Aanbieders zonnepaneleninstallatie storingvrij

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2V
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 jul 2006, 21:23
Roepletters: PE2V
Locatie: Borne
Contacteer:

Aanbieders zonnepaneleninstallatie storingvrij

#1 Bericht door PE2V »

Hallo,

Ik heb een hele tijd zitten spitten in de topics die gaan over zonnepaneleninstallaties en storing. Wij zijn voornemens zonnepanelen te laten plaatsen. Echter.... ik ben knetter bang voor storing. Ondertussen heb ik een aantal aanbieders aangeschreven maar deze geven geen reactie of geven aan geen kennis van de storingsproblematiek te hebben of willen überhaupt geen garantie geven op een storingsvrije installatie.

Wat ik zo hier lees is de SMA Sunny Boy omvormer een aanrader. Nu nog een aanbieder vinden.

Dus wil ik hier de vraag eens andersom stellen. Wie van jullie heeft een zonnepaneleninstallatie aan laten leggen waarbij er extra aandacht is geweest door jouzelf en de installateur zodat alles goed is aangelegd. En dus zonder enige storing functioneert. Dus welke installateur / leverancier / aanbieder wil hieraan meewerken, de garantie geven en meewerken mocht er onverhoopt toch storing zijn?

Het gaat om Oost Nederland (QTH Borne). En ja, misschien vraag ik het onmogelijke maar met de al reeds aanwezige storing wordt het met nog meer storing onmogelijk onze hobby uit te oefenen. Al erg veel problemen gehad met 2 installaties van SolarEdge. Deze zijn beide in een periode van 3!! jaar :x gelukkig wel aangepast.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties en opmerkingen.
Alvast dank!
Vy73 Vincent PE2V
Personal hamradio weblog: https://pe2v.nl

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Aanbieders zonnepaneleninstallatie storingvrij

#2 Bericht door PA1AIS »

Elke instrallateur kan SMA leveren als hij dat wil en anders ff bellen:

https://www.sma-benelux.com/service-en- ... zicht.html
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Aanbieders zonnepaneleninstallatie storingvrij

#3 Bericht door elsinga »

Hier is tijdens de aanschaf EMC benoemd en tijdens de aanleg de voorman aangesproken op de loop van de bekabeling (geen loop, maar heen en terug direct langs elkaar). Ik ervaar geen storing, terwijl mijn TF2D er nog geen 3m boven hangt.

Hier een Goodwe 3000 inverter, had daarvoor een SMA. Biede dus zonder storing.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2V
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 jul 2006, 21:23
Roepletters: PE2V
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: Aanbieders zonnepaneleninstallatie storingvrij

#4 Bericht door PE2V »

Dankjewel voor jullie reacties!
Personal hamradio weblog: https://pe2v.nl

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Aanbieders zonnepaneleninstallatie storingvrij

#5 Bericht door PD4VCC »

Ik 'kaap' dit topic even maar toch wel met een gelijksoortige vraag:

Ik zoek ook een installateur die storingsvrij een installatie kan aanleggen en bereid is net even iets meer aandacht te besteden of verder gaan als er storing is.

In dit geval gaat het om Noord-Holland. Iemand nog een aanbeveling?

(de leverancier waar ik een offerte heb opgevraagd gaf meteen aan dat 'er storing kan ontstaan' en niet altijd te voorkomen is. Sja, die gaat er dus niets aan doen en kan van mijn lijst af.)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Aanbieders zonnepaneleninstallatie storingvrij

#6 Bericht door PE1PQX »

Ik meende dat (voormalig) AT een document had waar er tips/vereisten/voorwaarden in stonden hoe zonnepaneel installaties aangelegd dienden te worden?
Is die nog ergens te vinden?

Ook ik denk steeds meer aan zonnepanelen op mijn platte dak, en ben links-en-rechts gewoon aan het kijken hoe de techniek inmiddels is gevorderd.
Knoop wordt nog niet doorgehakt, kan dus ook zijn dat dit naar volgend jaar word doorgeschoven of nog verder in de toekomst.
E.e.a. afhankelijk van belasting teruggaaf en de noodzaak m.b.t. ander onderhoud aan ons huis en spullen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Aanbieders zonnepaneleninstallatie storingvrij

#7 Bericht door PA2S »

Zie deze parallelle draad:

viewtopic.php?p=276882#p276882

De bijlage bij dat bericht is een rapport van een een onderzoek naar de zin of onzin van optimizers of mini inverters. Samenvatting: zinloos.

Het rapport kan mogelijk helpen om zelf of buren af te laten zien van die stoorzenders.

Mijn advies, mede gebaseerd op 10 jaar ervaring, is om een "klassieke" installatie aan te leggen met DC kabels naar een centrale omvormer. Onze SMA omvormer hoor ik pas als ik er met een draagbare ontvanger naast sta.

Het laat zien dat storing onnodig is, maar omdat fabrikanten van de EU alle ruimte krijgen om rommel te maken, zitten we met de troep. Vergeet niet dat de CE een "slager keurt eigen vlees" aangelegenheid is. De echte economische belangen zijn die van de grote ondernemingen en die worden door de EU van harte aangemoedigd. Den Haag loopt keurig in de pas met de EU.

73, Henk

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Aanbieders zonnepaneleninstallatie storingvrij

#8 Bericht door PA2S »

PE1PQX schreef: 07 mar 2023, 10:53 Knoop wordt nog niet doorgehakt, kan dus ook zijn dat dit naar volgend jaar word doorgeschoven of nog verder in de toekomst.
Zodra de salderingsregeling is afgeschaft, heeft het geen zin meer, tenzij je zwaar investeert in oplossingen om zoveel mogelijk het eigen verbruik te dekken. En zelfs dan ben je afhankelijk van de energieprijzen. Wat omhoog gaat, kan ook omlaag. Ik heb geen glazen bol, maar er zijn nu eenmaal twee richtingen.

Afgelopen jaarnota hier: afgerond 4000 kWh teruggeleverd, 2500 kWh ontvangen. 2500 kWh gesaldeerd. De resterende 1500 kWh leverden ca. 130 euro op. Door de "belastingteruggaaf" de vaste kosten gedekt, stroom gratis. De teruggaaf gaat waarschijnlijk weg dus wordt het betalen.

Als de saldering verdwijnt, ga je voor die 2500 kWh het volle tarief (plus energiebelasting etc.) betalen, dus kassa. De energiebedrijven lachen zich kapot, want die kopen de stroom van ons in voor een prik.

Wat een wereld!

Als je nu zonnepanelen koopt, ben je dief van eigen beurs. Wij hebben de investering eruit en dus levert het op wat het oplevert, maar het is straks nog een kruimel. En je wordt gedwongen de vergoedingen te accepteren.

Groeten uit Brussel en Den Haag.

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Aanbieders zonnepaneleninstallatie storingvrij

#9 Bericht door pe1rxq »

Ook zonder saldering zijn zonnepanelen nog steeds een goede investering. Vergelijk rendement en risico maar eens met de beurs,,,,
Laatst gewijzigd door pe1rxq op 07 mar 2023, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Aanbieders zonnepaneleninstallatie storingvrij

#10 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA2S schreef: 07 mar 2023, 11:39
PE1PQX schreef: 07 mar 2023, 10:53 Knoop wordt nog niet doorgehakt, kan dus ook zijn dat dit naar volgend jaar word doorgeschoven of nog verder in de toekomst.
Zodra de salderingsregeling is afgeschaft, heeft het geen zin meer, tenzij je zwaar investeert in oplossingen om zoveel mogelijk het eigen verbruik te dekken. En zelfs dan ben je afhankelijk van de energieprijzen. Wat omhoog gaat, kan ook omlaag. Ik heb geen glazen bol, maar er zijn nu eenmaal twee richtingen.

Afgelopen jaarnota hier: afgerond 4000 kWh teruggeleverd, 2500 kWh ontvangen. 2500 kWh gesaldeerd. De resterende 1500 kWh leverden ca. 130 euro op. Door de "belastingteruggaaf" de vaste kosten gedekt, stroom gratis. De teruggaaf gaat waarschijnlijk weg dus wordt het betalen.

Als de saldering verdwijnt, ga je voor die 2500 kWh het volle tarief (plus energiebelasting etc.) betalen, dus kassa. De energiebedrijven lachen zich kapot, want die kopen de stroom van ons in voor een prik.

Wat een wereld!

Als je nu zonnepanelen koopt, ben je dief van eigen beurs. Wij hebben de investering eruit en dus levert het op wat het oplevert, maar het is straks nog een kruimel. En je wordt gedwongen de vergoedingen te accepteren.

Groeten uit Brussel en Den Haag.

De salderings regeling is er nog niet "af". Want er is geen 1ste kamer meerderheid voor de mensen die al zonnepanelen hebben.

https://nos.nl/artikel/2460240-steun-vo ... en-onzeker
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

floris-jan
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mar 2022, 21:47

Re: Aanbieders zonnepaneleninstallatie storingvrij

#11 Bericht door floris-jan »

Ik had diezelfde vraag voorgelegd aan een kennis die erin handelt en hij beweerde ook bij een zendamateur een storingsvrije installatie te hebben geleverd🤔
Marco Imholz is de zonnepaneel figuur die dat dus zegt, google is your friend...
Ik wil ook 2, 3 of zelfs 4(overkapping) daken ermee vol leggen, uiteraard zónder slimme meter, maar er waren wat tekorten met onderdelen begreep ik.
Zelfvoorzienend is uiteindelijk de bedoeling dus met opslag.

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Aanbieders zonnepaneleninstallatie storingvrij

#12 Bericht door PD4VCC »

floris-jan schreef: 07 mar 2023, 20:51 Ik had diezelfde vraag voorgelegd aan een kennis die erin handelt en hij beweerde ook bij een zendamateur een storingsvrije installatie te hebben geleverd🤔
Marco Imholz is de zonnepaneel figuur die dat dus zegt, google is your friend...
Ik wil ook 2, 3 of zelfs 4(overkapping) daken ermee vol leggen, uiteraard zónder slimme meter, maar er waren wat tekorten met onderdelen begreep ik.
Zelfvoorzienend is uiteindelijk de bedoeling dus met opslag.
De discussie leek weer een algemene te worden over ons leed van zonnepalen maar daar is inderdaad een ander lopend topic voor :-) Dus bedankt Floris Jan voor deze tip..daar zocht ik naar.

