Storing 160 en 80meter

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Eddy62
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2021, 11:00

Storing 160 en 80meter

#1 Bericht door Eddy62 »

Hallo,

Mijn buurman heeft een vijver en er zitten twee pompen op.

van een pomp heb ik last en stoort als de pest, op 160 en 80 meter band.
Wie kan mij vertellen wat ik hier het beste aan kan doen daar ik denk maar
een kans heb bij de buurman.
heb er even een link bij gezet waar op de storing is te zien en tehoren.


youtu.be/--sR8wHXi3I

Hoop op een goede tip of oplossing alvast bedankt voor het mee denken.

Eddy

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Storing 160 en 80meter

#2 Bericht door PE2AAB »

Regel één; zorg voor een goede verstandhouding met de buurman dus benader hem zeker vriendelijk!

Eerst zou ik vaststellen dat het 100% zeker aan de betreffende pomp ligt. Wij zendamateurs worden geacht dit zelf (of middels hulp) te kunnen bepalen alvorens instanties te waarschuwen. Indien dit het geval is kun je bespreken of je een andere koopt (bijvoorbeeld dezelfde als de pomp waar je geen last van hebt) en dat je een afspraak maakt over de kosten. Ik heb wel eens een buurman gehad die last had van mij dus daar heb ik toen nieuwe PC speakers voor gekocht waarmee het probleem verholpen was maar dat betrof een paar tientjes in Euro's.
Een pomp lijkt me wat duurder dus wellicht, om het probleem zo snel mogelijk te verhelpen, meedragen in de kosten.

Officieel kun je natuurlijk Agentschap Telecom inschakelen en kan het zo zijn dat de buurman wordt gesommeerd om het ding uit te schakelen en niet meer te gebruiken. Tevens zullen ze dan wellicht ook een onderzoek instellen naar de fabrikant/importeur van de desbetreffende pompen.

Je kunt het, om de verstandhouding met de buurman goed te houden, beter zelf oplossen en evt. Agentschap Telecom later op de hoogte stellen van je bevindingen aangevuld met het filmpje en uiteraard merk en type van de pomp.

Dat zou ik doen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Eddy62
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2021, 11:00

Re: Storing 160 en 80meter

#3 Bericht door Eddy62 »

Hallo Rick

De verstandhouding met de buurman wil ik zeker goed houden en de storing komt 100% van de pomp.
Hij maakt elke week de pomp schoon en word dan dus uit gezet en dan is bij mij alles storing weg.
Ik dacht zelf aan een ontstoor condensator weet niet of jij daar ervaring mee hebt maar hoor het graag

Eddy

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Storing 160 en 80meter

#4 Bericht door PE2AAB »

Dat is dan inderdaad een duidelijke indicatie dat je de boosdoener hebt gevonden. Nee met ontstoren van pompen heb ik helaas geen ervaring. De enige condensatoren die ik ken voor pompen zijn de aanloopcondensatoren om een pomp aan het draaien te krijgen. ;-)

Kun je merk/type wellicht achterhalen?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie