EMC Laadpaal stekker auto

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

EMC Laadpaal stekker auto

#1 Bericht door pa3dq »

Hallo allen,
Ik ben wel benieuwd naar ervaringen betreft EMC van de laadpalen
Het geval wil de buren hebben een oudere Hybride Volvo aangeschaft die nu nog gewoon via het stop contact word geladen
Ik heb het vermoeden dat het storing geeft, bij toeval ontdekt nadat de stekker er uit ging en de auto in beweging kwam was de storing weg
Maar het zou ook een samen loop van omstandigheden kunnen zijn
Verder nog geen gelegenheid tot onderzoek gehad, het contact is goed met de buren en zijn altijd voor een experiment te porren
Maar hij vertelde laatst dat hij een eigen laadpaal laad installeren om dan van het verleng kabeltje af te zijn
En omdat de storing op 80m plots weg was nadat ze ontkoppelden en weg gingen, maar het is misschien ook toeval !?
Vandaar de vraag of er ervaringen zijn op dit gebied ben benieuwd, alvast dank voor evt info

Groet 73 Geert Jan
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: EMC Laadpaal stekker auto

#2 Bericht door pe1rdp »

De buren hebben een E-bike en lader stoort tussen 3 en 8 MHz.
Pulserende signalen zodra de fiets aan de lader hangt maar niet aan het laden is. Dus vrijwel 24h per dag.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: EMC Laadpaal stekker auto

#3 Bericht door pe1rxq »

De 'laadpalen' veroorzaken over het algemeen geen storing. Want er zit weinig in wat dat kan.
De lader zit namelijk in de auto zelf.

Een laadpaal en auto doen een onderhandel spelletje via een pin waar een 12v blokgolf op staat op 1kHz. Dus daar hoef je niet zo bang voor te zijn.
De laadpaal zet vervolgens met een relais gewoon de netspanning op de andere pinnen.
Als dat stoort, dan is het waarschijnlijk het laad circuit in de auto.

Laden via het stopconact is eigenlijk hetzelfde als een 'echte' laadpaal. Er zit een zelfde circuit in dat dit onderhandel spelletje doet. Het enige verschil is dat er maar 1 fase beschikbaar is, en dat de stroom over het algemeen wordt beperkt to maar 10A. Een 'echte' laadpaal kan (maar hoeft niet) 3 fasen beschikbaar stellen en mogelijk een hogere stroom toelaten.
(Waarbij je zelfs meer storing kunt verwachten aangezien de schakelende voeding in het laad circuit grotere stromen aan en uit zal moeten schakelen)

Alleen de nieuwste generatie laadpalen heeft ook een vorm van powerline communicatie aan boord. Maar dat heb ik nog nooit gezien in zo'n simpele stopcontact lader.

Plaats reactie