JOTA-JOTI 2025

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
PA3RIS
Roepletters: PA3RIS
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2025

#16 Bericht door PA3RIS »

pe2aab schreef: 31 mar 2025, 22:36 Hi Thom, ik denk dat de implementatie van SOL 3.0 op dit moment de inschrijving in de weg zit. Wellicht weet Frank meer?
Dat denk ik ook. Maar verder weet ik het ook niet, ik ben begin dit jaar gestopt als medewerker van de LJJO.

pe2aab
Moderator
Roepletters: PE2AAB
Contacteer:

#17 Bericht door pe2aab »

Ow dat wist ik niet Frank. Jammer!
Dank voor alle jaren inzet!

Nu zal het LS wel een aantal vacatures hebben.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3RIS
Contacteer:

#18 Bericht door PA3RIS »

pe2aab schreef: 02 apr 2025, 00:12 Ow dat wist ik niet Frank. Jammer!
Dank voor alle jaren inzet!

Nu zal het LS wel een aantal vacatures hebben.
Graag gedaan, ik heb het met alle plezier gedaan. En wellicht begin ik er wel weer eens mee, je weet maar nooit.

Vacatures zijn er altijd.. En ik heb niet de illusie dat ik onvervangbaar ben. Er valt echter wel wat kennis over het reilen en zeilen weg.

pe2aab
Moderator
Roepletters: PE2AAB
Contacteer:

#19 Bericht door pe2aab »

Op een aantal Facebook pagina's valt te lezen het volgende te lezen. Scoutinggroepen zonder zendamateur; doe er je voordeel mee!

Jota 2025 en nog geen zendamateur?

Hallo scouts,
Zijn jullie opzoek naar een clubje actieve zendamateurs (4), het liefst in het midden van het land en geen deelname aan de Jotihunt, dan kunnen wij, PA6JOTA, jullie misschien helpen aan een leuk weekend. Sinds jaren hoppen wij van scouting groep naar scouting groep, met als doel weer zoveel mogelijk groepen te interesseren voor het zendamateurisme.

Met vriendelijke scouting groet,
Namens de groep PA6JOTA

Aart Nikkels pa3nik apenstaartje gmail punt com
Neem gerust contact en laat de Jota niet verloren gaan.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Hylke_PA9HK
Roepletters: PA9HK
Contacteer:

#20 Bericht door Hylke_PA9HK »

Er lag een nieuwe JOTA-JOTI Nieuwsbrief in mijn inbox, ook hier te lezen: https://nieuwsbrieven.scouting.nl/index ... =component.
Hylke Kingma, 20 jaartjes jong, Hoofd Communicatie Scout-In25, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

PA3FBO
Roepletters: PA3FBO

#21 Bericht door PA3FBO »

Het lijkt er gezien de typo's op dat de brief met AI gemaakt is, of de spellingscontrole was defect.

PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

#22 Bericht door PA3DJS »

Misschien had ik bepaalde dingen ook anders opgeschreven, maar realiseer je wel dat het vrijwilligerswerk is, en dat in de organisatie het nodige is veranderd. Ze moeten zich nu ook in bochten wringen omdat SOL nog niet voor elkaar is. De inhoud, en daar gaat het om, is mij volledig duidelijk.

Mocht je ruim in je tijd zitten, dan kun wellicht als vrijwilliger iets doen. Wellicht doe je dat al.

pe1hzg

#23 Bericht door pe1hzg »

Ik krijg uit meerdere bronnen signalen dat de landelijke JOTA organisatie een beetje in zwaar weer zit. Om vereniging-bashing te voorkomen wil ik niet ingaan op details, behalve dat een aantal mensen die in de landelijke organisatie zaten, aangegeven hebben dat ze gestopt zijn.

Voor deze ontwikkeling was het al zo dat ze vroegen om hulp. Er was veel te doen voor de weinige mensen die er waren. Dat zijn er nu dus minder, er zijn nu organisatorische problemen die buiten de JOTA liggen maar waar we wel last van hebben.

De vraag is: "hoe nu verder".

Ik vraag me af of dit forum, deze thread bijvoorbeeld, zou kunnen helpen door een gedeelte van het werk over te nemen, in de vorm van het uitwisselen van ideeen en gegevens, enzovoort.
Als de organisatorische problemen opgelost worden kunnen ze langszij komen, als de problemen niet tijdig opgelost worden hebben we nog wat.

Zoals wellicht bekend doen we in Eindhoven al jaren een beetje ons eigen ding, omdat het aantal deelnemende groepen in onze omgeving groot genoeg is om dingen zelf te regelen Er is geen reden om dit een specifiek Eindhoven-ding te laten zijn.

Hoe dan ook, alvast wat gedachten:
  • Bij onze groep is er alweer het nodige enthousiasme. Het is nog een beetje vroeg voor concrete plannen, maar ik verwacht dat we weer gaan "zenden" en gaan "solderen"
  • Ik ben aan het nadenken over "soldeerproject voor dit jaar". Omdat ik niet weet of en wat kitbuilding.org doet maak ik al een paar jaar zelf iets. (Er spelen helaas wat persoonlijke omstandigheden bij deze groep en ik hoop echt op beter nieuws!).
  • Voor de Welpen en hoger zijn er alleen nog maar ideeen.
  • Voor de Bevers doen we al jaren iets aparts omdat het project simpeler moet zijn en het aantal soldeercontacten duidelijk lager. Vorig jaar had ik een eierwekker geplanned voor de Bevers; door fouten van de printenfabriek wordt dat het project voor dit jaar.
  • Vorig jaar was de "campfire" plotseling uitverkocht bij kitbuilding.org; de kits zijn er weer, in ruimte voorraad, maar het is wel "op is op". Als je dus dit pakket voor dit jaar wil hebben zou ik niet te lang wachten met bestellen.
  • We hebben vorig jaar helaas weinig voordeel gehad van de solar cycle piek en activiteiten op de hoge banden (15, 12, 10m). De vraag is hoe dit bij andere groepen heeft uitgepakt? Hebben jullie voordeel gehad van de hoge banden?
    Ik verwijs naar bijvoorbeeld die simpele verticale sprieten (https://nl.aliexpress.com/item/1005004415243415.html) die in tegenstelling tot sommige andere "wonderantennes" gewoon goed zouden moeten werken en waar het afstemmen met antenne analyser simpel is: gewoon uitschuiven tot de gewenste frequentie, klaar. Maar zonder tegenstations is het de vraag?
  • Op de lage banden (80m, 40m) was er de gebruikelijke activiteit en dat ging prima. Niet zoveel last gehad van de WAG contest, met name omdat de activiteit van andere groepen relatief vroeg in de avond stil viel. Het lijkt er op dat bij steeds meer groepen 's avonds bruine flessen met topanode op tafel komen en dat er dan geen HF meer geproduceerd wordt. Is er geen behoefte meer aan langdurige zwamQSO's die tot diep in de nacht doorgaan, zodat we ons als zendamateurs zorgen moeten maken de volgende dag genoeg slaap te hebben gehad?
  • We hebben in Eindhoven in het verleden veel gedaan met (analoge) ATV. De laatste jaren zit daar een beetje de klad in, en eerlijkgezegd vraag ik me af of onze groep dit jaar ATV gaat doen; ik stuur er nadrukkelijk niet op aan want de laatste jaren was het niet zo'n succes bij ons.
  • De JOTA-activiteit op Oscar-100 viel vorig jaar een beetje tegen. Is het zinvol dit jaar spullen op te zetten ervoor of zullen er geen tegenstations zijn?
  • Onze groep doet weinig aan JOTI. Dat wil ik zo houden: JOTI lijkt voor ons niet veel nieuws te bieden voor jeugdleden die de godganse dag op social media zitten en we hebben in ieder geval het practisch probleem dat naast "zenden", "solderen", "eten" en specifieke speltakactiviteiten, de blokhut domweg te weinig ruimte heeft voor chat-stations. Ik weet dat er groepen zijn die dit wel doen, zelfs dat er groepen zijn die alleen "JOTI" doen en iedereen zijn meug, bij ons geen JOTI. Het is niet anders.
  • Als we een lijst van deelnemers hebben, zou iemand dan bijvoorbeeld het maken van de JOTA-kaart willen doen? Het ontwerp is het probleem, het afdrukken op A0 formaat is niet zo duur, zeker niet als we een groter aantal afdrukken willen hebben. En wellicht is zwart-wit voldoende. Wellicht handig om dit op tijd in orde te maken; haast geeft stress en kost geld.
  • Het is prettig dat er een JOTA-verzekering is, maar voor welke groepen is dit noodzakelijk? De landelijke organisatie maakt voor de JOTA-verzekering gebruik van bestaande contacten; dit is wellicht lastiger te regelen als we het zelf moeten doen, hoe vervelend is het als dat niet zou lukken?
  • Ik verwacht in onze regio een aantal regio-activiteiten. Mede vanwege capaciteit van deze activiteiten wil ik vooralsnog dit binnen de regio bespreken. Als meer duidelijk is, is er mogelijk iets te regelen voor groepen elders in het land maar bijvoorbeeld de puzzeltocht op vrijdagavond is wellicht minder interessant voor groepen die ervoor naar Eindhoven moeten reizen.
    In het verleden was er net zo iets in Apeldoorn of Amersfoort. Is dat nog zo?
Voor de duidelijkheid, ik hoop dat de problemen met de landelijke organisatie oplossen. Maar een probleem hier zou de JOTA niet moeten blokkeren, en wat we alvast kunnen regelen is alleen maar goed.

Geert Jan

PA1BVH
Roepletters: PA1BVH
Contacteer:

#24 Bericht door PA1BVH »

Onze groep heeft de eer dit jaar gastheer te mogen zijn van PI4S.
We hopen dat we een aantal zaken uit handen kunnen nemen. Daarover hebben we inmiddels goed contact.

Ik ben blij te merken dat ze respectvol praten over de leden die het team verlaten hebben, dat is voor ons wel fijn.

Laten we hier vooral positief vooruit kijken en zien hoe we elkaar kunnen helpen, dat is voor mij iets wat als scout en zendamateur vanzelfsprekend is.

De punten die Geert Jan benoemd zijn mooie voorbeelden waar we de organisatie mee kunnen ondersteunen.

Één van de doelen die wij hebben is om groepen uit te nodigen die door omstandigheden geen jota (meer) hebben. Hopelijk kunnen we die weer enthousiast maken.
We zijn daarom inmiddels ook een cursus gestart die nu al 12 deelnemers heeft en misschien nog uitbreid.

Laten we samen de schouders er onder zetten en er een mooie JOTA-JOTI van maken!
member of:PI4SBR

PA3RIS
Contacteer:

#25 Bericht door PA3RIS »

PA1BVH schreef: 24 apr 2025, 20:36 Onze groep heeft de eer dit jaar gastheer te mogen zijn van PI4S.
Leuk! Als ex-operator van PA6JAM/J kan ik je vertellen dat het spannend is om aan de goede kant van de pile-up te zitten.. :D
Laten we samen de schouders er onder zetten en er een mooie JOTA-JOTI van maken!
Dat is het belangrijkste! En zo te lezen komt dat wel goed bij jullie.

Plaats reactie