Wettelijke eisen van omvormers

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Wettelijke eisen van omvormers

#1 Bericht door EA5JEX »


pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#2 Bericht door pe1hzg »

De vraag is of strengere eisen voor RF energie bij de nieuwe eisen hoort?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#3 Bericht door PE2AAB »

Voor zover ik kan zien gaat dit puur over conducted emissie. Niet over radiated. Daar zegt een netbeheerder niks over
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#4 Bericht door elsinga »

Mijn Goodwe GW3000-NS staat er niet op, zijn dubbele MPTT broertje (GW3000D-NS) wel. Interessant...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#5 Bericht door pa4o »

mmm De vreselijke stoor omvormer de SAJ R5.4K.S2 staat er wel op. Dus zal er wel niks aan mijn storingklacht gedaan worden ben ik bang voor. :(

Peter

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#6 Bericht door PE2AAB »

pa4o schreef: 21 apr 2021, 16:36 mmm De vreselijke stoor omvormer de SAJ R5.4K.S2 staat er wel op. Dus zal er wel niks aan mijn storingklacht gedaan worden ben ik bang voor. :(

Peter
Stoort dit ding conducted dan? Lijkt me dat je een radiated probleem hebt? Storing in de ether dus?

Daar gaat deze lijst niet over (helaas).
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#7 Bericht door pa4o »

De hele 15m is een puinhoop, om de 30KHz een beste brom van s9+ en er tussen ook allemaal troep.

Peter

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#8 Bericht door pc1mb »

Zonder conducted storing ook geen radiated toch? De omvormer zelf is te klein om een goeie HF straler te vormen.

Of telt de DC kant niet mee voor conducted storing?

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#9 Bericht door sottezero »

Deze eisen zijn rechtstreeks gekopieerd/gejat van de belgische club.
Waren ze te lui om zelf een lijst te maken?

Natuurlijk gaat het helemaal niet om storing in RF... het gaat erom dat door een kleine spanningsverhoging DOOR de netwerkbeheerders, deze omvormers allemaal uitgaan...
DAT is wat ze willen namelijk. Een remote kill switch.

Iedereen wil een beter millieu, maar daar zitten die stroomboeren helemaal niet op te wachten.. Ja op papier, zodat ze zogenaamd goed voor het millieu zijn, maar na jaren roepen "wij hebben het beste stroomnetwerk van de wereld" en "ons netwerk kan al die groene stroom makkelijk aan' en ' electrische auto's zijn geen probleem voor ons geweldige netwerk' is het nu ineens "zonneparken belasten het netwerk immens', 'EV auto's bedreigen het stroomnetwerk'....

Een van de twee clubjes zat te liegen dus...

Maar waar het op neer komt is dat die stroomclubjes liever hun kolencentrale willen laten roken zolang het kan, en als wij nederlanders allemaal zonnepanelen op het dak hebben, dan komt daar een zwik stroom vandaag waardoor ze hun centrale moeten loskoppelen... hij verbruikt dan kolen (of gas, of biomassa) en levert niets op. En dan moeten ze die consumenten OOK nog salderen voor die stroom die ze leveren aan het netwerk wanneer het de stroomboeren niet uit komt...

Door van de omvormers te eisen dat ze 'uitvallen' bij een spanning hoger dan 243 Volt of bij een afwijking van 0.1 Hz, was het voor de netwerkboeren vrij gemakkelijk om grote hoeveelheden zonnepanelen van consumenten uit te schakelen zodat hun eigen centrales lekker konden blijven ronken en ze niets hoefden te betalen aan de consumenten.

Werd het zonnig in Nederland, schroefde men simpelweg de frequentie van 50.0 naar 50.2 Hz en ploef, alle zonnepanelen schakelden zich uit.
En als dat niet genoeg was, schakelden ze de spanning van 230V naar 240V volt en omdat een omvormer stroom moet laten vloeien van paneel naar netwerk moet ie de spannings enigzins verhogen en ploef, dan gaan die laatste ook weer uit.

Dat dit foefje miljaren euro's gekost heeft omdat een aantal zuid-europeesche landen dachten "heej, dit werkt 2 kanten op", dat namen ze maar voor lief. Landen in het zuid-oosten lieten namelijk hun netwerk op 49.9 Hz draaien, waardoor er erg veel stroom 'gratis' naar die landen stroomde... Dat daardoor ook nog eens alle klokken te traag gingen lopen was minder belangrijk.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#10 Bericht door pc1mb »

Heb je onderbouwing voor deze aantijging?

Ik vind het nogal een beschuldiging, dat netleveranciers expres >243 volt (= veel te veel) op het net zouden gaan zetten alleen maar om kolen te laten roken.

Wel gebeurt het nu al af en toe, dat de zonnepanelen meer stroom leveren dan we ooit met z'n allen opkrijgen. Zou er dan niks afschakelen, dan zou de spanning gevaarlijk oplopen als die niet begrensd wordt. Afschakelen bij 243 volt lijkt me dus een minimum voor de veiligheid, geen remote kill switch.

De netfrequentie kan natuurlijk wél als remote kill switch ingezet worden. Maar ook die kan gaan 'lopen' als bijna alle stroom op het net van huisomvormertjes komt die dan alleen nog maar op elkaar staan te synchroniseren en niet meer op de centrale, want die levert haast niets meer. Oftewel de referentie valt weg!

Ook dat lijkt me dus eigenlijk gewoon een beveiliging...

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#11 Bericht door sottezero »

Dit is de URL van de overkoepelende organisatie van stroomboerverdelers:

https://www.entsoe.eu/news/2018/03/06/p ... technical/

Of Kosovo of Servie heeft al meer dan 150GWh gestolen van de EU... En ja, dat kost ONS geld. 30 miljoen euro als ik het zou moeten ophoesten.

Voor de rest, ik zou zeggen, koopt een slimme UPS en dan zie je alles op je display.
Ik heb hier een 3 fase APC (Schneider) en die draait elke dag logboeken uit van de kwaliteit van het lichtnet.
Elke zonnige dag wordt de frequentie verhoogd naar 50.0-50.2 Hz, en op donkere dagen is het 49.9-50.0 Hz.
Er is geen reden om de frequentie aan te passen, anders dan meer stroom te kunnen leveren.
Maar als het zonnig is zouden ze MINDER moeten leveren via de centrales.

Nu heb ik ook een kantoorpand vlak bij een zonnepark.. Daar is de stroom echter gewoon 'correct'.
Vreemd dat wanneer ze zelf stroom opwekken met zonnepanelen de stroom (en spanning) dus wel goed geregeld is...

Zonnepanelen verhogen de spanning, zodat ze kunnen leveren, de verhogen NIET de frequentie, sterker nog, dat mogen ze niet eens.
Hence mijn idee dat ze dit opzettelijk doen om de particuliere zonnepanelen uit te schakelen.

En ik denk dat salderen zeer binnenkort afgelopen is omdat het de stroomboeren veel geld kost... ze betalen natuurlijk ook liever 3-6 cent aan jou dan 22 cent.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#12 Bericht door pc1mb »

Je eigen link zegt dat de netfrequentie nauwkeurig gesynchroniseerd is over een heel groot gebied. Dat zou dan heel wat internationale samenwerking vereisen om als hier de zon schijnt de netfrequentie te verhogen. Dat kun je bijna een complot theorie noemen...

Bovendien de eerste keer dat het daadwerkelijk gebeurt zullen de kranten ermee vol staan, want heel veel mensen met zonnepanelen monitoren dat. Dat blijft dus niet onopgemerkt.

En nogmaals ik weet niet exact hoe synchronisatie van bronnen op het net werkt, maar ik zou me best kunnen voorstellen dat je op je APC geen bewuste actie van een netbeheerder ziet, maar juist rommel die door tientallen huisomvormertjes veroorzaakt wordt. Dat heb je in die kantooromgeving met een groot professioneel zonnepark natuurlijk niet...

Niettemin best interessant de netspanning eens te analyseren. Lijkt me best een interessant projectje.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#13 Bericht door PH7R »

https://www.veron.nl/nieuws/zonnepaneel ... richtlijn/
Knipsel.PNG
Veelzeggend wat mij betreft "netwerken". Vraag me af of zendamateurs daaronder vallen.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#14 Bericht door PA9X »

PD1RM schreef: 20 mei 2021, 15:47 Veelzeggend wat mij betreft "netwerken". Vraag me af of zendamateurs daaronder vallen.
Wellicht kunnen we dit ook interpreteren als "radionetwerken"...

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#15 Bericht door pc1mb »

Los daarvan is dat best wel "dweilen met de kraan open" beleid. En zelfs alleen maar dweilen bij serieuze klachten. Erg passief.

Plaats reactie