Ben ik verplicht Agentschap telecom binnen te laten op zoek naar storingen?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Ben ik verplicht Agentschap telecom binnen te laten op zoek naar storingen?

#1 Bericht door pa0fmy »

Al enkele jaren heb ik ernstige PLC storing. Uit peilingen met een zakradio met ferrietstaaf lijkt het weg te komen bij de buren. Ik heb voor die buurman / buurvrouw al diverse zaken gerepareerd en verwacht wat medewerking om het op te lossen. Al hoewel de verstandhouding op andere zaken redelijk is te noemen werkt het op dit gebied niet mee. Alles zou met UTP aangesloten zijn en beneden zit een tweede modem met een "stekkertje" Vandaag was ze wel even bereid dat stekkertje er uit te halen terwijl ik luister op de zak radio. Ik vermoed dat ze dat niet gedaan heeft en even naar binnen is gelopen en weer terug want het maakt geen verschil. Ze wil niet hebben dat ik de zaak onderzoek. Al ze daar toestemming voor geeft is van mijn gezeur af. Aangeboden de PLC te vervangen door moderne Mashrepeaters op mijn kosten. Geen sprake van. Uitgelegd dat agentschap telecom het ook uit kan zoeken omdat ik ook betaal voor mijn machtiging. Onder geen beding mogen die ambtenaren daar binnen komen. Ik dacht dat een AT medewerker gelijk staat met een politieman en ze dus op een of andere manier toch binnen gelaten moeten worden. Wie kan uitleggen hoe dat zit

Vanmorgen was die eventjes een paar uurtjes weg wel toevallig dat die buurvrouw er vanavond weer over begon.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Ben ik verplicht Agentschap telecom binnen te laten op zoek naar storingen?

#2 Bericht door Rene - pg3r »

Ook een AT-inspecteur of politieman mag niet zomaar naar binnen. Daarvoor is een machtiging tot binnentreding noodzakelijk ('huiszoekingsbevel'). Die wordt afgegeven door een (hulp-)officier van justitie. En bij het AT geldt dan dat alleen voor strafbare feiten.

Tenzij er sprake is van een heterdaadsituatie of ter voorkoming of bestrijding van ernstig en onmiddellijk gevaar voor de veiligheid van personen of goederen er meteen in de woning moet worden binnengetreden.
Laatst gewijzigd door Rene - pg3r op 11 mei 2022, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Ben ik verplicht Agentschap telecom binnen te laten op zoek naar storingen?

#3 Bericht door pa0fmy »

Heeft iemand een goede tip hoe dit aan te pakken?

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Ben ik verplicht Agentschap telecom binnen te laten op zoek naar storingen?

#4 Bericht door PA9X »

Vervelende situatie die ik herken. Mijn buren hadden een ondeugdelijke zonnepaneelinstallatie die door AT werd aangewezen als stoorbron. Maar de buren weigerden om de inspecteur een meting aan de installatie te laten uitvoeren. Bang dat men de boel moet aanpassen en dat het geld zou kosten. Dan sta je dus machteloos.

Uiteindelijk heb ik de buren, met allerlei publicaties, kunnen overtuigen dat een storende installatie een ondeugdelijke installatie is. En dat dit een keer leidt tot kortsluiting en mogelijk brand. Uiteindelijk heb ik zelf de nodige aanpassingen gedaan en een micro omvormer vervangen. Storing is, m.u.v. de maanden mei t/m juli nu "acceptabel".

Mochten je buren nu PLC van KPN gebruiken, dan kun je bij KPN een melding doen. Er bestaat (bestond?) een regeling waarbij KPN de adapters kosteloos verving door een versie met notches op de amateurbanden. Zie ook: https://www.veron.nl/nieuws/plc-regelin ... vallen-op/

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Ben ik verplicht Agentschap telecom binnen te laten op zoek naar storingen?

#5 Bericht door PA9X »

Die regeling bestaat nog steeds, maar KPN stuurt een monteur langs:
https://www.veron.nl/nieuws/plc-at-spra ... ktpatijen/

Als je meer tips wilt en je bent VERON lid, dan kun je ook eens bij hun EMC-commissie informeren. Die zijn best actief op dit onderwerp.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Ben ik verplicht Agentschap telecom binnen te laten op zoek naar storingen?

#6 Bericht door pa0fmy »

Ik heb jaren geleden de VERON opgezegd. Er zijn meer onaangename dingen gebeurd tegen mij waar ik het niet over wil hebben. Voor mij dus het einde. Ik beleef de hobby thuis met het ontwerpen en bouwen van apparaten. Vooral vossenjachtapparatuur. Verbindingen maken gaat alleen nog met zeer sterke stations.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Ben ik verplicht Agentschap telecom binnen te laten op zoek naar storingen?

#7 Bericht door PE1PQX »

Toch AT inschakelen en als blijkt dat de storing i.d.d. bij die buurtjes vandaan komt direct een handhavingsverzoek doen als AT aangeeft 'red je er maar mee'.
PLC apparatuur mag niet storen (simplistisch gesteld) voor zover ik weet. Als PLC stoort op de amateurbanden kan (en zal) het mogelijk ook de hulpdiensten kunnen storen waardoor er levens in gevaar kunnen raken.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Ben ik verplicht Agentschap telecom binnen te laten op zoek naar storingen?

#8 Bericht door PA1AIS »

Was het niet zo dat AT ambtenaren een binnentredings bevoegdheid hebben als er een vermoeden is van een strafbaar feit?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Ben ik verplicht Agentschap telecom binnen te laten op zoek naar storingen?

#9 Bericht door PE1PQX »

PA1AIS schreef: 12 mei 2022, 14:30 Was het niet zo dat AT ambtenaren een binnentredings bevoegdheid hebben als er een vermoeden is van een strafbaar feit?
Ambtenaren zijn nog geen BOA's... Dus vermoed ik van niet.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Ben ik verplicht Agentschap telecom binnen te laten op zoek naar storingen?

#10 Bericht door PA9X »

PE1PQX schreef: 12 mei 2022, 14:48 Ambtenaren zijn nog geen BOA's... Dus vermoed ik van niet.
Inspecteurs van AT zijn BOA.

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Ben ik verplicht Agentschap telecom binnen te laten op zoek naar storingen?

#11 Bericht door on4ged »

Ik weet niet hoe de Nederlandse situatie is, maar in België ben je door je licentie verplicht om de ambtenaar-controleur van het NCS, nu BIPT, binnen te laten in de locaties waar de installaties zich bevinden. Deze mensen hebben allemaal de graad van Officier van Justitie en zijn dus bevoegd.
Wat ik niet met zekerheid weet is of bijvoorbeeld je partner die geen gelicencieerde amateur is ook die verplichting heeft. Ik dacht van niet, maar daar ben ik toch geen 100% zeker van.

P.S. wat zijn BOA's?
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Ben ik verplicht Agentschap telecom binnen te laten op zoek naar storingen?

#12 Bericht door Rene - pg3r »

on4ged schreef: 12 mei 2022, 16:26 P.S. wat zijn BOA's?
Buitengewone opsporingsambtenaren. https://www.justis.nl/producten/boa

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Ben ik verplicht Agentschap telecom binnen te laten op zoek naar storingen?

#13 Bericht door PE1PQX »

PA9X schreef: 12 mei 2022, 15:40
PE1PQX schreef: 12 mei 2022, 14:48 Ambtenaren zijn nog geen BOA's... Dus vermoed ik van niet.
Inspecteurs van AT zijn BOA.
Een ambtenaar is nog geen inspecteur...
Dan nog mag een BOA (van welke instantie dan ook) zonder toestemming jouw woning niet betreden; daarvoor is een bevel nodig van een officier van Justitie.
Helaas zit je in dit geval vast aan de welwillendheid van de eigenaar van het storende apparaat ben ik bang.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Ben ik verplicht Agentschap telecom binnen te laten op zoek naar storingen?

#14 Bericht door PE2AAB »

De bevoegdheid van een toezichthouder staat beschreven in Artikel 5:15 Algemene wet bestuursrecht.

Zie: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2022-05-01
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Ben ik verplicht Agentschap telecom binnen te laten op zoek naar storingen?

#15 Bericht door pe1rea »

Nu dat is duidelijk, hij heeft een huiszoekingsbevel nodig....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie