Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#1 Bericht door PD4VCC »

Hi all,

Ik sta aan de vooravond van het installeren van 2 zaken op mijn nieuwe huis. Dat zijn een tweetal antennes (end-fed + dualbander 2/70 op dakkapel) en tegelijkertijd een zonnepanelen installatie. Dit gebeurt niet geheel toevallig tegelijkertijd omdat dezelfde acrobaten van de panelen helpen bij de antenne-installatie en daarbij de twee coax kabels door hetzelfde gat naar binnen komen als de output van de panelen.

Nu moet dit ongeveer het moment zijn dat bij vrijwel elke amateur alle alarmsignalen gaan klinken want dit is vragen om problemen. Ja, maar toch wil ik de uitdaging uitgaan en moet het niet zo zijn dat de hobby mij zou moeten weerhouden om, in deze tijd, niet 'energiebewust' bezig te zijn. Tegelijkertijd wil ik er alles aan doen om dit alsnog samen te laten gaan met de hobby. Lang verhaal kort:

Voor de panelen heb ik een kleine doch betrouwbare installateur gezocht die niet schrikt van wat maatwerk. Zij bieden, zoals vrijwel alle installateurs, solar-edge aan en Enphase. Solar-edge werd door mij en hen direct weggestreept waarmee de Enphase overbleef (micro-omvormers). Na ongelooflijk veel berichten over dit onderwerp te hebben gelezen lijkt dit, met inachtneming van wat spelregels, storingsvrij op te leveren. Ik daag dit gegeven uiteraard wel extra uit doordat mijn coax letterlijk langs de AC van de micro-omvormers naar binnen komt.

Graag doe ik bij de ervaringsdeskundige een check op de aandachtspunten voor de installatie. Ik kan mij voorstellen dat dit topic ook handig kan zijn voor amateurs die hier in de toekomst mee te maken krijgen en ook dit kunnen aangeven als checklist.


- Per paneel (ik krijg er 6) zit en Enphase micro-omvormer geïnstalleerd. Deze leveren, zover ik weet, allen 230V AC. Omdat deze parallel geschakeld zijn, lijkt mij het probleem dat ze in een lus gelegd worden niet relevant. check?

- De micro-omvormers (alhoewel ik ook soms lees dat de Enphase geen aarde aansluiting heeft?!) moeten worden geaard evenals het frame waar de panelen inliggen check?

- De AC draden moeten, zoals wel met een serieel aangesloten installatie, niet worden getwist in de goten maar moeten zoveel als mogelijk parallel/naast aan elkaar gelegd worden. check?

- Preventief vraag ik om bij de output van een micro-omvormer een (door mij aangeschafte) ferrietkern te plaatsen. Er is geen +/- dus het gaat over de gehele kern van de kabel/afscherming. check?


Openstaande vragen:

- Zover ik begrijp wordt de output van de laatste micro-controler op rij naar binnen gevoerd (naar de controller). Zet ik ook voor (en achter?) die controller een ferrietkern?

- Kan/gaat voor het aarden van de panelen de randaarde gebruikt worden van een wandcontactdoos of moet hier altijd een extra aarde voor worden doorgetrokken?

- Zoek ik de grens op door de Coax kabels door hetzelfde gat te laten lopen als de AC output van de panelen? Of zou dit storing niet per se erger moeten maken (in geval deze aanwezig is)

Thom PA9T
Berichten: 413
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#2 Bericht door Thom PA9T »

Waarschuwing: met een Enphase systeem op je dak is de hobby op HF overdag voorbij!

Het probleem met Enphase voor zendamateurs is dat de communicatie van de centrale unit (Envoy, tegenwoordig heet hij IQ Gateway) met PLC wordt gedaan over de 230 Volt bekabeling naar de micro-omvormers.

Ik heb thuis 12 stuks IQ7+ omvormers liggen, maar die genereren iedere 150 kHz (ongeveer) een breedbandige datariedel, die te horen is op alle amateurbanden tot en met 145 MHz aan toe! Zodra de zon onder is gegaan, stopt die communicatie tussen de gateway en de omvormers en zijn de stoorriedels weg.

Als je nu nog kan kiezen, ga dan voor een ander systeem. Of accepteer, net als ik, dat je je toevlucht neemt op hogere (UHF, SHF) amateurbanden. En ander systeem kan bijvoorbeeld een zonnepaneelsysteem zijn (zonder optimisers!) met één centrale omvormer van een goed merk, zoals SMA. Er zijn diverse topics over welke installaties storen en welke niet, maar blijf weg van Enphase als je primair gebruik maakt van de HF banden!

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2074
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#3 Bericht door PA1AIS »

Als ik de product mogelijkheden zie van de installateur, heeft die weinig sjoege van EMC. Zeker omdat hij waarschijnlijk weet dat je zendamateur bent.
Mijn keuze zou het niet zijn op basis van de berichten van storing m.b.t. deze apparatuur.

Ik heb onze installateur weten te overtuigen van SMA sunnyboy en géén optimisers (1x 38 panelen en 1x 12 panelen). Keus had hij niet, anders voor hem een ander.

Gelukkig kon ik de installateur van de buren ook hiertoe overtuigen. Die wist gelijk waar het over ging: Oh, u bent zendamateur.....

JIJ bent de klant en bepaald!

Een installateur die zijn productaanbod bepaald op bases van wat hij makkelijk kan kopen en meest op kan verdienen, mag onze deur voorbij (en gedaan)
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#4 Bericht door PD4VCC »

Dank voor jullie reacties.

Het is bijzonder om te lezen dat de ene Enphase configuratie wel zonder storing kan verlopen (of nauwelijks) en de ander voor een hoop ellende zorgt. Dit is eigenlijk ook precies de reden dat ik dit topic had geopend vooral om erachter te komen hoe dit kan worden beperkt. De bekende data spikes op HF heb ik zowel in mijn oude huis als in mijn nieuwe huis en ik ben inmiddels al gewend om daaromheen te werken. Stel dat het hier bij blijft dan vind ik dat geen ramp mits ze wel op dezelfde frequentie zitten. Toch is het natuurlijk altijd te laat en weet ik het pas op het moment de gehele installatie aangesloten is aan het einde van een dag installeren.

@Thom Heb jij wel de gehele installatie voorzien van Ferrietkernen op alle logische plekken of was dit ' te laat' om nog te doen op het dak?

Voor wat betreft de keuze van Enphase is het niet zozeer de bereidwilligheid die parten speelt van de installateur. Immers, dit is juist een partij die ook kijkt naar maatwerkklussen en ook bereid zijn om te helpen met het installeren van antennes en mee te denken over de installatie. Het probleem hier is vooral de levertijden van de hardware. De SMA apparatuur is op dit moment ongelooflijk slecht te verkrijgen en vrijwel nergens op voorraad. Daarbij zijn deze niet geschikt voor 3-fase aansluitingen (die ik heb) en kom je dan weer in een hele andere range terecht. Deze range is overigens OOK nergens op voorraad.

De keuze voor Enphase heeft dus vooral ook te maken met levertijden en dan weer de afweging om deze zomer nog te kunnen besparen en een extra zomer gebruik te kunnen maken van de salderingsregling (die in 2025 afgebouwd gaat worden).

Overigens leveren zij ook een 3-fase Solis systeem maar daar kan ik (letterlijk) geen enkele ervaring over vinden in dit forum.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#5 Bericht door PA2S »

Jammer dat je zo laat bent met deze vraag, want anders kon je eerder bijsturen.

Nog los van mijn opvatting over de zin of onzin van de "groene golf":

Micro omvormers leveren geen meerwaarde ten opzichte van een "klassiek" systeem (panelen met DC bekabeling naar een omvormer). Zie een eerdere draad en een PDF die ik had toegevoegd. Extra rendement is nul komma niks. Punt.

Als het eenmaal geplaatst is, wordt het lastig en gaan wijzigingen vermoedelijk extra geld kosten.

Als je nog kunt bijsturen: ga voor een klassieke installatie en een SMA omvormer. Kan de installateur ze niet leveren vraag dan naar IBC solar, die hebben ook SMA's verkocht onder eigen merk. Ik weet niet of dat nu nog zo is. Kijk eventueel op Marktplaats voor een gebruikte. Met 6 panelen kan je met 1 fase ook nog uit de voeten, al is het qua energietechniek niet zo elegant. Voordeel kan ook nog zijn dat je een fase kunt kiezen die niet zo hoog oploopt. Want overspanning wordt een steeds groter probleem.

Inmiddels gaat bij mij de inverter op een zonnige middag schakelen. Het hele dorp heeft er inmiddels last van.

Bij mij 18 panelen en een SMA SB4000TL, geen storing. Ik moet een ontvanger naast de omvormer houden om hem te horen.

Nog even gekeken, de eerste die ik tegenkom is deze:
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... k-pv-solar

250 euro.

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#6 Bericht door PD4VCC »

PA2S schreef: 08 jun 2023, 11:56 Jammer dat je zo laat bent met deze vraag, want anders kon je eerder bijsturen.

Nog los van mijn opvatting over de zin of onzin van de "groene golf":

Micro omvormers leveren geen meerwaarde ten opzichte van een "klassiek" systeem (panelen met DC bekabeling naar een omvormer). Zie een eerdere draad en een PDF die ik had toegevoegd. Extra rendement is nul komma niks. Punt.

Als het eenmaal geplaatst is, wordt het lastig en gaan wijzigingen vermoedelijk extra geld kosten.

Als je nog kunt bijsturen: ga voor een klassieke installatie en een SMA omvormer. Kan de installateur ze niet leveren vraag dan naar IBC solar, die hebben ook SMA's verkocht onder eigen merk. Ik weet niet of dat nu nog zo is. Kijk eventueel op Marktplaats voor een gebruikte. Met 6 panelen kan je met 1 fase ook nog uit de voeten, al is het qua energietechniek niet zo elegant. Voordeel kan ook nog zijn dat je een fase kunt kiezen die niet zo hoog oploopt. Want overspanning wordt een steeds groter probleem.

Inmiddels gaat bij mij de inverter op een zonnige middag schakelen. Het hele dorp heeft er inmiddels last van.

Bij mij 18 panelen en een SMA SB4000TL, geen storing. Ik moet een ontvanger naast de omvormer houden om hem te horen.

Nog even gekeken, de eerste die ik tegenkom is deze:
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... k-pv-solar

250 euro.
dank voor je uitgebreide antwoord! Het is gelukkig nog niet te laat want er is nog niets getekend door mij. Net met mijn leverancier gebeld en die geeft aan dat de SMA apparatuur verwacht wordt in Q1 2024 en dat is dan nog een indicatie. Hij gaat nog even verder speuren naar andere fabrikanten.

Zover ik hier in alle topics heb gelezen lijkt alleen SMA apparatuur volledig storingvrij uit de bus te komen (string configuratie) of mis ik hier nog andere merken?

Thom PA9T
Berichten: 413
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#7 Bericht door Thom PA9T »

PD4VCC schreef: 08 jun 2023, 11:42
@Thom Heb jij wel de gehele installatie voorzien van Ferrietkernen op alle logische plekken of was dit ' te laat' om nog te doen op het dak?
Ik ben geen HF-man, dus ik heb er tijdens de installatie geen werk van gemaakt om de uitgangen van de micro-omvormers te voorzien van ringkernen. Maar ik had niet verwacht dat 50MHz en 70MHz ook verminkt zouden worden door die PLC communicatie van Enphase...

Had ik achteraf een ander PV-systeem gewild? Dat betwijfel ik... alle huizen in ons hofje zijn voorzien van panelen, en het gros is Enphase. Ik had er dus niet veel mee opgeschoten denk ik om iets anders te kiezen. Daarnaast was SMA totaal niet leverbaar.

En ik ben ook wel gecharmeerd van het Enphase ecosysteem met al die losse micro-omvormers. Bijvoorbeeld: er liggen zoveel panelen bij ons in de buurt dat de netspanning op iedere zonnige dag naar 253 Volt gaat. Dan gaan die micro-omvormers gewoon wat zachter draaien, ze gaan niet uit. Sommigen leveren nog volle bak, en anderen draaien iets zachter.

Maar het is wel opvallend dat blijkbaar de één wel last heeft van Enphase en de ander niet. Kanttekening: op de 40 meter band had ik ook weinig last! Maar dat kan ook komen omdat omgevingsruis in de nieuwbouw ook gewoon hoog is (S7) en de datariedels onder die ruisvloer zitten...

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2074
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#8 Bericht door PA1AIS »

PD4VCC schreef: 08 jun 2023, 14:05

dank voor je uitgebreide antwoord! Het is gelukkig nog niet te laat want er is nog niets getekend door mij. Net met mijn leverancier gebeld en die geeft aan dat de SMA apparatuur verwacht wordt in Q1 2024 en dat is dan nog een indicatie. Hij gaat nog even verder speuren naar andere fabrikanten.

Zover ik hier in alle topics heb gelezen lijkt alleen SMA apparatuur volledig storingvrij uit de bus te komen (string configuratie) of mis ik hier nog andere merken?
De onderdelen schaarste is voor het grootste gedeelte voorbij, wij hebben er geen last meer van. Dus mogelijk is SMA dermate populair door zijn kwaliteit en storingklachten van anderen in de media, dat ze het niet kunnen bijbenen?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#9 Bericht door pa2st »

Wij hebben sinds een maand Enphase IQ8+ micro-omvormers en gelukkig geen last van de PLC op HF. Ik zit met de shack net onder de panelen.

In een Electron van een afgelopen mei stond een mooi stukje van de VERON-EMC-commissie over 'PV-panelen en radioamateurs'. Daar kwamen de installaties met micro-omvormers als beste (minste last van QRM) naar voren.

edit: Enphase heeft documentatie online staan over het gebruik van ferriet om storing tegen te gaan: https://www4.enphase.com/en-au/support/ ... ise-issues
CWops #2897

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#10 Bericht door PD4VCC »

pa2st schreef: 08 jun 2023, 19:36 Wij hebben sinds een maand Enphase IQ8+ micro-omvormers en gelukkig geen last van de PLC op HF. Ik zit met de shack net onder de panelen.
Dank voor je input. Ik begreep dat de PLC vooral stoort op de hogere banden zoals 2 meter. Is daar je algemene ruis niveau toegenomen zover je kan beoordelen?

Wat verder interessant is dat het gaat om de IQ8 en die is nog niet zo heel lang op de markt. Wellicht hebben ze daar ook weer een stap in gemaakt?.

Heb jij overigens wel ferriet geplaatst zoals voorgeschreven wordt? Of geheel 'out of the box' en hoever zit je met je antenne van de panelen? (Zie ik een end-fed op qrz voor HF?)

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#11 Bericht door pa2st »

PD4VCC schreef: 08 jun 2023, 21:28 Dank voor je input. Ik begreep dat de PLC vooral stoort op de hogere banden zoals 2 meter. Is daar je algemene ruis niveau toegenomen zover je kan beoordelen?

Wat verder interessant is dat het gaat om de IQ8 en die is nog niet zo heel lang op de markt. Wellicht hebben ze daar ook weer een stap in gemaakt?.

Heb jij overigens wel ferriet geplaatst zoals voorgeschreven wordt? Of geheel 'out of the box' en hoever zit je met je antenne van de panelen? (Zie ik een end-fed op qrz voor HF?)
Op 2 meter hoor ik, over de band heen, wel wat (zou PLC kunnen zijn) in SSB, maar het zit in de ruisvloer. Ik heb niet het idee dat de ruisvloer is toegenomen. Ik denk dat het PLC-signaal niet de ruisvloer doet toenemen, maar je wel een datariedel zou kunnen horen. De S-meter slaat niet uit op 2/70. Of dat mijn panelen zijn weet ik nog niet. Op HF hoor ik dat niet. We hebben geen ferriet geplaatst. De antennes (2/70 verticaal en endfed) zitten op een meter of 2 van de panelen. Op HF (80/40/20) in 300 Hz bandbreedte is de ruisvloer op S1 en in 3kHz breedte S5. Dit is op dit moment (ochtend). De inverters staan aan, maar werken nog niet zo hard. Ik ga ervan uit dat het PLC-signaal over de hele dag gelijk is, maar door de inverters misschien het ruisniveau zou kunnen toenemen als ze harder werken.

Ik schreef dat ik geen last heb, en dat klopt, maar dat is natuurlijk relatief en daarmee niet vergelijkbaar. Dat helpt je eigenlijk niet. Overdag ben ik meestal aan het werk, bijvoorbeeld. Ik zou over lange tijd moeten monitoren om het verschil te zien met dag en nacht. Ik heb wel een keer het PLC signaal opgezocht op 110 kHz, ik kon ook een paar harmonische horen, maar hoorde het niet in de amateurbanden.
CWops #2897

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#12 Bericht door pa0ejh »

Enphase gebruikt PLC , en APSytems gebruikt ZigBee communicatie, en Hoymiles gebruikt sub1G communicatie voor monitoring van de opbrengst
en instandhouding. Van Enphase zou je storing kunnen verwachten.


Op de Micro omvormers van APsystems en Hoymiles kunnen 2 of 4 of meer Panelen worden aangesloten.

Als er 1 paneel in schaduw komt dan heeft de rest daar geen last van, dan dus liever Micro omvormers gebruiken.

Als er geen schaduw is dan is een String omvormer een goede keuze, mijn buurman heeft een Goodwe Omvormer en stoort niet.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Thom PA9T
Berichten: 413
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#13 Bericht door Thom PA9T »

pa2st schreef: 08 jun 2023, 19:36 edit: Enphase heeft documentatie online staan over het gebruik van ferriet om storing tegen te gaan: https://www4.enphase.com/en-au/support/ ... ise-issues
Dat Enphase document beschrijft alleen het gebruik van ferrietringen voor om te voorkomen dat zijn eigen PLC communicatie wordt verstoord vanaf het net, of door andere gebruikers in de huishoudelijke installatie. Ze plaatsen ook alleen ringen in de meterkast om de nulleiding heen. Er worden geen ringen geplaatst bij de omvormers op het dak volgens dit document.

Dit document beschrijft dus niet hoe je storing kan oplossen die wordt veroorzaakt door de PLC communicatie van Enphase zélf.

TheoP
Berichten: 689
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Checklist bij het plaatsen van een Enphase zonnepanelen installatie -- Do's and dont's?

#14 Bericht door TheoP »

Intussen ken ik zo een 10 amateurs die heel bewust voor Enphase hebben gekozen.
En alle melden hetzelfde, geen hinder op de frequenties.
Nadda noppa.

De panelen worden met PLC uitgelezen op en rond 100 KHz, je hoort hier een riedeltje als je met je radio er bij gaat staan.
De afstand is ongeveer 50 cm, dat je dan vaag iets hoort.
Het ferriet wordt gebruikt om te zorgen dat rommel van uit het net, niet richting de panelen gaan.
Zo wel de 0 als de fase krijgen een ringkern.
Dan wordt namelijk de communicatie verstoord met de envoy.
Dit ferriet komt in de meterkast, niet bij je panelen.

Dit staat ook in de gebruiksaanwijzing, en op alle instructie video van Enphase wordt hier uitleg over gegeven.
En als test of PLC de bron is van de storing, dan trek je de stekker van de envoy uit het stopcontact.
Er is dan geen PLC meer.
De panelen blijven dan natuurlijk gewoon werken.
Ik kan met een gerust hart je dit systeem aanbevelen.
Hier heb ik er 16 in gebruik, en al jaren een tevreden gebruiker.

Theo

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

#15 Bericht door PD4VCC »

TheoP schreef: 09 jun 2023, 18:26 Intussen ken ik zo een 10 amateurs die heel bewust voor Enphase hebben gekozen.
En alle melden hetzelfde, geen hinder op de frequenties.
Nadda noppa.

De panelen worden met PLC uitgelezen op en rond 100 KHz, je hoort hier een riedeltje als je met je radio er bij gaat staan.
De afstand is ongeveer 50 cm, dat je dan vaag iets hoort.
Het ferriet wordt gebruikt om te zorgen dat rommel van uit het net, niet richting de panelen gaan.
Zo wel de 0 als de fase krijgen een ringkern.
Dan wordt namelijk de communicatie verstoord met de envoy.
Dit ferriet komt in de meterkast, niet bij je panelen.

Dit staat ook in de gebruiksaanwijzing, en op alle instructie video van Enphase wordt hier uitleg over gegeven.
En als test of PLC de bron is van de storing, dan trek je de stekker van de envoy uit het stopcontact.
Er is dan geen PLC meer.
De panelen blijven dan natuurlijk gewoon werken.
Ik kan met een gerust hart je dit systeem aanbevelen.
Hier heb ik er 16 in gebruik, en al jaren een tevreden gebruiker.

Theo
Thanks voor je input Theo...

Er lijkt nog steeds ergens en soort magisch verschil te zitten waarom een Enphase configuratie bij de ene amateur niet stoort en bij een ander de hele VHF plat gooit. Ik heb de afgelopen dagen ook veel gelezen op buitenlandse fora en ook daar zie ik heel af en toe iemand die storing ondervindt van de Enphase configuratie maar veelal toch vooral lofzang en geen problemen. Toch ben ik er ook van overtuigd dat de amateurs met problemen hier echt niet om zullen liegen dus het zal er echt wel zijn. Misschien toch een oudere versie, de IQ7 is immers al iets van 8 jaar op de markt en die zal vast ook wel aardig wat revisies gehad hebben.

Ik heb inmiddels naast de Enphase ook een offerte aangevraagd voo reen string configuratie met daaraan een Goodwe Omvormer. Ik zit immers op pal zuid en schuin dak dus geen last schaduw. Daarna maar eens een knoop doorhakken :D

Plaats reactie