Aarding

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Philip1975
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2023, 10:37

Aarding

#1 Bericht door Philip1975 »

Hoi,

Is het nodig een sdr ontvanger en de antenne te aarden?
Ik zou wel een nieuwe trekken maar ik moet van de zolderruimte naar de kelder. Gaat deze nieuwe kabel dan niet teveel storing opnemen ..? :?:

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Aarding

#2 Bericht door TheoP »

2 keer nee op je vraag.

Theo

Philip1975
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2023, 10:37

Re: Aarding

#3 Bericht door Philip1975 »

Philip1975 schreef: 21 aug 2023, 11:47 Hoi,

Is het nodig een sdr ontvanger en de antenne te aarden?
Ik zou wel een nieuwe trekken maar ik moet van de zolderruimte naar de kelder. Gaat deze nieuwe kabel dan niet teveel storing opnemen ..? :?:
Ok, had al niet veel zin om te boren......
:mrgreen: 8)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Aarding

#4 Bericht door PA1AIS »

Een veiligheids aarde trekken voor je ontvanger is niet zinvol. Ik mág hopen dat je in je shack wel randaarde contactdozen hebt? Randaarde of veiligheidsaarde draagt niet bij aan ontvangst en is uitsluitend bedoeld voor lekstromen vanuit het lichtnet aangesloten apparatuur af te voeren.
Dus nooit randaarde aan je antenne. Daarbij komt dat de storing juist toeneemt als je dat doen. Omdat de lange randaade draad als storings antenne werkt.

Een antenne aarde is dus beslist géén randaarde en ook niet daarvoor te gebruiken.

Ook hangt het af van de toegepaste antenne op MF/HF of je echte aarde nodig hebt of alleen wat tegencappaciteit op zolder, of gewoon symmetrisch.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Philip1975
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2023, 10:37

Re: Aarding

#5 Bericht door Philip1975 »

PA1AIS schreef: 21 aug 2023, 12:07 Een veiligheids aarde trekken voor je ontvanger is niet zinvol. Ik mág hopen dat je in je shack wel randaarde contactdozen hebt? Randaarde of veiligheidsaarde draagt niet bij aan ontvangst en is uitsluitend bedoeld voor lekstromen vanuit het lichtnet aangesloten apparatuur af te voeren.
Dus nooit randaarde aan je antenne. Daarbij komt dat de storing juist toeneemt als je dat doen. Omdat de lange randaade draad als storings antenne werkt.

Een antenne aarde is dus beslist géén randaarde en ook niet daarvoor te gebruiken.

Ook hangt het af van de toegepaste antenne op MF/HF of je echte aarde nodig hebt of alleen wat tegencappaciteit op zolder, of gewoon symmetrisch.

Er zijn stopcontacten met aarding, die zijn in orde, die heb ik zelf gelegd als elektricien zijnde.

Philip1975
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2023, 10:37

Re: Aarding

#6 Bericht door Philip1975 »

PA1AIS schreef: 21 aug 2023, 12:07 Dus nooit randaarde aan je antenne. Daarbij komt dat de storing juist toeneemt als je dat doen. Omdat de lange randaade draad als storings antenne werkt.

Een antenne aarde is dus beslist géén randaarde en ook niet daarvoor te gebruiken.

Ook hangt het af van de toegepaste antenne op MF/HF of je echte aarde nodig hebt of alleen wat tegencappaciteit op zolder, of gewoon symmetrisch.

Ik wou een exrta aarde trekken naar de kelder alleen voor de sdr en antenne.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Aarding

#7 Bericht door PA1AIS »

Philip1975 schreef: 21 aug 2023, 13:06
PA1AIS schreef: 21 aug 2023, 12:07 Dus nooit randaarde aan je antenne. Daarbij komt dat de storing juist toeneemt als je dat doen. Omdat de lange randaade draad als storings antenne werkt.

Een antenne aarde is dus beslist géén randaarde en ook niet daarvoor te gebruiken.

Ook hangt het af van de toegepaste antenne op MF/HF of je echte aarde nodig hebt of alleen wat tegencappaciteit op zolder, of gewoon symmetrisch.

Ik wou een exrta aarde trekken naar de kelder alleen voor de sdr en antenne.
Beste man, je begrijpt er echt niks van. En nog verkeerd advies ook! Alle EMC zooi uit het pand tilt het aardpunt in de meterkast enkele microvolts op. dat zijn keiharde signalen. Niet doen dus.

Een radio aarde van zolder naar een eigen schone elektrode wordt dermate lang, dat het niet meer als zodanig als aarde werkt. Eerder als een groundend radiator. En áls je dat toch zou willen moet het een extreem lage inductie hebben, dan kom je al in roodkoperen folie strips van pakweg 100 mm breed.

T.S. kan dan beter zijn heil zoeken in een "ground tuner", niet geheel onomstreden, maar schijnt wel te werken.
https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=ground+tuner&ia=web
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Aarding

#8 Bericht door pa1bvm »

waarom aarden ? wat wil je oplossen ?? is er een issue ??

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Aarding

#9 Bericht door PA3DAT »

PA1AIS schreef: 21 aug 2023, 15:35 T.S. kan dan beter zijn heil zoeken in een "ground tuner", niet geheel onomstreden, maar schijnt wel te werken.
Ik was met Mikael SJ2W op een radio-onderdelenmarkt in Skelleftea, Lapland/Noord-Zweden afgelopen zaterdag. Daar stond zo'n ding voor een tientje, een MFJ. Heb nog even getwijfeld, de markt voor dit spul is daar erg klein (weinig amateurs op een grote oppervlakte) en mede daardoor waren de prijzen erg laag. Toch niet gekocht, jammer! :D

Wel gekocht, voor de gein: enkele ex-Vattenfall connectoren voor 1,25" coaxkabel (ca. 3cm doorsnede), met een N-connector voor 7/8". Verzilverd, metaalprijs ca. € 2,00 (volgens Mikael SJ2W), verkoopprijs op de markt € 0,85/stuk (SEk 10). Een mooie presse-papier voor op mijn bureau! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Philip1975
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2023, 10:37

Re: Aarding

#10 Bericht door Philip1975 »

pa1bvm schreef: 21 aug 2023, 17:20 waarom aarden ? wat wil je oplossen ?? is er een issue ??
Nee, ik heb hem nog niet, maar ben aan het breken dus, ik dacht ineens trekken....

Philip1975
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2023, 10:37

Re: Aarding

#11 Bericht door Philip1975 »

Ik zal het afwachten.....

Philip1975
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2023, 10:37

Re: Aarding

#12 Bericht door Philip1975 »

PA1AIS schreef: 21 aug 2023, 12:07 Een veiligheids aarde trekken voor je ontvanger is niet zinvol. Ik mág hopen dat je in je shack wel randaarde contactdozen hebt? Randaarde of veiligheidsaarde draagt niet bij aan ontvangst en is uitsluitend bedoeld voor lekstromen vanuit het lichtnet aangesloten apparatuur af te voeren.
Dus nooit randaarde aan je antenne. Daarbij komt dat de storing juist toeneemt als je dat doen. Omdat de lange randaade draad als storings antenne werkt.

Een antenne aarde is dus beslist géén randaarde en ook niet daarvoor te gebruiken.

Ook hangt het af van de toegepaste antenne op MF/HF of je echte aarde nodig hebt of alleen wat tegencappaciteit op zolder, of gewoon symmetrisch.
De antenne zou deze zijn, mega actif ma-305ft.

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Aarding

#13 Bericht door PE7K »

Beste Philip, ik zag dat je ook op zoek was naar ON3 examens. In de stof voor dit examen komt het onderwerp 'Transmissielijnen en Antennes' aan bod. Ik denk dat als je dat hebt gedaan dat je de vraag zelf kunt beantwoorden. Trouwens, ik denk dat de antenne die je gaat gebruiken verder geen aarde nodig heeft.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Philip1975
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2023, 10:37

Re: Aarding

#14 Bericht door Philip1975 »

PD0MT schreef: 22 aug 2023, 12:12 Beste Philip, ik zag dat je ook op zoek was naar ON3 examens. In de stof voor dit examen komt het onderwerp 'Transmissielijnen en Antennes' aan bod. Ik denk dat als je dat hebt gedaan dat je de vraag zelf kunt beantwoorden. Trouwens, ik denk dat de antenne die je gaat gebruiken verder geen aarde nodig heeft.
Dank u.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Aarding

#15 Bericht door PA9X »

PA1AIS schreef: 21 aug 2023, 12:07 Een antenne aarde is dus beslist géén randaarde en ook niet daarvoor te gebruiken.
Maar menig antenne is via de transceiver en voeding toch verbonden met randaarde.

Plaats reactie