mijn ervaring storing zonnepanelen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

mijn ervaring storing zonnepanelen

#1 Bericht door pe1nil-cor »

Mijn ervaring zonnepanelen storing.

In het kader van het verhaal van de problemen van PD7HB met de pv installatie is dit mij verhaal misschien dat de lezer/lezers er iets mee kunnen.
Heb niet zolang geleden nog al hinder van de pv installatie van mij overbuurman vooral op de VHF
band aangezien dat ik veel qrv ben op amateur satellieten had ik daar veel hinder gezien ik twee
Flinke X yagi antennes gebruik en mast verversterkers krikte deze de storing nog flink op.

De overbuurman een bezoek gebracht met de mededeling dat ik last had van zijn pv installatie nou
zij deze das niet zo mooi het een en ander uitgelegd en gaf zijn medewerking om dit mee optelossen.
Ik had mij behoorlijk ingelezen omtrent de installatie voorschriften NEN normen voor pv installaties bij de buurman de pv instatalie eens goed bekeken tot de conclusie gekomen dat deze pv installatie op
on professionele wijze was aangelegd een paar foto’s van gemaakt een naar de betreffende installateur
gemaild dat ik last had van stroring van de pv installatie en met de mededeling dat hij daar iets mee moest doen na veel gesputter heeft hij gezien de NEN normen het een en ander aangepast de kabels die als spaghetti onder de panelen waren gefrommeld vond hij wel ok na dat ik hem een tekening liet zien hoe het dan wel moest vond hij niet relevant.( Hij heeft van mij nog even last gehad)



Dit voorval heb ik bij de branche organisatie waar hij bij aangesloten is dit gemeld en gevraagd wat zij met installateurs doen die er met de pet naar gooien kreeg allerlei ontwijkende antwoorden zoals komt niet veel voor, en er zijn er bij die het niet altijd zo netjes doen enz.
Het gesprek met deze organisatie eindigde als volgt dat een branche organisatie zou moeten bemiddelen en niet om de leden die daar flink aan betalen de hand boven de kop te houden.

Ja maar de stroring was nog wel aanwezig de eerste stap was een mail naar de importeur( ja je moet ergens beginnen) met de mededeling hoe wij gevaren waren met de installateur die onderdelen
van deze importeur hadden gebruikt.
De importeur Solar-edge mailde bedankte voor de mail en ik kreeg een zaak nummer.
Daarna gebeurde een hele tijd niets toch maar eens mailen en bellen geen respons ze hebben twee telefoon nummers een voor particulier en een voor bedrijven je raad het al nummer voor bedrijven
kreeg ik wel iemand aan de telefoon ze zouden de klacht op pakken het word misschien eentonig maar weer weken niets gehoord.

Dan maar over een ander boeg gooien gespecificeerde klacht in gediend bij het AT waar ik de storing had en welke frequenties enz.
Van het AT kwam het voorstel om een meting te doen hier moest ik toch even over nadenken wand
als de uitkomst van de meting binnen de gestelde norm valt, kan ik mogelijk nog met de storing blijven zitten dus ben ik voor een andere aanpak gegaan.( was wel een hele lange)

Onder tussen zijn er meerdere om’s die problemen hebben om te communiceren met Sola-edge
het mail verkeer tussen mij en het AT verliep wel prima dit resulteerde dat het AT een gesprek aan ging voor meerdere zendamateurs bij Solar-edge om een beetje gang in de zaak te brengen het werkte maar heel langzaam het probleem is dat Solar-dege een Israëlisch bedrijf is en dat ze in Israël de bedrijfsvoering bepalen.

We zijn nu 8 maanden verder.

Mail van Solar-dege met datums voor een onderzoek op afstand waar de storing vandaan komt
dit onderzoek hield in dat ik bij de zend ontvang apparatuur moest gaan zitten en op de betreffende ontvangst frequentie moest bij zetten waar de storing was, en dat Solar-dege het een en ander op afstand uit of aan zouden zetten.
Na een afspraak gemaakt te hebben werd ik telefonisch gebeld voor de test zodat Solar-edge mee kon luisteren wat het resultaat was.
Dit hebben we op verschillende banden en frequenties gedaan we zijn er ook een tijdje mee bezig geweest.
Na de test heb ik een mail gekregen met de bevindingen deze lijst is naar Israël gegaan en daar werd
bepaalt wat er moest gaan gebeuren op kosten van Solar-dege.

Mail van het AT dat Solar-dege de zaak gaat oplossen ( hoera) na 2 maanden kwam de buurman ze komen volgedeweek van Solar-dege om de zaak op telossen.

11 maanden verder.

Wat hebben ze gedaan :

Panelen er af gehaald optimizers vervangen bekabeling getwist en op de juiste wijze aan het frame gemonteerd ferriet kernen aangebracht Solar-dege zijn hier drie dagen mee bezig geweest.

Storing weg op hf nog heel klein beetje verwaarloosbaar.
Met dank aan het AT en ander om’s .
73 Cor
PE1NIL

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: mijn ervaring storing zonnepanelen

#2 Bericht door ON9KVE »

Toen ik nog in NL woonde, had ik ook storing van zonnepanelen.
Door tussenkomst AT en SolarEdge op zelfde wijze opgelost.

Dat is nu zo'n anderhalf jaar geleden. Ik had een klacht aangemeld bij AT en wist niet welke het konden zijn.
Dat duurde bij elkaar ook best wel lang, zo'n 7 maanden.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Plaats reactie