Ingezonden brief in de Telegraaf over storing zonnepanelen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Ingezonden brief in de Telegraaf over storing zonnepanelen

#1 Bericht door PA3HAW »

Zendamateurs

De Telegraaf publiceerde onlangs een artikel waarin werd vermeld dat omvormers van zonnepanelen de C2000-verbinding van politie,
brandweer en ambulancedienst stoorden. Niet alleen de hulpverleners ondervinden hiervan hinder, ook zendamateurs worden gedupeerd.
Deze mensen met een officiële zendvergunning ondervinden problemen door de toenemende installatie van zonnepanelen en omvormers in Nederland.
Circa 12.000 zendamateurs betalen jaarlijks voor hun registratie maar de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) doet weinig met onze klachten.

Nico de Kunder


Met deze ingezonden brief ben ik het helemaal mee eens.

Mvg PA3HAW
PA3HAW Nico 73

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Ingezonden brief in de Telegraaf over storing zonnepanelen

#2 Bericht door PE2AAB »

Ik ben het met de laatste zin absoluut niet eens. Zo makkelijk om vanaf de zijlijn te roepen dat RDI niets doet met de klachten. Het tegenovergestelde is waar. Ook diverse reacties op dit forum die dat bevestigen. In sommige gevallen werd er zelfs binnen enkele dagen actie ondernomen.

Hoeveel klachten hebben de lieden ingediend die roepen dat RDI niets zou doen? Vaak geen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ingezonden brief in de Telegraaf over storing zonnepanelen

#3 Bericht door PA3DJS »

Eens met PE2AAB, RDI doet zeker wat. Ik ben inmiddels bij diverse storingszaken betrokken geweest en als melding bij AT werd gedaan, werd er actie ondernomen. In een geval was het voldoende dat RDI onze meetresultaten doorstuurde naar de importeur van de Optimizers. Dat heeft RDI gelukkig weinig tijd gekost. De leverancier heeft het overigens wel tijd gekost, die konden letterlijk het dak weer op.

Ik heb ook een geval gehad waarbij ik heb geadviseerd om niet RDI in te schakelen omdat de storing volgens mij niet boven de norm uit kwam.

Storing op HF is overigens een stuk lastiger te onderbouwen, vanwege dat nagenoeg alle geharmoniseerde normen voor consumentenapparatuur tot 30 MHz alleen meting van conducted emission voorschrijven, en dat is een stuk lastiger te vertalen naar een veldsterkte op zekere afstand.

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Ingezonden brief in de Telegraaf over storing zonnepanelen

#4 Bericht door PA3HAW »

PE2AAB schreef: 09 mei 2023, 18:23 Ik ben het met de laatste zin absoluut niet eens. Zo makkelijk om vanaf de zijlijn te roepen dat RDI niets doet met de klachten. Het tegenovergestelde is waar. Ook diverse reacties op dit forum die dat bevestigen. In sommige gevallen werd er zelfs binnen enkele dagen actie ondernomen.

Hoeveel klachten hebben de lieden ingediend die roepen dat RDI niets zou doen? Vaak geen.
Nou , ik heb wel een klacht ingediend ,,over de SAJ omvormer van zonneplan.
Ik heb 3 keer tel.contact gehad , met iemand van de RDI..
Maar ik wacht nog steeds op een meting , om te bepalen of die storing binnen de norm is , iets wat ik betwijfel..
En zo zijn er toch wel meer die na een klacht ,nog wachten op actie.

Mvg PA3HAW
PA3HAW Nico 73

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Ingezonden brief in de Telegraaf over storing zonnepanelen

#5 Bericht door PE2AAB »

Tsja het is mogelijk natuurlijk; je bent ongetwijfeld niet de enige melder en wellicht clusteren ze meldingen wel om zo een bepaalde regio uit te kammen. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat RDI behoorlijk actief is en goed reageert. Ook voor wat betreft storingen.

Ik zou het gewoon nog even tijd geven en een keer extra bellen is natuurlijk nooit verkeerd. Ervaring leert dat je zeker wel wordt terug gebeld.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie