Zonnepaneel bedreigt communicatie hulpdiensten door stoorsignaal

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Zonnepaneel bedreigt communicatie hulpdiensten door stoorsignaal

#1 Bericht door PE1KEL »

https://fd.nl/futures/1386210/zonnepane ... oorsignaal
In het kort
Zonnepanelen kunnen het communicatiesysteem van politie en brandweer verstoren.
Dit komt vooral omdat een deel van de gebruikte apparatuur niet aan de stralingseisen voldoet.
Door een toename van het aantal panelen groeit ook het probleem, signaleert toezichthouder Agentschap Telecom.

Er is een betaalmuur.
Voor degene die het niet kunnen lezen wil ik het hier wel copy/pasten.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zonnepaneel bedreigt communicatie hulpdiensten door stoorsignaal

#2 Bericht door PE2AAB »

'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Zonnepaneel bedreigt communicatie hulpdiensten door stoorsignaal

#3 Bericht door Thijzer »

Als ik zie hoeveel cowboys het laatste jaar de markt van zonnepanelen op zijn gegaan omdat ze met hun oorspronkelijke business geen handel meer hadden, vrees ik met groote vreeze voor de veiligheid van veel huizen waar hun knutselwerkjes op liggen. Mensen uit de horeca zijn linea recta in een busje gezet met gereedschap en aluminium profielen en júh de baan op, installeren maar.

Ik wil niet weten hoeveel panelen op z'n minst verkeerd zijn aangesloten op de verdeelinrichting. Waarschijnlijk bijgeprikt op een groep op de zolder of bij de garage met alle ongecontroleerde stromen van dien. Met een installatie van 1000W valt het nog mee, daarboven wordt het serieus gevaarlijk. In Nederland is de bekabeling in huis overbemeten (Duitsland hanteert 1,5mm² voor een 16A groep) maar bij 2kW lopen er serieuze stromen door kabels die aan één kant zijn afgezekerd tot 16A maar die houdt geen rekening met wat er verderop wordt "ingeprikt".

Tot voor kort mocht (of mag nog?) een installatie tot 1kW of 1,5kW nog met een snoer en stekker worden ingeprikt maar inmiddels is de normering daar ook op aangepast volgens mij. Maar meen je dat die cowboys daar iets over weten? Neuh. Maar het ligt straks wel op jouw dak.

Laat staan goede materialen gebruiken, kabels goed afwerken en connectoren goed vastzetten. Dit wordt nog een drama, niet alleen van die firma die door het AT wordt aangeklaagd.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Zonnepaneel bedreigt communicatie hulpdiensten door stoorsignaal

#4 Bericht door pa3kc »

Ik kwam het zojuist ook tegen op de NOS website:

https://nos.nl/artikel/2383404-agentsch ... lpdiensten

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Zonnepaneel bedreigt communicatie hulpdiensten door stoorsignaal

#5 Bericht door TomNL »

https://twitter.com/WNLVandaag/status/1 ... 8984237057

Het studiogesprek in de video is van een bijzonder niveau. De beide gasten geven de schuld aan C2000.

Als je absoluut geen inhoudelijke kennis van een gespreksonderwerp hebt kun je dus blijkbaar als 'trendwatcher' aanschuiven bij WNL en je zegje doen. :roll:

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Zonnepaneel bedreigt communicatie hulpdiensten door stoorsignaal

#6 Bericht door PA2EFR »

Je bepaalt natuurlijk zelf of je met een cowboy (goedkoopste aanbieding) in zee gaat.
Ik heb nog geen panelen, maar heb me wel georienteerd en de te gebruiken materialen besproken.
Zelfs mocht ik met mijn tranceiver bij een nieuwgeplaatste installatie ter plekke testen hoe het er voor stond met de storing.

Dus ik ben zelf argwanend naar buurtacties, of andere collectieve clubs.
Het blijkt gewoon mogelijk te zijn een firma in de buurt te vinden die "jouw" omvormer verstrekt, bv. de Sunny Boy, en daarna te bespreken hoe eea gelegd wordt.
Bij tekenen bij het kruisje weet je niet hoe het afloopt.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zonnepaneel bedreigt communicatie hulpdiensten door stoorsignaal

#7 Bericht door PA1AIS »

PA2EFR schreef: 03 jun 2021, 08:55 Je bepaalt natuurlijk zelf of je met een cowboy (goedkoopste aanbieding) in zee gaat.
Ik heb nog geen panelen, maar heb me wel georienteerd en de te gebruiken materialen besproken.
Zelfs mocht ik met mijn tranceiver bij een nieuwgeplaatste installatie ter plekke testen hoe het er voor stond met de storing.

Dus ik ben zelf argwanend naar buurtacties, of andere collectieve clubs.
Het blijkt gewoon mogelijk te zijn een firma in de buurt te vinden die "jouw" omvormer verstrekt, bv. de Sunny Boy, en daarna te bespreken hoe eea gelegd wordt.
Bij tekenen bij het kruisje weet je niet hoe het afloopt.
Zolang het een Sunny Boy is mag je je handen dichtknijpen en zijn er geen EMC problemen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel bedreigt communicatie hulpdiensten door stoorsignaal

#8 Bericht door elsinga »

Hier een GoodWe omvormer, maar ook geen storing. HF antenne hangt op een meter afstand...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Zonnepaneel bedreigt communicatie hulpdiensten door stoorsignaal

#9 Bericht door PA3HAW »

PE1KEL schreef: 03 jun 2021, 06:25 https://fd.nl/futures/1386210/zonnepane ... oorsignaal
In het kort
Zonnepanelen kunnen het communicatiesysteem van politie en brandweer verstoren.
Dit komt vooral omdat een deel van de gebruikte apparatuur niet aan de stralingseisen voldoet.
Door een toename van het aantal panelen groeit ook het probleem, signaleert toezichthouder Agentschap Telecom.
Wij kunnen "blij" zijn dat die panelen ook de politie en brandweer storen.
Als die panelen alleen de amateur banden (wat al jaren het geval is) zouden storen , weet ik zo 123 nog niet of dat bedrijf aangeklaagd werd.
Want eigenlijk hadden ze dat bedrijf al veel eerder aan kunnen klagen.
PA3HAW Nico 73

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zonnepaneel bedreigt communicatie hulpdiensten door stoorsignaal

#10 Bericht door PA3CQN »

PA2EFR schreef: 03 jun 2021, 08:55 Je bepaalt natuurlijk zelf of je met een cowboy (goedkoopste aanbieding) in zee gaat.
Ik heb nog geen panelen, maar heb me wel georienteerd en de te gebruiken materialen besproken.
Zelfs mocht ik met mijn tranceiver bij een nieuwgeplaatste installatie ter plekke testen hoe het er voor stond met de storing.

Dus ik ben zelf argwanend naar buurtacties, of andere collectieve clubs.
Het blijkt gewoon mogelijk te zijn een firma in de buurt te vinden die "jouw" omvormer verstrekt, bv. de Sunny Boy, en daarna te bespreken hoe eea gelegd wordt.
Bij tekenen bij het kruisje weet je niet hoe het afloopt.
Volgens mij liggen aan de Rijksstraatweg panelen onder een HF-beam. Het kan dus. Misschien eens aanbellen?
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Zonnepaneel bedreigt communicatie hulpdiensten door stoorsignaal

#11 Bericht door PA3DJS »

Dat WNL fragment op Twitter geeft maar weer eens aan hoe serieus je veel programma's moet nemen.

Afgelopen zondag nog met iemand gemeten (PE1NWK) op de 2 m band. Zelfs al voldoen die installaties aan de limiet (EN 6100-6-3, 30 dBuV/m op 10m, QP), dan heb je op 10 m alsnog een flinke ruisvloerverhoging. Deze zat op 10m zo'n 12 dB boven 30 dBuV/m, horizontale polarisatie. Ja, dit wordt onderbouwd gemeld aan AT.

30 dBuV/m geeft uit een 0 dBi antenne gewoon -90 dBm in de 120 kHz meetbandbreedte. Je hebt het dan over een ruisvloer van -140 dBm/Hz. Doe er even 5 dB vanaf vanwege de QP meting en je komt op een rms ruisvloer in orde van -145 dBm/Hz Oh ja, dat komt overeen met een ruisgetal van 29 dB!

Door het toenemend aantal stoorbronnen/km2, en de dither trucs om de storing lekker te spreaden, is bijstelling van de normen geen overbodige luxe.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel bedreigt communicatie hulpdiensten door stoorsignaal

#12 Bericht door elsinga »

Hier een installatie van 11 300Wp panelen van LG en een Goodwe omvormer, met de DC bekabeling netjes langs elkaar gelegd maar niet getwist. Mijn TF2TD (gevouwen dipool) hangt er maximaal 4 meter boven. Hier geen storing te bekennen, al moet ik bekennen dat er altijd wel een ruisvloer is. Maar na overdag geforceerd uitschakelen van mijn omvormer geen verschil in ruisvloer.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Zonnepaneel bedreigt communicatie hulpdiensten door stoorsignaal

#13 Bericht door Gert_PA2LO »

Hier liggen sinds 2 jaar 15 BenQ 320wp panelen op de schuur die zijn aangesloten op een GoodWe 5000 D-NS. Geen optimizers aanwezig in de installatie en gelukkig ook geen storing. Wel regelmatig last van vogelpoep op de panelen :roll:

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Zonnepaneel bedreigt communicatie hulpdiensten door stoorsignaal

#14 Bericht door PA3DJS »

Met terminated folded dipoles ben ik wat voorzichtig, vanwege dat het dipolen zijn met weerstandsafsluiting waardoor het rendement flink kan varieren. Het rendement hangt erg af van de uitvoering (lengte) en frequentie.

Het blijft super dat jij geen ruistoename merkt met antenne op 4 m boven de PV installatie. Dat de installatie niet in EMC stress gaat is ook netjes, want ik vermoed dat je wel boven 10 V/m uitgaat ter plekke van de installatie. Het lijkt erop dat die GoodWe het aardig Good Doet.

Plaats reactie