Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PD3JJ
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2021, 20:11
Roepletters: PD3JJ
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#16 Bericht door PD3JJ »

Ik heb nog niks dan alleen een portofoon om uit te peilen. Nu is het zo dat het signaal het sterkst is bij onze buren aan de overkant. Maar ik wil ook niet zomaar “binnen vallen” met ik heb last van je. Dit wil ik alleen als ik er zelf niks aan kan doen. Wat ik begrijp uit jou verhaal is namelijk het zelf proberen te filteren met een bandpassfilter ? Dan ook meteen mijn vraag zitten er nadelen aan zo’n filter. Maar zijn er eventueel ook nog andere dingen te doen. Bijvoorbeeld iets aan je antenne installatie ? Andere coaxkabel (ik gebruik nu zelf aircell 7 coaxkabel)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2074
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#17 Bericht door PA1AIS »

Met alleen een porto kan je niet peilen, daar heb je een richtantenne voor nodig. Die kan je dus zelf bouwen:
https://verbed.home.xs4all.nl/pub/foxhunt/fox.htm

Een bandpass filter kan je ook zelf bouwen:
https://pa3csg.nl/?page_id=21
https://pa3csg.nl/?page_id=61
https://duckduckgo.com/?q=144+mhz+bandf ... &ia=images

Als je een goede SDR ontvanger koopt en deze software gebruikt, heb je prima zicht op je RF omgeving, ook met de peilantenne:
https://www.sdrplay.com/spectrum-analyser/
Daar heb je over het algemeen meer aan dan (weer) een extra set.

Vindt je aan alles een nadeel kleven, heb ik nog wel een suggestie, maar die bewaar ik nog even.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#18 Bericht door PA3DJS »

PD3JJ schreef: 18 apr 2023, 12:56 Ik heb nog niks dan alleen een portofoon om uit te peilen. Nu is het zo dat het signaal het sterkst is bij onze buren aan de overkant. Maar ik wil ook niet zomaar “binnen vallen” met ik heb last van je. Dit wil ik alleen als ik er zelf niks aan kan doen. Wat ik begrijp uit jou verhaal is namelijk het zelf proberen te filteren met een bandpassfilter ? Dan ook meteen mijn vraag zitten er nadelen aan zo’n filter. Maar zijn er eventueel ook nog andere dingen te doen. Bijvoorbeeld iets aan je antenne installatie ? Andere coaxkabel (ik gebruik nu zelf aircell 7 coaxkabel)
Of er wat aan te doen is, hangt af van wat de oorzaak van de ruis is. Daar kunnen we nog heel veel over heen en weet typen, maar je zult toch de straat op moeten om te meten. Heb je daar zelf niet de spullen voor (antenne, verzwakker, portable iets met sterkte-indicatie), dan zul je hulp van iemand uit de buurt moeten zien te regelen.

Pas daarna kunnen we het gaan hebben over kabels, bandfilters, antennes, sterk expanderende stoffen, meewerkende buren, QRM-killers, etc. Als bijvoorbeeld de ruis echt op de frequentie zit die je TRX aangeeft, dan kun je het duurste bandfilter er tussen zetten, maar het gaat je niets nada nul helpen.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5126
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#19 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Beste Jeroen,

Eerder in dit draadje wordt er al een suggestie van hulp gegeven, pak dit met beide handen aan. Anders blijf je volgens mij maar aanmodderen en komt "het probleem" niet boven water.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PD3JJ
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2021, 20:11
Roepletters: PD3JJ
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#20 Bericht door PD3JJ »

Voordat ik hulp inschakel moet ik met de middelen die ik heb wel het een en ander onderzoeken. Ik heb al een vermoeden waar het vandaan komt. Ook al een vermoeden welk apparaat het is door informatie en logisch denken. Het vermoeden wat ik nu heb is de televisie van de buren aan de overkant. Vanavond speelde Chelsea tegen Real Madrid. Wedstrijd was afgelopen storing is weg. Maar wat ik ook opmerkte was dat de frequentie steeds een klein stukje hoger komt te liggen. Waar het eerst 146.000 mhz was is het nu op 146.150 Mhz. Misschien heeft dit te maken op welk kanaal de buren hun tv hebben afgestemd.

Wat je zegt alleen ga ik dit niet oplossen. Hier komt meer technische kennis en ervaring bij kijken. En natuurlijk wat meetapparatuur. Ik ga hier ook wel mee aan de slag. Natuurlijk is de hulp van een ervaringsdeskundige welkom. Maar voor mij zelf is het ook een leerzaam project. Wil er namelijk ook zelf wijzer van worden. En natuurlijk hoe los je zo iets op zonder dat er problemen ontstaan. Want daar gaat het tenslotte om.

j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#21 Bericht door j.d. »

Misschien een illegale IPTV voorziening? Die "doosjes" zijn van een bedenkelijke kwaliteit.
Ook de adapter.
Spaanse en/of Engelse overburen?
Google: wanneer speelt Real Madrid?
Google: wanneer speelt Chelsea?

Is niet de oplossing maar misschien helpt het een beetje.

Groet en succes!!

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#22 Bericht door sottezero »

even zelf een el-cheapo band-pass filter maken voor 2m band... (of kopen bij een china webshop)
misschien is het een intermix...
jij op 146mhz, een radio zender op 100mhz en een andere zender op een hogere frequentie en dan gaat je ontvanger over z'n nek.
dus niet een zender die stoort op 146MHz maar 2 zenders die boven en onder jou zitten (en die zender kan dus een normale 40kw radiozender zijn en een HDMI repeater in een huis aan de overkant.

PD3JJ
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2021, 20:11
Roepletters: PD3JJ
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#23 Bericht door PD3JJ »

Storing voor nu opgelost totdat de andere buren de elektrische luchtverfrisser van de Action in huis halen. Deze stoort dus op een flink deel van de 2 meterband.

https://www.action.com/nl-nl/p/fyd-elek ... rspreider/

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5126
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#24 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD3JJ schreef: 25 apr 2023, 16:54 Storing voor nu opgelost ...
Wat was de eerste storing?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#25 Bericht door andre »

PD3JJ schreef: 25 apr 2023, 16:54 Storing voor nu opgelost totdat de andere buren de elektrische luchtverfrisser van de Action in huis halen. Deze stoort dus op een flink deel van de 2 meterband.

https://www.action.com/nl-nl/p/fyd-elek ... rspreider/
als je daar zeker van bent zou ik dit melden bij de RDI. Dingen horen daar niet hoorbaar te zijn. China meuk dus weer waarschijnlijk. En als die echt zoveel storing veroorzaken zullen ze dat vast wel oppakken.....eens :lol:

Tip: koop zelf eens zo'n ding en laat RDI bij je komen luisteren.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PD3JJ
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2021, 20:11
Roepletters: PD3JJ
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#26 Bericht door PD3JJ »

Ik ga dit zo ie zo melden bij het R.D.I. En bij de Action. Het is idd china meuk. We hebben het apparaat flink met de buren getest. Het werkt namelijk met een adapter met Usb aansluiting. We hebben meerdere adapters getest om er zeker van te zijn dat het niet van de adapter af kwam. Bij alle adapters de storing. Eind van de straat kon je de storing nog waarnemen +\- 75 meter. Dit vind ik een flink stoor apparaat.

Er was maar 1 storing bij mij.

PD3JJ
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2021, 20:11
Roepletters: PD3JJ
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#27 Bericht door PD3JJ »

Melding gedaan bij het R.D.I. Vrij vlot kreeg ik een reactie dat ze dit serieus nemen en gaan een onderzoek starten:

“Dank dat u contact met ons heeft gezocht en de moeite heeft genomen een melding te maken.
U kunt erop vertrouwen dat wij met uw melding aan de slag gaan.
Kunt u mij voorzien van de foto’s en filmpjes die u noemt in uw bericht?
Alvast bedankt voor de moeite en de reactie”

Melding ook bij de Action gedaan maar tot op heden nog geen reactie van de Action.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#28 Bericht door PA3DJS »

PD3JJ schreef: 27 apr 2023, 11:03 Melding gedaan bij het R.D.I. Vrij vlot kreeg ik een reactie dat ze dit serieus nemen en gaan een onderzoek starten:

“Dank dat u contact met ons heeft gezocht en de moeite heeft genomen een melding te maken.
U kunt erop vertrouwen dat wij met uw melding aan de slag gaan.
Kunt u mij voorzien van de foto’s en filmpjes die u noemt in uw bericht?
Alvast bedankt voor de moeite en de reactie”

Melding ook bij de Action gedaan maar tot op heden nog geen reactie van de Action.
Mocht RDI wat hardere cijfers van je willen (ik denk even aan veldsterkte [bijv in dBuV/m in zekere bandbreedte] op bepaalde afstand), dan wil ik wel een keer naar Amersfoort komen rijden met wat spullen achter in de auto.

PD3JJ
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2021, 20:11
Roepletters: PD3JJ
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#29 Bericht door PD3JJ »

Het R.D.I. Gaat contact opnemen met onze overburen. Ze willen de geur diffuser voor onderzoek meenemen naar hun laboratorium voor onderzoek op EMC. Action denk dit weg te wuiven met een standaard KCC antwoord.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Storing Vhf kanalen (hulp gevraagd)

#30 Bericht door PA3DJS »

Mooi, dat AT actie onderneemt.

Ik ga er even vanuit dat het ACtion ding op de benedenverdieping staat. Als jij met een porto met korte rubber sprietantenne op 75 m afstand staat met goed hoorbare storing op de 2 m band, dan doet dat ACtion ding echt meer dan 30 dBuV/m op 10 m afstand. Die 30 dBuV/m op 10 m komt terug in diverse normen voor apparatuur voor gebruik in een woonomgeving.

Plaats reactie