ruisplaatje

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

ruisplaatje

#1 Bericht door PA1RA »

Ik ben weer eens aan het hobbieen gegaan ;-)
Heb een tijdje terug mijn rotorbesturing uitgebreid met een Arduino. Zodoende kan ik met een potmeter de juiste hoek instellen, op de knop drukken en voila, de antenne draait naar de juiste hoek toe. Samen met een landkaart en draaiende pijltjes op de PC is dat best handig.
De rotor is verder een simpele Hygain CD45II. De antenne is een 2m 10e Yagi op 19 meter hoogte.
De ontvanger is een IC271e. Nu heeft deze toevallig ook een uitgang voor de S meter.

Dus... op de Arduino ook maar de S meter uitgang van de Icom aangesloten. Leuk, na een avondje knutselen en programeren kan ik nu een plaatje maken van de S uitslag als functie van de hoek van de Antenne. Dit is wel erg leuk!
Ik heb 2x gemeten. Een keer overdag en een keer 'savonds toen de zon onder was. Deze plaatjes heb ik over googlemaps gelegd en zie daar.... Mooie indicatie waar toch al die ruis vandaan komt. :cry: (Buren links is duidelijk, buren rechts hebben ondertussen ook zonnepanelen op het dak. Ik wacht nog even met de confrontatie met de buren. De eerste confrontatie over het plaatsen van de mast zit nog iets te vers in het geheugen...)

Het plaatje heb ik hier toegevoegd.
Let op dat de S uitslag niet geijkt is.
Het is een relatieve meting.
Oranje is overdag (14:45, 31 aug 2021), Rood is 'savonds (21:30, 30 aug 2021)
Gemeten op 144.297 USB (geen stations op de freq.)

73,
Rene
Pa1Ra

Inkedruisplaat_LI.jpg

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: ruisplaatje

#2 Bericht door ON9KVE »

Ik zie enkel 1 "ring" toename t.o.v. van jouw eigen woning.
Ben benieuwd wat er te "confronteren" valt......
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: ruisplaatje

#3 Bericht door ON9KVE »

Even aanvullend:
Ik heb met Streetview gekeken in jouw buurt.
Er zijn in die richtingen wel meer zonnepanelen te zien verderop de straat.
Ik maak uit je berichtgeving op dat je *voor* de plaatsing van die 18 meter hoge mast geen last had.
Lijkt het me dat je meer van iets "verder weg" bent gaan oppikken dan van je directe buren.

Dus pas op met het "confronteren" :shock:
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: ruisplaatje

#4 Bericht door PA1RA »

ON9KVE schreef: 01 sep 2021, 09:14 Ik zie enkel 1 "ring" toename t.o.v. van jouw eigen woning.
Ben benieuwd wat er te "confronteren" valt......
Ja, je hebt gelijk. Die opmerking over confrontatie was ff te kort door de bocht.
De storing is ook nog wat complexer denk ik.
Op de HF heb ik eigenlijk geen probleem. Op de 2meter zie ik elke 100kHz een flinke ruisbult die 10tallen kHz en breed is. Deze is er ook als de zon onder is, alleen wat minder heftig.
Als het gaat om het zoeken naar de bron dan moet ik idd nog wat verder 'proben'. Wat zou kunnen helpen is als de buren even de installatie uit zouden willen zetten. Levert in iedergeval snel wat info op. Alleen is zo'n simpele vraag dan meteen weer olie op het vuur. Vandaar.

Voor de plaatsing van de mast had ik hier nog niks op 2 meter (pas verhuisd). De toename in de ruis was met een simpel horizontaal draadje toen al wel precies uit te peilen naar de buren toe. Er zit trouwens verderop in die richting ook nog een industrieterein. Zou me niets verbazen als daar eea staat te rammelen.

En inderdaad het verschil is met name tussen de noord en zuid richting. De ruisbulten pieken wel precies als de antenne naar de buren staat trouwens. de S indicatie klopt niet helemaal met de werkelijkheid. Die ene ring is toch een aantal Sjes op de transceiver.

Maar goed, ik vond het vooral aardig dat het me gelukt was om deze plaatjes te maken ;-).

73,
Rene.

Plaats reactie