger is, met 2m en 70cm Horizontaal en Verticaal gericht.
Ik ben nu al bezig met de Rotor sturing en antenne switches, zodat we met één coax-kabel en één utp kabel naar beneden kunnen.
Als dat project echt gaat lopen, post ik het wel op dit forum.
Het idee is om met een raspberry de rotor-terugkoppeling uit te lezen via een ad-convertor, en de rotor en switches aan te sturen
als ik dan op jullie call klik, gaat de antenne automatisch jullie kant op.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: JOTA-JOTI 2019

#68 Bericht door PD2EW »

@PA3AI
Gaaf, die 31 meter masthoogte en ook mooi, die touwtjes op de kaart..
Welk vermogen gebruikten jullie, welke kabel, hoe lang en welke antenne (versterking..)?
Helaas ook dit jaar: zo dichtbij (27 km) en toch geen touwtje... in 2017 komt PA3ALJ (Milas) wel in de lijst voor.

Je kan misschien eens wat verbindingen bekijken op de hoogtekaart: https://www.pdok.nl/viewer/
Ik had hem op A3 geprint, gelamineerd en bij de hand gehouden.. dat helpt soms ook bij de verklaring van de lange afstanden.

PB0M (Mike) is de enige die we wel gewerkt hebben in Hengelo (OV), in 2019 en 2018.
Wij gebruikten (zie eerdere post): 9 mtr masthoogte, x300 antenne, 20 mtr Aircell-7, 20 Watt.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: JOTA-JOTI 2019

#69 Bericht door PD2EW »

@PA3TON
Goede plannen, lees ik daar! En een leuke toepassing voor die Arduino Nano die we gekregen hadden.
Het ding heeft hier nooit gewerkt op de manier zoals we hem voor de opdracht moesten gebruiken.
Ik denk dat ik voor komend jaar ga voorstellen om er maar een Morsebakentje van te maken.
Dan hangen we er een lange draad aan en knopen we hem aan een HF transceiver met QRP.
Geen omkijken naar en toch wat langeafstandresultaten (hoop ik)..

Ik ga de berekeningen wat bijwerken, verder dan jullie kwamen we hier niet het bos uit met de 9 meter voethoogte voor de x300...

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2019

#70 Bericht door Ton_O_E »

Ik ben ook aan het experimenteren met touwtjes (digitale)
Bijlagen
touwtjes.png
touwtjes.png (335.65 KiB) 8450 keer bekeken
Voorheen PA3TON

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2019

#71 Bericht door PA3RIS »

PD2EW schreef: Goede plannen, lees ik daar! En een leuke toepassing voor die Arduino Nano die we gekregen hadden.
Het ding heeft hier nooit gewerkt op de manier zoals we hem voor de opdracht moesten gebruiken.
Een Raspberry is wat anders dan een Arduino.

En waarom heeft het niet gewerkt? IK heb er hier 2 liggen en op beide werkte het probleemloos. Bewaar die Arduino trouwens goed, want we hebben er volgend jaar meer plannen mee.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: JOTA-JOTI 2019

#72 Bericht door PD2EW »

@PA3RIS
Arduino/Raspberry-Pi/Orange-Pi: was me bekend, ik stoei er zelf ook mee. Mijn vorig bericht was misschien niet helemaal duidelijk geschreven.

Geen idee waarom onze toegestuurde Nano niet werkte, we ontvingen hem wel flink gehavend.
Verschillende luitjes hebben er naar gekeken, de beschrijving ernaast, alle aanwijzingen gevolgd.
On-board LEDje knipperde fanatiek, verder gebeurde er niets, meer computers geprobeerd, werkte demotiverend, we zijn gestopt.

