Zonnepaneel bekabeling

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Zonnepaneel bekabeling

#1 Bericht door pc1mb »

Ik ben bezig zelf een PV installatie samen te stellen. Ik heb hulp van elektricien die kan zorgen dat alles volgens de normen gebeurt, maar hij heeft niet veel kennis van de DC kant.

Nou weet ik dat lussen vermeden moeten worden. Liefst bekabeling twisten. Niets onnodig lang. SMA omvormer. Enz.

Maar bij fabrikanten en leveranciers van installatiematerialen lees ik juist dat bekabeling + en - gescheiden in goten moet. Hiervoor worden draadgoten aangeraden (geaard?). Dit in verband met veiligheid. Omvormers zijn gemiddeld niet galvanisch gescheiden (tot mijn verrassing), dus dan zou je de bekabeling zelfs als netgekoppeld moeten beschouwen en behandelen: dubbel geïsoleerd (maar dat is PV draad van zichzelf, dus in principe zou je dat dan toch losjes mogen twisten)

Wat is juist? Gescheiden goten heeft natuurlijk juist wél een (kleine) lus.

Voor zover het uitmaakt: de eerste opstelling die ik leg wordt een 2 hoog 5 breed landscape op een lang smal plat dak (10gr "schans")

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zonnepaneel bekabeling

#2 Bericht door PA1AIS »

Dat DC kabels in gescheiden goten moeten is voor mij niet en zou elk gezond EMC verstand in de weg staan.
DC kabels lange twist, eventueel nog bij omvormer ferrietclamps.

Ik kan wel begrijpen dat men kabel adviseert met een dubbele isolatie mantel en bestand moet zijn tegen >1000volt, maar het fijne weet ik er iet van.

Metalen Frames moeten altijd geaard worden.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Zonnepaneel bekabeling

#3 Bericht door pc1mb »

Helder. Gewoon twisten dus.

Waar ik mij ook over verbaas is dat er geen solar DC kabel kleiner dan 4mm2 verkrijgbaar is, terwijl zo'n streng alleen op de mooiste dag van het jaar net-aan 10A haalt. Kortsluitstroom 11,5 op datzelfde moment hoogzomer. Dat is dan ook nog vertind koper, niet eens CCA.

Aan de AC kant sluit je 16A gewoon met 2,5mm2 aan. Ook DC zou best met wat minder koper kunnen, zou je zeggen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zonnepaneel bekabeling

#4 Bericht door PA1AIS »

Reken eens voor je zelf uit welke DC stroom er loopt en wat de weerstand is en het spannings verlies.
En hoeveel dat dan procentueel is van de actuele aangeboden DC spanning.

Doe dat ook eens bij 230Vac, dan wordt het iets duidelijker.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Zonnepaneel bekabeling

#5 Bericht door pc1mb »

Een streng van 10 panelen zoals gepland op de garage, doet maximaal (lab-omstandigheden) 350VDC / 10,5A. Mooi middenin het MPPT bereik van de omvormer. Splitsen van de streng zou hem helemaal onderin het MPPT bereik van de omvormer brengen en dan valt ie daar bijj minder licht of gedeeltelijke schaduw direct buiten. Dat lijkt gewoon niet de bedoeling te zijn: flinke strengen dus.

Dan leg je (getwist) totaal heen en terug wel zo'n 40 meter kabel. Kom ik op een verlies van 0,9% bij 2,5mm2; 0,5% bij 4mm2.

Vermogensverlies is in dit geval niet kwadratisch, omdat de panelen zich als stroombron gedragen, en de omvormer een MPPT regelaar is.

Netzijde is 230V / 15,5A bij 97% omvormer rendement. Ook daar: heen en terug bij elkaar 40 meter 2,5mm2; de omvormer hangt een eindje van de meter. Ook daar lineaire verliezen, omdat de omvormer desnoods de spanning verhoogt (tot een grens) om z'n vermogen kwijt te kunnen. Hier bedraagt het verlies (door lagere spanning en meer spanningsval) bijna 2%. Nog altijd te overzien, al vind ik de dissipatie wel flink eigenlijk. Toch meer dan een watt per meter.

Doe ik dat sommetje voor wat minder zon, dan wordt het 300V / 2A ... ja, dan weet je het antwoord eigenlijk ook al. De DC spanning is immers nog steeds hoger dan AC.

Mis ik iets, of had je zelf dit sommetje iets anders ingeschat? :wink:

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Zonnepaneel bekabeling

#6 Bericht door pe1rea »

Voor de 230 kant is de uitschakelimpedantie van belang, daar zijn tabellen voor en bij 2.5 qmm en een B karakteristiek zekering 16A is de maximale koperlengte 121 meter, ofwel een kabel van 60.5 meter.
Dat is gerekend vanaf de zekering en tot het aansluitpunt.
Bij een C exemplaar is dat al terug naar een kabel van 30 meter.
Dat wat aangaat de 230 kant.
De DC kant kan je zelf wel uitrekenen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie