Hallo allen,
Ik ben wel benieuwd naar ervaringen betreft EMC van de laadpalen
Het geval wil de buren hebben een oudere Hybride Volvo aangeschaft die nu nog gewoon via het stop contact word geladen
Ik heb het vermoeden dat het storing geeft, bij toeval ontdekt nadat de stekker er uit ging en de auto in beweging kwam was de storing weg
Maar het zou ook een samen loop van omstandigheden kunnen zijn
Verder nog geen gelegenheid tot onderzoek gehad, het contact is goed met de buren en zijn altijd voor een experiment te porren
Maar hij vertelde laatst dat hij een eigen laadpaal laad installeren om dan van het verleng kabeltje af te zijn
En omdat de storing op 80m plots weg was nadat ze ontkoppelden en weg gingen, maar het is misschien ook toeval !?
Vandaar de vraag of er ervaringen zijn op dit gebied ben benieuwd, alvast dank voor evt info
Groet 73 Geert Jan
EMC Laadpaal stekker auto
EMC Laadpaal stekker auto
eenvoud is de kunst van het ware
- pe1rdp
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
- Roepletters: pe1rdp
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: EMC Laadpaal stekker auto
De buren hebben een E-bike en lader stoort tussen 3 en 8 MHz.
Pulserende signalen zodra de fiets aan de lader hangt maar niet aan het laden is. Dus vrijwel 24h per dag.
Pulserende signalen zodra de fiets aan de lader hangt maar niet aan het laden is. Dus vrijwel 24h per dag.
Re: EMC Laadpaal stekker auto
De 'laadpalen' veroorzaken over het algemeen geen storing. Want er zit weinig in wat dat kan.
De lader zit namelijk in de auto zelf.
Een laadpaal en auto doen een onderhandel spelletje via een pin waar een 12v blokgolf op staat op 1kHz. Dus daar hoef je niet zo bang voor te zijn.
De laadpaal zet vervolgens met een relais gewoon de netspanning op de andere pinnen.
Als dat stoort, dan is het waarschijnlijk het laad circuit in de auto.
Laden via het stopconact is eigenlijk hetzelfde als een 'echte' laadpaal. Er zit een zelfde circuit in dat dit onderhandel spelletje doet. Het enige verschil is dat er maar 1 fase beschikbaar is, en dat de stroom over het algemeen wordt beperkt to maar 10A. Een 'echte' laadpaal kan (maar hoeft niet) 3 fasen beschikbaar stellen en mogelijk een hogere stroom toelaten.
(Waarbij je zelfs meer storing kunt verwachten aangezien de schakelende voeding in het laad circuit grotere stromen aan en uit zal moeten schakelen)
Alleen de nieuwste generatie laadpalen heeft ook een vorm van powerline communicatie aan boord. Maar dat heb ik nog nooit gezien in zo'n simpele stopcontact lader.
De lader zit namelijk in de auto zelf.
Een laadpaal en auto doen een onderhandel spelletje via een pin waar een 12v blokgolf op staat op 1kHz. Dus daar hoef je niet zo bang voor te zijn.
De laadpaal zet vervolgens met een relais gewoon de netspanning op de andere pinnen.
Als dat stoort, dan is het waarschijnlijk het laad circuit in de auto.
Laden via het stopconact is eigenlijk hetzelfde als een 'echte' laadpaal. Er zit een zelfde circuit in dat dit onderhandel spelletje doet. Het enige verschil is dat er maar 1 fase beschikbaar is, en dat de stroom over het algemeen wordt beperkt to maar 10A. Een 'echte' laadpaal kan (maar hoeft niet) 3 fasen beschikbaar stellen en mogelijk een hogere stroom toelaten.
(Waarbij je zelfs meer storing kunt verwachten aangezien de schakelende voeding in het laad circuit grotere stromen aan en uit zal moeten schakelen)
Alleen de nieuwste generatie laadpalen heeft ook een vorm van powerline communicatie aan boord. Maar dat heb ik nog nooit gezien in zo'n simpele stopcontact lader.