Storing o.a. op mg en 160 meter

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1mph-AM
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2023, 14:40
Roepletters: Pe1mph

Storing o.a. op mg en 160 meter

#1 Bericht door pe1mph-AM »

Geachte lezer,
Via Oene, pa3cwn, hier in Dokkum kreeg ik een tip. Om eens mijn storings verhaal aan de EMC commissie door te geven. Bij deze.😉

Maar hebt u tijd voor mij, kunt / wilt u mij helpen?
Daarvoor zal ik toch mijn verhaal aan u moeten doen, anders weet u niet waar het om gaat...
Ik zal proberen dat in het kort hieronder te zetten.

Zelf ben ik (Henk, pe1mph) nogal een AM fan. Bouw het liefst zélf buizenzenders e.d. Om mee te zenden én ik mag graag middengolf dx-en. Helaas....
Sinds een paar jaar heb ik hier veel storing op mg, 160, 80, 49 en soms 40 meter. Zo nu en dan op 20 t/m 15. Maar zelden op 11 en 10 (Ten) meter.
Al een paar jaar baal ik enorm van die rot storing, dus zenden in AM doe ik zelden, omdat ik het 'tegen' station(s) niet hoor. Dát zult u wel begrijpen, de lol is er af... :oops:

Natuurlijk ben ik zelf aan het peilen geweest waar dat wegkomt? Jammer genoeg kan ik het niet vinden. Omdat het bij mij via het lichtnet (220) én door de lucht binnen komt. De beste manier om hier toch een (zwak) station op mg (of 160) te horen, is met mijn XHDATA radio 'met' batterijen en de Kbc mini loop er naast en dan hier achterhuis te luisteren. Ook dat lukt dikwijls niet. U mag best weten dat ik vaak op de fiets vlucht.... met in de fietstas de XH en loop. Dan fiets ik bijv naar de zeedijk (Holwerd) of L'oog, Zoutkamp, Dock. Nw Zijlen enz om zo ongestoord naar de mg te kunnen luisteren. Wat een genot!!!!! :D

Diverse keren heb ik het AT (RDI) mails gestuurd en tel-contact met hun gehad. Er zijn hier zelfs al 2 mannen geweest!! Maar 'de heren' konden de stoorbronnen niet vinden.... ja (winkel) De Poeisz, is een grote stoorbron. Echter dat stoorgeluid is niet gelijk met wat ik hier hoor. RDI 'zingt' telkens hetzelfde liedje: U kunt het beste zelf peilen, mocht u het vinden dan willen wij u verder helpen. Onlangs alweer contact gehad met RDI. Als tip kreeg ik: om met meer zendamateurs in 'deze wijk' contact op te nemen om samen de stoorbronnen én -geluiden 'in kaart' te brengen. Daar zijn we al mee bezig!

Helaas zit er geen vast 'patroon' in de storing hier, ik bedoel tijden, freq / banden, geluid en sterkte. Daarom denk ik dat er meerdere stoorbronnen zijn. Het kan zelfs een paar dagen & nachten te horen zijn, maar het kan ook ineens weg zijn!!

'Goede Vrijdag' was het voor mij écht een goede vrijdag: de hele dag nergens storing! :wink:

Update: neem nu bijvoorbeeld vanmorgen, ik luister tegenwoordig wegens omstandigheden nu vaker... Ik was er vroeg uit, rond 07:30 uur en hoorde al veel RUIS. Zeg maar tussen +/- 1400 - 3800 khz. Daarna hoorde ik langzaam de storing opkomen, vooral tussen 1600 - 2500 khz. Dat stoorsignaal wordt dan steeds sterker en breder.
Om 10:00 uur storing tussen 1000 - tot ver in de 80 meter band hoorbaar. Zo is het écht niet prettig luisteren in AM. Mg dx-en lukt dan écht niet!
Maar dit is nog niet 'alles'. Vaak heb ik rond 4950 khz een sterk stoorsignaal dat dan weer op diverse freq en banden te horen is....

Er zijn niet vaak dagen dat de storing hier gelijk is, het is altijd afwachten. Soms kan ik 's morgens heel vroeg (om 05:30 uur) wél op mg (zwakke) stations bijv uit de Usa (mg dx) ontvangen. Zéker niet elke morgen en u mag weten dat ik dan hele nare woorden :oops: roep hier in de huiskamer!!

Bedankt voor het lezen én wie weet hebt u tips voor mij? :idea:

Sorry ik weet zo 1 2 3 niet waar en hoe ik hier een audio bestand kan plaatsen... Misschien kan ik dat via mail naar een 'deskundige' sturen.

Groet,

Henk

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#2 Bericht door PE2AAB »

Beste Henk,

Welkom op dit forum. Dit is niet de EMC commissie maar een forum voor en door Zendamateurs.

Ik heb je adres even weggehaald uit je eerste post.
Je kunt je hier voorstellen: https://www.zendamateur.com/viewforum.php?f=1

In andere topics kun je vragen stellen en hulp vragen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pe1mph-AM
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2023, 14:40
Roepletters: Pe1mph

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#3 Bericht door pe1mph-AM »

Bedankt voor alle hulp én info!

Nu ga ik proberen om het vreselijke stoorgeluid hier te plaatsen!
Misschien is er iemand die me een hint kan geven....
Helaas lukt het peilen me zelf nu niet....

Onze Internet radio staat hier overdag meestal aan.
Ik word een beetje ....... van die ROT storing.

Helaas lukt me dat niet: :oops:

Fout
Ongeldig bestandsextensie: AUDIO-2023-10-29-17-02-02.mp3


Bedankt voor het lezen en met een groet,

Henk
pe1mph

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#4 Bericht door PE2AAB »

Hoi Henk,

Die hulp en info hebben we op dit forum dan gemist denk ik want die zie ik niet terug helaas. Dat is jammer want het kan overige forumleden wellicht ook helpen. Vermoedelijk zijn alle zaken via PB of mail afgehandeld.

Overigens kun je volgens mij geen .MP3 extensie bestanden plaatsen maar wel .WAV
Even een online converter zoeken om van MP3, WAV te maken.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#5 Bericht door PA3DJS »

Je geeft aan zelf reeds te hebben gepeild. Waarmee heb je dat gedaan?

Soms kan je het verschil maken door op een heel andere frequentie te meten dan waar je de meeste storing hebt. Het kan ook helpen als je horizontaal gepolariseerd kunt meten. Dat gaat helaas niet met een loop, want dan ben je de richtingsgevoeligheid kwijt. Een korte dipool met een echt goede balun (dus geen mantelstroomfilter dat je als balun gebruikt) kan goed werken. Het nadeel is dat je dat pas weet als je het hebt geprobeerd.

je hebt op een "goede vrijdag" de hele dag geen storing gehad. Dan twijfel ik of de storing van heel veel verschillende bronnen komt, want die moeten dan allemaal alleen die vrijdag uit hebben gestaan. De enige reden die ik dan kan bedenken is stroomuitval, of een tijdelijk verhoogde netspanning waardoor alle inverters voor zonnepanelen zichzelf hebben uitgeschakeld in de buurt.

Als het in de ochtend langzaam oploopt, begin ik aan PV energiesystemen te denken, maar je geeft ook aan dat er geen regelmaat in zit.

Kun je jezelf nog herinneren of de storing ineens toegenomen is (bijvoorbeeld na plaatsing zonnepanelen of andere verandering in de buurt)?

Antennes binnen of buiten
Met je antenne buiten (met batterijgevoede radio) gaat het beter. Dan moet het ook beter gaan met de antenne buiten, kabel naar binnen, verbonden aan de radio binnen. Je moet er alleen voor zorgen dat je kabel geen deel uitmaakt van je antennesysteem. Het signaalpad van chassisdeel naar de HF ingangsversterker moet ook goed zijn. Als daar mantelstroom omgezet wordt in signaalspanning (common mode naar differential mode conversei), dan schiet het ook niet op.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#6 Bericht door pa3met »

Henk,

is het een idee om de geluiden op youtube te zetten..?

linkje hier, kan iedereen klikken.


Ik heb ook bepaalde storingen soms en zo onregelmatig en kort, soms lang, dat het lastig is om
uit te vlooien waar het vandaan komt.

(op freq < 1.5 MHz hier)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pe1mph-AM
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2023, 14:40
Roepletters: Pe1mph

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#7 Bericht door pe1mph-AM »

pa3met,

Dát is een goed idee! :idea:

https://pixeldrain.com/u/7AiydXGU

Hier boven een opname (link), gemaakt afgelopen zondag morgen rond 11.00 uur.
Ik draai aan de knop van de Kenwood R-5000, vanaf 1150 khz (mg)en naar eind van de 80 meter band :oops:

Dan kort een 'witje' en vervolgens korte opname zondag middag; 1850 khz.

Alles wel opgenomen met de knop op standje AM.


Met een zeer vriendelijke groet,,

Henk
pe1mph

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#8 Bericht door pe5t »

De middengolf, 160 en 80 meterband komen hier zonder dat type storing prima door. Op zowel de noordwest en zuidwest beverages als mijn loop-antennes. En dat slechts 7 km oostelijk van Dokkum. Het zal dus in de directe omgeving gezocht moeten worden.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#9 Bericht door TheoP »

RDI had de wijk al uitgekamd, maar kon niets vinden.
De storing hebben ze wel vast gesteld.
Afgelopen zomer was het zomaar een aantal weken weg, en plots was het er ook weer.
Henk heeft ook al een folder actie gedaan in de wijk, dit in overleg met de RDI.
Helaas geen respons op gekomen.

Theo

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#10 Bericht door PA3DJS »

Je kan maar in een beperkt aantal gevalllen vaststellen van wat voor apparaat storing komt aan de hand van een geluidsopname. Dit klinkt echt als ruis. Ik vrees dat je nog meer tijd moet stoppen in (wandelend) meten en monitoren.

Zit die storing echt ongeveer even sterk in een gebied met straal van bijvoorbeeld 100 m rondom je huis, dan wordt het zeer waarschijnlijk een doodlopende zaak, want dan wordt het door veel geleidende constructies uitgestraald. Je moet dan gaan denken aan infrastructuur (stroom, internet, etc).

Als het buiten de wijk snel afneemt, dan weet je dat het in ieder geval vanuit de wijk komt (maar dan schiet het nog steeds niet op...).

PD1PYF
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 mei 2008, 08:42
Locatie: Roosendaal

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#11 Bericht door PD1PYF »

Al eens gedacht aan een QRM eliminator? Niet de meest subtiele oplossing maar het kan misschien iets schelen.

https://a43.veron.nl/projecten/x-phase-qrm-killer/

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#12 Bericht door elsinga »

Even voortbordurend op soms is het weg: die goede vrijdag en die paar weken in de zomer doen me denken aan vakanties. En wat neem je op vakanties mee? Elektrische fietsen. En die laad je met een lader. Als die bij thuiskomst weer standaard aan de netspanning hangt kan dat een oorzaak zijn. Die laders zijn een notoire bron van storing.

Wellicht kun je iets met dit idee, bijvoorbeeld door gerichter te peilen of in de buurt rond te vragen wie altijd zijn elektrische fiets (of ander elektrisch vervoermiddel) aan de lader heeft hangen. Argument voor de buur met lader: altijd aan de stroom kost niet alleen geld, maar is ook een mogelijke oorzaak van brand.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Jan pa3abk
Berichten: 373
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#13 Bericht door Jan pa3abk »

Opname in Audicity geladen en het spectrum van een paar seconden bekeken.
De sample is ongeveer genomen op 20 seconden vanaf het begin.
Wat opvalt is de stabiele piek rond 300Hz.
QRM pe1mph_2023-11-02_09-53.png
Ik heb ook het gevoel dat je op jouw locatie internet/TV hebt via coax mogelijk Ziggo (docsys modem).
Die wijkkasten kunnen vooral bij ondeskundig "aansluiten" ook aardig storen.

Ik weet niet of je in staat bent om op het "lichtnet" kijken van freq analyser oid, of dat de storing sterker wordt nabij het stopcontact.
Dan weet je in ieder geval dat het mogelijk via het lichtnet naar binnenkomt. Hoewel het lichtnet kan ook weer als "pick-up antenne" fungeren...

Verder zie ik dat je aan 1 kant geen buren hebt, maar een stuk "land" naar de dijk toe.
Heb je in dat gebied (als je er kunt komen) al gekeken of de storing daar zwakker/sterker/of zelfs helemaal weg is?
Ik ga ervan uit dat daar geen grondkabels liggen.


Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
pe1mph-AM
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2023, 14:40
Roepletters: Pe1mph

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#14 Bericht door pe1mph-AM »

Geachte meedenkers,
Kijk ik heb veel geduld, maar het is een keer op...
PE5T: eens ben ik op de fiets bij jou langsgefietst... Wees blij dat je daar woont én dus geen storing hebt! Je hebt er geen weet van hoe naar dat is voor een AM fan...
Natuurlijk probeer ik hier van alles om van die ROT storing af te komen. Daarom heb ik de tip van Oene aangenomen en wie weet? De stoorder(s) heeft (hebben) er, denk ik, zelf geen weet van....
Twee man van AT zijn hier een hele middag aan het zoeken geweest in deze wijk. Met auto en lopend. Niet die storing gevonden die ze hier hoorden en het lukt mij ook (nog) niet.

De reactie van pa3djs dat 'lijkt' mij hier juist. De storing wordt a.h.w. doorgezonden door andere huizen via 220 (lichtnet, r, s of t). RDI gaf onlangs door de telefoon aan me door dat het dan zeer moeilijk zoeken is. Helaas klopt dat😡

Inmiddels heb ik al hulp van zendamateurs hier in en iets buiten de wijk gekregen. Misschien kunnen we het zo beter lokaliseren. Wanneer ik mezelf fitter voel (en ben) ga ik zeker weer rondjes lopen. Vermoedelijk zal ik dan nieuwe schoenen, maat 48, moeten kopen. :mrgreen:

Pa3abk: Storing hier naast, op grasveld, zakt niet veel af! Wanneer ik aan de andere kant van (grasveld, sloot en berm) weg sta.... is het stoorsignaal minder.
Ik ben al een paar keer helemaal om deze wijk lopen peilen, maar hoor het nog steeds. Bij de Poeisz is het helemaal bar en boos, maar dat is ander stoorgeluid! Inderdaad is het bij stopcontacten, el leiding, duidelijker hoorbaar...


Dus wanneer jij geen storing hebt, geniet er in volle teugen van!!
Want een AM-fan mét storing, zet de ontvanger snel uit...


Groet,

Henk
Pe1mph

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#15 Bericht door PA3DJS »

Hoe sterk (relatief gezien) is de storing in andere (naastliggende wijken), en op de dijk (waar PA3ABK over spreekt)? Ik zou als eerste meten op de hoogste frequentie waarop je storing ondervindt. Als je gaat wandelen, dan zelfs nog op bijvoorbeeld de dubbele of drievoudige frequentie. De propagatie van RF via kabels/bedrading en grond wordt slechter naarmate de frequentie hoger wordt, waardoor het minder lastig wordt om dichter bij stoorbron te komen.

Als de storing in een soortgellijke wijk een stuk lager is dan bij jou, en bij jou in de wijk nagenoeg overal aanwezig is, dan is de kans groot dat het in infrastructuur zit. Wellicht is in jou wijk andere/nieuwe apparatuur geplaatst, of zoals PA3ABK aangeeft, is een kast ondeugdelijk geïnstalleerd. Andere optie kan nog zijn grootschalige renovatie van woningbouwcomplexen waar in korte veel nieuwe apparatuur wordt geplaatst. Alleen is het dan wel vreemd dat het gedurende een aantal weken weg is geweest (zonder stroomuitval). Theoretisch zou dat kunnen met PV energiesystemen die centraal kunnen worden bediend, of tijdelijk hoge netspanning.

(helaas) Mee eens dat de gebruikers in bijna alle gevallen niet weten dat hun apparatuur de ether kan vervuilen.

Ik hoop dat je snel weer op de been bent om op jacht te gaan.

Plaats reactie