Storing o.a. op mg en 160 meter

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1mph-AM
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2023, 14:40
Roepletters: Pe1mph

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#16 Bericht door pe1mph-AM »

Hallo lezers, helpers,
Wát een reacties, meesten via de mail: Dát doet mij heel goed! :!:

Gisteren zat ik effe na te denken en besloot om nog meer om tips te vragen. Niet geschoten is altijd mis, zo denk ik dan maar....
Ik heb Liander (stroomleverancier) en Kpn (modemleverancier) een 'nette mail' gestuurd, met vragen.
Vanmorgen was ik bezig om een 'helper' te mailen, ging de telefoon: Liander

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hij van Liander begon over 'de slimme meter', die kunnen soms storen!!
Maar we vergeleken de datum dat hier de stoorellende begon...
Die is niet gelijk met de datums dat hier in de wijk slimme meters zijn geplaatst!
Hij gaf me, na overleg met een collega, als tip: modems kunnen soms veel storing veroorzaken, maar om die dan te vinden...

Ik was echt verrast hoe hij (Liander) met me meedacht.
Hij had nog een tip: fasen in huis omdraaien. Ik zei dat is hier al 2x gedaan, maar nu maakt het geen verschil....
Ja dan wist hij het ook niet, behalve om eventueel een erkent installateur te vragen om eens te meten....

Nou dat laatste, daar heb ik mijn bedenkingen over. Maar toch keurig dat Liander belde!


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En niet te geloven, toen ik na ons telefoongesprek weer (rustig) naar mijn stoel liep...
Zag ik de S-meter van Kenwood ineens terug gaan, veel minder storing!
Eerst stond die op dik S 9, maar nu op een S-je 4. Ik hoor het stoorgeluid nog wel, maar......

Op 80 meter zou ik nu een qso in AM kúnnen maken.... :)
Omdat ik het tegenstation zou kunnen ontvangen....
Zó, nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte.


Met een vriendelijke (am) groet,

Henk
pe1mph

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#17 Bericht door pe1rea »

behalve om eventueel een erkent installateur te vragen om eens te meten
Das weer het mooie, die bestaan niet...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#18 Bericht door PA1Bj »

Ook niet erkend..?

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#19 Bericht door pe1rea »

Ook niet
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#20 Bericht door PA3DJS »

pe1rea schreef: 03 nov 2023, 20:03Ook niet
Ja hoor, er bestaan erkend installateurs.... Maar de eerste die verstand heeft van EMC moet ik nog tegenkomen. Als het goed is kunnen ze wel de regels m.b.t. scheiding van kabelsystemen voor verschillende toepassingen. Denk aan AC en Data en wanneer bedrading juist wel dicht tegen elkaar aan moet zitten (zoals aarde, fase en nul bij elkaar).

Meten en conslusies trekken t.a.v. EMC behoort niet tot het werk van een installateur. Al zou er een persoon, bijvoorbeeld vanuit hobby, wel verstand van hebben, dan hebben ze de spullen niet om conducted of radiated emissies te meten.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#21 Bericht door pe1rea »

Nope, er bestaan geen wettelijk erkende installateurs.
Alleen betaald erkende, lees, je betaal jaarlijks 700 euro of zo en dan mag je erkend op je bus plakken.
Dat is in mijn ogen niet erkend.
Dat wil zeggen, het enige dat dat meld is dat je jaarlijks een bedrag doneert.
Zegt verder geheel niks over de kennis en vaardigheden.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#22 Bericht door TheoP »

Net zo iets als Zendamateur? Je betaald en dan ben je legaal zendamateur.
Helaas zegt het dan niets over je kennis.

Theo

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#23 Bericht door elsinga »

pe1mph-AM schreef: 03 nov 2023, 13:16 En niet te geloven, toen ik na ons telefoongesprek weer (rustig) naar mijn stoel liep...
Zag ik de S-meter van Kenwood ineens terug gaan, veel minder storing!
Eerst stond die op dik S 9, maar nu op een S-je 4. Ik hoor het stoorgeluid nog wel, maar......

Op 80 meter zou ik nu een qso in AM kúnnen maken.... :)
Omdat ik het tegenstation zou kunnen ontvangen....
Zó, nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte.
Dit is wel interessant! Even met de aanname dat er geen stroomstoring was, zal het dus een individueel ding zijn wat stoort. En iets dat ook individueel bediend/aangezet wordt. Dat maakt de kans om iets te vinden een stuk groter.

Met het gegeven dat de storing zich wellicht via het lichtnet verplaatst denk ik het meeste aan PowerLine Communication (PLC, internet via het stopcontact). Maar daarbij zou het wisselen van fases bij jou thuis wel een/enig effect hebben gehad, de scheiding tussen de fasen is best wel groot en merkbaar hierbij. Dat noemde de werknemer van Liander ook al.

Het signaal is er 's nachts ook, dus zonnepanelen zijn vrijwel uitgesloten. En niet alleen 's avonds/'s nachts, dus storende individuele LED lampen zijn het waarschijnlijk niet. Het zou nog wel een stel "slimme" LED lampen kunnen zijn, a la Philips Hue. Die staan tenslotte altijd onder spanning.

Met de andere aanwijzingen (goede vrijdag storing weg en ook in de vakantie) denk ik nog steeds het meeste aan een schakelende lader van een elektrische fiets.

Je woont op een dorp, dus je zou ook je buurtgenoten kunnen vragen (briefje in de brievenbus) of ze genegen zouden zijn om je te helpen met het zoeken van de storing. Als ze dat willen is een bezoekje daarna prima te plannen en dan kun je met de MG radio in de hand eens op zoek gaan naar 24/7-ish aan staande zaken. En als je de bron gevonden hebt kun je werken aan ontstoring. Soms is een partij ferriet al genoeg, maar een storende Ali voeding vervangen door een betere zal een buur waarschijnlijk ook niet erg vinden.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#24 Bericht door TheoP »

elsinga schreef: 04 nov 2023, 09:48 Je woont op een dorp, dus je zou ook je buurtgenoten kunnen vragen (briefje in de brievenbus) of ze genegen zouden zijn om je te helpen met het zoeken van de storing.
Henk woont in Dokkum, das een stad geloof ik? :D
Maar hij had dit ook al gedaan:
TheoP schreef: 01 nov 2023, 16:55 Henk heeft ook al een folder actie gedaan in de wijk, dit in overleg met de RDI.
Helaas geen respons op gekomen.
Ik denk dat er meerdere stoor bronnen zijn, die gestapeld worden. En dat mensen het zelf niet eens in de gaten hebben dat zij iets gebruiken wat zoveel hinder geeft.
Wel heel jammer dat de folder actie geen enkele respons heeft gegeven uit de buurt.
Ik zei al voor de grap tegen Henk, mss moest het wel in Fries geschreven worden? :mrgreen:

Theo

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#25 Bericht door PE1RTC »

Hoi Henk! Da's inderdaad lang geleden dat ik je hoorde op 3705KHz, uiteraard in AM.
Als je de storing niet kunt vinden zou je nog een loop antenne voor ontvangst kunnen overwegen.
Heb ik hier ook, de AL-1 van Van Dijken Elektronica maar er zijn er veel meer.
Zo'n loop heeft in 2 richtingen een mooie scherpe dip in de ontvangst.
Die zou je dus richting de stoorbron waar je het meest last van hebt kunnen draaien.
Ik heb m hier op een paaltje van 1,5m in de tuin staan en draai m met de hand wanneer nodig.
Maar ja, als de storing uit verschillende richtingen komt helpt het natuurlijk niet.

Wat ook nog kan helpen is een X-phase 2 in combi met een kleine antenne die wel de storing oppikt maar geen dx.
Dan kan je die stoorbron in tegenfase draaien en zo minimaliseren.
Werkt soms wel, soms ook niet is mijn ervaring hier.

Succes Henk, groeten uit Tukkerland.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#26 Bericht door Paula Bean »

TheoP schreef: 04 nov 2023, 00:16 Je betaalt en dan ben je legaal zendamateur.
Helaas zegt het dan niets over je kennis.
Toch wel: je kunt geen registratie krijgen als je het N- of F-examen niet geslaagd hebt afgelegd. Ik kan er wel bijzeggen dat ik de helft van de F-materie al weer vergeten ben... wat je niet gebruikt, vergeet je. Nouja, ik weet in elk geval dat het bestaat en ik kan altijd de boeken uit de kast trekken.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#27 Bericht door PA3DJS »

pe1rea schreef: 03 nov 2023, 22:40 Nope, er bestaan geen wettelijk erkende installateurs.
Alleen betaald erkende, lees, je betaal jaarlijks 700 euro of zo en dan mag je erkend op je bus plakken.
Dat is in mijn ogen niet erkend.
Dat wil zeggen, het enige dat dat meld is dat je jaarlijks een bedrag doneert.
Zegt verder geheel niks over de kennis en vaardigheden.
Dus bestaan er erkende installateurs, zo werkt het nu eenmaal. Het staat op menig website Ik snap volledig wat je bedoeld Jinny, vandaar ook mijn eerste reactie "ja hoor, er bestaan erkende installateurs". Zo zijn er ook vakbekwaam installateurs, Echte installateurs, etc.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#28 Bericht door PA1AIS »

TheoP schreef: 04 nov 2023, 00:16 Net zo iets als Zendamateur? Je betaald en dan ben je legaal zendamateur.
Helaas zegt het dan niets over je kennis.

Theo
+10

Helaas blijkt dat steeds meer en duidelijker. Hierna komt er wel weer iemand die iets opmerkt over oude PA0ers of oudere garde denk ik.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#29 Bericht door TheoP »

Ja die mochten nog platen draaien op korte golf, dat waren pas tijden :mrgreen:

Theo

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#30 Bericht door pe1br »

elsinga schreef: 04 nov 2023, 09:48 Met de andere aanwijzingen (goede vrijdag storing weg en ook in de vakantie) denk ik nog steeds het meeste aan een schakelende lader van een elektrische fiets.
Die goede vrijdag en de vakantie dagen zetten mij ook aan het denken inderdaad.
Heb je op de maandag na die goede vrijdag ook geluisterd (1ste paasdag)
Heb je toevallig een school in de buurt staan, scholen zijn namelijk op goede vrijdag vrij en ik kan me voorstellen dat ze in zo'n lang weekend misschien iets uit zetten (of mee naar huis nemen) wat normaal gewoon aan blijft staan.
Als je het niet direct kunt vinden zou je je eens kunnen richten op school vakanties.

Plaats reactie