Storende optimizers - rechtspraak

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 703
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Storende optimizers - rechtspraak

#1 Bericht door pe1rdp »

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

pe1hzg
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Storende optimizers - rechtspraak

#2 Bericht door pe1hzg »

Proficiat aan het AT voor deze. Terwijl we willen dat ze installatie voor installatie fixen - wat natuurlijk niet kan - is de aanpak per storende fabrikant een hele goede, en blijkbaar hebben ze zo degelijk werk geleverd dat alle argumenten van de fabrikant van tafel geveegd zijn. Daar is een felicitatie aan het AT op zijn plaats.

En wellicht dat de fabrikant heeft moet leren dat juristen geen vervanging zijn van ferriet.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1759
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Storende optimizers - rechtspraak

#3 Bericht door pe1rea »

Das mooi
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Storende optimizers - rechtspraak

#4 Bericht door sottezero »

is nog een voorlopige besluit toch?

gezien mijn eerdere ervaringen met 'recht'spraak hou ik mijn hart vast.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Storende optimizers - rechtspraak

#5 Bericht door PA2S »

De uitspraak gelezen, dank voor het plaatsen van de link!

Mooi om te zien dat AT zich stevig heeft vastgebeten in de kwestie, want het is een gigantische hoeveelheid werk en het is nog steeds de vraag of het uiteindelijk leidt tot maatregelen tegen de stoorzenders (want dat zijn het).
Uit het feit dat de fabrikant verbeteringen heeft doorgevoerd, blijkt reeds dat men niet zo zeker is van conformiteit, want anders hadden ze het echt niet gedaan.

Het valt te hopen dat de kwestie uiteindelijk leidt tot betere spullen of - nog beter - tot de verplichting slechte spullen uit de markt te halen, want dan hebben wij er mogelijk ook nog iets aan.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Storende optimizers - rechtspraak

#6 Bericht door pc1mb »

Wat een boekwerk zeg. Wel jammer dat de bewijslast nog steeds scheef ligt. Dat niet de emissie waar ie niet hoort voldoende argument is, maar dat C2000 erbij gehaald moet worden.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1251
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Storende optimizers - rechtspraak

#7 Bericht door PA9X »

Dit lost wellicht een probleem op met individuele installaties. Maar wat als je in één straat of blok 20 installaties hebt met een optimizer die allemaal nét onder de norm blijven?

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Storende optimizers - rechtspraak

#8 Bericht door PA2S »

PA9X schreef: 01 apr 2022, 10:24 Dit lost wellicht een probleem op met individuele installaties. Maar wat als je in één straat of blok 20 installaties hebt met een optimizer die allemaal nét onder de norm blijven?
Inderdaad is stapeling een "aanvullend" probleem. In de uitspraak komt dit element wel aan de orde, zij het in de zin van stapeling van emissie door een groep optimizers in een enkele (grote) installatie.

Als ik alleen kijk naar mijn situatie thuis, dan zie ik een behoorlijke hoeveelheid troep overdag, zoals de riedels elke 200 kHz en ook een aantal andere riedels en min of meer "CW" draaggolven. Zon onder en het is weg.
Bij mij in de buurt zijn de installaties als paddenstoelen uit de grond gekomen (nou ja op de daken gegroeid...) en het aantal riedels is evenredig gestegen. Samen met andere troep, zoals LED verlichting, PLC en zo, is het achtergrond ruisniveau op sommige banden erg hoog geworden. Gelukkig is 60 meter (nog) niet zo erg, maar dat kan van de ene op de andere dag veranderen...

Het kan niet anders dan dat een groot deel van de Nederlandse radiozendamateurs hier volop mee te maken heeft.

Wat veel mensen niet weten, is dat het EMC probleem een van de "erfenissen" is van de EU. Door de "harmonisatie" en het vrije verkeer van goederen is het voor overheden bijzonder lastig of vrijwel onmogelijk om op te treden. Dat komt in de uitspraak ook duidelijk naar voren, want SolarEdge doet meermaals een beroep op EU regels, die de nodige obstakels vormen voor toezichthouders. Daarom ben ik ingenomen met de vasthoudendheid van AT, want het is een mijnenveld, met dank aan de EU.

Richtlijnen zijn veel te slap en fabrikanten komen er gemakkelijk mee weg. Het ergste voorbeeld zijn de PLC spullen met CE sticker en de betreffende "standaard". Je weet vooraf dat de emissie daarvan erg hoog is, vanwege het feit dat een elektrische installatie niet gemaakt is om als transmissielijn te fungeren. Wel werkt het als een goede antenne... Ik heb wel eens metingen gedaan aan apparatuur die werkt via coaxnetten en waarbij gebruik wordt gemaakt van dezelfde chipsets als de PLC spullen. Simpel gezegd, PLC maar via coax in plaats van elektrische bedrading. Op een meter afstand niets meer te meten. Ook niet te horen met een draagbare kortegolf radio.

In mijn archief zitten documenten van een fabrikant van PLC spullen en daaruit blijkt dat men de grenzen opzoekt en precies weet op welke punten ze kunnen worden aangevallen door toezichthouders en op welke punten de toezichthouders kansloos zijn. Het is duidelijk dat we van de meeste fabrikanten niets hoeven te verwachten.

Een van de dingen die we zouden kunnen doen, is proberen invloed uit te oefenen op degenen die installaties plaatsen. Vooral zou bewustwording van EMC kunnen helpen. Niet alleen de keuze van apparatuur (optimizers zijn zinloos als er geen schaduw op de panelen valt bijvoorbeeld) maar ook de bekabeling kan veel schelen.

De lijst van wel/niet storende spullen helpt bij onze eigen keuzen, maar niet bij de installateur die bij de buren gaat plaatsen.

Overigens: bij mij een SMA SB4000TL, geen merkbare storing op HF. Ik moet er vlakbij komen met de draagbare radio om hem te horen. Het kan dus wel.

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 703
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Storende optimizers - rechtspraak

#9 Bericht door pe1rdp »

Een ander feit waar toekomstige zonnepanelen eigenaren wel warm voor lopen is schade die kan optreden door indirecte blikseminslag.
Dit is op te lossen door de bedrading niet in lus (als een antenne) aan te leggen maar zoals het AT adviseert.
De consumentenbond neemt dit advies dan ook over en gaat zelfs nog een stapje verder om aarding te adviseren:

https://www.consumentenbond.nl/zonnepan ... en-bliksem

Trouwens nog een detail. Zie deze foto op de website van de consumentenbond:
https://www.consumentenbond.nl/zonnepan ... nnepanelen

Wat zie je op het dak van de eerste foto (behalve die panelen dan)?
Is er misschien een link tussen zendamateurisme en zonnepanelen of is dit pure toeval? :lol:
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Storende optimizers - rechtspraak

#10 Bericht door PA3HAW »

pe1rdp schreef: 02 apr 2022, 11:20 Een ander feit waar toekomstige zonnepanelen eigenaren wel warm voor lopen is schade die kan optreden door indirecte blikseminslag.
Dit is op te lossen door de bedrading niet in lus (als een antenne) aan te leggen maar zoals het AT adviseert.
De consumentenbond neemt dit advies dan ook over en gaat zelfs nog een stapje verder om aarding te adviseren:

Dat aarden van de zonnepanelen (frame) is geen advies meer , maar een verplichting sinds 2017 (nen1010)
PA3HAW Nico 73

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Storende optimizers - rechtspraak

#11 Bericht door pc1mb »

Dat ligt iets genuanceerder. Een metalen draagframe moet geaard zijn, inderdaad sinds de recente NEN1010. De meesten hebben dat natuurlijk, zeker op schuine daken.

Het raam van de zonnepanelen zelf aarden, hoeft alleen als ze niet dubbel geisoleerd zijn (het dubbel vierkantje symbool)

Dat onderscheid is relevant als je, zoals ik, je zonneschans van tuinhout timmert. Met dubbel geisoleerde panelen hoef je dan nog altijd niets te aarden.

Plaats reactie