Tja, en ik was met radiodingen bezig.. de ISS afluisteropdracht en het heruitzenden van het interview met Andre Kuipers.
http://www.wijkamp.com/pd2ew/jota2019.html
Ik zal die opdracht wel een keer bijwerken en op de site zetten, dan kan een ander er ook wat mee.

pa3ai
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 sep 2007, 20:32
Roepletters: PA3AI

Re: JOTA-JOTI 2019

#73 Bericht door pa3ai »

PD2EW schreef:@PA3AI
Gaaf, die 31 meter masthoogte en ook mooi, die touwtjes op de kaart..
Welk vermogen gebruikten jullie, welke kabel, hoe lang en welke antenne (versterking..)?
Helaas ook dit jaar: zo dichtbij (27 km) en toch geen touwtje... in 2017 komt PA3ALJ (Milas) wel in de lijst voor.

Je kan misschien eens wat verbindingen bekijken op de hoogtekaart: https://www.pdok.nl/viewer/
Ik had hem op A3 geprint, gelamineerd en bij de hand gehouden.. dat helpt soms ook bij de verklaring van de lange afstanden.

PB0M (Mike) is de enige die we wel gewerkt hebben in Hengelo (OV), in 2019 en 2018.
Wij gebruikten (zie eerdere post): 9 mtr masthoogte, x300 antenne, 20 mtr Aircell-7, 20 Watt.

Onze eindstrap is z'n 60 á 80 watt. Die zit achter een icom 251e, lekker makkelijk te bedienen voor scouts en het is echt een "zender".
In onze stalen mast van 18m hoogte 4x een jaybeam pbm14/2m horizontaal met 13.7 dBd, dus bijna 20 dBd.
In de houten mast van 31m een onbekende 10el 2m antenne verticaal. 12 á 13 dBd denk ik. Ook hadden we een rondstraler op 31m, maar die hebben we niet veel gebruikt omdat we een 1 op 2 antenne switch hebben.
De kabels weet ik niet allemaal exact, de yagis hebben geloof ik cellflex 7/8 en cellflex 1/2 de rondstraler had stuk cellflex en een stuk rg214.

In 2017 hebben julie waarschijnlijk milos gesproken, hoewel hij sinds gisteren ook op milas reageer :-)

Heb even snel een overlay van onze verbindingen op de hoogte kaart gemaakt. conclusie, mast moet hoger... @PA3TON, ideetje, hoogte als kaart?
Iedeeen zijn er al weer genoeg voor een hogere mast/constructie.

@PA3TON, dat idee voor klikken en draaien ligt bij ons ook al (2jaar)., maar bij een logboek in is natuurlijk helemaal ideaal. Ons plan was via rotctl van hamlib.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2019

#74 Bericht door Ton_O_E »

Het wordt iig een raspberry, die via een web-server wordt aangestuurd. (http-request)
Dus zoiets als 192.168.1.1?angle=125 of angle=+5, angle=-5 als antwoord krijg je dan de huidige status
Dus in het logboek wil ik dan ook zo'n optie maken. (ip-nummer kun je dan zelf instellen)
Op die manier kan iedereen zijn eigen besturing gemakkelijk besturen (eventueel omzetten met een php-script)
Mijn eerste idee is met een mcp3008 de rotor stand in te lezen en met twee relais linksom en rechtsom te sturen
Voorheen PA3TON

pa3ai
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 sep 2007, 20:32
Roepletters: PA3AI

Re: JOTA-JOTI 2019

#75 Bericht door pa3ai »

Ik heb een oude kapotte rotorklok genomen en daar een Arduino nano (met ingebouwde adc) in gemaakt. Die via serieel over usb het EasyComm II protocol met de raspberry pi spreekt. (src heb ik voor je mocht je willen). Op de raspberry pi draait rotctrld (zodat ook b.v. met gpredict aangestuurd kan worden) die via een webserver wordt aangestuurd.

Hoe de webserver precies draait weet ik niet, ik heb het deel tot en met rotctrld onder mijn hoede. Ik heb alleen een 3aderige rotorsturing te pakken dat werkt niet lekker. Als ik/we het weer oppakken ga ik een een ham iv van een Arduino voorzien.

Plaats reactie