Nog meer lezers die goede ervaringen hebben in de regio NH / West Nederland? Ik houd mij graag aanbevolen!

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Aanbieders zonnepaneleninstallatie storingvrij

#13 Bericht door PA2S »

pe1rxq schreef: 07 mar 2023, 20:34 Ook zonder saldering zijn zonnepanelen nog steeds een goede investering. Vergelijk rendement en risico maar eens met de beurs,,,,
Die redenering gaat mank, omdat de waarde van je zonnepaneel "belegging" afneemt en na pak-hem-beet 20-25 jaar weg is. Ook kunnen er kosten ontstaan in verband met onderhoud of reparatie.

Bij een theoretische belegging heb je aan het einde nog steeds een waarde en heb je tussentijds rente, dividend of iets vergelijkbaars ontvangen.

Wil het zin hebben, dan moet je aan het eind van de rit meer hebben bespaard dan de investering om nog enigszins in de buurt te komen van een belegging.

Ook staat nergens dat de energieprijs niet kan zakken en als je nog een stuiver per kWh krijgt, dan wordt het lang wachten tot je het hebt terugverdiend. Ook is er geen minimum tarief voor teruglevering en de ACM zit er alleen voor de sier, dus hoeven we uit die hoek ook niets te verwachten.

Beloftes uit Den Haag zijn nul komma nul waard. Dat zouden we toch inmiddels moeten weten.

@Juul: de verkiezingen komen eraan dus wil iedereen opeens Sinterklaas spelen, maar het geheugen is kort. Ook zie ik slagen om de arm, zoals een regeling voor huurwoningen en als er toezeggingen worden gedaan, gaat de oppositie wel om hoor.

Gebruikersavatar
PE2V
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 jul 2006, 21:23
Roepletters: PE2V
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: Aanbieders zonnepaneleninstallatie storingvrij

#14 Bericht door PE2V »

PD4VCC schreef: 07 mar 2023, 07:55 Ik 'kaap' dit topic even maar toch wel met een gelijksoortige vraag:
No problem.

Ik heb een aantal installateurs aangeschreven en kreeg, helaas zonder succes, steeds een van deze opmerkingen bij de afwijzing:

1) te druk
2) we hebben geen kennis van deze materie
3) we willen de verantwoordelijkheid niet dragen

Installateurs hebben het nu te druk om werk aan te nemen met 'een uitdaging'. De verantwoordelijkheid voor een storingsvrije installatie willen ze al helemaal niet dragen. Maar aangezien het RDI de verantwoordelijkheid van een storingsvrije installatie bij de radiozendamateur heeft neergelegd (het RDI komt niet meer meten / ondersteunen wanneer de installatie onverhoopt toch blijkt te storen) heeft de installateur m.i. geen keus meer.

Er zijn instructies (ook van het RDI) maar ik ga echt niet mee het dak op om te kijken of alles goed gaat, laat staan de verantwoordelijkheid nemen voor wat de installateur verkoopt en aanlegt. Dus daar wringt het wel aardig. Kom ik dus voor nu ook niet verder mee. Wachten is op de dag dat de installateurs staan te springen om werk, dan zullen ze ook mee willen denken.

73, Vincent
Personal hamradio weblog: https://pe2v.nl

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Aanbieders zonnepaneleninstallatie storingvrij

#15 Bericht door PA1AIS »

Zolang je maar géén optmizers neemt!!!
Elders uit een draadje hier:

Volgens dit onderzoek zijn optimizers compleet useless....

download/file.php?id=28158

The common marketing claims of additional energy production by applying optimizers could not be
confirmed by this experiment. In fact, there are only very few scenarios where the use of optimizers
improves the system performance.

Even if the shadow of a streetlight pole, a flagpole, power pole, chimney or dormer shades the
string, the optimizers do not lead to a significant gain in energy production.


Daarna komt eventuele storing uitsluitend uit de omvormer (= bron) en daar kan je altijd bij, hoef je niet het dak voor op. Als je afspreekt dat die mannen de kabels 1 á 2 meter te lang maken, kqan je dat vol hangen of wikkelen met ferriet of ferriet klemmen.
Je kan ook een professioneel netfilter overwegen wat de stroom am kan met schroefklemmen. Dat laatste heb ik uit voorzorg gedaan.

Als je oplossing van draden twisten op het dak moet komen ben je verkeerd bezig en pak je het probleem niet bij de wortel aan. Het kán helpen. Meer bedacht als en tastbare oplossing die elke nukubu zichtbaar kan uitvoeren, ook de low-level dakhazen van de beunders. Ferriet en filters kosten geld en een beetje meer kennis.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie