klik ferriet 31 materiaal

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

klik ferriet 31 materiaal

#1 Bericht door PA2HP »

Weet iemand waar ik klik ferriet kan kopen van 31 materiaal?
Liefst Amidon.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: klik ferriet 31 materiaal

#2 Bericht door pa3a »

Waarom per sé Amidon?
Maar ferrite-shop.nl heeft het.
Arie
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: klik ferriet 31 materiaal

#3 Bericht door PA2HP »

Oke besteld daar.
Vanmiddag waren hier 2 heren van het A.T...die adviseerde me deze .
Storing was zoals ik verwachte bij de achterburen.
Het bleken de (Chinese) acculaders van de elektrische fietsen.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: klik ferriet 31 materiaal

#4 Bericht door PA8JDG »

PA2HP schreef: 25 mar 2021, 19:19 Oke besteld daar.
Vanmiddag waren hier 2 heren van het A.T...die adviseerde me deze .
Storing was zoals ik verwachte bij de achterburen.
Het bleken de (Chinese) acculaders van de elektrische fietsen.
Als het elektrische fietsen van Stella zijn, kun je de laders omruilen in de winkel. Daar verkochten ze een type dat erg stoorde. Twee jaar geleden uitgebreid contact gehad hierover met hun technische helpdesk.

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: klik ferriet 31 materiaal

#5 Bericht door PA2HP »

Nee, het zijn Sparta fietsen met ion accu's...deze storen als de hel.

Volgens de fietsenhandelaar moeten deze, los van als je aan het fietsen bent, altijd op de lader en dus onder stroom staan.
Bij de Bosch accu's geleverd bij andere modellen van Sparta, hoeft dit niet...ik tref het dus niet.

Morgen is mijn ferriet binnen en kijken of dat helpt.

Buurman wil niet meewerken aan een compromis van laden tussen 22.00 en 08.00...met een tijdschakelaar.
Er was immers gezegd dat ze altijd aan de lader moeten dus doe ik dat...was zijn reactie.

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: klik ferriet 31 materiaal

#6 Bericht door PA3BZT »

@PA2HP,
Kun je aangeven wat voor soort storing je ervaart met die fietslader?
Is dat een ratelend geluid?

73, Fred

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: klik ferriet 31 materiaal

#7 Bericht door PA4WK »

Volgens mij (en Wikipedia is constant laden juist niet goed, Wikipedia zegt: De levensduur is beperkt tot een aantal laadcycli, meestal ongeveer 500 maal volledig laden en ontladen. Op een bepaald moment neemt de capaciteit af waardoor de accu onbruikbaar wordt en gerecycled kan worden. De levensduur is te verlengen door de lading van de Li-ion-accu zo min mogelijk helemaal te gebruiken en zo min mogelijk 100% vol te laden. Bij lage temperaturen (<0°C) dienen Li-ion-accu's niet geladen te worden. Dit beschadigt de accu.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: klik ferriet 31 materiaal

#8 Bericht door PA2HP »


pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: klik ferriet 31 materiaal

#9 Bericht door pc1mb »

De lader zelf kan (op de plek van de ontbrekende filtering :roll: ) ook intelligentie bevatten om overladen te voorkomen.

De fietsenmaker heeft misschien klachten gehad dat die fietsen na weken stilstaan in een koude schuur leeg zijn, en adviseert dus nu permanent aan de lader zodat die het verder zelf uit kan zoeken... Verder is het inderdaad juist niét goed om een ion accu altijd vol te hebben... Langdurige opslag rond 40% en maximaal 80% vol gaat ie het langst mee. En dat moet je de buurman niet vertellen want van jou neemt ie het niet aan, maar een paar linkjes geven over levensduur van ion accu's waaruit hij zelf misschien kan concluderen dat het advies van de fietsenmaker verkeerd is en waarschijnlijk puur bedacht om misgrijpen na lange opslag te voorkomen.

Voor vol houden in opslag is jouw advies natuurlijk veel beter, ook in zijn belang, minder stroom gebruik en accu gaat langer mee. Een uurtje midden in de nacht zou al meer dan voldoende zijn. Advies van de fietsenmaker is bij gebrek aan schakelklok...

Maar waar je mee zit is dat ie dat niet zomaar van jou aan zal nemen want de fietsenmaker zal het wel weten... Misschien zelf eens met de fietsenmaker spreken waarom ie dat advies precies geeft?

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: klik ferriet 31 materiaal

#10 Bericht door pe1rdp »

PA2HP schreef: 26 mar 2021, 16:39 Nee, het zijn Sparta fietsen met ion accu's...deze storen als de hel.

Volgens de fietsenhandelaar moeten deze, los van als je aan het fietsen bent, altijd op de lader en dus onder stroom staan.
Bij de Bosch accu's geleverd bij andere modellen van Sparta, hoeft dit niet...ik tref het dus niet.

Morgen is mijn ferriet binnen en kijken of dat helpt.

Buurman wil niet meewerken aan een compromis van laden tussen 22.00 en 08.00...met een tijdschakelaar.
Er was immers gezegd dat ze altijd aan de lader moeten dus doe ik dat...was zijn reactie.
Dit bericht is alweer een tijdje geleden maar ik heb een soortgelijke storing; op 40 en 80m.
Aan de storing te hore; vrijwel 24/7 met korte onderbrekingen van een paar minuten elke paar uren, een snel pulserend signaal. Ik vermoed ook de lader van de fiets van de buren.
Zodra de buurvrouw net thuiskomt met haar fiets, is het een paar minuten rustig. Dan gaat de fiets aan de lader? In idle stand QRM tot S9. Maar ja, het uiteinde van mijn antenne is aan de garage van de buren vastgemaakt. Wellicht een paar cm afstand tussen de lader en mijn antenne.

Heeft deze ferriet geholpen zoals het AT (nu RDI) adviseerde?
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: klik ferriet 31 materiaal

#11 Bericht door PA3ECZ »

PA2HP schreef: 26 mar 2021, 16:39 Nee, het zijn Sparta fietsen met ion accu's...deze storen als de hel.

Volgens de fietsenhandelaar moeten deze, los van als je aan het fietsen bent, altijd op de lader en dus onder stroom staan.
Bij de Bosch accu's geleverd bij andere modellen van Sparta, hoeft dit niet...ik tref het dus niet.

Morgen is mijn ferriet binnen en kijken of dat helpt.

Buurman wil niet meewerken aan een compromis van laden tussen 22.00 en 08.00...met een tijdschakelaar.
Er was immers gezegd dat ze altijd aan de lader moeten dus doe ik dat...was zijn reactie.
Ik heb o.a. mijn Fietsaccu's namelijk 's Nachts nooit aan de lader staan, er zal maar iets mee gebeuren, en je keet vliegt in de fik !
Laden van accu's doe ik altijd overdag...

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: klik ferriet 31 materiaal

#12 Bericht door ON7RA »

Ik weet niet of de TS nog actief is op het forum. Maar het had inderdaad mooi geweest om het resultaat hier te delen, als het ferriet daadwerkelijk iets heeft opgeleverd al dan niet, ja of gedeeltelijk, of helemaal niet.
73 Renaat :D ON7RA :D

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: klik ferriet 31 materiaal

#13 Bericht door PA2HP »

ON7RA schreef: 02 mei 2023, 08:23 Ik weet niet of de TS nog actief is op het forum. Maar het had inderdaad mooi geweest om het resultaat hier te delen, als het ferriet daadwerkelijk iets heeft opgeleverd al dan niet, ja of gedeeltelijk, of helemaal niet.
De ferrietklemmen hebben niets geholpen

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: klik ferriet 31 materiaal

#14 Bericht door PA3DJS »

PA2HP schreef: 07 mei 2023, 20:05
ON7RA schreef: 02 mei 2023, 08:23 Ik weet niet of de TS nog actief is op het forum. Maar het had inderdaad mooi geweest om het resultaat hier te delen, als het ferriet daadwerkelijk iets heeft opgeleverd al dan niet, ja of gedeeltelijk, of helemaal niet.
De ferrietklemmen hebben niets geholpen
Hoeveel keer heb je de kabel/draad er doorheen kunnen krijgen?

Common Mode impedantie is in orde van honderden Ohms. Voor het lage deel van HF gaat zo'n split core ferrite niet zoveel doen. De CM impedantie op het lage deel HF bij één winding (dus de kabel één keer door het gat) is gewoon te laag (in orde van tientallen Ohms).

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: klik ferriet 31 materiaal

#15 Bericht door PE1RTC »

PA3DJS schreef: 07 mei 2023, 22:22
PA2HP schreef: 07 mei 2023, 20:05
ON7RA schreef: 02 mei 2023, 08:23 Ik weet niet of de TS nog actief is op het forum. Maar het had inderdaad mooi geweest om het resultaat hier te delen, als het ferriet daadwerkelijk iets heeft opgeleverd al dan niet, ja of gedeeltelijk, of helemaal niet.
De ferrietklemmen hebben niets geholpen
Hoeveel keer heb je de kabel/draad er doorheen kunnen krijgen?

Common Mode impedantie is in orde van honderden Ohms. Voor het lage deel van HF gaat zo'n split core ferrite niet zoveel doen. De CM impedantie op het lage deel HF bij één winding (dus de kabel één keer door het gat) is gewoon te laag (in orde van tientallen Ohms).
Dan vroeg ik mij nog af wat wel zou kunnen helpen.
Ik zat te denken aan een stuk of 5 windingen door een Amidon FT240-31 halen....zou dat voldoende zijn t.o.v. die ferrietclamps?

Plaats reactie