Wettelijke eisen van omvormers

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#16 Bericht door pe1rea »

sottezero schreef: 24 apr 2021, 15:30 Dit is de URL van de overkoepelende organisatie van stroomboerverdelers:

(.................)

En ik denk dat salderen zeer binnenkort afgelopen is omdat het de stroomboeren veel geld kost... ze betalen natuurlijk ook liever 3-6 cent aan jou dan 22 cent.
Sottezero, je verkondigt de grootst mogelijke onzin.
Dat de frequentie stijgt of daalt heeft voornamelijk met het afgenomen vermogen te maken en de snelheid van bijregelen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#17 Bericht door ----- »

pe1rea schreef: 20 mei 2021, 21:55
sottezero schreef: 24 apr 2021, 15:30 Dit is de URL van de overkoepelende organisatie van stroomboerverdelers:

(.................)

En ik denk dat salderen zeer binnenkort afgelopen is omdat het de stroomboeren veel geld kost... ze betalen natuurlijk ook liever 3-6 cent aan jou dan 22 cent.
Sottezero, je verkondigt de grootst mogelijke onzin.
Dat de frequentie stijgt of daalt heeft voornamelijk met het afgenomen vermogen te maken en de snelheid van bijregelen.
Dat zegt ie volgens mij toch ook soort van op z'n Sottezero's :wink: .
De omvormers leveren volgens mij inderdaad terug door spanningverhoging, Door deze spanningverhoging worden de generatoren in de centrales (de frequentie bepalers) minder zwaar belast en zullen daardoor sneller gaan draaien (de frequentie omhoog). Door vervolgens minder 'gas' te geven in de centrale zakt het toerental en spanning weer. Het is een constante balans van vraag en aanbod waarbij ze proberen zo kort mogelijk bij de 50Hz te blijven.

En door een energie ruzie op de Balkan werd er daar te weinig geproduceerd en zakte de frequentie in heel Europa, in eerste instantie liet de EU toe en je zag toen ook dat synchroon klokken behoorlijk achter begonnen te lopen. Om verder achterstand te beperken is er toen inderdaad door de EU extra stroom opgewekt om de frequentie te kunnen handhaven. Inmiddels is dat opgelost en is er een tijd >50Hz gedraaid en is de achterstand ingelopen (de klokken lopen weer goed)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#18 Bericht door pe1rea »

73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#19 Bericht door PA0ETE »

De variatie in de netfrequentie kan gemiddeld nooit zo zijn als er genoemd wordt.

Er zijn nog steeds veel digitale en analoge klokken die werken op de netfrequentie, en bij gemiddeld 1% afwijking (som van + en -) gaat een klok er in een etmaal substantieel naast lopen. Als die klokken niet op tijd lopen, verschijnen daar ook nieuwsberichten over. Een afwijking naar beneden zal daarom altijd (snel) gecompend moeten worden met een even grote afwijking naar boven.

Ik heb deze discussie met een kennis van me recent ook gevoerd. Die stelde dat zonnepanelen altijd een x aantal volts hoger zouden moeten leveren dan het distributienet. Dat was hem door een monteur verteld.

Een zonnestroominstallatie kan wanneer alles keurig in fase werkt per definitie geen hogere spanning op het net invoegen dan het (hoofd-)net levert. De EMK van het net is daarvoor simpelweg te groot. Wel is het zo dat er uit de panelen zelf, cq. de omvormers een spanning komt die hoger is. Die is er simpelweg voor om het verval te compenseren vanwege de gecombineerde weerstand van het traject van het zonnepaneel naar het distributienet. Wel is het zo dat er door slimme elektriciteitsnetten op dat gebied het een en ander verandert, maar voorzover ik weet is dat nog niet grootschalig ingevoerd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_clock#Accuracy
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#20 Bericht door ----- »

PA0ETE schreef: 21 mei 2021, 09:19 Een zonnestroominstallatie kan wanneer alles keurig in fase werkt per definitie geen hogere spanning op het net invoegen dan het (hoofd-)net levert. De EMK van het net is daarvoor simpelweg te groot.
Dat is precies wat mijn zonneinstallatie wel probeert, en dat met een maximaal vermogen van 2.5Kw (het vermogen van mijn omvormer)

Door het energie conflict op de Balkan was in 2018 een achterstand tot 6 min ontstaan
https://www.nu.nl/buitenland/5205233/di ... omnet.html

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#21 Bericht door PA0ETE »

Bedankt voor de uitleg!

En goed dat ik het weet, ik heb twee wekkers die ik momenteel niet gebruik die op de netfrequentie werken :-)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#22 Bericht door PD9FVH »

sottezero schreef: 24 apr 2021, 15:30 Voor de rest, ik zou zeggen, koopt een slimme UPS en dan zie je alles op je display.
Of de rest klopt weet ik niet, maar ik kan uit eigen waarneming wel aangeven dat bij mij (Gouda noord) minstens eens per week de UPS aangeeft dat er "iets" aan de hand is.
Dat was in het verleden niet zo dacht ik. Als in niet 100% zeker maar toch wel 75% :-)

May 21 05:31:07 neo upsmon[13438]: UPS myups@localhost on battery
May 21 05:31:12 neo upsmon[13438]: UPS myups@localhost on line power

Zal eens kijken of ik meer details kan krijgen uit 'nut'.

[...]

Ja, dmv 'upslog'. Dat geeft de volgende output:

20210521 184751 100.0 230.0 020.1 [OL] NA 50.00
20210521 184756 100.0 230.0 021.4 [OL] NA 50.00
20210521 184801 100.0 230.0 020.1 [OL] NA 50.00

Ik poll nu elke 5 seconden. Hoop dat dat vaak genoeg is?

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#23 Bericht door KHoos »

PD9FVH schreef: 21 mei 2021, 17:42
Ik poll nu elke 5 seconden. Hoop dat dat vaak genoeg is?
Volgens mij wel.

Ik log al jaren data uit een APC smartups en er heeft thuis nog nooit iets anders dan 50.00 Hz gestaan (ja, twee cijfers achter de komma). Toen ik op het werk nog UPS monitoring deed heb ik daar een keer 49.95 gezien.

Het voltage is een ander verhaal: momenteel zie ik hier thuis de UPS en de zonne-omvormers wel eens op een zonnig moment 246 volt meten (misschien moet ik het eens nakijken met een multimeter of dat getal wel klopt). De lokale netbeheerder is bezig nieuwe kabels in de straat aan te leggen, dus misschien dat het over een tijdje zakt.
Koos van den Hout callsign PE4KH

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#24 Bericht door Henielma »

De lichtnet frequentie varieert hier wel degelijk wat in de tijd. Hieronder een afdruk van de frequentie van vandaag:
laatste-24-uren (1).png
Deze frequentie metingen komen van de omvormer van de zonnepanelen, de derde grafiek hieronder met de lichtnetspanning komt van de slimme kWh meter in de meterkast die via de P1 interface bij mij gelogd worden met behulp van Domoticz.

Maar over langere tijd gemiddeld is die best wel netjes 50 Hz.
laatste-jaar.png
De spanning is hier (Oost Brabant) al jaren hoog. Gemiddeld duidelijk boven de 240 V met pieken naar de 250 V. Bij 253V schakelen de moderne zonnepaneel omvormers vanwege wettelijke eisen af. Ruim een jaar geleden schakelde bij mij de zonnepanelen in het voorjaar regelmatig af omdat de 253V bereikt was. Uiteindelijk heb ik dat opgelost door de 4 mm2 kabel te vervangen door een 10 mm2 kabel. Hierdoor was het spanningsverlies over de kabel geen 7V maar slechts 2V en gaan hier de zonnepanelen langer door met leveren. Sindsdien schakelen ze nauwelijks nog af. Hieronder het spanningsverloop sinds oktober 2020.
Bijlagen
laatste-jaar (1).png
Herman, PE1GMS

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#25 Bericht door PD9FVH »

KHoos schreef: 28 mei 2021, 20:39
PD9FVH schreef: 21 mei 2021, 17:42
Ik poll nu elke 5 seconden. Hoop dat dat vaak genoeg is?
Volgens mij wel.

Ik log al jaren data uit een APC smartups en er heeft thuis nog nooit iets anders dan 50.00 Hz gestaan (ja, twee cijfers achter de komma). Toen ik op het werk nog UPS monitoring deed heb ik daar een keer 49.95 gezien.

Het voltage is een ander verhaal: momenteel zie ik hier thuis de UPS en de zonne-omvormers wel eens op een zonnig moment 246 volt meten (misschien moet ik het eens nakijken met een multimeter of dat getal wel klopt). De lokale netbeheerder is bezig nieuwe kabels in de straat aan te leggen, dus misschien dat het over een tijdje zakt.
E.e.a. heeft nu 8 dagen staan meten en ik zie dit:

1 47.00
4429 51.00
127124 50.00

Linker kolom is het aantal, rechter de frequentie.
't Ding geeft af en toe (paar keer per week) een melding dat-ie 't van het net overneemt zeg maar, dus daar zal die 47Hz wel door komen.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#26 Bericht door pc1mb »

Volgens mij zijn jullie allemaal met apparatuur aan het meten die minder nauwkeurig is dan de netfrequentie zelf...

Grafiekje van Henielma bijvoorbeeld oogt vooral als meetruis...

Het is nog niet zó eenvoudig om 50Hz tot drie cijfers achter de komma stabiel te meten. Met maar 100 nuldoorgangen per seconde ben je dan best even aan het tellen. Leuk voor de lol, maar ik zou er niet te vast op rekenen dat UPS of omvormer fabrikanten er veel in geïnvesteerd hebben om dat echt super stabiel en nauwkeurig te doen...

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#27 Bericht door Henielma »

Volgens mij geeft de 50 Hz meting van mijn omvormer zeker niet alleen meetruis. Zie met name rond de maand maart neemt het verschil tussen de maximale en minimale waarde per dag duidelijk toe. Wanneer alleen meetruis gemeten zou worden zie je dit effect niet.

Maar iedereen mag uit de grafieken concluderen wat die wil wat mij betreft.
Herman, PE1GMS

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#28 Bericht door PA1AIS »

Bij gelegenheid en zin zal ik de GPSDO hier eens fase vergelijken met 50Hz. Lijkt me dat daar dan niet zo veel twijfel is over de stabiliteit.
Ik deel de GPSDO nu al af /10 elke keer af tot 1Hz
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#29 Bericht door PD9FVH »

Ik ga deze frequentie-teller eens proberen: https://revspace.nl/MainsFrequency

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Wettelijke eisen van omvormers

#30 Bericht door PA1AIS »

PD9FVH schreef: 29 mei 2021, 14:28 Ik ga deze frequentie-teller eens proberen: https://revspace.nl/MainsFrequency

Mooi dat het een resolutie heeft van 0,01Hz, maar welke stabiliteit?
Dan de volgende vraag; hoeveel stabiliteit moet je hebben om een betrouwbare meting te kunnen doen?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie