Dat heb ik weer: storing op KPN Experia...

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Dat heb ik weer: storing op KPN Experia...

#1 Bericht door PA3DAT »

Hoi,

na jaren probleemloos te hebben kunnen zenden, zelfs met PA zo nu en dan, zit ik nu met een probleem.
Mijn overbuurman, degene aan wiens huis ik het 27m lange uiteinde mijn FD4 mocht bevestigen én de man die mij hielp met de opbouw van mijn kantelmast en antennes, die overbuurman heeft nu last van mijn zenderij. Het hele afgelopen weekend dat ik meedeed aan de RTTY-contest (met 80W) heeft hij geen TV kunnen kijken. Telkens kreeg hij een blauw scherm, herstartte dan zijn KPN Experia V10 en zijn digitale ontvanger en even later... weer een blauw scherm.

Hij heeft deze Experiabox al een tijdje en heeft ook al heel veel problemen gehad! Hij heeft alleen niet aan mijn zenders gedacht... :roll:

Hij neemt mij niets kwalijk, het oudere echtpaar biedt zelfs aan om hun TV uit te zetten wanneer ik een contest doe(!)
Maar je begrijpt, dat is geen oplossing.

Oplossing?
Van zijn wandaansluiting naar de Experiabox loopt een ongetwist 2-aderig telefoonkabeltje, ca. 1,5m lang. Die wil ik vervangen door een cat6-kabel. Vlak voor de Experiabox wil ik dan een stuk of wat van die ferriet klapfilters aanbrengen. Dit ga ik doen, maar ik moet nog klapfilters voor 6mm kabel bestellen.

Maar kan ik nog meer doen, zijn er nog alternatieven?
De buren links en rechts van hem hebben Ziggo en totaal geen storing, misschien moet ik maar meebetalen aan een overstap naar Ziggo?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Dat heb ik weer: storing op KPN Experia...

#2 Bericht door PE2AAB »

Hi Aloys,

Ik heb vaker gehoord van problemen met de Experiabox. Daar werden de problemen verminderd/verholpen met het nodige ferriet aan de poorten.

Wellicht daar eens mee testen?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Dat heb ik weer: storing op KPN Experia...

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Om wat voor Experiabox gaat het, V10? Deze is bij mij inmiddels vervangen door een V10A.

En ja, de wifi gaat soms bij mij plat. Dit bij een HF-signaal van 5 watt.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Dat heb ik weer: storing op KPN Experia...

#4 Bericht door ----- »

Als ik het leest is het niet de experiabox die opnieuw op start ofzo ? maar de blauwe schermen zijn van de TV omdat er geen signaal is ?

Als de buurman VDSL heeft dan loopt dat door tot in de 40 meter band kwa bandbreedte. Dus zenden op 40 meter of lager geeft kans dat de ADSL out of sync raakt en opnieuw moet verbinden. Ik had dat zelf ook toen ik nog VDSL had en kon in het modem in de bandbreedte grafiek exact de dip van mijn 40 meter signaal zien in het VDSL spectrum. Dat is ook niet weg te filteren met ferrietclamps o.i.d. want is exacte dezelfde frequentie waar je met 100W zit te zenden, daar helpt geen ferrietclamp

Mooie was wel als ik bleef zenden het modem op een gegeven moment er wel tegen kon, Omdat die frequentie door het modem als onbruikbaar werd bestempeld en er geen gebruik meer wordt gemaakt zodat de VDSL verbinding dan wel bleef werken.

Na ik begrijp kan KPN (op afstand) een profiel in het modem laden zodat het modem nooit meer probeert gebruik te maken van het spectrum dat in de in de amateur banden valt.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Dat heb ik weer: storing op KPN Experia...

#5 Bericht door elsinga »

Is de Experiabox al voor zendamateurbanden genotcht? Zijn ze standaard niet en dan jij dus storing, maar ook de EB. KPN kan dan inderdaad een genotchd profiel er in schieten, dan lagere max snelheid, maar ook minder storing.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Dat heb ik weer: storing op KPN Experia...

#6 Bericht door PA1AIS »

Ik heb alle ethernet en voedingskabels volledig afgeblokt met ferriet, zowel klemmen als ringen.
Bij Mouser heb ik ferrietringen gevonden die het beste werken.
Ik kan nu, 300km noord van Den Helder, het even niet opzoeken welk type het is.

Zo kan ik ook zelf met 400W op 80m en 160m gewoon internet verbinding blijven houden.

https://cdn-bio.qrz.com/s/pa1ais/1x_Kem ... 6c79cd4917

https://cdn-bio.qrz.com/s/pa1ais/333.pn ... 6c79cd4917

https://cdn-bio.qrz.com/s/pa1ais/2x_Kem ... 6c79cd4917

De gele lijn is enkel door de ring heen, de paarse lijn is 2x door de ring.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Dat heb ik weer: storing op KPN Experia...

#7 Bericht door ----- »

PA1AIS schreef: 19 nov 2021, 08:50 Ik heb alle ethernet en voedingskabels volledig afgeblokt met ferriet, zowel klemmen als ringen.
VDSL opereert exacte dezelfde frequentie als de amateurfrequentie, Het probleem zit niet in de voedingskabel/netwerk-kabel maar in het telefoondraad aderpaar en dat kan je niet filteren want dan filter je ook het VDSL signaal ook weg.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Dat heb ik weer: storing op KPN Experia...

#8 Bericht door PE4BAS »

Hallo Aloys,

Dit probleem is natuurlijk al veel over geschreven op dit forum. Een afgeschermde CAT kabel van experiabox naar TV kastje is zeker een must. Ferriet kan ook nooit kwaad. Maar het lost het probleem niet op. Er kan alleen wat aan gedaan worden door KPN, men zet dan een ander profiel in de experiabox van je buren waarmee de amateurbanden genotched worden. Je kan de helpdesk van KPN bellen en het probleem uitleggen, echter vaak heeft men geen idee. Gelukkig kan het tegenwoordig ook via de VERON EMC/EMF commissie.

Lees ook even mijn artikel in deze Hunsotron (blz 21) https://a60.veron.nl/wp-content/uploads ... 8-PKL1.pdf

Succes!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Dat heb ik weer: storing op KPN Experia...

#9 Bericht door PE2AAB »

elsinga schreef: 19 nov 2021, 08:26 Is de Experiabox al voor zendamateurbanden genotcht? Zijn ze standaard niet en dan jij dus storing, maar ook de EB. KPN kan dan inderdaad een genotchd profiel er in schieten, dan lagere max snelheid, maar ook minder storing.
Dat notchen betreft alleen emissie Robert, de ruisbult op de amateurbanden worden dus onderdrukt. Immuniteits technisch blijven deze dingen 'fragiel'. Ik heb ook een V10a zoals Tjeerd ook heeft. Weinig problemen mee.

Kijk ook eens in dit topic van Nico, PA3Y welke de ferriet oplossing heeft toegepast na een tip van Wim, PA3DJS
http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 89#p249189
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dat heb ik weer: storing op KPN Experia...

#10 Bericht door PA3DAT »

Jongens, geweldige reacties, daar ben ik heel blij mee!

Ik ga zo even kijken of het een V10a is, waarschijnlijk wel want ze hebben 'm nog niet zo lang.

Ik heb zojuist contact opgenomen met de EMC-commissie van de Veron in de hoop dat zij kunnen bemiddelen richting KPN. Als ik zelf ga bellen loop ik waarschijnlijk vast op onwetende helpdeskmedewerkers.

Ik heb nu nieuwe hoop dat dit probleem kan worden opgelost, mijn overburen werken meer dan 100% mee! :D
En dat de snelheid wat minder wordt is geen probleem, ze gebruiken internet enkel voor email en bankzaken. Internet was ook niet het probleem, dat het TV-signaal steeds wegvalt is het ergste...

@Marcel, bedankt voor de korte uitleg over de telefoondraden en het niet werken van Ferriet-materiaal. Ik wacht nog even met het bestellen van een zak vol van die dingen!

Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

Iemand nog met een tip om rechtstreeks contact op te nemen met KPN?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Dat heb ik weer: storing op KPN Experia...

#11 Bericht door PE2AAB »

Iets in mij zegt me dat ik dat modem op het QRL eens onder een veld 3V/m @3m tot 6 GHz. in een EMC kooi moet leggen.
Immers; daar moet het ding minimaal tegen bestand zijn.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Dat heb ik weer: storing op KPN Experia...

#12 Bericht door PE1KEL »

PA3DAT schreef: 19 nov 2021, 12:35 Jongens, geweldige reacties, daar ben ik heel blij mee!

Ik heb nu nieuwe hoop dat dit probleem kan worden opgelost, mijn overburen werken meer dan 100% mee! :D
Jij hebt geluk met zulke welwillende buren, chapeau !!

Gebruikersavatar
itsme123
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 sep 2011, 18:56
Roepletters: PE1NIB
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Dat heb ik weer: storing op KPN Experia...

#13 Bericht door itsme123 »

Een andere optie zou kunnen zijn om de ellendige experiabox proberen te vervangen door andere (betere) router, bv een Fritzbox, die word tegenwoordig officeel ook door KPN ondersteund.

(KPN levert zelf ook de Fritzbox, maar dan betaal je elke maand huur, via MP worden er genoeg 2e hands aangeboden dan betaal je eenmalig :-)

Dat heb ik enige tijd geleden bij mijn familie ook gedaan, werkt uitstekend met veel mogelijkheden, naast dat ze nu ook betere wifi hebben als met de experiabox. (Met mesh wifi functie)

Alleen als ze ook vaste telefonie hebben moet je er op letten een fritzbox te nemen die ook VOiP ondersteund. Verder eenmalig de SIP login gegevens opvragen bij speciale KPN site.



Ik heb zelf hier ook een fritzbox (die vervangt hier de orginele router van Tmobile), die heeft geen last van mijn HF sigalen, maar natuurlijk is elke situatie anders.

Succes

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Dat heb ik weer: storing op KPN Experia...

#14 Bericht door PE4BAS »

Iets in mij zegt me dat ik dat modem op het QRL eens onder een veld 3V/m @3m tot 6 GHz. in een EMC kooi moet leggen.
Immers; daar moet het ding minimaal tegen bestand zijn.
Denk dat het niet zo zeer te maken heeft met het modem zelf. Het gaat meer om het signaal dat binnenkomt op het modem. Persoonlijk denk ik dat juist de telefoonlijn en misschien wel de verdeelkast de signalen oppikt. De bandbreedte van VDSL2 is gewoon (te) hoog en de amateurbanden vallen er precies in. Bij mij hadden zelfs mensen hier 500m hemelsbreed van de antenne last. In totaal heb ik uiteindelijk 5 adressen in mijn buurt opgegeven voor het plaatsen van notches. De rest heeft waarschijnlijk Ziggo.

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Dat heb ik weer: storing op KPN Experia...

#15 Bericht door Frankyboy »

itsme123 schreef: 19 nov 2021, 15:13 Een andere optie zou kunnen zijn om de ellendige experiabox proberen te vervangen door andere (betere) router, bv een Fritzbox, die word tegenwoordig officeel ook door KPN ondersteund.

(KPN levert zelf ook de Fritzbox, maar dan betaal je elke maand huur, via MP worden er genoeg 2e hands aangeboden dan betaal je eenmalig :-)

Dat heb ik enige tijd geleden bij mijn familie ook gedaan, werkt uitstekend met veel mogelijkheden, naast dat ze nu ook betere wifi hebben als met de experiabox. (Met mesh wifi functie)

Alleen als ze ook vaste telefonie hebben moet je er op letten een fritzbox te nemen die ook VOiP ondersteund. Verder eenmalig de SIP login gegevens opvragen bij speciale KPN site.



Ik heb zelf hier ook een fritzbox (die vervangt hier de orginele router van Tmobile), die heeft geen last van mijn HF sigalen, maar natuurlijk is elke situatie anders.

Succes
Fritzbox is een fijn modem.

En je SIP gegevens kun je wel opvragen, maar dat hoeft na de laatste update ook niet meer.
KPN profiel is aangepast, aanzetten, KPN profiel laden -> klaar.

Plaats reactie