JOTA aanroepfrequentie 70 cm

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA aanroepfrequentie 70 cm

#31 Bericht door Thom PA9T »

PA3DJS schreef:Het afgelopen JOTA weekend heb ik mij weer "de roepende in de woestijn" gevoeld. Niet op 2m, want daar roept iedereen over elkaar heen, maar wel op 70cm!

De activiteit hier naderde aan nul...
Hihi, onze groepen hebben 2 QSO's gehad met elkaar Wim op 70cm ;-)

Maar het blijft apart, de 2m helemaal stampensvol, iedereen die over elkaar heen roept op de aanroepfrequentie, regelmatig moeten wachten op 'onze beurt', en 70cm zo goed als leeg.

Wij hebben echter geen aparte TRX voor 70 cm. Wellicht dat we dat volgend jaar wel gaan doen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: JOTA aanroepfrequentie 70 cm

#32 Bericht door PA3DJS »

Thom PA9T schreef:
PA3DJS schreef:Het afgelopen JOTA weekend heb ik mij weer "de roepende in de woestijn" gevoeld. Niet op 2m, want daar roept iedereen over elkaar heen, maar wel op 70cm!

De activiteit hier naderde aan nul...
Hihi, onze groepen hebben 2 QSO's gehad met elkaar Wim op 70cm ;-)

Maar het blijft apart, de 2m helemaal stampensvol, iedereen die over elkaar heen roept op de aanroepfrequentie, regelmatig moeten wachten op 'onze beurt', en 70cm zo goed als leeg.

Wij hebben echter geen aparte TRX voor 70 cm. Wellicht dat we dat volgend jaar wel gaan doen.
Ik snap het ook niet. Jullie zijn het enige station waarmee we op 70 cm een verbindingen hebben kunnen krijgen via oproepen op 433.500 en 433.525MHz. De volgende keer neem ik een solid state voice recorder mee die een degelijke "play" knop heeft.

"we" proberen het al een paar jaar om wat meer activiteit te krijgen op 70 maar tot nu toe is het niet gelukt. We hebben in ieder geval wel een topJOTA gehad voor de kinderen. Ik werd vandaag nog twee keer aangesproken op straat door twee Welpen.

Wellicht volgend jaar maar weer een topic openen hier, maar dan wat meer weken voor de JOTA.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA aanroepfrequentie 70 cm

#33 Bericht door Thom PA9T »

Ik moet toegeven dat wij ook af en toe hebben geluisterd op 433.500 MHz, en daar zelf ook CQ hebben gegeven. Jullie zijn daar waarschijnlijk continu QRV geweest, dus de pakkans was daardoor vrij groot.

Ik denk dat de meeste station echter niet luisteren/zenden op 70cm, omdat de meeste JOTA stations die ik ken, maar één TRX hebben voor 2m/70cm (of HF+2m), en die TRX staat dan vrijwel vast op 2m.

Maar een extra band erbij zou voor ons geen kwaad kunnen, want helemaal op zaterdag barst de 2m-band letterlijk uit zijn voegen, met amateurs die per ongeluk op ingangen en uitgangen van repeaters zitten te werken (been there, done that, sorry voor iedereen die de repeater van Goes zaterdag niet heeft kunnen gebruiken. Het was al zo'n rustige QRG... :? )

Als je wilt dat de 70cm band meer wordt gebruikt, dan is het ook nuttig om dit te vermelden in de diverse facebookgroepen en pagina's, zoals de JOTA-JOTI facebook pagina (3000+ volgers) en de groep Deelnemers zendamateurs JOTA-JOTI 2018 (o.i.d.). Dit forum is nuttig, maar de doelgroep is verspreid over diverse media. Als je hier hulp mee nodig hebt, dan weet je mijn mailadres.

Ook kan het geen kwaad om de 70cm band extra te promoten, bijvoorbeeld via de A0-landkaart.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: JOTA aanroepfrequentie 70 cm

#34 Bericht door johnvdpas »

Dat is altijd al geweest dat ze op de in en uitgangen qso's maken tijden een jota. En, wettelijk mag het wel, AT kan er niet tegen optreden. (althans niet tijdens een zo kort tijdsbestek als een Jota)

Daarbij, vind ik ook dat de band tijdens de jota van de scouting is. Maar dit is meer een ongeschreven regel. Maar er is geen amateur welke continue gaat roepen, en zeker niet op de FM oproep frequentie tijdens een jota. En als ze het wel doen, worden ze door sommige scouts ook subtiel afgekapt. (nauw ja subtiel… ik ben geen jota station hoor, oké, dit is pa3xxx met een algemene oproep, dus niet eens afsluiten gewoon direct naar de volgende vond ik wel lachen toen ik het hoorde, maar dat was ook geen amateur die zou zoiets nog even netjes afsluiten)

En de laatste 15 jaar is 70 cm ook vrij dood op een jota.

Wat ik me wel afvraag is in hoeverre dit zendamateurs zijn, want de helft wat ik hoor roepen is overduidelijk geen amateur. (Weinig operatorkennis, wat gelijk opvalt) Als ik in de buurt zit van een jota station met een veel slechtere antenne en ik hoor gelijk de call in 1 keer, en een scout doet daar 4 keer over, dan is het een ongeoefend oor. En, dat maakt trouwens niets uit daar is de jota voor. Maar wel valt dan op dat het geen amateur is. (Bijna alle amateurs hebben daar niet zoveel tijd voor nodig....)

Wat wel opvalt, vroeger zat er ook veel meer op 144.300 te werken in USB. Dat is nu ook aan het uitsterven (al is de activiteit daarop nog steeds meer dan op 70cm) maar toch blijft dat jammer. De meeste scouts kennen al die mogelijkheden niet. Of ze verstaan heel dat USB gebeuren niet dat kan ook.

Maar 2 meter USB, is voor de amateur redelijk veilig, omdat dit met dezelfde antenne kan.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: JOTA aanroepfrequentie 70 cm

#35 Bericht door pa1bvm »

Tijdens de afgelopen JOTA waren er fikse Tropo condities op 2 en 70 cm .
Ik heb wel een paar JOTA stations gehoord met CQ op 144.300 in ssb .

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA aanroepfrequentie 70 cm

#36 Bericht door PA3RIS »

johnvdpas schreef: Wat ik me wel afvraag is in hoeverre dit zendamateurs zijn, want de helft wat ik hoor roepen is overduidelijk geen amateur. (Weinig operatorkennis, wat gelijk opvalt) Als ik in de buurt zit van een jota station met een veel slechtere antenne en ik hoor gelijk de call in 1 keer, en een scout doet daar 4 keer over, dan is het een ongeoefend oor. En, dat maakt trouwens niets uit daar is de jota voor. Maar wel valt dan op dat het geen amateur is. (Bijna alle amateurs hebben daar niet zoveel tijd voor nodig....)
Hallo John,

Wij (PA6JAM/J) maken op rustigere tijden ook gebruik van onervaren operators als die er zijn. Bijvoorbeeld de zondagmorgenronde is dit jaar geleid door een Novice met weinig ervaring. Wel onder begeleiding van 2 ervaren full-amateurs dus daarmee voldeden we keurig aan de regels (en we zouden ook niet anders willen). Een scout onder begeleiding die dit graag wil, kan op gepaste tijden bij ons zijn gang gaan. Hebben we eerder ook al gedaan, maar is er dit jaar niet van gekomen.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: JOTA aanroepfrequentie 70 cm

#37 Bericht door johnvdpas »

Ik vind het wel kunnen hoor, begrijp mij niet verkeerd. En ik weet ook wel dat er niet altijd een amateur direct naast zit, maar dat boeit mij eigenlijk niets. Het is belangrijk dat de jeugd plezier heeft dat is het voornaamste. Dit is altijd al zo geweest, en ik denk als ze het heel formeel gaan maken, waar ik vroeger wel voorstander van zou zijn geweest, dat heel de boel zo in elkaar stort.

Het is ook per club verschillend. Bij de ene zit er gewoon continue een zendamateur achter, bij de ander niet. Maar wat is nu goed en voor wie? Bedoel wellicht is het helemaal niet slecht een scout erachter te zetten, daar gaat jota toch om. Laat ze maar fouten maken hoor. Daarbij, een zendamateur er achter, kan wel maar dan moet het wel iemand zijn welke feeling heeft met jeugd. Dat merk ik wel: Er zijn groepen waarbij een andere zendamateur het overneemt en dat bijna einde van de jota betekend, of juist andersom. En dat is niet alleen het programma, maar ook hoe betrekt de zendamateur de jeugd met het zenden, en kan hij de doelgroep aanspreken? Heel belangrijk. Voor een scout geld dat ook. Hoewel deze wel dichterbij de leeftijd van de doelgroep zit, wil dit niet zeggen dat deze dan goed om kan gaan met jeugd. En dat merk je wel in de ether als je luistert. Maar het is en en. Het is en, het programma, en de pedagogische kwaliteiten van ze zendamateur. En daar zit bij veel amateurs, maar ook scouts een groot verschil in. De ene is daar van nature vlot mee, de andere kan er niets van.

Dat pa6jam meer eisen stelt, dat is wel te begrijpen gezien de landelijke uitstraling. Zou raar zijn als dat niet zo zou zijn.

Plaats reactie