eigenbouw zonnepaneel installatie

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

eigenbouw zonnepaneel installatie

#1 Bericht door pe1cmo »

Experimenteren met zonnepanelen.
Toen we een ander huis (In Spanje) hadden gekocht, kreeg ik het idee om net als mijn oude woning zonnepanelen te gaan leggen. Omdat één van de gevels over de volle lengte van 10.00 – 21.00 uur in de zon ligt lopen denken aan een lange pergola met zonnepanelen als bedekking, zodat de ramen overdag in de schaduw liggen. Dakpanelen waren 55 euro per plaat (van 2m2) en een zonnepaneel 155 euro
Dus een plek voor die panelen was snel gevonden, en inmiddels liggen er 18 panelen van 450W pk (STC norm) of te wel 340W pk (NMOT norm). Die STC norm is een theoretische waarde wat een paneel zou kunnen doen, die NMOT norm is meer een praktische waarde.

Maar nu, in Spanje houden ze er niet van om energie terug te krijgen, tot 2018 stond er een boete op, tegenwoordig mag het wel maar je krijgt er niets voor. Dus ja, dan wordt een thuis accu interessant. Maar dan moet het wel (brand)veilig zijn.
Wegens de prijzen van accu’s kiezen ze hier vaak speciale lood accu’s, echter afhankelijk van de (diep) ontlading gaan die maar een 500 x 1000x ontladen mee, gemiddeld 3 jaar dus. Wil je een beetje capaciteit hebben, worden het grote accu pakken.

Li-ion viel af. Als ex brandweerman wordt je gewoon bang als je die brandbommen ziet branden. Zelfs in een emmer water brand het door. Dus uitgezonderd een telefoon batterij bij mij geen Li-ion in huis. (Di-electricum van een Li-ion is uiterst brandbaar). Daarbij is een Li-ion accu duur. 500 tot 1000 euro per kWh, het aantal diep ontladingen (80%) 2000 a 3000x.

Van PA1AIS kreeg ik de hint, LiFePo4 cellen, veilig en worden ook offshore gebruikt. Buiten een grote capaciteit zijn ze dus veilig en een stuk goedkoper dan Li-ion. Afmetingen zijn redelijk in vergelijking met de capaciteit. Zo heb ik heb voor 2400 euro 16 cellen van 3.3V en 300Ah gekocht.
Dus een accu van 53V bij 300Ah gebouwd, dat is 16kWh. En mits goed gemonteerd gaat een LiFePo4 accu bij 80% ontlading tussen de 6000x en 9000x mee, dat is 20 a 25 Jaar.
Overdag laden, ’s nachts ontladen.

De inverter moet dus de energie van de panelen omzetten en opslaan in accu’s, ’s nachts de energie uit de accu halen en mocht je een paar dagen geen zon hebben, dan uit het lichtnet. En daarbij onafhankelijk van het lichtnet kunnen werken, want de zekerheid van levering is vele malen slechter dan in NL. Soms een paar minuten, soms enkele uren uitval enz.
Veel datasheets bekeken, maar de meeste inverters lopen synchroon aan het lichtnet, geen lichtnet wegens storing, dan ook geen zonnestroom. Helaas niet wat ik wil.

Gekeken naar Off Grid inverters, want eigenlijk ga je off grid werken. Dan komt er een leuk merk inverter om de hoek kijken. Volgens mij in NL onbekend, maar hier in de bouwmarkt te koop. Dat is een Omega UMV3 van Master power. (5kW model kost 699 euro)

Die inverter kan je op vele manieren instellen, zoals UPS (accu laden als er lichtnet of zonne-energie is) of alleen laden op zonne-energie. Ik heb de laatste instelling genomen, en pas als de accu onder de 48V volt komt (leeg) schakelt de inverter over naar lichtnet. De uitgaande spanning wordt netjes gestabiliseerd op 230V.
De inverter is netjes gemonteerd en op alle in en uitgaande draden enkele ferrietkernen.

Het stoor niveau op VHF (2 meter) gemeten, met een portable spectrum-analyzer de bedrading gemeten. Op de zonnepaneel draden geen storing merkbaar. Op het lichtnet gering, maar kon niet bepalen of het uit de inverter kwam, want bij controle bleek dat mijn PC hier de grootste stoorbron is. Op de accu stond wel wat HF, maar was op een halve meter afstand al te verwaarlozen. In de groepenkast even gekeken, want daar komt alles samen, geen merkbare storing.

Voor HF is er wel wat storing, maar buiten bij de panelen (bekabeling) nihil, en op afstanden van 10 meter of meer niet merkbaar. Mogelijk dat wat extra ferriet helpt, echter de bedrading is nogal stevig. Accu bedrading is 50mm2 en de 230V kabel is 16mm dik (5x 6mm2). Daar moet ik echter wel ferrietkernen voor bestellen.

Kortom, ik ben zelf zeer tevreden met de werking.

Enige nadeel van die inverter zijn de ventilatoren die je hoort.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

on4bgc
Berichten: 64
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: eigenbouw zonnepaneel installatie

#2 Bericht door on4bgc »

Geen ervaring mee, maar deze dus: https://www.masterbattery.es/en/omega-um-v3.html

Onder welke hoek heb je de panelen staan?
Belangrijk om de wintermaanden (ook in Spanje) te overbruggen is om ze bijna loodrecht te plaatsen in de winter.

Onze camper is uitgerust met 740Wp en 400Ah lifepo4, zelfbouw max 260Ah ontlaadstroom. (Al gebruiken we die in de praktijk dus nooit)
Zijn net terug van 92 dagen autoark vakantie in het zuiden.
Zelf laden we enkel met de zon. Niet tijdens het rijden staan bijna altijd ergens vrij.

Het belangrijkste voordeel van die lifepo4 ten opzichte van loodzuur is de laadkarakteristiek, die bijna alles opneemt tot de lifepo4 vol is.
Bijkomend voordeel tov loodzuur is dat je geen sulfateringsproblemen hebt. (Loodzuur moet zo snel mogelijk terug vol geladen worden, anders ga t ze stuk door het sulfateringsproces)
Jouw lifepo4 moet dus niet vol zijn.

Nooit overladen en ook nooit te diep ontladen.
Nooit laden onder 5°C en onder de vijf graden ook geen extreme ontlaadstromen.

Waar woon je eigenlijk in Spanje? Want ook in Spanje kan het koud zijn.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: eigenbouw zonnepaneel installatie

#3 Bericht door pa0ejh »

Deze man heeft er veel en ook veel ervaring mee..
https://www.youtube.com/watch?v=RrH-mCtJZO8

Op ca. 9 minuten zie je zijn accu's setup allemaal LifePo4...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: eigenbouw zonnepaneel installatie

#4 Bericht door pe1cmo »

ON4BGC,

Ik woon in Ayamonte, in de uiterste zuidwesthoek van Spanje. Aan de overkant van de grensrivier ligt de Algarve, Portugal.
Die inverter klopt, de UM-V3 5kW

De panelen liggen onder een hoek van 30 graden, en er zijn wat extra panelen, zodat ook met minder weer er voldoende opbrengst is. Of het genoeg voor de winter is gaan we zien.
Hoewel Spanje een aardgas overshot heeft zijn de huizen niet aangesloten op een gasleidingnet, dus mocht het in de winter wel koeler worden zit je al snel aan olie vast. Ik heb wel een olie gestookte kachel, maar met de panelen hoop ik voldoende op te wekken om de warmtepompen (omgedraaide airco) als verwarming te gebruiken.

Accu wordt aan de bovengrens geladen tot bijna 56V (3,5V per cel) en aan de onderkant op 48V (3V per cel) Dat ligt ruim binnen de waarden die voor LiFePo4 staan. Maar ik kan alles netjes instellen.
De LiFePo4 cellen staan onder mechanische spanning, zodat het bol gaan staan geblokkeerd is, dan gaan de cellen veel langer mee.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

on4bgc
Berichten: 64
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: eigenbouw zonnepaneel installatie

#5 Bericht door on4bgc »

Om de mechanische spanning te beïnvloeden heb ik mijn cellen ingeklemd tussen twee platen multiplex met draadstangen op de'vier hoeken.
Vier per pakket. Zelf heb ik twee x vier cellen.

Er zijn aanhangers van mijn manier en er zijn aanhangers om dat niet te doen.
En van beide manieren zijn er ook voldoende YouTube filmpjes.

Zelf ben ik voorstander van de teksten en informatie van gwl.eu
Heb wel niet hun cellen maar heb wel een door hen geleverde 3,6 / 20A lader om de cellen te balanceren gekocht/gebruikt.

Of je voldoende hebt, zal de praktijk uitwijzen.
Laat het ons hier maar weten.

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: eigenbouw zonnepaneel installatie

#6 Bericht door pe1cmo »

Ik heb ook de cellen zo gemonteerd, met M8 draadeinden.
Balancing met een Heltec BMC, geen clone of zo.

Lader zit in de inverter, staat op max. 70A ingesteld.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Plaats reactie