Filmpje, zonnepanelen, ja of nee?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Filmpje, zonnepanelen, ja of nee?

#1 Bericht door PA2HP »

Al jaren last van dit geluid/storing, zodra de zon er is, is dit vervelende geluid/storing er ook.

Ik twijfel een beetje omdat het A.T. hier ook al meerdere malen bij een achterbuurvrouw is geweest voor een storende traplift, althans de elektronische voorziening daarvan. Maar dat mens weigert alle medewerking, ook al voldoet deze niet aan de specs., kunnen ze niks doen zegt het A.T.

Nu is deze "ratel" om de 65- 75 khz een grote piek, zoals te zien...wat niet wil zeggen dat daartussen normaal te luisteren valt.
Het is met name op 80 meter, op 40 in veel mindere mate, op 160 mtr is het ook heel erg, maar daar heb ik geen TX antenne voor...wel RX.

https://www.youtube.com/watch?v=4cC_LI5 ... JGPieterse

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Filmpje, zonnepanelen, ja of nee?

#2 Bericht door PA3HAW »

Tja ,als de zon weg is en de storing ook , dan moeten het wel zonnepanelen zijn.
Hier heb ik ook storing van zonnepanelen , elke 40 khz een behoorlijke piek zo`n 3khz breed ,
door het hele hf gebied.
Nu heb ik hier wel het 'het geluk' dat het alleen elke 40 khz is ,daartussen is het tamelijk rustig.

Hoe ver bij jou vandaan liggen die panelen?

Mvg Nico
PA3HAW Nico 73

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Filmpje, zonnepanelen, ja of nee?

#3 Bericht door pa0fmy »

Heb hier S7 tot S8 ruis op 2 meter als het dag is. In van Enphase met achter elk paneel een IQ7omvormertje naar 220 volt. Vrij snel opgevallen na oplevering. Installateur weiger er iets aan te doen, is 2 huizen verderop. DX op 2 gaat alleen in het donker. radiorondes alleen de sterkste stations komen binnen.

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Filmpje, zonnepanelen, ja of nee?

#4 Bericht door PE1KEL »

pa0fmy schreef: 15 mei 2022, 21:44 Heb hier S7 tot S8 ruis op 2 meter als het dag is. In van Enphase met achter elk paneel een IQ7omvormertje naar 220 volt. Vrij snel opgevallen na oplevering. Installateur weiger er iets aan te doen, is 2 huizen verderop. DX op 2 gaat alleen in het donker. radiorondes alleen de sterkste stations komen binnen.
Klopt, de reden waarom ik in zoverre met de hobby gestopt ben.
Als zelfs op 2 meter een ruisbult staat die ver tegen de S9 aan zit, dan hoeft het voor mij niet meer. Tot zelfs de sterkste stations zijn alleen te beluisteren met een ruis op de achtergrond.
Zonde.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Filmpje, zonnepanelen, ja of nee?

#5 Bericht door Paula Bean »

Heb je ooit overwogen om je radio mee te nemen en een stukje buiten de bebouwde kom in te wandelen? Na een paar honderd meter neemt de QRM al enorm af! Toegegeven, portabel gaan betekent wel dat je je antenne steeds opnieuw moet ophangen :( tenzij je een magloop gebruikt natuurlijk :lol:

Plaats reactie