Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PD3JJ
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2021, 20:11
Roepletters: PD3JJ
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#1 Bericht door PD3JJ »

Beste leden,

Niks is vervelender als zendamateur dat je ineens te maken krijgt met storing. Nu is dit al een tijdje aan de gang maar nu wil ik het opgelost hebben. De lol is zo wel van deze zeer leuke hobby af.

Er is bij mij op de Vhf band een vervelende storing die regelmatig optreed. Op de Vhf band krijg ik te maken met een ruisvloer tot 60Db over 9. Het schakelt even in voor een seconden of 30 en daarna even weer uit voor een seconde of 15 (ongeveer!) hierbij trekt het op andere frequenties het signaal naar beneden. Dus, stel je hebt op 145.900 de ruisvloer van 60Db over 9 dan heb je op bijvoorbeeld 145.300 dat het signaal met bijvoorbeeld 2 s-punten naar beneden wordt getrokken. Er ontstaat dus een ruisje bij het modulerende station. Het verandert ook van frequentie. Is het de ene keer op 145.300 kan het maar zo zijn dat het een andere keer op 145.900 zit. Maar dit is dan wel op verschillende dagen. Het verandert niet bij het schakelen het kan de volgende dag wel op een andere frequentie zitten.

Ik heb natuurlijk al wat actie ondernomen zoals mijn hoofdschakelaar uit en de zender op een accu gedaan. Hierbij bleef natuurlijk de storing gewoon bestaan grrrr om ziek van te worden natuurlijk.

Ik heb op mijn YouTube kanaal wat filmpjes staan van de storing. Ik hoop van harte dat ik hier iemand vind die dit herkend en mij hiermee zou willen helpen met wat ik kan doen. Ik wil graag mijn hobby op een leuke manier uitvoeren maar op deze manier wordt ik echt erg beperkt.
Hierbij de verwijzing naar mijn YouTube kanaal:

https://youtu.be/5woNgaGtIRE

https://youtu.be/grDCImYiHgI

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!!
Laatst gewijzigd door PD3JJ op 16 apr 2023, 17:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#2 Bericht door PA1AIS »

Woon je bij een P2000 mast in de buurt, of andere sterke zender in de VHF band?
Ik krijg heel sterk de indruk, op basis van ervaring, dat je frontend compleet vast loopt tegen het dynamisch bereik. Je hebt dus waarschijnlijk een sterk radio signaal op VHF in de buurt.
Met name dat een station dat je ontvangt ook last heeft van het fenomeen. het gaat dus compleet mis in de mixer van je ontvanger.

Nu zijn de setjes die je hebt geen dure stoere kwaliteits dingen, daarbij zijn de ontvangers breedband frontend, dus storing heb je dan al zeer snel.

Met een serieus bandfilter zou je goede resultaten kunnen bereiken.
Ik zou met een SDRplay of een Adalm-pluto gaan zoeken waar het zit in de band. Voor deze 2 SDR ontvangers is prima analyser software.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#3 Bericht door PA3DJS »

Als het S-punt van een station dat je hoort naar beneden gaat, heb je zeer waarschijnlijk last van oversturing van het RF ingangscircuit. Op 70 cm heeft mijn FT 7800 daar last van t.g.v. DVBT (Digitenne).

Sluit eens een andere antenne aan (die minder signaal afgeeft), of als je hem hebt gebruik eens een stappenverzwakker (die moet je natuurlijk wel hebben of kunnen lenen).

Zoals PA1AIS ook aangeeft, kijk eens naar het spectrum rondom de 2 m band. Wellicht heb je dan ook de hulp van de iemand anders nodig. Het is wel de snelste manier om te weten wat er gebeurt. Vervolgens is er wellicht wat aan te doen.

PD3JJ
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2021, 20:11
Roepletters: PD3JJ
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#4 Bericht door PD3JJ »

Zover ik weet zit er niks in de buurt. Ik heb zelf met een portofoon rondgelopen in de buurt en het lijkt dat het echt van hier uit de omgeving komt. Als ik verder loop dan maximaal 25 meter is het signaal niet meer waarneembaar. Ik ben bij de buren geweest en daar hebben we hun Kpn router laten uitschakelen omdat deze bekend staan als stoorzender. Maar helaas geen resultaat. Verder heb ik bij de buren nog geen onderzoek gedaan omdat ik eerst meer wil weten met wat het kan zijn. Ze willen in ieder geval wel meewerken mocht het van hun komen.

Voor mij lijkt het op iets wat schakelt. Het zend ongeveer 30 seconden uit en daarna is het zo’n 15 seconden stil. Dit gaat zo dan door totdat het apparaat of wat het ook is is uitgeschakeld. Bij de buren is er niks nieuws in huis gekomen. Dus het zou als het goed is ook niet een Chinees adaptertje kunnen zijn. (Kan natuurlijk nog altijd) het vreemde is dat het van frequentie wisselt. Dus de ene dag is het frequentie x en de andere dag is het frequentie y.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#5 Bericht door PA3DJS »

Probeer iets te regelen dat je met (bijv) een drie elements yagi en iets draagbaars met signaalsterkte-indicatie rond kunt lopen. Als het echt ruis is (dus geen rare effecten t.g.v. sterke zender in de buurt), dan heb je het snel gevonden. Met gevonden bedoel ik dat je weet uit welk huis/gebouw het komt, en eventueel uit welk vertrek.

Gezien dat de "storing" het gewenste signaal terugdrukt in sterkte, zou ik het overloadverhaal nog niet aan de kant schuiven.

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#6 Bericht door Gert_PA2LO »

Jeroen,
Mocht je er niet uitkomen, probeer dan dan eens om contact op met Casper PA1CJ. Casper woont ook in Amersfoort en heeft veel ervaring met het opsporen van stoorbronnen. Casper is meestal op maandag wel bij de bijeenkomsten van de Radioclub Amersfoort (www.rcamf.nl). Zijn mailadres vind je op QRZ.com.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#7 Bericht door PA3DJS »

@PA2LO:
Mooi zo Gert, op zo'n soort reactie zat ik te wachten/hopen. Ze kunnen dan even lekker samen op storingsjacht.

PD3JJ
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2021, 20:11
Roepletters: PD3JJ
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#8 Bericht door PD3JJ »

Hoi Gert,

Bedankt voor je reactie. Ik zal als ik er zelf niet uitkom aan Casper om hulp vragen. Eerst maar eens proberen om het zelf op te lossen. Zo leer je er ook wat van. Natuurlijk zijn tips en trucks wel welkom. Daar kun je immers van leren. Het is vervelend maar aan de andere kant ook wel weer leuk om het proberen op te lossen. Hoort ook wel een beetje bij de hobby.

Wat ik wel hoop voordat ik bij een van de buren binnen val is om te weten welk apparaat zo kan storen. Dus aan de hand van de storing, 25 seconden storing en dan 10 seconden is het weer weg en zo gaat het door. Er dus iemand met ervaring weet welk apparaat zo’n storing kan veroorzaken. Wat ik gisteren opmerkte was dat het op meer plekken op de Vhf band waarneembaar is. Kon het gisteren op nog eens 3 frequenties waarnemen.

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#9 Bericht door Jan pa3abk »

Gezien de regelmaat... Bitcoinminer in de buurt met niet toegestaan vermogen? Hoewel die hoger in frequentie zitten kan het op lagere frequenties een hoop storing geven zeker als de "miner" er iets achter heeft staan. Meer bereik schijnt ook meer Bitcoins op te leveren.

Anderszins als je toch zelf eerst gaat zoeken (hetgeen vaak leerzaam is, en de bijvangst van informatie die je daarmee opdoet is zeker de moeite waard) kan ik je de tip geven om een TinaSA aan te schaffen.

Die is in NL te koop, sterker nog, een NL RZA (PD0EK) heeft hem ontworpen.
Het is een kleine draagbare spectrum analyser met een schermpje.
Het spectrum wat je kunt "scannen" is instelbaar. Men levert hem met een spriet antenne, maar op internet zijn ontwerpen voor andere "sensors" te vinden.
Ik heb zelf de basic versie en daarmee kun je al een hoop te weten komen over de QRM in je omgeving en niet te vergeten wat jezelf produceert.
Kijk op YouTube (filmpjes met howto). -> https://www.youtube.com/@ErikKaashoek/videos
Je zoekmachine kan je zo vertellen wat hij kost en waar je hem in NL kunt bestellen. (China niet aan te raden gezien levertijden gering prijsverschil en risico van mogelijke cloon)
Er zijn nu twee versies van de Basic en de Ultra. Ik heb zelf de Basic (toen ik hem kocht bestond de Ultra nog niet).
Voor QRM zoeken is het een ideaal ding omdat hij een instelbaar spectrum kan zien en erg draagbaar is.

Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

PD3JJ
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2021, 20:11
Roepletters: PD3JJ
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#10 Bericht door PD3JJ »

Om het signaal beter duidelijk te maken heb ik nog deze foto van de bandscope. Zoals je ziet is het signaal ook nog eens erg breedbandig.
IMG_0258.jpeg

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#11 Bericht door pe1cmo »

Wat is dit voor merk apparaat en welk type ??
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

floris-jan
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mar 2022, 21:47

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#12 Bericht door floris-jan »

Probeer eerst maar eens een andere(fatsoenlijke) tranceiver van een collega uit de buurt uit, dit ziet er bedenkelijk uit....

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#13 Bericht door PA1AIS »

floris-jan schreef: 17 apr 2023, 20:46 Probeer eerst maar eens een andere(fatsoenlijke) tranceiver van een collega uit de buurt uit, dit ziet er bedenkelijk uit....


Dat gaf ik al aan.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PD3JJ
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2021, 20:11
Roepletters: PD3JJ
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#14 Bericht door PD3JJ »

Is een Yaesu ftm-200. Maar ik heb deze storing op meerdere radio’s gehad. Ook op de Yaesu ft-7800 op de portofoon Yaesu ft-4X. Wel allemaal Yaesu. Maar zijn deze radio’s dan niet goed gefilterd?

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#15 Bericht door PA1AIS »

PD3JJ schreef: 18 apr 2023, 07:59 Is een Yaesu ftm-200. Maar ik heb deze storing op meerdere radio’s gehad. Ook op de Yaesu ft-7800 op de portofoon Yaesu ft-4X. Wel allemaal Yaesu. Maar zijn deze radio’s dan niet goed gefilterd?
In die zin ben ik van geen enkele FM of breedband doos onder de indruk.

Maar nu even constructief:
- heb je al een SDR ontvanger?
- Heb je al een peilantenne? (met extra verzwakker)
- heb je al een smal bandfilter?

Als er 1 van hebt kan je al wat doen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie