Aanbieders zonnepaneleninstallatie storingvrij

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Aanbieders zonnepaneleninstallatie storingvrij

#16 Bericht door pe1rxq »

PA2S schreef: 07 mar 2023, 22:07
pe1rxq schreef: 07 mar 2023, 20:34 Ook zonder saldering zijn zonnepanelen nog steeds een goede investering. Vergelijk rendement en risico maar eens met de beurs,,,,
Die redenering gaat mank, omdat de waarde van je zonnepaneel "belegging" afneemt en na pak-hem-beet 20-25 jaar weg is. Ook kunnen er kosten ontstaan in verband met onderhoud of reparatie.

Bij een theoretische belegging heb je aan het einde nog steeds een waarde en heb je tussentijds rente, dividend of iets vergelijkbaars ontvangen.

Wil het zin hebben, dan moet je aan het eind van de rit meer hebben bespaard dan de investering om nog enigszins in de buurt te komen van een belegging.

Ook staat nergens dat de energieprijs niet kan zakken en als je nog een stuiver per kWh krijgt, dan wordt het lang wachten tot je het hebt terugverdiend. Ook is er geen minimum tarief voor teruglevering en de ACM zit er alleen voor de sier, dus hoeven we uit die hoek ook niets te verwachten.
Zonder salderen kun je nog op het gemak je panelen meerdere keren terugverdienen in die 20-25 jaar. (grofweg 4-5 jaar, natuurlijk wel een beetje koffiedik kijken voor wat betreft tarieven en inflatie)
Het stroomverbruik terwijl de zon schijnt kun je namelijk nog steeds voor de volle mep terugverdienen. Die wordt immers in huis nog voor de meter gesaldeerd.
Je moet misschien wat beter je best doen dan nu om er het maximum uit te halen, maar alleen daarmee verdien je al veel terug.
En ook een stuiver voor terugleveren is nog steeds een aardig bedrag voor de rest.

Overigens is nu de terug verdien tijd grofweg 2-3 jaar (op zo'n korte termijn blijft saldering nog wel) en ben je zeker geen dief van je portemonee als je nu een installatie aanschaft.
Beloftes uit Den Haag zijn nul komma nul waard. Dat zouden we toch inmiddels moeten weten.
Ik geloof niet in de boeman

PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

Re: Aanbieders zonnepaneleninstallatie storingvrij

#17 Bericht door PD1ITZ »

Ik ben uit Den Haag en ook nog op zoek naar een bedrijf die mij 6 - 8 panelen kan leveren en monteren. Alle zeggen dat zij geen tijd hebben. Wie heeft tips/advies?

pe1dna
Berichten: 129
Lid geworden op: 08 dec 2008, 01:01
Roepletters: PE1DNA
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbieders zonnepaneleninstallatie storingvrij

#18 Bericht door pe1dna »

Ik heb in okt/nov vorig jaar moeite moeten doen om een installateur te vinden die nog voor de lente een plaats had.

Of de betreffende installatie dan ook nog eens storingsvrij zou zijn was (gelukkig) geen keuze factor voor mij. Gistermiddag is het spul geplaatst.

Ik heb nog een bakje met ferrietclamps, die staan alleen maar stof te vangen en ga ik maar eens op de DC kabels klikken

Plaats reactie